Zamknij

Somonino. Opracują miejscowe plany, by wiatraki nie przeszkadzały się budować

11:57, 14.02.2020 W.D. Aktualizacja: 14:19, 14.02.2020
Skomentuj fot.W.Drewka fot.W.Drewka

Niezależnie od tego co zrobi inwestor, czy farma wiatrowa będzie budowana czy nie, uchwalimy plany zagospodarowania przestrzennego tak, by umożliwić mieszkańcom inwestowanie i korzystanie ze swoich terenów - powiedział na dzisiejszej konferencji prasowej Marian Kowalewski, wójt gminy Somonino. 

Sprawa farmy wiatrowej, która miałaby powstać w Wyczechowie, na terenie gminy Somonino budzi niezmiennie duże emocje - głównie wśród mieszkańców i właścicieli terenów znajdujących się w strefie oddziaływania elektrowni. Chodzi o to, że zgodnie z przepisami na obszarze tym nie można wydawać decyzji o warunkach zabudowy, co właścicielom nieruchomości uniemożliwia np. wybudowanie domu. 

Jak poinformował na spotkaniu w Kiełpinie senator Stanisław Lamczyk, w parlamencie trwają właśnie prace nad zmianą przepisów w tym zakresie. Niezależnie od tego gmina Kartuzy postanowiła uchwalić miejscowe planu zagospodarowania dla części Kiełpina objętej strefą oddziaływania farmy wiatrowej. Samorząd chce w ten sposób zabezpieczyć interes mieszkańców i umożliwić prowadzenie zabudowy na tym terenie. 

Po podobne rozwiązanie sięga gmina Somonino. Jak podkreślił na dzisiejszej konferencji wójt Marian Kowalewski, samorząd jest w wyjątkowo trudnej sytuacji, ponieważ zastał już pewną sytuację prawną związaną z farmą wiatrową i nie jest w stanie cofnąć wydanych już decyzji. 

- To jest z jednej strony sprawa stara, bo sięga 2008 roku, gdy pojawił się pierwszy wniosek inwestora dotyczący wydania decyzji środowiskowej. Z drugiej strony jest to sprawa, która znajduje się już na pewnym etapie, bo inwestor posiada ważne pozwolenie na budowę, co oznacza, że może swoje przedsięwzięcie realizować - mówił Marian Kowalewski, wójt gminy Somonino. - To jest dla nas trudna sytuacja, bo biegu pewnych spraw nie możemy już cofnąć. Starostwo powiatowe prowadzi w tej chwili postępowanie w sprawie wygaszenia pozwolenia na budowę. Wystosowaliśmy nawet pismo do pana starosty, by wzięto pod uwagę interes mieszkańców Borcza, Somonina, Wyczechowa i Hopowa. Na dziś nie wiemy jaki będzie wynik tego postępowania. 

fot.W.Drewka

Gmina Somonino chce więc przystąpić do opracowania planów zagospodarowania przestrzennego dla wymienionych miejscowości, by zredukować problemy, z którymi obecnie borykają się mieszkańcy. 

- Odbieramy w tej chwili bardzo dużo wniosków mieszkańców w sprawie planów zagospodarowania przestrzennego. Wszystkie je dokładnie analizujemy, bo będą nam one potrzebne do zajęcia stanowiska w tej sprawie - mówiła Aleksandra Plichta, inspektor ds. planowania przestrzennego w gminie Somonino. - Zdajemy sobie sprawę, że uchwalenie planów będzie się wiązało ze sporymi nakładami finansowymi, ale jesteśmy po stronie mieszkańców i chcemy zapewnić im możliwość realizowania ich potrzeb. 

Jak podkreślił wójt gminy Somonino, samorząd stara się doprowadzić do spotkania inwestora z mieszkańcami, ale póki co żadna propozycja w tej sprawie nie spotkała się z pozytywnym odzewem. 

