Na brak umowy na realizację linii kolejowej Kartuzy - Kościerzyna oraz wciąż niezałatwioną sprawę linii kolejowej do Sierakowic zwrócił uwagę senator Stanisław Lamczyk zadając pytania prezesowi PKP PLK, który gościł w piątek w Kartuzach. Szef PKP PLK szuka winnych w samorządach.
Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe chwalił dziś w Kartuzach postęp prac związanych z modernizacją linii kolejowej Glincz - Kartuzy oraz budową łącznicy kolejowej.
[ZT]47375[/ZT]
Ale że nie wszystko, jeżeli chodzi o planowane inwestycje kolejowe wygląda tak jak powinno zwrócił uwagę senator Stanisław Lamaczyk (PO), który również wziął udział w spotkaniu.
- Miesiąc temu rozmawialiśmy panie prezesie o tym, że zostanie podpisana umowa na modernizację linii kolejowej 201 Kartuzy - Kościerzyna. Ale tej umowy nie ma - mówił senator Stanisław Lamczyk. - Jest bardzo duże opóźnienie. To dotyczy także elektryfikacji. Samorząd województwa zakupił pociągi elektryczne, więc ludziom lepiej by się podróżowało. Kolejne pytanie dotyczy trasy Kartuzy - Sierakowice. Samorządy wykonały duży wysiłek, przygotowały dokumentację i chcielibyśmy wiedzieć, kiedy będzie to zadanie realizowane.
Senator Stanisław Lamczyk podkreślił, że próba spychania modernizacji tej linii kolejowej na samorządy jest nieporozumieniem.
- Samorządy wykonały szereg zadań, ale oczekujemy, że PKP PLK też coś zrobi w tym temacie, a mam na myśli linię kolejową Sierakowice - Kartuzy - mówił Stanisław Lamczyk.
Ireneusz Merchel przyznał, że pytania są bardzo istotne, ale - jak to określił "nie do końca prawdziwe".
- Jeżeli chodzi o Sierakowice i nie tylko, to dokumentacje projektowe były przygotowywane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, którego dysponentem jest marszałek województwa. Jednym z elementów przygotowania dokumentacji projektowej była dalsza realizacja - tłumaczył prezes PKP PLK. - W kilku innych województwach podjęto wyzwanie i ujęto w nowym Krajowym Programie Kolejowym realizacje inwestycji. Niestety marszałek woj. pomorskiego powiedział, że państwo ma znaleźć pieniądze. Państwo będzie szukało tych pieniędzy, żeby te projekty realizować. Natomiast pierwszym podstawowym krokiem było to zadanie samorządu. W przypadku linii 201 trwają procedury przetargowe i dopóki trwają prace komisji, nie będę się wypowiadał publicznie na ten temat.
Warto zaznaczyć, że podobną narrację odnośnie linii kolejowej Kartuzy - Sierakowice próbowali w czerwcu przedstawić działacze PiS, którzy podczas konferencji prasowej w Sierakowicach obarczali samorządy winą za brak realizacji tego zadania.
[ZT]45659[/ZT]
Wówczas głos zabrali przedstawiciele gminy Sierakowice oraz samorządu województwa pomorskiego.
- Dzięki środkom unijnym samorząd wybudował dworzec kolejowy, a obok mamy rządowe chaszcze na nie zmodernizowanej linii kolejowej Kartuzy - Sierakowice, na dokumentację której PKP PLK otrzymały 3,5 mln od urzędu marszałkowskiego. To jest absurd - mówił wówczas Michał Szczupaczyński, dyrektor kancelarii marszałka woj. pomorskiego.
Podkreślił też, że wszystkie projekty kolejowe, na które samorząd województwa przyznał dofinansowanie trafiły... na listę rezerwową Krajowego Programu Kolejowego. To - jak niedawno informowaliśmy - zdaniem senatora Stanisława Lamczyka miało się zmienić i modernizacja linii do Sierakowic miała zostać przeniesiona na listę podstawową.
W reakcji na publikacje w tej sprawie PKP PLK napisała:
Projekt pn. „Rewitalizacja linii kolejowej nr 229 na odcinku Kartuzy – Sierakowice wraz z ewentualną elektryfikacją” ujęty jest na liście rezerwowej zadań rozważanych do realizacji w ramach programów regionalnych.
