Zamknij

Budowa sali sportowej w Koloni pod wielkim znakiem zapytania. Ale to nie jedyny problem

09:56, 23.12.2024 Aktualizacja: 11:40, 23.12.2024
Skomentuj fot.W.D. fot.W.D.

Rodzice uczniów z Koloni (gm. Kartuzy) mówią o pilnej potrzebie budowy sali gimnastycznej przy tamtejszej szkole. - Jak długo nasze dzieci będą jeszcze ćwiczyły na korytarzach? - pytał na ostatniej sesji Rady Miejskiej przedstawiciel rady rodziców. Okazuje się, że problemem jest demografia i spadająca liczba uczniów szkoły w Koloni.

Do Szkoły Podstawowej uczęszcza 154 dzieci (łącznie z grupą przedszkolną). Rodzice uczniów apelują o budowę sali gimnastycznej, która poprawiłaby warunki nauki, a zwłaszcza prowadzenia zajęć sportowych. 

- Nasze dzieci muszą ćwiczyć na korytarzach. Zgłaszaliśmy już pismo do urzędu w sprawie budowy sali sportowej. Powstał projekt budowy sali, który teraz leży i jest zupełna cisza w tej sprawie, a pozwolenia kończą nam się w przyszłym roku. Byliśmy z sołtysem na komisji oświaty, ale nie uzyskaliśmy żadnej wiążącej odpowiedzi - mówił Rafał Galiński, przedstawiciel rady rodziców Szkoły Podstawowej w Koloni, który wystąpił na ostatniej sesji Rady Miejskiej. - Chciałbym zaapelować do całej rady, żebyście nie brali na swoje sumienia marnotrawstwa. Wydano dużo pieniędzy, żeby powstał projekt, żeby plany zostały zatwierdzone. Ale w tej chwili nie wiadomo co dalej.

Przyszłość szkoły pod znakiem zapytania

Burmistrz Kartuz Mieczysław Gołuński stwierdził, że projekt budowy sali gimnastycznej w Koloni znalazł się w budżecie, bo tego oczekiwali radni, ale - jak zaznaczył - nie wiadomo kiedy i czy w ogóle inwestycja dojdzie do skutku

- Mówiąc wprost: nie wiem kiedy będzie budowana sala gimnastyczna w Koloni. Uprzedzałem radnych, że może mieć miejsce taka sytuacja, że wykonamy projekt sali gimnastycznej, który następnie będzie leżał na półce - mówił szef kartuskiego magistratu. - Projekt budowy sali sportowej w Koloni opiewa na około 13 mln zł. Nie mamy takich pieniędzy, a bez dofinansowania na ten cel, albo bez sięgnięcia po kredyty nie da się tego zrealizować. Budżet gminy po prostu nie jest z gumy. Jeżeli pojawią się jakieś środki zewnętrzne, jakieś projekty umożliwiające sięgnięcie po dofinansowanie, to my na pewno do takich programów przystąpimy. 

Okazuje się jednak, że pod znakiem zapytania jest przyszłość szkoły w Koloni. 

- Mówimy o wybudowaniu hali sportowej w Koloni, czyli o inwestycji na poziomie 13 - 14 mln zł, ale nie wiemy tak naprawdę, czy za pięć lat tamtejsza szkoła będzie funkcjonowała - mówił. - Jest tak duża tendencja spadkowa jeżeli chodzi o liczbę urodzeń, że my po prostu nie będziemy mieli dzieci w tej szkole. Dla kogo więc mamy budować tę salę? Z danych, które mamy w tej chwili wynika, że w minionym roku urodziło się 6 dzieci. Nie wiemy ile będzie w przyszłym roku. Czekają na więc duże zmiany w systemie oświaty. Nie możemy więc budować nowych obiektów jeżeli okaże się, że za kilka lat będziemy musieli szkołę zlikwidować i zrobić jedną placówkę zbiorczą na cały teren. 

