Od połowy marca przyszłego roku do połowy lipca pociągi nie będą dojeżdżać do Kartuz. Przez pięć miesięcy pasażerowie będą musieli korzystać z autobusowej komunikacji zastępczej. To efekt modernizacji fragmentu linii kolejowej między Glinczem a Kartuzami, ale przede wszystkim - problemów z terminową realizacją inwestycji na kolei.
O sprawie informuje Gazeta Wyborcza Trójmiasto w obszernym artykule zatytułowanym "Kolejowa patologia. Jak jedną inwestycją PKP PLK uderza w dwa porty i ponad milion mieszkańców". Publikacja dotyczy wieloletnich opóźnień w realizacji ważnych kolejowych inwestycji, a także gigantycznego wzrostu ich kosztów.
Gazeta wskazuje, że na roboty na linii kolejowej nr 201 na odcinku Kościerzyna - Gdynia Główna, które - wedle planów - powinny być już dalece zaawansowane, nie ma nawet jeszcze przetargu. Ten planowany jest dopiero na "kwiecień-grudzień 2022 r., a realizacja robót "planowana jest na lata 2023-2027".
Opóźnienie sięga już więc co najmniej pięciu lat, a - jak czytamy w publikacji - kolejny problem dotyczy decyzji środowiskowej dla odcinka Kościerzyna - Gdynia. Inną kwestią jest potężny wzrost wartości inwestycji, który rodzi teraz pytanie o źródło ich finansowania.
Co to wszystko oznacza? Jak informuje Gazeta Wyborcza Trójmiasto, tak duże opóźnienia w realizacji kluczowych inwestycji będą powodowały ogromne problemy w ruchu kolejowym w naszym regionie - zarówno towarowym, jak i pasażerskim.
Problemy odczują bez wątpienia pasażerowie z powiatu kartuskiego. Z informacji GWT wynika, że "od połowy marca przyszłego roku do połowy lipca pociągi przestaną dojeżdżać do Kartuz". Ma to być związane z modernizacją fragmentu linii kolejowej między Glinczem a Kartuzach.
Pociągi mają kończyć bieg w Somoninie, a pasażerowie będą musieli korzystać z autobusowej komunikacji zastępczej.
Jak podkreśla GWT, sytuacja będzie miała miejsce pomimo budowy tzw. bajpasu kartuskiego, który miał zapewnić płynny dojazd pociągów do Kartuz.
Przyczyny takiej sytuacji, zdaniem autora publikacji są znane:
(...) Nie byłoby takich problemów, gdyby PKP PLK trzymały się pierwotnych planów i razem z modernizacją odcinka linii 229 modernizowały linię 211 Somonino – Kartuzy, która i tak jest w planach, co umożliwiłoby zapewnienie dostępności kolejowej do Kartuz przez cały okres trwania prac (pociągi do Kartuz mogłyby jechać przez Somonino) - czytamy w artykule, który dostępny jest tutaj.
[ZT]37675[/ZT]
urzędnicy12:19, 26.11.2021
ale wiocha dla urzędników - 5 lat opóźnienia to ich wina
zakopali się we własnej papierologii
tak jak jest to z obwodnicą Kartuz czy Żukowa - od 15lat tylko gadanie i sporządzanie kolejnych kosztownych raportów i planów na papierze 12:19, 26.11.2021
opóżnienia12:20, 26.11.2021
a potem mówią że opóźnienia są z winy wykonawcy - a to ze urzędnicy sama pozwolenia i przetargi przygotowują 5 lat, a potem dają rok na wykonanie