Oznacza to, że Marszałek Województwa Pomorskiego wskazał projekt jako jeden z priorytetowych dla regionu. W związku z tym zostały zlecone prace przygotowawcze (opracowanie studium wykonalności i dokumentacji projektowej), których 85 proc. kosztów kwalifikowanych pochodzi z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego 2013 – 2020. Zatem naturalną konsekwencją powyższych działań powinna być realizacja zadania w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021-2027, który jest możliwym źródłem finansowania projektów regionalnych w perspektywie 2021-2027.
Niemniej Marszałek nie ujął fazy realizacyjnej projektu w ww. Programie. Realizacja projektu będzie zatem możliwa jedynie pod warunkiem pozyskania niezbędnych środków finansowych. Spółka PLK S.A. jest nadal otwarta na współpracę w tym zakresie.
Jednocześnie informujemy, że przytoczone w artykule zdjęcie to załącznik do zatwierdzonej aktualizacji Krajowego Programu Kolejowego, obejmujący także projekty kończącej się perspektywy w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Zadanie w nim ujęte to aktualnie realizowane prace przygotowawcze (studium wykonalności i dokumentacja projektowa) dla rewitalizacji linii kolejowej nr 229 odc. Kartuzy - Sierakowice, o których mowa powyżej.
Pod wielkim znakiem zapytania pozostaje też kwestia finansowania rewitalizacji linii kolejowej Kartuzy - Sierakowice. Wcześniej Andrzej Osipów, dyrektor Regionu Północnego Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK potwierdził, że inwestycja ta mogłyby powstać, gdy Polska otrzymała środki z Krajowego Programu Odbudowy.
Prezes PKP PLK pytany o tę sprawę stwierdził, że finansowanie tej inwestycji nie było planowane ze środków KPO.
Gorzkie żarty08:19, 23.09.2023
Kartuzy są miejscem idealnie wskazującym niemoc samorządów które nie potrafią się zorganizować i opracować koncepcji rozwoju swoich terenów rządowi. Cale województwo wraz z lokalnymi samorządami bardziej zajęte jest walką z rządem i trwaniem w konflikcie z nim Obecne zachowania to obrzydliwa gra wyborcza która obraża nas mieszkańców . Wszyscy chcą być autorami sukcesu których niema Gdzie rozwiązanie skrzyżowania na gdańskiej, dlaczego nie ma mowy II części obwodnicy ,wyprzedaż terenów szpitalnych to skazanie go redukcję itd.. Kartuska szopka trwa
doh jo08:22, 23.09.2023
Pan Lamczyk obiecuje gruszki na wierzbie koszt tego odcinka Kar Sier jest tak wielki ze nie ma sensu go realizowac przypomne ze trzeba by wybudowac 4 wiadukty na tej linii
Jr12:51, 23.09.2023
Poczekajcie kilka lat kuedy będzie ZNACZNIE mniej samochodów. Nie wszystkich bedzie na nie stac. Dieslem czy w ogole spalinowkami nie wjedzie sie do duzych miast. Nie mozna udawac ze nie ma problemu.
Sce08:29, 23.09.2023
Czyli Marszałek województwa = PO ukarali Sierakowice za głosowanie na PiS. Lamczyk skomentuje?
Sce, Sce, Sce ...13:29, 23.09.2023
i wyscać sie nie moge ...
Ktos pyta08:31, 23.09.2023
Nareszcie ktoś pyta o konkrety. Pisowcy mieli tyle lat i nie zrobili nic żeby ta linie do Sierakowic uruchomić. Moim zdaniem nawet jakby wygrali wybory to i tak nic nie zrobią bo nie dostaną kasy z KPO. Tyle w temacie
#Ktos pyta09:00, 23.09.2023
Piniedzy w UE nie ma i nie będzie...
Pis w pigułce08:34, 23.09.2023
Jak ktoś chce zobaczyć jak wyglądają rządy pis w pigułce niech jedzie do Sierakowic. Jest tam piękny dworzec wybudowany przez gminę a obok zarośnięte krzakami państwowe tory.