- Zależało mi na tym, by doprowadzić do spotkania, na którym mieszkańcy będą mogli otrzymać kompleksową wiedzę. Zarówno z naszej strony, ze strony starostwa oraz samego inwestora. To pozwoliłoby wyjaśnić na czym ma polegać tak inwestycja, jak działa taka elektrownia wiatrowa i jaki może być jej realny wpływ na otoczenie. Niestety mimo moich monitów w tej sprawie póki co nie udało się do takiego spotkania doprowadzić - mówi Marian Kowalewski. 

Szef somonińskiego samorządu przyznaje, że realizacja takiej inwestycji wiązałaby się z wpływami podatkowymi do budżetu gminy. Na razie nie oszacowano jednak jakie byłoby to kwoty. Wójt Somonina zaznaczył też, że poza Wyczechowem na terenie gminy nie ma innych miejsc, które mogłyby zostać wykorzystane do lokalizacji tego rodzaju inwestycji. 

(W.D.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(45)

HansHans

12 21

Wiatraki to przezytek, to juz epoka kamienia lupanego...!!! zachod czyli niemcy holendrzy i dunczycy wciskaja nam te wiatraki na sile !!! bo europa juz przejrzala na oczy i nie ma u nich juz zbytu !!! wiec wciskaja nam to goowno na sile ze niby dofinansowanie UE ??!! ale ta kasa i tak wraca do kieszeni niemcow i dunczykow...!!! za pieniadze z wiatrakow lepiej wybudowac tak jak niemcy elektrownie gazowe i olejowe...!!! 14:42, 14.02.2020

Odpowiedzi:4
Odpowiedz

d/wd/w

5 2

gas kiedyś skończy się, a olej też--- wiatr będzie na wieki i po skończenu świata. 18:33, 14.02.2020


To ty ... KLOSS ???To ty ... KLOSS ???

2 1

Szajba ci odbiła ????? 19:13, 14.02.2020


KaszubaKaszuba

0 1

Hans ale ty chory p....ol powinieneś się szybko leczyć te twoje opisy to dyrdymały .Jak tacy jak ty jeszcze funkcjonują . 08:32, 15.02.2020


tylko kasa nie okolotylko kasa nie okolo

0 0

Tu Hans...ja buduje te wiatraki trole...i nic w tym dobrego nie widze! niemcy i tak glowny prad z elektrowni atomowych biora a wiatrakami jak dzieci sie tylko bawia...zrobili z tego potezny biznes do zarabiania na pseudoekologi wiatrowej. Powiedz niemcom i dunczykom ze bedziesz stawial wiatraki z wlasnego materialu to ci zaraz zakaza !!! masz u nich tylko kupowac !!! ot caly biznes !!! 16:39, 16.02.2020


reo

@Hans@Hans

21 9

Bzdury piszesz. Europa czerpie już masę energii z wiatru i słońca. W Niemczech to już ponad połowa! Jakiś czas temu był nawet moment, kiedy ceny energii tam stały się ujemne! To znaczy, że prądu były więcej niż potrzeba. Nikt więc się niczego nie pozbywa, bo nie będzie się pozbywał czegoś co świetnie działa. To u nas wciska się ludziom kit. U nas wciąż idzie tylko węgiel i to najlepiej z rosji, a my zdychamy w smogu i smrodzie. 15:04, 14.02.2020

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

To ty ... KLOSS ???To ty ... KLOSS ???

1 1

Szajba ci odbiła ???? 19:10, 14.02.2020


wodnikwodnik

0 0

a co na te wiatraki ekolodzy co tak natury bronia??!! wiatraki maja wiercone i wbijane na kilkadziesiat metrow w ziemie pale betonowe zbrojone jeden obok drugiego i przez to moga zatruc wody ujecia pitnego przez wody skazone , a takze zaklucic naturalne cieki wodne podziemne !!! 16:34, 16.02.2020


mieszkancymieszkancy

13 10

Panie Wojcie, wiekszosc wnioskow ktore otrzymujecie, to te o wykreslenie farmy z miejscowego planu zagospodarowania przestrzeni dla Wyczechowa. O tym Pan nie wspomnial ani slowa?? 15:41, 14.02.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