coś jest chyba nie tak 12:20, 26.11.2021
jflkJDF12:21, 26.11.2021
kolejny raz z winy urzędników cierpią mieszkańcy
zapominacie że to wy jesteście dla nas, pracujecie dla nas 12:21, 26.11.2021
dobra zmiana12:22, 26.11.2021
No to mamy kolejny przykład. Oni nie są w stanie niczego zrobić dobrze. Jedyne co im wychodzi to demolka 12:22, 26.11.2021
osiem gwiazdek12:25, 26.11.2021
Fajnie byłoby wiedzieć kto pracuje teraz na tej kolei i kto jest odpowiedzialny za ten cały bałagan. 12:25, 26.11.2021
To nie będzie 5m-cy!12:27, 26.11.2021
Fachowcy jak h.. - tragedia! Patrząc na ich ruchy Kartuzy będą znacznie dłużej bez pociągu a skorzysta na tym nie kto inny jak Gryf 12:27, 26.11.2021
załóż swoja firmę pr23:34, 26.11.2021
Gdybyś miał swoją firmę autobusową to może Ty byś zrobił. Nic nie stoi na przeszkodzie--do roboty. Załóż firmę i korzystaj tak, jak Gryf. 23:34, 26.11.2021
Gryf14:00, 26.11.2021
a może o to właśnie chodzi - żeby Gryf zarobił 14:00, 26.11.2021
arti15:12, 26.11.2021
Za]orać ten skansen.Zadupie kaszubskie 15:12, 26.11.2021
zizi15:59, 26.11.2021
To proszę nie przyjeżdżać na Kaszuby zimą na narty a latem na jeziora i nie zaśmiecać nam przyrody. Jestem z Kaszub i jestem z tego dumny. 15:59, 26.11.2021
do zizi17:37, 26.11.2021
Najgorsze że na tym ZADUPIU trzeba mieszkać.Kiedyś to było miłe miasteczko teraz zacofany skansen 17:37, 26.11.2021
cjsj19:03, 26.11.2021
to się wyprowadź z pięknych Kaszub 19:03, 26.11.2021
@arti20:02, 26.11.2021
gdzie w kartuzach masz narty albo piękne jeziora ? 20:02, 26.11.2021
hcicni20:29, 26.11.2021
Jeziora są aktualnie czyszczone w Kartuzach i w nie dalekiej przyszłości będą plaże, a narty są na Cartusia SkiArena - Home | Facebook 20:29, 26.11.2021
Las15:34, 26.11.2021
I po co wycinali od razu las? Mógł jeszcze z 5 lat spokojnie rosnąć 15:34, 26.11.2021
Dziad Kaszub20:29, 26.11.2021
Przez 5 lat drzewka trochę podrosną to kolejni zarobią na wycince i oczyszczaniu terenu. Ot, taki przypadkowy wał ;) 20:29, 26.11.2021
@Dziad Kaszub08:24, 28.11.2021
niestety pod tory kolejowe las jest tak wycięty, że tylko gołe pieńki zostały 08:24, 28.11.2021
PKMek18:50, 26.11.2021
No to mamy Polski Wał w czystej postaci ? 18:50, 26.11.2021
Naczelnik18:52, 26.11.2021
Ciekawe kto robił Pkm i dlaczego to nie było odrazu skonfirgurowane z tą trasą. Dwa rządy, jeden kraj. Tylko kasy im daj. 18:52, 26.11.2021
info20:01, 26.11.2021
a napisali że kolej była forsowana wszelkimi siłami i sklejana z byle bubla byle to odpalić ? nikogo z naszym posłem na czele nie interesowało co się potem będzie działo. 20:01, 26.11.2021
Kolejarz23:30, 26.11.2021
Pociągi w takim razie nie mogłyby zmieniać czoła w somoninie i jechać w kierunku kartuz i tam zakańczać bieg na czas robót? Słabo przemyślane prace inwestycyjne. Szkoda tylko tych ludzi, którzy na tym ucierpią. Brak słów... W końcu żyjemy w Polsce... 23:30, 26.11.2021
Załóż firmę-zarobis23:36, 26.11.2021