Radny Tomasz Belgrau podkreślił, że w sołectwie Kolonia osiedla się coraz więcej osób, że przybywa nowych domów, więc jest szansa, że będzie więcej dzieci. 

- Sołectwo Kolonia ma duży potencjał rozwojowy. A po drugie: nawet jeżeli jest tam mniej dzieci, to dlaczego one mają mieć gorsze warunki do nauki i uprawniania sportu? - pytał radny. - To są kwestie do przemyślenia. Mam nadzieję, że środki na realizację tego rodzaju inwestycji znajdą się w najbliższym czasie. 

Za mało dzieci

Sylwia Biankowska, zastępczyni burmistrza Kartuz podkreśliła, że tendencja spadkowa, leżeli chodzi o liczbę urodzeń w Koloni jest znacząca. Ale problem dotyczy całej gminy. W porównaniu do 2018 roku, w roku 2023 liczba urodzeń na terenie gminy spadła o 29 proc. W poszczególnych obwodach szkół sytuacja jest zróżnicowana. W przypadku szkół miejskich spadki wynoszą od 27 do nawet 55 proc. 

- W przypadku wsi jedynie w Staniszewie mamy 14 proc. wzorst, w Łapalicach jest bez zmian. Natomiast w przypadku szkoły w Mirachowie jest to 23 proc. spadek, w Brodnicy Górnej 22 proc. spadek, w przypadku Kiełpina jest to 25 proc. spadek, ale w obwodzie szkoły w Koloni spadek wynosi aż 79 proc. I stąd nasza dyskusja na ten temat - mówiła Sylwia Biankowska. - Liczymy na to, że miejscowość będzie się rozwijać i że przybędzie dzieci, co pozwoli nam mówić o racjonalności inwestycji takiej jak budowa sali gimnastycznej przy tamtejszej szkole. 

Przedstawiciel rady rodziców podkreślił, że sala gimnastyczna byłaby potrzebna nie tylko uczniom, ale mogłaby stanowić zaplecze sportowe dla klubów sportowych i mieszkańców. Zaznaczył też, że w Koloni brakuje miejsca na zorganizowanie spotkania, co pokazały ostatnie wybory sołeckie. 

- Proszę zdać sobie sprawę, że gminy nie będzie w przyszłości stać na utrzymywanie szkoły dla garstki dzieci. Chyba, że gwałtownie się to zmieni i liczba uczniów w szkole w Koloni zacznie przyrastać - mówił Mieczysław Gołuński, burmistrz Kartuz. - Musimy patrzeć nie tylko na to co jest dzisiaj, ale także na to co będzie za 10 czy 15 lat. Nie możemy budować obiektów, które za jakiś czas mogą stać się po prostu martwe. 

 

(W.D.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(22)

YuytrYuytr

3 0

A Tomek,akurat wie że jest przyrost naturalny 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

11:39, 23.12.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Kasztan z Koloni Kasztan z Koloni

5 2

Dlaczego w kwestii oświaty wypowiada się burmistrz . Człowiek który przez wiele lat deprecjonował prace komisji oświaty przy radzie .Nigdy nie podjął próby opracowania wieloletniej strategii - programu dla oświaty powodując narastanie coraz większych problemów Miarą infantylnego podejścia do tematu oświaty jest posadzenie Kasztanowca Grzesia w Łapalicach straszne to i śmieszne

11:55, 23.12.2024
Odpowiedzi:2
Odpowiedz

Ale coAle co

3 2

Ma piernik do wiatraka w tej kwestii?wyobrazasz sobie klasę z 6 dziecmi?jaki to ma sens ekonomiczny?

11:59, 23.12.2024

@Ale co@Ale co

4 1

Wydaje się że tak jak burmistrz nie rozumiesz tematu .Problem spadku ilości dzieci istnieje we wszystkich placówkach szkolnych Z ilości urodzeń wynika że za 2-3 lata gminny system szkolny będzie pomniejszony o średniej wielkości placówkę. Ale gminni twardogłowi albo nie rozumieją problemu lub co gorsza go nie dostrzegają Niestety najgorzej się to odbija na dzieciarni Ignorancja ma się w Kartuzach b. dobrze

12:33, 23.12.2024

To prawdaTo prawda

10 1

Dzieci coraz mniej ,jeżdżę przez Kolonie i tak za bardzo nie widzę tych powstajacych nowych osiedli, kto bedzie utrzymywał te obiekty?nowe etaty?

