Już w maju połączenia autobusowe na terenie powiatu kartuskiego mogą zostać zawieszone. Największy przewoźnik firma Przewozy Autobusowe Gryf rozważa takie rozwiązanie, jeśli nie otrzyma wsparcia od samorządów. - Nasze przychody spadły o 95 proc., walczymy w tej chwili o ograniczenie strat - mówi Paweł Misiak dyrektor ds. organizacji przewozów w firmie Gryf.
Informowaliśmy już, że firma P.A. Gryf zawiesiła na czas epidemii zawiesiła niektóre kursy i ograniczyła część połączeń w weekendy. Okazuje się jednak, że to za mało. Większość autobusów świeci pustkami, ponieważ władze zniechęcają do korzystania z komunikacji publicznej. To oznacza gigantyczne straty dla przewoźnika. A co ważniejsze - stawia także pod znakiem przyszłości funkcjonowanie transportu autobusowego w powiecie kartuskim.
P. A. Gryf jest największą firmą przewozową w regionie i jej autobusy są najczęściej jedynymi, które docierają do wielu miejscowości. Teraz firma zastanawia się nad całkowitym zawieszeniem połączeń w całym powiecie. I to już od maja.
- Zamiast 43 autobusów jeździ 12 i to jeszcze przy ograniczonej liczbie pasażerów - mówi Paweł Misiak, dyrektor ds. organizacji przewozów w P.A. Gryf. - Nasze przychody spadły o 95 proc. Nie działają szkoły, a uczniowie to zdecydowana większość naszych pasażerów. Wiele firm pracuje zdalnie, część ograniczyła działalność, więc po prostu nie ma pasażerów. Nasze przychody pokrywają zaledwie 30 proc. kosztów. Sytuacja stała się krytyczna i w tej chwili robimy wszystko, by ograniczyć straty.
Firma wystąpiła już do samorządów powiatu kartuskiego z prośbą o wsparcie. Bez niego, jak podkreśla Paweł Misiak, od maja nie ma szans na dalsze utrzymanie połączeń autobusowych.
- Jeżeli nie uzyskamy wsparcia, to po prostu będziemy zmuszeni zawiesić połączenia na terenie powiatu kartuskiego od maja - mówi. - Liczymy, że gminy i powiat zrozumieją sytuację i zechcą pomóc tym bardziej, że nie prosimy o gigantyczne kwoty. Wystąpiliśmy do gmin o wsparcie rzędu 3 - 8 tys. zł w skali miesiąca. Ma to być pomoc tymczasowa. Jeżeli udałoby się nam uzyskać takie wsparcie, to deklarujemy utrzymanie istniejących kursów, bo chcemy działać w interesie mieszkańców. Mamy już pewne pozytywne sygnały od gmin Sulęczyno i Sierakowice, więc liczymy, że i pozostałe samorządy zechcą pomóc w obecnej sytuacji.
Zdaniem przewoźnika sprawa jest o tyle poważna, że zawieszenie kursów nawet na krótko może spowodować, że bardzo trudno będzie je odtworzyć w przyszłości.
- W przypadku trasy Kartuzy - Gdańsk alternatywą jest pociąg. W innych miejscowościach mieszkańcy będą musieli poszukać sobie rozwiązań na własną rękę. Pewnie będą droższe, mniej dogodne, ale życie nie znosi próżni. Trudno będzie potem znów zachęcić ich do korzystania z komunikacji publicznej - podkreśla Paweł Misiak. - Stąd również nasz apel o wsparcie lokalnych samorządów.
Sprawa pomocy finansowej dla firmy Gryf ma być omawiana podczas jutrzejszej telekonferencji wójtów i burmistrzów oraz starosty powiatu kartuskiego.
Aurora15:58, 22.04.2020
Równi i rowniejsi. Dlaczego inne firmy nie mogą też takiej pomocy dostać?
A ha 16:00, 22.04.2020
3 do 8 tys ale co na jeden autobus????
Qwerty569j16:08, 22.04.2020
Nie. To całkowity koszt bez przeliczania na autobus.
Użytkownik16:06, 22.04.2020
Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.
