Zamknij

Trwają prace przy remoncie linii 201. Co z zabytkowym mostem w Żukowie?

13:48, 14.02.2025 Aktualizacja: 14:33, 14.02.2025
Skomentuj fot. FB/Pociągiem przez Kokoszki fot. FB/Pociągiem przez Kokoszki

Trwa remont linii kolejowej 201. Gminy Stężyca i Somonino informują o rozpoczęciu prac w tych okolicach. Prace trwają też w gm. Żukowo. Profil Pociągiem przez Kokoszki opublikował zdjęcia lotnicze z trasy inwestycji. Zwraca też uwagę na kwestię żelaznego mostu w Żukowie.

Trwają prace w ramach zadania "Odcinek B - roboty budowlane na linii kolejowej nr 201, odcinek Somonino – Gdańsk Osowa". Prace realizowane są w ramach projektu "Prace na odcinku Kościerzyna – Gdynia" oraz elektryfikacji linii kolejowej nr 229 w ramach projektu "Prace na odcinku Glincz – Kartuzy – faza II.

Gminy Stężyca i Somonino poinformowały 6 lutego o tym, że na ich obszarze rozpoczęły się prace budowlane na liniach kolejowych nr 201 (odcinek Kościerzyna-Somonino) oraz nr 214 (odcinek Somonino-Kartuzy). 

Dwa mosty obok siebie

Kontynuowane są także prace w gminie Żukowo. Profil Pociągiem przez Kokoszki opublikował podniebne zdjęcia z prac ziemnych w okolicach Glincza. Na fotografii widać prace ziemne w miejscach, gdzie powstaną nowe łącznice.

- Po prawej: łącznica między LK201 a Kartuzami, a po lewej (tu dopiero początek prac) między LK201 a bajpasem kartuskim. Po wycinkach dobrze widać pozostałości tymczasowego nasypu, którym pociągi jeździły do/z Kartuz w trakcie budowy magistrali - czytamy w opisie fotografii. 

Prowadzący profil Pociągiem przez Kokoszki zwrócił tez uwagę na kwestię blisko 100-letniego mostu kratownicowego w Żukowie. Okazuje się, że zaplanowano rozbiórkę istniejącego ustroju niosącego mostu - wraz z przyczółkami.

Jak wynika z dokumentacji przetargowej w jego miejscu wybudowany zostanie nowy most "z niezależnymi konstrukcjami nośnymi pod każdym torem przy wzmocnieniu podpór pośrednich". Zabytkowe przęsła zostaną przesunięte i ustawione obok.  Oznacza te, że obiekt zostanie wyeksponowany obok jako zabytek techniki.

- Zabytkowy ustrój niosący mostu zostanie zdemontowany i przesunięty na nowe współczesne podpory, wykonane w najbliższym sąsiedztwie mostu i ustawiony w wysokości odpowiadającej obecnej wysokości mostu - czytamy w dokumentacji.

Żelazny most kolejowy nad Słupiną w Żukowie powstał w latach 1929-1930 na linii kolejowej 201 jako żelazny most o konstrukcji kratowej. Składa się on z trzech 30-metrowych kratownicowych przęseł posadowionych na dwóch kilkunastometrowych filarach. Podczas II wojny światowej zostało zniszczone jedno przęsło, które zostało odbudowane.

Przebudowa ponad 50 obiektów inżynieryjnych

Przypomnijmy - w ramach całego zadania zmodernizowanych zostanie ponad 28 km linii kolejowej nr 201 wraz z dobudową drugiego toru oraz elektryfikacją.

Dzięki większej przepustowości na trasę będzie mogło wyjechać więcej pociągów, w tym składy elektryczne, bardziej przyjazne środowisku. Podróżni wygodniej wsiądą do pociągów z przebudowanych, wyższych peronów na stacjach i przystankach Kiełpino Kartuskie, Borkowo, Żukowo, Żukowo Wschodnie, Pępowo Kartuskie i Rębiechowo.

Przebudowanych lub wyremontowanych zostanie ponad 50 obiektów inżynieryjnych: mostów, wiaduktów i przepustów, m.in. w Barniewicach, nad linią Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, a łatwiejszy dostęp do kolei zyskają podróżni dzięki budowie przejścia pod torami na stacji Żukowo Wschodnie oraz kładki nad torami na przystanku Żukowo.

Poziom bezpieczeństwa na styku dróg z torami zwiększy się dzięki zabudowie nowych lub dodatkowych urządzeń na 2 przejazdach kolejowo - drogowych w Kiełpinie.

W zakres zadania wchodzi także kontynuacja prac zrealizowanych w latach 2021-2024, czyli elektryfikacja odcinka linii kolejowej nr 229 Glincz - Kartuzy oraz linii nr 214 (Somonino - Kartuzy) w obrębie stacji Kartuzy wraz z nowym odcinkiem tej linii o długości 3,2 km.