11:57, 23.12.2024
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

KolonistaKolonista

2 0

Hahaha daj znać jak następnym razem będziesz jechał przez Kolonie to ustawimy dzieci przy ulicy żebyś zauważył ile ich jest, pamiętaj tylko żeby zwolnić do 40km/h bo widocznie za szybko zasuwasz.

17:32, 23.12.2024

Twój koperTwój koper

2 0

Dzieci coraz mniej, Tomek!!!!!!!!!!!!

12:08, 23.12.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Zgadzam się ze stratZgadzam się ze strat

3 0

Zgadzam się ze strategią Gminy, ale niestety nie wszystko jest takie różowe i przemyślane jak głoszą.
Brawo, że nie chcą inwestować w szkołę w Kolonii, skoro perspektywa marna. Ale dlaczego nie inwestują też w szkołę w Dzierżążnie?! Tam od lat brakuje miejsca, dzieci do Kiełpina przerzucają, choć nikt tego nie chce. Szkołą niedofinansowana, od 22 lat nie widziała remontu, nie mówić już, że projekt jej rozbudowy też leży w szufladzie. Jaki argument dla tej stagnacji w działaniu znajdzie Gmina?

12:34, 23.12.2024
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

@Zgadzam się ze stra@Zgadzam się ze stra

0 1

Po co wam remont szkoły przecież strategicznym dla was problemem był za kupę kasy remont straży

06:43, 25.12.2024

Opony Opony

5 4

Brawo,że nie chcą rozbudować szkoły,w klasie sześcioro dzieci,

13:05, 23.12.2024
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Naucz się liczyć Naucz się liczyć

1 0

Problem w tym ze dzieci jest o wiele więcej a te fałszywe słowa o kilkorgu dzieci w klasach jest po prostu zwykłą manipulacją. Fakty fakty i rzetelne dane

14:20, 24.12.2024

Rodzic Rodzic

5 5

Widać komentarze zwolenników Burmistrza jego strategia jest prosta zaorać to co poza miastem. Zrobić demograficzną pustynie. Sala potrzebna jest i w Kolonii i w innych małych miejscowościach gminy! Nie wierzcie w te przedstawiane dane. Zca burmistrza nie wiedziała nawet ile dzieci jest w szkole w Koloni. System im pokazuje 107! Jest 154! Uprawiają kreatywną księgowość a dane które wykazują są manipulacją.

13:40, 23.12.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Stary OrmowiecStary Ormowiec

8 2

Dlaczego Zca burmistrza manipuluje i podaje tylko przyrost dzieci w Koloni. Do szkoły w tej miejscowości chodzą także dzieci z Sianowskiej huty, Chojny, Nowinek, Będargowa, Borowca. Może zliczmy jaki jest wspólnie przyrost w tych miejscowościach! Poza tym w klasach jest powyżej 10 dzieci. Dla tępych matołków którym burmistrz wciska ciemnote. 154:9 daje liczbę 17,1. Wiec wcale te klasy nie są takie małe. Oddział przedszkolny to 47 osób garstka według burmistrza.

14:14, 23.12.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Przykre ale prawdziwPrzykre ale prawdziw

0 2

Dyskusja tutaj jest wynikiem jej braku w gremiach radnych nauczyciel fachowców Niestety w Kartuzach od zawsze nie liczy się fachowość rzeczowość a tępy upór .Mamy władzę która w wielu dziedzinach musi mieć rację w tematach dla niej trudnych nie możliwych do ogarnięcia

14:25, 23.12.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

WybawcaWybawca

2 1

Ludzie tam trzeba pomóc burmistrzowi, jego radni siłą zmuszają. To jest przemoc. Jakieś lotne brygady MO trzeba tam wysłać. Nie możemy na to pozwolić.