Nieprawda16:18, 22.04.2020
Ludzie wracają do pracy tylko nie mają teraz czym jeździć, bo kursy są ograniczone prawie do zera.Dlaczego nie powrócili chociażby do sobotnich rozkładów jazdy i kursów w niedziele.Czyja to jest wina?
Fakty16:26, 22.04.2020
Zła polityka przedsiębiorstwa się odbija, ciagłe podwyżki biletów, ograniczenia kursów, brak kursów po godz 18 i 19 ej, nieobsługiwanie przystanków np.przy Dworcu w Sierakowicach zamiast puścić linię 4 to puścili taką którą nikt nie jeździ.Od 20go część osób wróciła do pracy, reszta wróci z pracy zdalnej 27go, ale nie mają czym dojechać, jak nic nie jeździ.I tak będzie jak uruchomiona zostanie kolej do Sierakowic, będąc prywatną firmą trzeba być dla pasażera, a nie na odwrót
Pasażerowie niestety18:02, 22.04.2020
zdezerterowali. Tylko plutony egzekucyjne mogą ich zmusić do jazdy autobusami. Ale nie martw się wcale, bo prezes tysiąclecia obiecał przywrócenie PKS-ów, no to autobusów będzie co niemiara ( do wybory do koloru ).
PKM16:31, 22.04.2020
do Sierakowic tam lepiej dać dofinansowanie
Co16:33, 22.04.2020
chcecie utrzymać za to.dofinansowanie-te ograniczone kursy i brak komunikacji w niedziele?
do wyborców16:37, 22.04.2020
Może teraz, jak ludzie będą chcieli czymś dojechać, a nie będzie czym, to sobie przypomną kto zamroził polską gospodarkę i kto skazał firmy na bankurctwa. Ktoś powie - to koronawirus? Na pewno? Radzę pomyśleć, zastanowić się o co tak naprawdę chodzi. Tak samo jak z maseczkami. Mamy je nosić, ale tak naprawdę nikt nie wie po co i dlaczego....
kkkk10:53, 24.04.2020
Maseczki na lotnisku przywiał pinokio a ty nędzny Polaku noś bo tak karze władza. CZYTAJ władca jenoosobowy K
Tylko16:43, 22.04.2020
Jak obiecają przywrócić wszystkie kursy
jooooo, po to żeby17:40, 22.04.2020
wozić powietrze zamiast ludzi. Nie ma popytu - to nie ma podaży. Sama jeżdżę od lat na tej samej trasie - dawniej w autobusie było zawsze ponad 50 osób, a teraz jeźdżą 4 osoby (łącznie z kierowcą).
tw.16:47, 22.04.2020
To była przemyślana polityka polegająca najpierw na wyeliminowaniu PKS-u a teraz jako jedyny przewoźnik potrafi szantażować . Oby nie przegiął bo znajdą się inni którym to wyjdzie.
.....18:18, 22.04.2020
Są inne firmy na terenie powiatu, które chętnie wejdą w miejsce gryfa.
Obserwator 121:21, 23.04.2020
Tak już inne firmy lecą by zająć miejsce Gryfa... Bo transport publiczny to tak opłacalny biznes że firmy będą się biły o to miejsce. A teraz tak na poważnie firma Gryf od ok 10 lat jest jedynym przewoźnikiem w powiecie kartuskim, może ktoś z tych wszystkich niezadowolonych napisze ile przez ten czas firm próbowało na terenie powiatu być konkurencja dla Gryfa?
BANOWY16:51, 22.04.2020
Genialna kartuska polityka dzięki której obecnie mamy w mieście dwa dworce autobusowe i coraz mniej autobusów gdzie tu logika?
Niech padnie!16:54, 22.04.2020
Przynajmniej zrobi miejsce konkurencji Albatros od razu przejmie kursy i jest jeszcze kilku mniejszych operatorów obsługujących wycieczki i też chętnie wejdą w ten biznes także ani grosza nie dopłacać tylko za zawieszenie kursów od 1 maja zablokować ich na powiat i otworzyć drogę dla niemarudzących przewoźników pewne jest jedno bilety będą w końcu tańsze!