Trzeźwo myślący .09:02, 23.09.2023
Co jakiś czas wyskakuje jakiś polityk jak królik z kapelusza z pomysłem albo inaczej z zapowiedzią i robią dużą nadzieje ludziom gdzie zamknięto linie kolejowe że już już prawie jest wszystko gotowe na powrót pociągów . Ostatnio czytałem o otwarciu nowych połączeń kolejowych które zostały zamknięte i zdewastowane w latach 90 ile trzeba kasy na utworzenie takiej linii od nowa. Normalnemu człowiekowi otwiera się nóż w kieszeni że pozwolono zlikwidować linie a teraz szuka się pieniędzy i to najlepiej z UE . Tych wszystkich „starych komuchów” dyrektorów naczelników kolejowych należałoby postawić pod Trybunał Stanu i dożywotnio pozbawić wszelkich praw aby nigdy nie mogli zasiadać w żadnej firmie , spółce czy urzędzie i ministerstwie . Ale nasz kraj albo inaczej niektórzy ludzie po prostu nie chcą pamiętać i nie potrafią wyciągać wniosków .
@09:35, 23.09.2023
Normalnemu człowiekowi nie otwiera się nóż w kieszeni tylko bandycie z patologicznych środowisk
Normalny człowiek15:20, 25.09.2023
zakupiłem już ostrzałkę , przyda się na sezon grzybowy , a patalogiczni bandyci w tym kraju to dziś ubrani są w koszule z krawatami ,
Użytkownik09:03, 23.09.2023
Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.
@No i wszystko11:20, 23.09.2023
Skoro za wszystko odpowiada marszałek to od czego jest PKP??? Od przecinania wstęgi????
Mareczek4323209:48, 23.09.2023
Nagle po latach, przed wyborami, senator Lamczyk wychodzi mi nawet z lodówki. Gdzie on był do tej pory, co robił?
No i wszystko10:06, 23.09.2023
Teraz przynajmniej wszyscy się dowiedzieli że za brak konkretnych działań na Lini Kolejowej Kartuzy - Sierakowice odpowiada w duże części marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk i mnie to w ogóle nie dziwi! Dla PO spowalnianie działań PISu aby nie był dobrze oceniany za realizacje jest znacznie ważniejsze niż projekty rozwojowe dla czekających na nie wyborców!
Żałosne 10:42, 23.09.2023
Wszystkie wspomniane linie kolejowe należą do PKP = do państwa, nie do samorządów. Czemu samorządy miałyby cokolwiek tam remontować? To nawet od strony prawnej byłoby niemożliwe.
# zalosne11:09, 23.09.2023
Za lewoskręt do biedry czy stacji paliw płaci stacja albo biedr a droga jest państwowa dziwne ? Kto chce mieć te tory?
@Info11:18, 23.09.2023
Jakiej umowy???????
Andrzej12:34, 23.09.2023
Dla chcącego nic trudnego, to tylko 20km na trasie Sierakowice - Kartuzy jako taka infrastruktura pod to juz jest. Nie trzeba nic budować ,, od zera ,, mamy piękne Kaszuby takie linie oznaczają tylko nasz rozwój. To powinno już dawno ruszyć, lecz za dużo wyżej postawionych osób kradnie :)
Syn13:15, 23.09.2023
A ten lamczyk to kto król nad królami czy jarek go przysłał
Ja16:28, 23.09.2023
To PO od przykrywka AWS zamknęła ta linie na stałe więc niech nie wycierają sobie swojej lewackiej gębą
No przecież 09:29, 24.09.2023
Przecież PIS wszystko otwiera, dziwne tego nie umie. Przypuszczam, że linię zamknięto za ich rządów więc teraz na otwarciu nie byłoby propagandy "Po zamknęło A PIS otwiera".
Bezstronny10:37, 24.09.2023
Kasę z KPO zablokowali PO-wcy, PSL i Lewusy w UE. Przestańcie kłamać!
Alternatywy 412:02, 24.09.2023
Proszę nam teraz w Kartuzach nie zawracać głowy koleją my ty jesteśmy na etapie wyprzedaży i betonowania miasta blokami .
anioł13:20, 24.09.2023
Dobre i niestety prawdziwe.
@anioł16:50, 24.09.2023
Przepraszam ten anioł od Mieć?ki
doh jo08:34, 25.09.2023
Za Lamczyka linie te zlikfidowano teraz udaje geroja chce odbudowac
PPL o co chodzi10:51, 25.09.2023
Ale o co chodzi temu gościowi z PPL PKP???
Przeczytałem kilka razy jego wypowiedź i nic nie rozumiem.