14:46, 23.12.2024
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

@Wybawca@Wybawca

2 0

Wysłać tylko brygady MO bo ORMO jest na miejscu

10:02, 25.12.2024

KolegaKolega

3 0

Czy szukano funduszy na sale? Raczej nie bo burmistrz nieomylny człowiek stwierdził ze dzieci będzie mniej i pozamyka te szkoły!!

15:14, 23.12.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

OsiolOsiol

1 0

Osioł jak się uprze to go nic nie przekona! Jednakże nasz burmistrz jest przecież człowiekiem nie oslem. Może jego upór jest do pokonania w każdej sprawie.

15:22, 23.12.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

@Kolega @Kolega

3 1

Mariusz T. proponował, żeby zamiast "obwodnicy kwiaciarni" wybudować zadaszone boisko w Kolonii - ale niestety radni nie odważyli się przeciwstawić parze burmistrzów :(

15:25, 23.12.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Do wyżej Do wyżej

1 2

Ludzie idą święta,a w waszych sercach tyle jadu ,a na pasterkę to biegacie do komuni.Zyczliwosci życzę w te zatwardziałe serca.Pocooooo taki koszt na Koloni ,a dzieci malutko

15:49, 23.12.2024
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

@ Do wyżej @ Do wyżej

1 1

Zanieś swoje modlitwy do św. sylwi z Mirachowa

16:06, 23.12.2024

@Do wyżej @Do wyżej

0 1

Podobno ludzie z Kartuz mają serca wypełnione jadem Powiem tylko tyle nikt nie dorówna w tej mierze burmistrzowskiej parze a pokazówki przed ołtarzem są takie same jak swego czasu występ donalda tusk w krakowskim kościele

16:04, 23.12.2024
Odpowiedzi:2
Odpowiedz

Do wyżej Do wyżej

1 1

Na Koloni też są osoby które biegną do kościoła,udają świętych a burmistrza atakują 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

21:16, 23.12.2024

Wierny z KoloniWierny z Koloni

1 0

Biedny ten burmistrz do kościoła chodzi, jest uczciwym człowiekiem a radni wymuszają na nim wszystko a ludzie z Koloni Ci niedobrzy go atakują. No szkoda człowieka naprawdę. Nieporadny chłop.

17:41, 24.12.2024

Święta para z urzęduŚwięta para z urzędu

3 0

św Sylwia dobre 😛

16:22, 23.12.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KaszebaKaszeba

6 1

W Mirachowie też obiecał przed wyborami że będzie sala gimnastyczna mówi o kosztach 13mln ale wydać 15 mln na jakieś pomosty nad klasztornym śmierdzącym jeziorem które będą zdewastowane za kilka lat przez bezdomnych i młodych ludzie po co głosujecie na Golunskiego ormowca

17:08, 23.12.2024
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

ZgodaZgoda

2 0

Racja jest więcej dziwnych inwestycji a prawdziwe potrzeby leżą. Czasem się zastanawiam a długo obserwuje obrady Rady, jak oni działają? Dla mnie jest tak Golunski z zastępczynią mają swoje interesy - rada dostaje wytyczne i głosuje jak chce ta dziwna para. Kto się sprzeciwia jest od razu osobą która miesza itd.

17:26, 23.12.2024

DeptakDeptak

7 0

Ludzie wiecie po co te sale gimnastyczne dzieci musza być wysportowane bo na naszym deptaku tylko takie jednostki mogą przeżyć😂 A propo zbliża się zima ile będzie wypadków na tej wspaniałej nawierzchni?