Myślisz, że gdy nową17:54, 22.04.2020
nazwę napisze się na autobusach, to ludzie zaczną jeździć jak dawniej ? Nieważne czy Gryf, Albatros czy Kormoran - ludzie przestali jeździć autobusami .... spytaj ich DLACZEGO !
Tak myślę18:05, 23.04.2020
ALBATROS aktualnie stoi.
Cisza tam, jak w zakładzie pogrzebowym.
Widać ALBATROS to bogata firma.............
Niech 1 maja wchodzi na rynek.................
Tylko czym i kim?
Tam ktoś w ogóle pracuje na umowę o pracę???
Kononowicz17:07, 22.04.2020
Nie będzie niczego.
vbn17:08, 22.04.2020
Nic się nie martwicie. Przecież prezes zapowiedziała powrót PKSów.
Nooooo, jak prezes17:45, 22.04.2020
obiecał to PiS da. Macie to jak w banku ( a raczej jak w Skoku ).
byly kierowca Gryfu17:16, 22.04.2020
sprowadzam 4 12 osobowe busy i czekam na ruch Gryfu
Brawo!22:16, 22.04.2020
Busy śmigają. Pruszcz i okolice. Jest super!
Koniec17:34, 22.04.2020
I kto się teraz śmieje ze Szwecji? Żadnych ograniczeń poza organizacją imprez masowych, jest więcej zarażonych. Przynajmniej firmy nie padają 1 za 2 z powodu tych wszystkich ograniczeń. U nas praktycznie wszystko stoi. No ale to wynik 5 lat zaniedbań służby zdrowia najlepszego rządu w historii.
No ale spokojnie, wybory za 3tyg, lud i tak to wszystko wybaczy i będzie rekordowy wynik dla Dudy przecież ogłosił, że 500+ dalej będzie, a to jest przecież najważniejsze.
as09:08, 23.04.2020
5 lat zaniedbań? - padnę zaraz :)))))) co za dzban.
Jmjmggngmgn.wjtxuwg17:43, 22.04.2020
Jak mi dobrze ktos zapłaci to moge wozic ich dziesiatkami osobowka
@koniec17:45, 22.04.2020
Masz rację. Może Szwedzi nie dali się wciągnąć w to całe wariactwo. Jak była świńska grypa za PO to Kopaczowa nie zgodziła się na szczepionkę, chociaż pół Europy wydawało na to kasę. I co się okazało? Kobieta miała rację! Bo trzeba myśleć samemu. A teraz? Ludziom się wydaje że prezes wszystko za nich załatwi. Zaraz nie będzie autobusów i nie będzie nawet dokąd pojechać bo wszystko pada. Takich mamy wspaniałych fachowców w kraju...
Pasażerka 18:01, 22.04.2020
Gdyby gryf zapewnił chociażby jakiś komfort jazdy może nie byłby w takiej sytuacji, przez 2 lata byłam zmuszona korzystać autobusów gryfa i to był dla mnie jeden z najcięższych lat. Do mojej miejscowości dojeżdżał taki autobus do którego leciała woda gdy padało, gdy padał śnieg to wpadał również do środka, robaki, smród tragedia, nie polecam nikomu
Mpnqmpm22:17, 22.04.2020
To moge Ciebie wozic
Nie jeżdzą18:46, 22.04.2020
bo przy tej cenie biletów i niedopasowanych kursaxh np. po godz. 20ej so Sierakowic nie ma żadnego kursu, w mniejszych miejscowościach np.Mirachowo to po 18 ej jest problem to ludzie wolą jechać samochodem, wyjdzie taniej i nie trzeba się martwić czym dojechać do pracy
też kierowca19:40, 22.04.2020
Cena paliwa leci w dół . Bilety bez zmian . Dwa dworce .
Bardziej opłaca się jeździć swoim samochodem , nawet w pojedynkę .
Tak kończą pazerni , za złe zarządzanie firmą .
