System Roweru Metropolitalnego Mevo 2.0 już w pełni funkcjonalny. W miastach i wsiach Obszaru Metropolitalnego znajduje się już łącznie 4 tysiące jednośladów. Pełna flota rowerów będzie dostępna do 30 listopada. W grudniu i każdą kolejną zimę będzie zmniejszona o połowę.
Przez ostatnie trzy miesiące trwały testy systemu. W tym czasie flota była stopniowo zwiększana. Zaczęło się od 100 rowerów, następnie było ich 250. Gdy hiszpański operator, firma City Bike Global, wywiązał się z podstawowych obowiązków, rozszerzono testy na pełną flotę czterech tysięcy rowerów.
- Operator przeszedł próbę pozytywnie. W związku z tym, jeszcze zanim zacznie się sezon zimowy, mieszkańcy 16 gmin metropolii będą mogli skorzystać z systemu - podkreśla Patryk Gochniewski, rzecznik prasowy OMGGS.
- Od ponad tygodnia cała zakontraktowana w umowie z firmą City Bike Global flota rowerów jest już na ulicach metropolii. Skrupulatnie każdego dnia sprawdzamy, jak sobie radzi Operator z ładowaniem baterii w rowerach ze wspomaganiem elektrycznym oraz relokacją rowerów. Ponieważ wszystko idzie zgodnie z planem i system działa poprawnie i nieprzerwanie, możemy podpisać protokół uruchomienia Mevo 2.0. i rozpocząć jego działanie już w pełni - informuje Dagmara Kleczewska, kierownik projektu.
Pełna flota rowerów będzie dostępna do 30 listopada. Od grudnia w każdą kolejną zimę, zgodnie z zapisami umowy będzie ona zmniejszona o połowę.
Zimą (do końca lutego) do dyspozycji mieszkańców będzie 1550 elektrycznych jednośladów i 500 rowerów tradycyjnych. Od marca na ulicach metropolii ponownie pojawi się pełna flota pojazdów.
Warto dodać, że siedemdziesiąt pięć procent obecnie dostępnej floty jednośladów to rowery elektryczne.
Ile to będzie kosztować?
Do dyspozycji mieszkańców - od godzin popołudniowo-wieczornych 16 listopada - dostępne będą następujące taryfy:
Taryfa 48h - 59 zł - umożliwi dzienną jazdę przez 480 minut rowerem klasycznym albo 240 minut "elektrykiem". Po upływie tego czasu, zaczną obowiązywać opłaty minutowe: 0,20 zł za jazdę “klasykiem" i 0,40 zł za podróż rowerem ze wspomaganiem.
Abonament miesięczny: 29,99 zł i abonament roczny: 259 zł - obowiązujące limity czasowe wyniosą 120 minut/dzień dla roweru klasycznego albo 60 minut/dzień w przypadku jednośladu z napędem. Po tym czasie, zaczną być naliczane opłaty minutowe: 0,10 zł za jazdę "klasykiem" i 0,20 zł za podróż "elektrykiem".
Taryfa minutowa, tzw. pay as you go - umożliwia nielimitowany czas przejazdu w cenie 0,15 zł/min (rower klasyczny) i 0,30 zł/min (rower ze wspomaganiem elektrycznym).
Bez zmian pozostanie możliwość skorzystania z opcji postoju i rezerwacji roweru. “Pauza” odbywa się w ramach trwającego wypożyczenia. Po jej wybraniu, czas korzystania z jednośladu liczy się tak samo, jak w trakcie jazdy. Rezerwacja może trwać 10 minut. Po ich upływie rower wraca do systemu jako dostępny do wypożyczenia dla innych mieszkańców.
Chcąc korzystać z systemu, w wirtualnym portfelu każdorazowo powinna znajdować się kwota min. 10 zł. Pozostaje również opłata w wysokości 10 zł za pozostawienie roweru poza stacją postoju Mevo oraz dodatkowe opłaty nakładane na użytkowników za nieprzestrzeganie zapisów regulaminu.