@mieszkańcy@mieszkańcy

1 0

taki plan zmienia się ponad rok, a jeżeli inwestor ma już pozwolenie na budowę to i tak nic nie zmieni. 07:45, 17.02.2020


Przyszły mieszkaniecPrzyszły mieszkaniec

2 5

W przeciwieństwie do innych chciałbym podziękować wlodarzom za ubiegłoroczny remont drogi z Somonina do Hopowa przez Sarni Dwór. Buduje dom w Somoninie, codziennie dojeżdżam na budowę z Gdańska właśnie ta droga. Jest to rewelacyjny skrót jadąc od Zukowa. Problemem jest jednak odcinek od końca nowego asfaltu do domu seniora i krajowki. Coraz większe dziury, coraz trudniej przejechać. Mówią mi o tym przyszli sąsiedzi którzy również widza ten problem. W imieniu użytkowników drogi bardzo prosze o naprawe tego gruntowego fragmentu drogi. Z góry dziekuje i pozdrawiam 17:28, 14.02.2020

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

podpowiedzpodpowiedz

2 0

a za nowym asfaltem, jakbyś skręcił w prawo ? masz płyty przez 1km i od razu jestes na asfalcie ;) 23:11, 14.02.2020


Przyszły mieszkaniecPrzyszły mieszkaniec

1 0

Ale jest dalej, a te płyty tez nie są za ciekawe 14:08, 15.02.2020


Nic Nic

8 3

Teraz pozostaje tylko wmówic ludziom , jak są korzyści zdrowotne z farmy 17:32, 14.02.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Obserwator 2 Obserwator 2

8 4

Dzisiaj produkcja energi z wszystkich farm wiatrowych w ciszy wyniosła 400MW gdy w niedziele wiało produkcja wyniosła 5200 MW różnica 12 krótka .Pytam się wszystkich zwolenników energetyki wiatrowej i fotowoltaiczne gdy nie będzie wiało lub będzie krótki dzień słoneczny to będą braki w dostawie prądu bez stałej stabilnej dostawie prądu. W dzisiejszych czasach gwarantuje to elektrownie węglowe ,atomowe lub gazowe .Energetyka wiatrowa fotowoltaiczna może być tylko uzupełnieniem. 18:23, 14.02.2020

Odpowiedzi:5
Odpowiedz

No toNo to

4 1

UZUPEŁNIAJMY nasze elektrownie atomowe (zero), gazowe (zero) oraz olejowe (zero).
Zdychanie z powodu węglo - śmieci, czadu i smogu to najgorsze samobójstwo narodu na raty ( na razie umiera 48 tysięcy Polaków rocznie z powodu raka płuc - a my walczymy z wiatrakami jak Don Kiszot). 19:21, 14.02.2020


Obserwator 2 Obserwator 2

2 0

Do wyżej ; Na dzień dzisiejszy nie ma 100% stałej bez zakłóceń energii bez emisji spalin lub odpadów promieniotwórczych z elektrowni atomow nawet gaz wydziela CO2.Mówisz i to nieraz o tym pisałeś ze w Polsce umiera na zanieczyszczenie powietrza z tym się nie zgadzam.Główna przyczyną w polsce jest rak płuc na który umiera w polsce 70 tys ludzi.Następna przyczyną zgonów to otyłość połowa populacji ma nadwagę lub gorzej są otyłe z złych nawyków żywieniowych przede wszystkim w nadmiarze spożywanie produktów przetworzonych z dużą zawartością cukru i tłuszczu. Trzecia najważniejsza brak ruchu siedzący tryb życia. I tutaj trzeba szukać głównych przyczyn śmierci w polsce a nie w zanieczyszczeniu powietrza,chociaż palacz ,który pali papierosy pali świadomie i wie doskonale o szkodliwości nikotyny dozywa średnio 60-70 lat .W Krakowie wprowadzono całkowity zakaz spalania węgla i drzewa i dalej miasto jest zaliczane do najbardziej zanieczyszczych miast w Polsce, dlaczego spaliny z samochodów 60 %zanieczyszczeń w miastach pochodzi z samochodów szczególnie z Disla. 20:48, 14.02.2020


