Zamknij

Radny alarmuje: Hydranty nie działają!

15:33, 01.06.2009 Aktualizacja: 21:47, 01.06.2009
Skomentuj

Gmina Żukowo powinna w trybie pilnym rozwiązać problem z niesprawnymi hydrantami - uważa radny Piotr Fikus. - Strażacy mają świetny sprzęt, są wyszkoleni, ale co z tego, jeżeli nie będą mieli czym gasić pożaru - mówi radny. Komendant Państwowej Straży Pożarnej przyznaje, że sieć hydrantowa na terenie gminy Żukowo nie jest należycie zadbana.

- To naprawdę pilna sprawa i należy ją rozwiązać jak najszybciej - podkreśla radny Piotr Fikus, który podniósł temat na ostatniej sesji żukowskiej Rady Miejskiej. - W Chwaszczynie miały już miejsce dwa przypadki, kiedy strażacy przyjechali do pożaru i okazało się, że hydranty, z których należałoby skorzystać są niesprawne. Jeden przypadek miał też miejsce jakiś czas temu w Brodnicy Górnej (gm. Kartuzy). Przecież ktoś musi być odpowiedzialny za stan hydrantów. Straż oczywiście przywozi wodę w zbiornikach wozów bojowych, ale przecież to nie wystarcza na długo. Jeżeli dłużej trzeba gasić, konieczne jest korzystanie z hydrantów. A co jeśli one nie działają? Zwracali mi na to uwagę sami strażacy. Problem jest poważny i trzeba zadziałać, by z powodu niesprawnego hydrantu nie doszło do tragedii.

Zdaniem radnego Piotra Fikusa zasadne byłoby powołanie komisji, która oceniłaby stan tych urządzeń.

- Taka komisja, w skład której wchodziłby na przykład przedstawiciel urzędu, a także straży pożarnej mogłaby sprawdzić, które hydranty nie działają i wymóc na zarządcy ich naprawę - mówi Piotr Fikus. - Zgłaszam ten problem od wielu lat i nic. Dziwię się, że to Państwowa Straż Pożarna nie podejmuje zdecydowanych działań w tej sprawie. A przecież brak sprawnego hydrantu może się przekładać na straty spowodowane przez pożar. Są gminy, które sobie z tym radzą. Dla mnie takim przykładem może być gmina Szemud, gdzie hydranty są konserwowane, oznakowane i sprawdzane na bieżąco.

Edmund Kwidziński, komendant powiatowy Państwowej Straży Pożarnej w Kartuzach przyznaje, że problem niesprawnych hydrantów widoczny jest zwłaszcza na terenie gminy Żukowo.

- Niestety trzeba przyznać, że zarządca niespecjalnie dba o stan sieci hydrantowej - mówi Edmund Kwidziński. - Najlepiej o te sprawy dba w tej chwili gmina Kartuzy. Wszystko tak naprawdę zależy tutaj od właściciela i zarządzającego siecią. My mamy możliwość egzekwowania sprawności hydrantu przy odbiorach nowych obiektów, ale nie możemy w żaden sposób wymusić od właściciela sieci, czy zarządcy dbałości o te urządzenia, bo nie mamy takich kompetencji.

Edmund Kwidziński przyznaje, że zdarzają się sytuacje, gdy strażacy próbują skorzystać z hydrantu, a jest on całkowicie niesprawny, albo ciśnienie wody jest zbyt niskie.

- Między innymi z tego względu wysyłamy do pożarów więcej jednostek, bo wiemy, że nie zawsze z sieci hydrantowej możemy uzyskać odpowiednie zabezpieczenie - mówi szef PSP. - Jeżeli gmina Żukowo zdecyduje się na powołanie komisji, to bardzo chętnie wyznaczę osobę funkcyjną, która wzięłaby udział w kontroli sieci hydrantów.

Wiceburmistrz gm. Żukowo Zdzisław Szczęsny mówi, że temat poruszony przez radnego Piotra Fikusa nie pozostanie bez reakcji.

- Podejmiemy działania, żeby wyjaśnić kwestię sprawności hydrantów i zweryfikować ewentualne niedociągnięcia - zapewnia. - Być może rzeczywiście konieczne będzie powołanie komisji, ale szczegóły jeszcze ustalimy.

Za sieć hydrantów w gm. Żukowo odpowiedzialny jest Zakład Usług Komunalnych. Niestety z jego szefem nie udało nam się dziś skontaktować, dlatego do tematu wrócimy.

(Wojciech Drewka)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(6)

**********

0 0

Hydranty nie działają, ale sport i kaszubszczyzna ( fe) trzyma sie dobrze.