Dodajmy, że pieniądze z abonamentów będą trafiać do Obszaru Metropolitalnego, a nie operatora.
Osoby, które korzystały z wcześniejszej wersji aplikacji, powinny ją zaktualizować (część telefonów aktualizuje aplikację automatycznie, a w części zależy to od ustawień użytkownika) lub usunąć i ściągnąć ją ponownie ze strony www.rowermevo.pl.
Warto przypomnieć, że w początkowej fazie testów, w słoneczne jesienne dni, trójmiejski rower Mevo był najczęściej wypożyczanym rowerem spośród wszystkich systemów w Europie. Podczas gdy średnia w europejskich miastach wynosi 5-6 wypożyczeń na rower, a z jednego roweru na Pomorzu korzystało średnio aż 10 razy dziennie!
W testach wzięło udział 109 tys. użytkowników, którzy przejechali łącznie ponad 2 mln kilometrów. Od 13 września 2023 r. mieszkańcy metropolii odbyli łącznie ponad 563 tys. podróży - 74 % z nich miało miejsce w tygodniu, 26 % w weekendy. Średni dzienny dystans podróży wyniósł 4 km, najwięcej podróży trwało od 5 do 10 minut oraz powyżej 20 minut.
- Od samego początku testów wsłuchujemy się w głosy użytkowników Mevo i ich koniec nie oznacza, że teraz nie będziemy tego brali pod uwagę. Cały czas zbieramy informacje od mieszkańców metropolii, którzy na bieżąco informują nas o kwestiach wymagających poprawy. 20 % ankietowanych zwróciło uwagę, że aplikacja jest nieintuicyjna lub ciężko to ocenić. Będziemy się więc przyglądać możliwym ulepszeniom. Podobnie w każdym innym aspekcie działania systemu - podkreśla P. Gochniewski.
Teraz?12:10, 16.11.2023
Na zimę?ha ha a kto na tym będzie jeździł w zimie
JA12:51, 16.11.2023
w dni BEZŚNIEŻNE z temperaturą powyżej + 5 st.
Prośba12:54, 16.11.2023
do wandali/małpiszonów, aby nie demolowali b. ładnych rowerków.
Niech sobie niszczą swój własny dobytek !!
d/t13:18, 16.11.2023
jak zniszczą rowery, to uratują kogoś od wypadku,a nawet życia.
@ d/t14:25, 16.11.2023
Gdzie parkujesz swój samochód ?
Mam 5-kilowy młot i chciałbym uratować cię od wypadku - daj namiary !!
d w16:23, 16.11.2023
ja już dawno dałem na złom i chodze piechotą bocznymi drogami.
Sportowiec 13:32, 16.11.2023
Chyba na sanki
Kpina 14:21, 16.11.2023
Powscy funkcjonariusze w POmorskim tu potrzebna jest obwodnica i ścieżki rowerowe z prawdziwego zdarzenia O tej porze roku i bez ścieżek możecie sobie pojeździć stacjonarnymi rowerami na siłowni
naczelnik14:39, 16.11.2023
Czy mają zimówki i ogrzewanie.
Użytkownik14:41, 16.11.2023
Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.
Dość20:49, 16.11.2023
Ilość reklam w tym portalu poraża , to przechodzi ludzkie pojęcie
POtem08:47, 17.11.2023
Post PZPR0wska nieudolność i bałagan w dalszym ciągu jest znakiem rozpoznawczym POwskich gdańskich elit
d/t14:15, 17.11.2023
sami starzy złodzieje.
4 0
te rowery to straszydła drogowe.
4 1
To ma więcej sensu niż Ci wydaje.
Uruchamiają to na zimę, właśnie po to by ruch był mniejszy i ewentualne błędy systemu w miarę bezboleśnie usunąć. To nowy system. Testy, testami ale to nadal nowe przedsięwzięcie.
Dlaczego musimy bezrefleksyjnie szydzić z wszystkiego czego nie rozumiemy?