@ Obsrywator 2@ Obsrywator 2

1 2

Twoja pisia mentalność zmusza cię do nieustannego kłamstwa i przekrętów w twojej pisaninie:
1) Oficjalne, państwowe statystyki mówią o 48-miu tysiącach zgonów rocznie z powodu raka płuc ( suma wdychania smogu oraz nikotyny)
2) Krakow zakazał palenia węglem - ale jest niestety otoczony miejscowościami, które nadal palą węglem, dlatego ich smog zatruwa i krakowian.
3) Oficjalne badania od dawna potwierdzają, że 90% smogu pochodzi z pieców węglowo-śmieciowych, a tylko 10% jest smogiem ze spalin samochodowych. Dlatego zawsze poza okresem ogrzewczym powietrze od kwietnia do października jest prawie czyste i nikt się na nie nie uskarża.
Przestań kłamać i manipulować szanowny obsrywatorze 2 i nie udawaj obserwatora. 07:56, 15.02.2020


@Obserwator2@Obserwator2

1 1

Energię da się "zbierać", kumulować wiesz ? Następny komentarz kolesia po podstawówce. Nie wiesz, to się nie wypowiadaj. Co ma ku*są słońce do wiatru ? Ty myślisz, że jak słońce zgaśnie to wiatr nie wieje ? Człowieku! Idź zbierać kalarepę do Dani, a nie wypowiadaj się o wiatrakach 09:37, 15.02.2020


Do obserwatoraDo obserwatora

0 1

Masz rację, ale ta różnica 12 krotności wynika, że tego że jest u nas za mało wiatraków, więc słusznie raz wytwarzają prądu więcej a raz mniej ale jak ich będzie wystarczająca ilości to dadzą radę. A uzupełnieniem może być fotowoltanika. 13:37, 15.02.2020


Michał WMichał W

12 4

Ciekawe ile jak te wiatraki staną przestajemy i jeszcze ile wziął wójt za ta cichą akcję 19:03, 14.02.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

z g*wna w szamboz g*wna w szambo

8 3

i co to da, ze teraz dacie zielone światło na budowe skoro za oknem wiatrak bedzie napier*alał 100 dB. Wciskacie taką ciemnotę wszystkim jak ten cały PiS. 23:13, 14.02.2020

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

Obserwator 2 Obserwator 2

2 1

To podziekuj Uni oni to wymyslili zielona energię wszyscy musimy być eko .Maja w planach opodatkować mięso, wyroby slodzone chcieliśmy unię to mamy 70% w polsce prawa tworzy unia europejska.
23:42, 14.02.2020


@Obserwator2@Obserwator2

1 4

Boże Kochany... Jaki Ty człowieku jesteś zacofany. To Twoja partia rozdała kasę z budżetu i teraz ma dziure. A Unia ? To jest akurat najlepsza rzecz jaką zrobiono w polityce po 89' roku. Bez tego PiS by nas zeżarł do konca. Dzięki Unii mamy miliardy inwestycji. Jak tego nie widzisz, to albo nie dostałeś dotacji i strzelasz focha albo wróciłeś z roboty za granicą i nic nie wiesz. Haha no nie mogę "Unia". Ale jesteś śmieszny Koleś :D 09:34, 15.02.2020


SomoninoSomonino

8 2

A może wójt sam pofatygował by się na zebranie z mieszkańcami? Albo szanowny zastępca? To trzeba konferencje prasowe w gminie somonino zwoływać? Co to konferencja przed meczem naszej kadry? Mieliśmy spotkanie w hopowie i co? Władza była? Pisma ogólne do starostwa i inwestora nic nie dadzą. Ponoć wójt ma znajomosci u marszałka - przynajmniej tak przed wyborami obiecywał, ze wszystko załatwi. A tu się okazuje ze nawet do starostwa w Kartuzach mu daleko. Ba... nawet do hopowa do swoich wyborców. Szkoda ze ta kadencja aż 5 lat będzie trwała... szkoda tej naszej gminy... 00:26, 15.02.2020

