Rozpoczęły się prace przygotowawcze w ramach zadania "Odcinek B - roboty budowlane na linii kolejowej nr 201, odcinek Somonino – Gdańsk Osowa". Prace realizowane są w ramach projektu "Prace na odcinku Kościerzyna – Gdynia" oraz elektryfikacji linii kolejowej nr 229 w ramach projektu "Prace na odcinku Glincz – Kartuzy – faza II”.
Jak informuje Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe sp. z o.o., zakres robót przygotowawczych obejmuje usuwanie drzew i zakrzewienia na terenach objętych nowym układem drogowym. Trwają również prace geodezyjne, badanie podłoża gruntowego oraz rozpoznanie saperskie.
Prace obecnie prowadzone są w rejonie stacji Gdańsk Osowa oraz w rejonie ulicy Kielnieńskiej, Planetarnej, Letniskowej w Gdańsku, a także posterunku odgałęźnego Glincz w miejscowości Borkowo.
W najbliższym czasie roboty będą obejmowały odcinek Borkowo - Rębiechowo, a następnie prowadzone będą na odcinku Somonino – Borkowo.
- Wszystkie prace odbywają się zgodnie z decyzjami administracyjnymi, na istniejącym i nowo pozyskanym terenie kolejowym, z zachowaniem procedur bezpieczeństwa- informuje Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe. - Prosimy o zachowanie ostrożności w rejonie prowadzonych robót. Dziękujemy za wyrozumiałość.
Za realizację projektu odpowiada konsorcjum pod przewodnictwem PPMT. Przypomnijmy, w ramach zadania zmodernizowanych zostanie ponad 28 km linii kolejowej nr 201 wraz z dobudową drugiego toru oraz elektryfikacją.
Dzięki większej przepustowości na trasę będzie mogło wyjechać więcej pociągów, w tym składy elektryczne, bardziej przyjazne środowisku. Podróżni wygodniej wsiądą do pociągów z przebudowanych, wyższych peronów na stacjach i przystankach Kiełpino Kartuskie, Borkowo, Żukowo, Żukowo Wschodnie, Pępowo Kartuskie i Rębiechowo.
Przebudowanych lub wyremontowanych zostanie ponad 50 obiektów inżynieryjnych: mostów, wiaduktów i przepustów, m.in. w Barniewicach, nad linią Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, a łatwiejszy dostęp do kolei zyskają podróżni dzięki budowie przejścia pod torami na stacji Żukowo Wschodnie oraz kładki nad torami na przystanku Żukowo.
Poziom bezpieczeństwa na styku dróg z torami zwiększy się dzięki zabudowie nowych lub dodatkowych urządzeń na 2 przejazdach kolejowo - drogowych w Kiełpinie.
W zakres zadania wchodzi także kontynuacja prac zrealizowanych w latach 2021-2024, czyli elektryfikacja odcinka linii kolejowej nr 229 Glincz - Kartuzy oraz linii nr 214 (Somonino - Kartuzy) w obrębie stacji Kartuzy wraz z nowym odcinkiem tej linii o długości 3,2 km.
Po zakończeniu wszystkich prac i pozyskaniu niezbędnych pozwoleń pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 140 km/h (obecnie do 120 km/h), a towarowe do 100 km/h (obecnie do 80 km/h). Skróci się czas podróży pociągiem regionalnym na odcinku Kościerzyna - Gdańsk Osowa o około 12 minut.
Wartość prac wyniesie ponad 1 mld 250 mln zł netto. Prace na linii nr 201 zostaną sfinansowane z budżetu państwa, a na linii nr 229 z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS). Zakończenie robót planowane jest w 2027 r.
(aktualiz., godz. 11:17)
Cindada13:02, 16.11.2024
1 0
A co z trasą Lęborską? Zdaje się że jakiś relatywnie niedawny czas temu senator Lamczyk intensywnie działał w sprawie odwieszenia jej z listy "na potem". Wiadomo czy są jakieś w niej postępy? 13:02, 16.11.2024
Brawo14:04, 16.11.2024
0 2
Brawa dla Pana Lamczyka. Lata lobbowania przynoszą efekty.
Szkoda tylko, że 8 lat zmarnowano przez PiS. Inwestycja mogła by być już zakończona. 14:04, 16.11.2024
dalej nic14:37, 16.11.2024
0 0
Żałosny staś. 14:37, 16.11.2024