17:48, 01.06.2009
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

##########

0 0

jak ci fee to spieprzaj dziadu

19:10, 01.06.2009
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Czy to brak działań Czy to brak działań

0 0

Nad przestrzeganiem przepisów ppoż. czuwa Komendant Powiatowy PSP nie rozumiem dlaczego w tej sprawie nie podejmuje działań administracyjnych chociaż ma do tego wszelkie uprawnienia. Kto jeżeli nie Komendant Powiatowy ma stać na straży przestrzegania przepisów ppoż.

Rozporządzenie MSWiA z dnia 16 czerwca 2003 r. w sprawie przeciwpożarowego zaopatrzenia w wodę oraz dróg pożarowych (Dz.U.Nr 121, poz. 1139) paragraf 10 ust. 7 hydranty zewnętrzne ppoż. powinny być co najmniej raz w roku poddawane przeglądom technicznym i konserwacji przez właściciela sieci wodociągowej przeciwpożarowej - właścicielem raczej jest gmina / miasto
Ustawa o ochronie ppoż nakłada na właściciela terenu (Wójt/ burmistrz) m.in. wyposażenie terenu w wymagane urządzenia przeciwpożarowe a więc i hydranty, które muszą być co najmniej raz w roku przeglądane.
USTAWA z dnia 24 sierpnia 1991 r.o Państwowej Straży Pożarnej
- Art. 23. 1. W celu rozpoznawania zagrożeń, realizacji nadzoru nad przestrzeganiem przepisów przeciwpożarowych oraz przygotowania do działań ratowniczych Państwowa Straż Pożarna przeprowadza czynności kontrolno-rozpoznawcze oraz ćwiczenia.
2. Czynności kontrolno-rozpoznawcze są przeprowadzane na podstawie:
5) zgłoszenia obiektu, dla którego przepisy prawa wymagają wydania przez organy Państwowej Straży Pożarnej opinii lub zajęcia przez nie stanowiska w zakresie ochrony przeciwpożarowej;
6) zawiadomienia wójta, burmistrza lub prezydenta miasta o stwierdzeniu zagrożenia życia lub zdrowia, niebezpieczeństwa powstania szkód majątkowych w znacznych rozmiarach lub naruszenia środowiska, o którym mowa w art. 78 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095, z późn. zm.7));
7) wystąpienia istotnych nowych okoliczności w zakresie stanu bezpieczeństwa na terenie działania komendy powiatowej (miejskiej) Państwowej Straży Pożarnej.
3. Czynności kontrolno-rozpoznawcze są przeprowadzane w zakresie:
1) kontroli przestrzegania przepisów przeciwpożarowych;
2) oceny zgodności z wymaganiami ochrony przeciwpożarowej rozwiązań technicznych zastosowanych w obiekcie budowlanym;
3) oceny zgodności wykonania obiektu budowlanego z projektem budowlanym;
5) rozpoznawania możliwości i warunków prowadzenia działań ratowniczych przez jednostki ochrony przeciwpożarowej;
6) rozpoznawania innych miejscowych zagrożeń;
7) wstępnego ustalania nieprawidłowości, które przyczyniły się do powstania pożaru oraz okoliczności jego rozprzestrzenienia się;

4. Prawo do przeprowadzania czynności kontrolno-rozpoznawczych mają strażacy upoważnieni przez właściwego komendanta Państwowej Straży Pożarnej.

6. Strażacy, o których mowa w ust. 4, w przypadku stwierdzenia naruszenia przepisów przeciwpożarowych mają prawo do nakładania grzywny w drodze mandatu karnego.

10. Kontrolowany jest obowiązany umożliwić kontrolującemu przeprowadzenie czynności kontrolno-rozpoznawczych, a w tym:
1) udzielić niezbędnych informacji i wyjaśnień w sprawach objętych zakresem tych czynności oraz wyrazić zgodę na sporządzenie dokumentacji fotograficznej;

13. Z ustaleń dokonanych w toku czynności kontrolno-rozpoznawczych kontrolujący sporządza protokół, który podpisują kontrolujący oraz kontrolowany albo osoba przez niego upoważniona.


Art. 26. 1. Komendant powiatowy (miejski) Państwowej Straży Pożarnej, w razie stwierdzenia naruszenia przepisów przeciwpożarowych, uprawniony jest w drodze decyzji administracyjnej do:
1) nakazania usunięcia stwierdzonych uchybień w ustalonym terminie;
2) wstrzymania robót (prac), zakazania używania maszyn, urządzeń lub środków transportowych oraz eksploatacji pomieszczeń, obiektów lub ich części, jeżeli stwierdzone uchybienia mogą powodować zagrożenie życia ludzi lub bezpośrednie niebezpieczeństwo powstania pożaru.
2. Decyzje w sprawach, o których mowa w ust. 1 pkt 2, podlegają natychmiastowemu wykonaniu.