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

@Somonino@Somonino

4 0

A co ci szkoda w tej kadencji mało już jest dobrego zrobione? A na zebranie czy któryś z organizatorów w ogóle pomyślał żeby zaprosić Wójta z tego co wiem to na pewno nie! 00:56, 15.02.2020


@somonino@somonino

6 2

No nic nie jest zrobione. Podaj co jest zrobione w somoninie? Tylko nie pisz o kasztelańskiej którą zaczął poprzedni wójt i środki na nią on zorganizował. No i ten piękny chodnik przy drodze Wojewódzkiej... gmina płaci za co nie powinna więc to raczej wstyd a nie chwała. Więc co zostało zrobione w somoninie? 04:06, 15.02.2020


LudzLudz

11 3

Wyczechowo też jest przeciw wiatrakom ale już nikogo to nie pochodzi ani powiadomienia ani nic coś było 6 lat temu ale ludzie w wioskach się zmieniają, na to nikt nie spojży w somoninie wybudujcie sobie wiatraki przed wójta domem 07:07, 15.02.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MorskiMorski

11 0

A gdzie przez te wszystkie lata był Pan radny z Wyczechowa.Czyżby o niczym nie wiedział i nie informował o tym mieszkańców. 11:36, 15.02.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Ja to tak widzęJa to tak widzę

1 5

Do obserwatora 2. Masz rację, ale ta różnica 12 krotności wynika, że tego że jest u nas za mało wiatraków, więc słusznie raz wytwarzają prądu więcej a raz mniej ale jak ich będzie wystarczająca ilości to dadzą radę. A uzupełnieniem może być fotowoltanika. 13:39, 15.02.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Mieszkaniec.Mieszkaniec.

8 1

Wójt wyszedł z ukrycia, brawo!!! Oby teraz stanął po stronie naszej,a nie inwestora, Witarkom mówimy Stawkowcze nie!! 13:55, 15.02.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Do Somonina Do Somonina

5 1

Trzeba obejść przepisy i zlokalizować wiatraki tam gdzie są już domy, i nie będzie problemów z odległością od zabudowań. Jak wy nie chcecie to zapraszamy do gminy Kartuzy tu jest dużo nieużytków więc i tak się nikt nie będzie budował tam jest stawiać a mieszkańcom za przychylność obniżyć cenę prądu. 14:10, 15.02.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ProponujęProponuję

3 3

Proponuję wybudować wiatraki na byłym wysypisku śmieci w Kartuzach, i powinna to zrobić Gmina Kartuzy, energię można by przeznaczyć na oświetlenie miasta i gminy, Nikt i tak się tam nie będzie budować a teren jest i to spory. Do roboty MGG. 14:23, 15.02.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

qaszkaqaszka

1 1

na wysypisku wiatrakow nie postawisz bo sie zaraz przewroca bez wiatru...taki wiatrak potrzebuje od okolo50 do 100 metrow uzbrojenia stali i betonu w glab ziemi ! a tam jest bagno i wody gruntowe... 16:45, 16.02.2020


zenzen

11 2

Nie wiem czy wiecie ale syn znanego polityka z PO jest wysoko w firmie która ma stawiać wiatraki,on też wskazał miejsce w Wyczechowie. Ci mądrale którzy są za budową wiatraków, mieszkają w innych miejscowościach i nie mają pojęcia na co nas,mieszkańców Kiełpina,Hopowa i innych przylegających miejscowości,włodarze Somonina oraz starostwa w Kartuzach.W grę wchodziły wielkie pieniądze, a my będziemy powoli ,w męczarniach umierać. W 2009 roku zapłaciłem za działkę prawie 100 tyś, mamy przepiękny widok ,za jakiś czas będą tylko wiatraki. 14:27, 15.02.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

WikaryWikary

2 0

No i wszystko jasne.. 05:19, 16.02.2020


AlicAlic

3 3

A co z ogromną sortownią śmieci w centrum somo żenada 18:41, 15.02.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