Ferrum19:42, 22.04.2020
Proszę się nie martwić o komunikację w zapasie mamy jeszcze rewelacyjną lokomotywę w pobliżu które stoją jeszcze dwa wagon w tym samym stanie. To się nazywa żelazna rezerwa...
gryfisko20:03, 22.04.2020
polityka tej firmy poraża, oni czekają na powrót dzieci i młodzieży do szkół! od prawie dwóch lat niemalże wszystkie miasta w Polsce zafundowały uczniom darmowe bilety! to są fakty! a dzieci z powiatu kartuskiego to są jakieś gorsze, od macochy! Tabor nie jest wymieniany od wielu lat, na trasach kursują trupy komunikacyjne, na jednej z tras (wcale nie krótkiej) kursuje autobus, którego drzwi musisz samodzielnie otwierać i zamykać !!! jak za króla ćwieczka, niestety
@gryfisko08:25, 23.04.2020
to nie przewoznicy zapewnili darmowe bilety uczniom a samorządy - przewoznicy otrzymali dokładnie tyle samo tyle, że od samorządu!
d/w11:38, 23.04.2020
to dodrze ,że otwierasz sobie sam,a drugi powinien tobie miotłą walnąć w tyłek i dowidzenia pasażerku.
Mma20:19, 22.04.2020
Przecież PIS dało,jak to.
Anty 21:24, 22.04.2020
Niech spada facet na drzewo gmina Chmielno nic nie dołoży maja swoje autobusy i busy mogą do kartuz podjechac jak dzieci i nie woza tera a nie płacić za nic bo on tak chce później tez idzie rozkład ułożyć tak żeby pasował a nie ze jeden. Kurs i wtedy w troskawki ida robić kierowcy
eee zaraz !21:40, 22.04.2020
a ja po dopłaty gdzie mam się zgłosić ? ja nie zarabiam nic !!! to jest 100% i co ja mogę ? nikogo nie będę SZANTAŻOWAŁ !!
tory już są oczyszczane, niedługo rusza połączenie do Sierakowic
Buhaha22:12, 22.04.2020
Po kryzysie przyjdą mówi i lepsi. Zawsze tak jest. Do widzenia.
Terra P23:57, 22.04.2020
W Kartuzach, jak pamiętam, nie było nigdy większego zainteresowania dla zbudowania dobrego systemu powiązań komunikacyjnych. To dotyczy tak mieszkańców, jak i władz. Skutki są takie jakich doświadczają ci, którzy chcieliby korzystać z transportu publicznego. I to niestety trwa do dziś. Mamy tylko oczekiwania i roszczenia. Kolej została zdegradowana totalnie, choć to ona powinna stanowić szkielet, na którym buduje się resztę. Na szczęście przywrócono kolej (PKM) oraz jest aktualne przywrócenie linii do Somonina (Kościerzyny) oraz do Sierakowic. Ale ile mieszkańców K. ipowiatu może się pochwalić, że zdarli swój głos w walce o to, co zrobiono. Jeden głos ma niewątpliwie Poseł Lamczyk, drugi - szczególnie ważny - Marszałek Struk (żaden to Kartuziak , ale odczuwający więź regionalną). Niewiele ich - ale i tym się w internecie ,,dostaje", bo nam się należy więcej. Szefowi ,,Gryfa" - który wprowadził ,,miejskie" rozkłady jazdy stawia się zarzut, że jeździ złom, a nie Mercedesy jak w Trójmieście. Za autobusy Gryfa w Trójmieście (żaden tam złom) płacą miasta, zupełnie inaczej niż w prowincjonalnych Kartuzach. A na głosy, żeby włączyć Kartuzy w system MZK ZG - to pojawił się JEDEN. Nas nie stać. Komunikacja kosztuje! Człuchów - 15 tys mieszkańców zorganizował komunikację miejską. Kościerzyna - ciut większa - ma autobusy własne ,, palce lizać", a przejazdy są bezpłatne. Taka jest rzeczywistość . I z tą muszą się liczyć tak miasto, jak i powiat. To one muszą mieć ten problem na uwadze.
PS. Żeby nie było, że mam powiązania z osobami wymienionymi wyżej wyjaśniam: nigdy nie zamieniłem słowa z Marszałkiem, szefem Gryfa p. K, zaś Poseł L, raz tylko uścisnął mi dłoń.