Powtarzam...Gdybyś miał swoją firmę autobusową to może Ty byś zrobił. Nic nie stoi na przeszkodzie--do roboty. Załóż firmę i korzystaj tak, jak Gryf. 23:36, 26.11.2021
Kolejarz 23:43, 26.11.2021
Na pewno nie jesteś osobą, która dojeżdża z Kartuz do Trójmiasta i odwrotnie. Z pewnością nie każdemu będzie na rękę jeździć gryfem i marnować więcej czasu i pieniędzy 23:43, 26.11.2021
Anton 00:51, 27.11.2021
Nie odpowiedzialnych pracowników trza Zwolnić i tyle w temacie 00:51, 27.11.2021
Las08:47, 27.11.2021
Za to las wycięli w terminie. 08:47, 27.11.2021
Szok 08:49, 27.11.2021
To po co wycięto ten las ? Kto za to odpowie ? Złodziejstwo na ogromną skalę ... Przekręt ! 08:49, 27.11.2021
janusz 195409:00, 27.11.2021
nie korzystam ale pytam. kto w takich Kartuzach czy Kościerzynie rządzi? pis i kościół? nieudacznicy i złodzieje! jest jakaś budowa kościoła opóźniona? 09:00, 27.11.2021
Mieszkaniec09:28, 27.11.2021
W Kartuzach napewno rządzi PO 09:28, 27.11.2021
Nic12:37, 27.11.2021
To prawie, to samo. 12:37, 27.11.2021
Kolejarz09:40, 27.11.2021
Nie dawno byłem w Kartuzach i przyglądałem się Lokomotywie zwróćcie uwagę na to jak ona jest zabezpieczona przed stoczeniem się od parkingu jest płoza ale od strony dworca kliny drewniane osoby odpowiedzialne za bezpieczeństwo lokomotywy i ludzi do ukarania ? 09:40, 27.11.2021
Hmm23:42, 27.11.2021
To ją pchnij jak taki jesteś mądry 23:42, 27.11.2021
Wściekły11:08, 27.11.2021
To jest niemożliwe. Jakim cudem przez tyle lat planowania dopiero pierwsze przetargi na elektryfikację linii kolejowej nr 201 mają zostać ogłoszone dopiero w kwietniu, a pierwsze prace w 2023 roku ?!
Czy to jest jakiś żart, czy kpina ? Bo ja nie wierzę, że tyle czasu zajmują jakieś buble urzędnicze. Już dawno i być może na przełomie 2019/2020 roku zrealizowano by elektryfikację 201-ki. Tu chodzi przede wszystkim o budowę połączeń pasażerskich Pomorskiej Kolei Metropolitarnej oraz przewozów towarowych dla których linia kolejowa nr 201 mogłaby być alternatywnym szlakiem przejazdu pociągów towarowych do portu w Gdyni aby umożliwić na częściowe zastąpienie taboru spalinowego taborem elektrycznym. Tak samo jeżeli mamy rozbudowywać połączenia do Kartuz przez modernizacje i elektryfikację linii kolejowej nr 229 i 214 to i tutaj też pojawia się potrzeba elektryfikacji 201-ki, gdyż bez niej taka rozbudowa nie będzie miała sensu.
PKP PLK już dawno powinno przeprowadzić potrzebne prace na linii kolejowej nr 201, ale niestety widzę, że urzędniczy cyrk nie ma końca. 11:08, 27.11.2021
Przesiadka19:59, 27.11.2021
Żukowo szykuje się na korki.
Do tej pory zaczynały się przed godz. 6.00
Dojazd do Gdańska w w 60 min zapomnij teraz to bedzie 90 -120 min zależnie od pory dnia.
Dziękujemy urzednicy PiSu! I pracownicy państwowej firmy którą zarządzaja ludzie z PiS bo są wszędzie. Zobaczcie jak są kompetentni. To tu dobrze widsć. Koniec z PiSem !
Obwodnicę Żukowa też wstrzymywali!