WladWlad

7 2

Wiatraki A czy wiecie że w centrum somo w miejscu starej cegielni firma elwoz bedzie budować ogromną sortownię śmieci czyli z jednej strony będą wiatraki napażać A z drugiej będzie gnojem waliło brawo panie wójcje żenada wstyd mi za moją gminę 18:48, 15.02.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

anty UEanty UE

4 2

PRECZ Z UNIĄ KOMUNISTÓW , Matteo Salvini oświadczył, że "albo Unia Europejska zmieni się, albo nie ma sensu, by dalej istniała" Italexit, węgrexit i Polexit mam nadzieje, że to nastąpi jak najszybciej!!!! Niech Niemcy się duszą z żabojadami we własnym szambie 19:51, 15.02.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Czy w twojej rodziniCzy w twojej rodzini

0 1

wszyscy to idioci, czy tylko ty jedyny ??? 00:50, 16.02.2020


tylko kasa nie ekolotylko kasa nie ekolo

3 1

Tu Hans...ja buduje te wiatraki trole...i nic w tym dobrego nie widze! niemcy i tak glowny prad z elektrowni atomowych biora a wiatrakami jak dzieci sie tylko bawia...zrobili z tego potezny biznes do zarabiania na pseudoekologi wiatrowej. Powiedz niemcom i dunczykom ze bedziesz stawial wiatraki z wlasnego materialu to ci zaraz zakaza !!! masz u nich tylko kupowac !!! ot caly biznes !!! 16:40, 16.02.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

opieszałośćopieszałość

0 0

na plan zagospodarowania czeka się w Somoninie baaaardzo długo 11:35, 17.02.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Mieszkaniec 2Mieszkaniec 2

0 0

Kochani mieszkańcy pisze jako mieszkaniec naszego wspaniałego Somonina. Niestety to co robi obecną władza jest nie dopuszczalne. Wiatraki to nie jest jedyna zmora naszej wsi. Wójt w zeszłym tygodniu podpisał kolejny absurdalny projekt który z pewnością wyprowadzi niektórych z równowagi. A mianowicie na starej cegielni w Somoninie na ul. Ceramicznej powstanie obiekt o powierzchni ponad 1,6hektara przez władze nazwane punktem przeładunkowych odpadów. Ze wszystkich miejscowości gdzie pobiera odpady ELWOZ śmieci będą transportowane do nas do Somonina tam sortowanie i przewożone na wysypisko. Wyobrazacie sobie jaki fetor azotu, siarczanu i amoniaku będzie unosić się na całe Somonino i Kiełpino. Wspolczulismy ludziom mieszkającym na Szadulkach w Gdańsku teraz mamy zagwarantowaną sytuację u nas. Wiem że już zaczęła chodzić lista podpisów przeciw tej budowie mamy mało czasu ale trzeba się sprzeciwić i podpisać. A w następnych wyborach dobrze się zastanówmy na kogo zaznaczyć krzyżyk. Pozdrawiam 20:50, 19.02.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

waldeczek222waldeczek222

0 0

Co tak uważnie czyta przewodniczący Andrzej. Od dawna kto był na zebraniach w Somoninie mówiło się i drążyło temat budowy fermy wiatrakowej w Wyczechowie. Temat ten był nagłaśniany przez posla Lamczyka, poprzedniego przewodniczacego RG Re......, radnego So........ Dzisiaj raptem niektórzy z nich zapomnieli że byli głównymi naganiaczami tematu. Pan Andrzej na naszych komisjac czy radny Wie...., radny Zbysz..... przedstawiali ten temat jako niezwykle istotny . Ich zdaniem gmina powinna pozyskać w ten sposób 1,5 do 3 mln zł . Teraz niektórzy zapomnieli ze przecież są inicjatorami. Nie rozumiem tego. lepiej sie wypadnie jako obrońca zdrowia mieszkanców. Dyrektor GOKu organizował huczne festyny w Wyczechowie. Nagle doznali ......... 21:29, 19.02.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Niemcy maja najdrożsNiemcy maja najdrożs

0 0

Atomówki to przyszłość. 00:57, 23.02.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%