Projekt wykonały samorządy. Dworzec odbudowany w Sierakowicach jest.
Tylko państwowa firma PKP blokuje wszystko mimo że to jej tory i nasypy.
Hipokryzja PiS ... Czy czekają na łapówki?!!
Ktoś tu kłamie10:59, 25.09.2023
Prosimy redaktora o pociągnięcie tematu bo ktoś tu kłamie.
Proszę zapytać Marszałka i zamieścić odpowiedzi - ktoś tu kłamie.
Czy ten co przygotowuje dokumentacje ma sam realizować inwestycję ???! Coś nie tak tu jest... śmierdzi.
Dokumentacje projektowe były przygotowywane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, którego dysponentem jest marszałek województwa. Jednym z elementów przygotowania dokumentacji projektowej była dalsza realizacja - tłumaczył prezes PKP PLK. - W kilku innych województwach podjęto wyzwanie i ujęto w nowym Krajowym Programie Kolejowym realizacje inwestycji. Niestety marszałek woj. pomorskiego powiedział, że państwo ma znaleźć pieniądze. Państwo będzie szukało tych pieniędzy, żeby te projekty realizować. Natomiast pierwszym podstawowym krokiem było to zadanie samorządu.
Czasami można się dogadać ... ale dlaczego nie w sprawie linii do Sierakowic?!
Info11:12, 25.09.2023
Najwięcej redaktorek.
Dla Stasia-Dla Polsk15:34, 26.09.2023
Szanowny Panie Redaktorze,
W imieniu komitetu wyborców Stanisałwa Lamczyka, pragniemy wyrazić Panu ogromną wdzięczność za udział w kampanii wyborczej na rzecz pana Lamczyka. Dziękujemy za nagłaśnianie naszego sztandarowego tematu, z którym zawsze skutecznie idziemy do wyborów z panem Stanisławem, tj. KOLEJ. Ponieważ MY możemy liczyć na pana Redaktora, to proszę wierzyć - pan redaktor może liczyc na naszą współpracę.
Komitet poparcia inicjatywa Dla Stasia-Dla Polski
:)
5 2
Standardowa PiSowska propaganda albo zaślepienie - jak coś nie wychodzi to wina samorządu/opozycji/cyklistów albo kłamliwa propaganda przykrywająca niewiedzę.
Gdyby nie wsparcie samorząd to faktycznie nic by tu nie było - a tak na marginesie przypomnę
1. Projekt Obwodnicy Metropolitalnej był gotowy 8 lat temu - czekał na realizację 8 lat - dlaczego tyle Bo tak !
2. II etap obwodnicy Kartuz jest na etapie kończenia projektu - zawierającego pozwoleniami na budowę - pewnie będzie gotowy do końca roku - więc realizacja 2024/2025 - wystarczy śledzić temat
3. Projekt na III etap obwodnicy jest na etapie opracowania - będzie realizowany jak będą pieniądze - a czemu już teraz ? Bo trzeba zamknąć ring - Kto o tym myśli ? Samorząd nie czekając na władze
3. Skrzyżowanie na Gdańskiej będzie realizowane jako tunel - w ramach budowy linii kolejowej Bydgoszcz Trójmiasto w tym Somonino - Kartuzy - Wojewoda wydał pozwolenie na budowę w czwartek decyzja nr 49z/2023/MH czemu dopiero teraz ? Bo tak !
Tak wszystko idzie za wolno ale to wina raczej tych w Warszawie a nie w Gdańsku
2 1
Nie da się w Kartuzach i na całym pomorzu bezradnego bałaganu stworzonego tu tylko i wyłącznie przez aparatczyków Po przykryć winą PiS-u bo to dopiero jest propagandowe zaślepienie i zwykła gl@pota Przez osiem lat słyszymy że wszystko jest w planach z wyjątkiem agresywnej deweloperki Charakterystyczną cechą obecnego burmistrza jest w miarę dobry start bo wtedy kończy zaplanowane przez poprzedników inwestycje A potem wskutek braku planów wchodzimy w okres zwany -to jest przed nam -to będzie i tak przed sobą mamy totalny zastój w rozwoju kanalizacji ,ścieżki rowerowe prowadzące wszędzie tylko nie do Kartuz ,obwodnica na tym samym etapie co zawsze Mniej więcej jesteśmy w blokach startowych od 8 lat