Przychód 06:09, 23.04.2020
Skoro 5% przychodu pokrywa aż 30%kosztów to czym sie martwic? To. Oznacza że 17% przychody pokrywa wszystkie koszta czyli 83% przychodu to wasz czysty zysk......
Użytkownik06:19, 23.04.2020
Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.
jojo06:29, 23.04.2020
jo bym tyś wzół jak gmine sum taći chojny dlaczego tylko gryf ma dostać
Polowa firm powinna06:49, 23.04.2020
zdechnać to może by się nauczyli inaczej podchodzić do drugiego człowieka. U nas cały czas więcej i więcej i więcej pazerność . Monopol.
Ddd3308:56, 23.04.2020
Gryf na początku gdy był pks bardzo się starał chodzi o zadbane czyste autobusy komfort i ilość kursów ale jak już powalil pks to ten przewoźnik poprostu starał się dbać i robił z ludźmi co chciał. Czekamy na innego przewoźnika w takim razie i nie potrzeba prosić nikogo o kursy....
Sco09:44, 23.04.2020
Taka wielka firma i prosi o wsparcie gminy po 8 tysięcy? Masakra. Chyba każdy ma jakies rezerwy gotówki. Tak to jest jak się z ludzi zdziera pieniądze za bilety jednorazowe. Wypad z Gryfem, dawac Albatros na trasy to będzie dużo taniej.
sssss19:58, 23.04.2020
prosi bo kierownicy nie maja za co zyc
gryf.kryzys 10:12, 23.04.2020
a w PA Gryf to nie ma radcy prawnego ani księgowego, który by złożył wniosek o utracone korzyści/ dopłatę do wynagrodzeń pracowniczych ? wynikający z dofinansowań rządowych w dobie pandemii ??? przecież wnioski można składać od 1 kwietnia do PUP, WUP, ZUS itp ? chyba, ze firma zalega z zobowiązaniami publicznoprawnymi ?
No jo17:23, 23.04.2020
Przyroda nie znosi próżni. Na miejsce Gryfa przyjdą inne firmy jeśli byłe komuchy dziś platformiarze dopuszczą je aby woziły ludzi.
Ja18:50, 23.04.2020
Nie wiem z kim albatros pojedzie jak niema klientów
rty18:59, 23.04.2020
jezdze codziennie do pracy na 2 zmiany .Jak wrocic z gdanska do Lezna po 22.00.
Kierowca_busa15:10, 24.04.2020
Na piechotę
ab5510:47, 24.04.2020
Najpierw trochę historii Inwestor zagraniczny inwestujący na terenach pożarnowieckich wyraził chęć zainwestowania w tereny gminy, więc grzecznie zapytał lokalna społeczność na co, w efekcie po pewnym czasie aktyw gminy zaczął stawiać warunki za mało kasy, nasz teren (nieprawda) to my decydujemy co na tych terenach będzie itd., w efekcie padły ze strony inwestora słowa " państwu role się pomyliły, nie dam nic, bo nie muszę" i przyszło otrzeźwienie. Co z tego że wójtowie czy burmistrzowie z Gryfem coś ustalą jak radni dopiero zaczną stawiać warunki, a lista będzie długa.
i co22:08, 24.04.2020
i co GRYF myśli o biletach miesięcznych dla młodzieży ,która przez 3 tygodnie marca w ogóle nie korzystała z nich. GRYF gdyby był ok, to by to jakoś zrekompensował
Chrispl20:28, 29.04.2020
Żałosne że Gryf prosi o dofinansowanie ? cly zysk dotychczas pakował w czołgi to niech teraz jeden badz dwa sprzeda
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu expresskaszubski.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
0 0
Z prostej przyczyny. Organizacja transportu ludzi jest zadaniem własnym gmin. Jeśli Gryf przestanie jeździć, każda gmina powinna sama zająć się organizowaniem dojazdu dla ludzi. I to nie będzie kosztowało kilka tysięcy. To nie będzie kosztowało nawet kilkadziesiąt tysięcy. W grę wchodzą setki tysięcy, a nawet miliony złotych, które trzeba będzie na to przeznaczyć!