19:59, 27.11.2021
Starzec05:58, 28.11.2021
Nową linie kolejową z bydgoszy do gdyni za pomocą taczek i koni w dziewiczym terene budowano trzy lata. 05:58, 28.11.2021
Jo oo 06:54, 28.11.2021
I przez to kolej straci sporo pasażerów, ludzie będą jeździć czym innym i się przyzwyczają jak już kolej ruszy to sporo nie wróci 06:54, 28.11.2021
Wera01:01, 29.11.2021
Dlaczego straci.? Mi o wiele bardziej opłaca się jeździć do pracy pociągiem a niż samochodem. Duża oszczędność... 01:01, 29.11.2021
jeśli 09:00, 28.11.2021
źródłem informacji jest gazeta wymiotna, to znaczy że z założenia artykuł jest nierzetelny. Jasne , że mamy wieloletnie opóźnienia gdyż do 2015 roku nie było politycznego zamówienia na rozwój linii. Ludzie mieli sobie radzić we własnym zakresie, jak już pracę w trójmieście dostał to za 5 zł/godz. I opłać z tego dojazd samochodem i wychwalaj ówczesny rząd. Teraz jak przy władzy jest nielubiana opcja to za wszelką cenę stara się ich ludziom obrzydzić. Portu w Gdyni też od razu nie wybudowano z powodu wieloletnich zaniedbań, tylko czyich? Albo staramy się stworzyć kraj przyjazny dla wszystkich albo dla niektórych. Ja wolę tę pierwszą opcję, może dla tego , że wykształcenia i pracy nie dostałem od tatusia. 09:00, 28.11.2021
jeśli17:07, 29.11.2021
naprawdę dobra rada dla Ciebie - jak coś bierzesz to przestań jak coś palisz to rzuć ... "
Majstersztyk tłumaczenia " Jasne że mamy wieloletnie opóźnienia gdyż .... ale tu powinno być inne zakończenie -... bo przejęliśmy władze, nie potrafimy nic porządnie zrobić a w szczególności mamy pomorze w "...". Pozdrawiam i powtórzę - jak coś bierzesz to przestań jak coś palisz to rzuć ... 17:07, 29.11.2021
Wikary09:04, 28.11.2021
A gdzie w tym cały zamieszaniu jest senator Lamczyk? Przecież kolej to ponoć jego oczko w głowie. Dlaczego nie dopilnował porzadku w realizacji tych inwestycji? 09:04, 28.11.2021
do Wikary16:58, 29.11.2021
A gdzie jest specjalista od inwestycji na pomorzu p. Horała ? Kartonika nie przywiózł - nie powiedział że będzie ale kiedyś tam?
Dziwne jest to że "przez osiem ostatnich lat Polski w ruinie " Lamczyka kolej faktycznie pojawiła się w Kartuzach, a w "przez siedem ostatnich lat Cudu Gospodarczego Polski " Horały kolej może będzie za kolejne siedem ale na ten czas będzie zwijana może na 5 może na 7 miesięcy albo i lat .... 16:58, 29.11.2021
Oko13:05, 28.11.2021
Ktoś kiedyś modrzew napisał, Kartuzy są 50 lat za Bytowem .Pszeciesz te Dauny nie potrafią ronda w Kielpini wybudować. Jeden radny kiedyś przed wyborami załatwiał drogę z lotniska na Rebiechowo,teraz pszed następnymi wyborami będzie drugi etap budował.K...y Pisowskie.
13:05, 28.11.2021
Drzazga13:31, 28.11.2021
Toż to Kartuzy . obwodnic niema, transport kolejowy i drogowy leży (w papierach?), przejechać trudno, za parkingi podwyżka - kochani bezradni - czysta żenada. 13:31, 28.11.2021
ew21:29, 28.11.2021
kartuzy to wies niedlugo powiatem bedzie zukowo z winy naszych wladz 21:29, 28.11.2021
bush11:32, 29.11.2021
Nie trzeba mówić trza, tylko trza mówić trzeba... 11:32, 29.11.2021
Zatroskany o Kaszuby23:26, 29.11.2021
Gazeta Wyborcza to jest dopiero źródło informacji!
Może trzeba zasięgnąć informacji u źródła, a nie powoływać się na tego szmatławca! 23:26, 29.11.2021
Pasażer 4222:17, 30.11.2021
Ale moim zdaniem teraz bardzo duży zysk przyniósł by kolej z Kartuz do Lęborka lub tylko do Sierakowic dzięki temu że w Sierakowicach pod samym dworcem PKP już otworzyli około 7 marketów a do tego firma Elwoz buduje mieszkania w pobliżu tych marketów oraz 2 razy w tygodniu jest RYNEK i to kolejny plus aby pasażerowie mieli przyjechać Pociągiem a za większy przewóz towaru to droższe bilety i jest zysk dla wszystkich a nie jak w GRYFIE kierowcy są czasami bardzo nieuprzejmi 22:17, 30.11.2021
BRAWO PIS12:00, 15.01.2022
Brawo my! 12:00, 15.01.2022
Jaaaaaa 06:57, 27.11.2021
0 0
No to jak pociągi do Kartuz nie dojadą to może w tym miejscu zrobić obwodnicę, plan bardzo prosty do okoła miasta zrobić wielkie rondo z zjazdami na istniejące drogi dojazdowe. 06:57, 27.11.2021