Po zakończeniu wszystkich prac i pozyskaniu niezbędnych pozwoleń pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 140 km/h (obecnie do 120 km/h), a towarowe do 100 km/h (obecnie do 80 km/h). Skróci się czas podróży pociągiem regionalnym na odcinku Kościerzyna - Gdańsk Osowa o około 12 minut.

Wartość prac wyniesie ponad 1 mld 250 mln zł netto. Prace na linii nr 201 zostaną sfinansowane z budżetu państwa, a na linii nr 229 z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS). 

(Magda Dzienisz)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(8)

JuzwaJuzwa

7 23

A kiedy pociąg zawita do Chmielna? Wszyscy czekają!

14:31, 14.02.2025
Odpowiedzi:3
Odpowiedz

Pasażer PKMPasażer PKM

6 0

Później, potem

17:33, 14.02.2025

Taka prawda Taka prawda

15 1

Nigdy nie było i nie będzie linii kolejowej w Chmielnie. Za 3 lata pojedziesz sobie z Garcza w kierunku Kartuz lub Lęborka jak zrewitalizują linię kolejową 229

17:48, 14.02.2025

d/td/t

4 1

Jak mieszkasz w Chmielnie to możesz mieć pociąg do kobiety to fajnie.

18:40, 14.02.2025

Unikatowy krajobrazUnikatowy krajobraz

16 15

I tu powinien zareagować konserwator zabytków , blokując rozbiórkę ! . Most nie jest wpisany jako zabytek.

14:38, 14.02.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Pociągiem przez KokoPociągiem przez Koko

6 2

Most jest zabytkiem i dlatego zostanie zachowany w nowym miejscu.

15:18, 14.02.2025

Jak coJak co

11 10

Niemcy wysadzą

15:01, 14.02.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

adolf adolf

4 7

adolf sie w grobie przewraca

16:04, 14.02.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Zszokowana Zszokowana

5 0

W 1929 roku A. H. nie był jeszcze u władzy. Most budowało konsorcjum szwedzkie w ramach umowy z rządem II RP. Zatrważająco niski poziom wiedzy, za to dużo do powiedzenia. Do nauki, a potem wypisywać takie głupoty!

19:36, 15.02.2025

Mixman01Mixman01

23 14

Mostu nie powinno się ruszać, to zabytek i powinien się zachować w pierwotnej wersji, łącznie z miejscem.

16:05, 14.02.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

@Juzwa@Juzwa

23 0

Ile lat idio*o będziesz zadawać to samo pytanie? Wszyscy ci od lat krety*ie po podstawówce tłumaczą że w Chmielnie nigdy nie było i nie będzie torów! 2 km obok masz stacje kolejową Garcz która tam zawsze była i będzie, to 20 minut spacerem z twojej wioski tyle co mieszkańcy Kartuz idący na PKM-ke z okolic Wybickiego czy Chmieleńskiej! ps. przeprowadź się do Garcza będziesz w końcu blisko wymarzonych torów

18:34, 14.02.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

A co z wiaduktami ..A co z wiaduktami ..

3 5

w ramach tej inwestycji będzie remontowanych modernizowanych czy budowanych kilka wiaduktów które są zlokalizowane w ciągu dróg gminnych powiatowych i wojewódzkich lub nad nimi na przykład w Borkowie , Pępowie czy Rebiechowie .Ciekawe czy w związku z powyższym w trakcie prac zostanie utrzymany ruch drogowy czy pozamykają nam najważniejsze drogi w powiecie i sparaliżują np. Banino . Władzę Żukowa chwalą się spotkaniami z wykonawcą i budowa nowych dróg związanych z tą inwestycją ale nikt nie mówi jak będzie wyglądał dojazd do Gdańska jak rozpoczną się prace na wiaduktach w Borkowie , Pępowie czy Rębiechowie ? Ciekawe dlaczego?

20:02, 14.02.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Piotr mPiotr m

0 0

A po co mówić, przecież tam w okolicach Żukago i tak jest paraliż komunikacyjny. Zrobią kilka objazdów przez pole po ziemniakach i będzie ok😵‍💫😉
A tak na serio zastanawiam się dlaczego tam jeszcze nikt nie wytoczył im procesu za zniszczenia zawieszeń aut.
Drogi gorsze niż w średniowieczu.
Jeżdżę w tych okolicach często autem służbowym i auto średnio raz na pół roku ma remont zawieszenia

18:37, 04.03.2025

PepPep

0 1

Podczas przebudowy wiaduktu w Pępowie na Gdańskiej moznaby przekierować ruch na Leśną, tam tez jest wiadukt. Gmina lub inwestor musieliby jednak wykonać połączenie z Gdańską przez Krefta

00:09, 15.02.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%