20:05, 01.06.2009
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Piotr KaczmarczykPiotr Kaczmarczyk

0 0

Komendant Powiatowy PSP Edmund Kwidziński zdaje corocznie informacje o stanie zabezpieczenia przeciwpożarowego powiatu.

Zastanawiającym jest fakt jak przedstawia stan zaopatrzenia wodnego w tym stan hydrantów. Jeśli przedstawia taki stan jaki jest to jak Rada Powiatu przyjmuje te jego informacje.
Zgodnie z rozporządzeniami Starosta może zlecić Komendantowi Powiatowemu przeprowadzenie kontroli. Art. 14.USTAWA z dnia 24 sierpnia 1991 r.o Państwowej Straży Pożarnej
1. Rada powiatu przynajmniej raz na rok rozpatruje informacje komendanta powiatowego Państwowej Straży Pożarnej o stanie bezpieczeństwa ochrony przeciwpożarowej oraz o zagrożeniach pożarowych powiatu (miasta na prawach powiatu). Na polecenie starosty informację taką właściwy komendant jest obowiązany składać w każdym czasie.
2. Rada powiatu (miasta) na podstawie informacji, o których mowa w ust. 1, może określić w drodze uchwały istotne dla wspólnoty samorządowej zagrożenia bezpieczeństwa pożarowego.
3. (7) W przypadku bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa wspólnoty samorządowej, w szczególności życia lub zdrowia, wójt (burmistrz, prezydent miasta) lub starosta może wydać komendantowi powiatowemu (miejskiemu) Państwowej Straży Pożarnej polecenie podjęcia działań w zakresie właściwości Państwowej Straży Pożarnej, zmierzających do usunięcia tego zagrożenia.
4. Uchwała, o której mowa w ust. 2, lub polecenie wydane na podstawie ust. 3 nie mogą dotyczyć wykonania konkretnej czynności służbowej. Uchwała lub polecenie nie mogą również określać sposobu wykonania zadania przez Państwową Straż Pożarną.
5. (8) Starosta lub wójt (burmistrz, prezydent miasta) ponoszą wyłączną odpowiedzialność za treść i skutki polecenia, o którym mowa w ust. 4.
6. Polecenie, o którym mowa w ust. 4, podlega niezwłocznemu wykonaniu. Polecenie przekazane ustnie wymaga potwierdzenia na piśmie.
Jak widać z wpisu poprzednika i zamieszczonych art. Komendant Powiatowy ma możliwość kontroli sieci hydrantowej i wydawania decyzji administracyjnych nakazujących usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości.
"Edmund Kwidziński, komendant powiatowy Państwowej Straży Pożarnej w Kartuzach przyznaje, że problem niesprawnych hydrantów widoczny jest zwłaszcza na terenie gminy Żukowo".
CZYLI WIE O NIEPRAWIDŁOWOŚCIACH W TYM TEMACIE.
Dlaczego więc nie podejmuje zdecydowanych działań ze swojej strony do poprawy tego stanu. Czy to nie jest zaniechanie w konsekwencji rodzące zagrożenie dla zdrowia i życia ludzi oraz powodujące zwiększenie start materialnych.
Czy w meldunkach po pożarowych ( meldunkach ze zdarzeń ) strażacy nie wpisywali iż mieli problemy z zaopatrzeniem wodnym do celów gaśniczych w tym stanu hydrantów, czy nie informowali ustnie.
A pan Komendant po zapoznaniu codziennym z meldunkami nie dokonał wpisu by dokonać kontroli a przecież jest do takiej czynności zobligowany.
Pan Komendant pisze bzdury o powołaniu komisji przez gminę Żukowo i dopiero się wtedy włączy do kontroli. To przecież On sam takie działania powinien już wcześniej podjąć i tu nie dopełnił nałożonych na niego USTAWĄ obowiązków.
Dodatkowo
Art. 13. USTAWA z dnia 24 sierpnia 1991 r.o Państwowej Straży Pożarnej
4. Do zadań komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej należy:
8) opracowywanie planów ratowniczych na obszarze powiatu,
gdzie jednym z najważniejszych elementów jest zaopatrzenie wodne do celów gaśniczych.
Dlaczego zgodnie z Art. 12.USTAWA z dnia 24 sierpnia 1991 r.o Państwowej Straży Pożarnej Komendant Wojewódzki nie podjął tematu niedociągnięć w tym zakresie a przecierz
5. Do zadań komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej należy:
6) kontrolowanie organów i jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej działających na obszarze województwa,
2) opracowywanie planów ratowniczych na obszarze województwa, z uwzględnieniem przepisów art. 10 ust. 1 pkt 2 lit. b) i c),
jeżeli takie plany zostały opracowane, a kontrole przeprowadzone przez Komendanta Wojewódzkiego prawidłowo to powinny zosta podjęte z jego strony działania
CZYŻBY ZANIECHANIE ZE STRONY KOMENDANTA WOJEWÓDZKIEGO PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ..