17:36, 23.12.2024
Odpowiedzi:2
Odpowiedz

Do deptak Do deptak

0 1

Zbliża się zima, coś z tobą nie tak człowieku ,kup se samolot,

21:18, 23.12.2024

SamolotSamolot

1 0

Dobra sprawa ten samolot szczególnie zimą nad deptakiem jak w końcu zmrozi i spadnie śnieg. Można by deptak zamienić na pas startowy. Jest rowny jak stół tylko trochę śliski😂

18:27, 25.12.2024

Andrzej BystronAndrzej Bystron

6 2

Jeszcze kilka miesięcy temu plotka głosiła, że po ewentualnych wygranych przeze mnie wyborach to będę likwidować Szkołę Podstawową w Kolonii Łapalicach i Prokowie / proszę się zastanowić kogo to jest pomysł.
A budynek po starej Szkole Podstawowej w Kiełpinie, w której przed rokiem miał miejsce pożar już zapewne klient czeka na jej kupno. Obiekt nie jest zabezpieczony - tak w Naszej Gminie dba się o obiekty publiczne. Jestem przekonany, że wkrótce taki los spotka inne obiekty, bo Gmina ich nie potrzebuje.

22:10, 23.12.2024
Odpowiedzi:3
Odpowiedz

DeweloperDeweloper

4 0

Deweloperka czeka i ostrzy ząbki

09:42, 24.12.2024

katarzyna L.katarzyna L.

1 1

skoro Staniszewo ma tak dużą Szkołe to po co dawać setki tysięcy jak dzieci mogłyby uczęszczać tam. Dzieci jest coraz mniej. I będzie coraz mniej. a Kiełpino ?chyba nie sprzedadzą, z tego co piszą w mediach w połowie będzie do dla samotnych matek

08:05, 27.12.2024

@katarzyna L@katarzyna L

0 1

Po co utrzymywać taki duży moloch w Staniszewie, ogrzewać puste ściany przecież dzieci jest coraz mniej. Czas zamknąć taką szkole i przenieść dzieci do Kartuz to będzie ekonomia. Burmistrz się będzie cieszył. Zamknie się budynek i nie będzie przynosił strat. Przecież na wsi Szkola jest nie potrzebna dzieci mogą godzinami dojeżdżać do miasta. Z czasem zamkniemy szkoły w Kartuzach i będziemy dzieci wozić do Gdanska😂 idąc tym tropem

17:31, 27.12.2024

Promenada Promenada

2 2

Promenada nad jeziorkiem kolejna trafiona inwestycja. Pytanie ile UG zarobił na tym od deweloperów. Wszystko ma swoje drugie dno które kiedyś może wypłynie.

22:32, 26.12.2024
Odpowiedzi:2
Odpowiedz

kaziakazia

2 1

z promenady korzysta bardzo wiele osób, wystarczy przejść się latem

08:02, 27.12.2024

@kazia @kazia

0 0

Promenada Ok ale nie kosztem wysiedlanych ludzi. Zastanawiała się kiedyś Pani jakby to było gdyby w Pani domu ktoś zrobił promenadę? Są wyroki sądów zakazujące dalszych działań ale urzad w Kartuzach robi sobie z wyroków nic.

17:23, 27.12.2024

nie mieszkanka nie mieszkanka

2 2

po co utrzymywać tak małą szkolę skoro do Staniszewa jest rzut beretem?Ludzie gdzie wasza logika??dzieci coraz mniej a na szkołe idą duże pieniądze...

08:01, 27.12.2024
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Staniszewska mieszkaStaniszewska mieszka

2 0

Po co utrzymywać taki moloch w Staniszewie skoro jest tam tak mało dzieci? Czas poprzenosić je do mniejszych szkół żeby nie ogrzewać pustych ścian w salach w Staniszewie.

17:21, 27.12.2024

StrzelnicaStrzelnica

3 0

Patrzcie burmistrz wydaje kilkanaście milionów na jakąś strzelnice dla garstki zamożnych ludzi których stać na zabawę bronią!! Po co komu taka strzelnica? Gigantomania? Czy kolejna dziwna inwestycja. Jednocześnie żałuje pieniędzy na budowę sal gimnastycznych w szkołach!!! Niekonsekwencja jak u obecnej koalicji rządzącej oni tez uznają tylko wyroki im pasujące!!

17:54, 27.12.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%