08:32, 02.06.2009
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

........................................

0 0

Wymagania przeciwpożarowe dla sieci wodociągowych

§ 9. 1. Sieć wodociągowa przeciwpożarowa powinna być zasilana w wodę z pompowni przeciwpożarowej, zbiornika wieżowego, studni lub innych urządzeń, zapewniających wymaganą wydajność i ciśnienie na najbardziej niekorzystnie położonych hydrantach zewnętrznych, przez co najmniej 2 godziny.

2. Sieć wodociągowa przeciwpożarowa powinna być wykonana jako sieć obwodowa. Dopuszcza się budowę sieci wodociągowej rozgałęzieniowej poza obszarami miejskimi oraz tam, gdzie łączna wymagana ilość wody nie przekracza 20 dm3/s.

3. Dopuszcza się budowę odgałęzień z sieci obwodowej w celu zasilania hydrantów zewnętrznych.

4. W przypadku gdy łączna wymagana ilość wody przekracza 30 dm3/s, sieć obwodową zasila się w dwóch punktach usytuowanych w możliwie największej odległości od siebie.

5. Sieć wodociągową, dla której łączna wymagana ilość wody przekracza 20 dm3/s, projektuje się i buduje tak, aby możliwe było jednoczesne pobieranie wody z dwóch sąsiednich hydrantów zewnętrznych przeciwpożarowych.

6. Średnice nominalne (DN) przewodów wodociągowych, wyrażone w milimetrach, na których przewiduje się instalowanie hydrantów zewnętrznych przeciwpożarowych, powinny wynosić co najmniej:

1) DN 100 - w sieci obwodowej;

2) DN 125 - w sieci rozgałęzieniowej;

3) w odgałęzieniach sieci obwodowej - według obliczeń hydraulicznych;

4) DN 80 - przy rozbudowie lub modernizacji istniejącego wodociągu o wydajności 5 dm3/s w jednostce osadniczej o liczbie mieszkańców nieprzekraczającej 2.000.

§ 10. 1. Na sieci wodociągowej przeciwpożarowej stosuje się hydranty zewnętrzne nadziemne o średnicy nominalnej DN 80. Dopuszcza się stosowanie hydrantów podziemnych o średnicy nominalnej DN 80 w przypadkach, gdy stosowanie hydrantów nadziemnych jest szczególnie utrudnione lub niewskazane, na przykład ze względu na powodowanie utrudnień w ruchu.

2. W obiekcie budowlanym produkcyjnym i magazynowym, w którym wymagana ilość wody do zewnętrznego gaszenia pożaru przekracza 30 dm3/s, w zakładach rafineryjnych i petrochemicznych oraz na magistralnym przewodzie wodociągowym powinny być stosowane hydranty nadziemne o średnicy nominalnej DN 100.

3. Hydranty zewnętrzne zainstalowane na sieci wodociągowej przeciwpożarowej powinny mieć możliwość ich odłączania zasuwami od sieci. Zasuwy powinny znajdować się w odległości co najmniej 1 m od hydrantu i pozostawać w położeniu otwartym.

4. Hydranty zewnętrzne przeciwpożarowe rozmieszcza się wzdłuż dróg i ulic oraz przy ich skrzyżowaniach, przy zachowaniu odległości:

1) między hydrantami - do 150 m;

2) od zewnętrznej krawędzi jezdni drogi lub ulicy - do 15 m;

3) od chronionego obiektu budowlanego - do 75 m;

4) od ściany budynku - co najmniej 5 m.

5. Poza obszarami miejskimi odległość między hydrantami powinna być dostosowana do gęstości istniejącej i planowanej zabudowy.

6. Wydajność nominalna hydrantu zewnętrznego przeciwpożarowego, przy ciśnieniu nominalnym 0,2 MPa mierzonym na zaworze hydrantowym podczas poboru wody, w zależności od jego średnicy nominalnej (DN), powinna wynosić co najmniej:

1) dla hydrantu nadziemnego DN 80 - 10 dm3/s;

2) dla hydrantu nadziemnego DN 100 - 15 dm3/s;

3) dla hydrantu podziemnego DN 80 - 10 dm3/s.

7. Hydranty zewnętrzne przeciwpożarowe powinny być co najmniej raz w roku poddawane przeglądom i konserwacji przez właściciela sieci wodociągowej przeciwpożarowej.

12:30, 02.06.2009
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

CruzLILIACruzLILIA

0 0

I received 1 st loan when I was 20 and this aided my business a lot. Nevertheless, I require the short term loan over again.

04:48, 21.09.2010
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%