Trwa remont linii kolejowej 201. Gminy Stężyca i Somonino informują o rozpoczęciu prac w tych okolicach. Prace trwają też w gm. Żukowo. Profil Pociągiem przez Kokoszki opublikował zdjęcia lotnicze z trasy inwestycji. Zwraca też uwagę na kwestię żelaznego mostu w Żukowie.
Trwają prace w ramach zadania "Odcinek B - roboty budowlane na linii kolejowej nr 201, odcinek Somonino – Gdańsk Osowa". Prace realizowane są w ramach projektu "Prace na odcinku Kościerzyna – Gdynia" oraz elektryfikacji linii kolejowej nr 229 w ramach projektu "Prace na odcinku Glincz – Kartuzy – faza II.
Gminy Stężyca i Somonino poinformowały 6 lutego o tym, że na ich obszarze rozpoczęły się prace budowlane na liniach kolejowych nr 201 (odcinek Kościerzyna-Somonino) oraz nr 214 (odcinek Somonino-Kartuzy).
Kontynuowane są także prace w gminie Żukowo. Profil Pociągiem przez Kokoszki opublikował podniebne zdjęcia z prac ziemnych w okolicach Glincza. Na fotografii widać prace ziemne w miejscach, gdzie powstaną nowe łącznice.
- Po prawej: łącznica między LK201 a Kartuzami, a po lewej (tu dopiero początek prac) między LK201 a bajpasem kartuskim. Po wycinkach dobrze widać pozostałości tymczasowego nasypu, którym pociągi jeździły do/z Kartuz w trakcie budowy magistrali - czytamy w opisie fotografii.
Prowadzący profil Pociągiem przez Kokoszki zwrócił tez uwagę na kwestię blisko 100-letniego mostu kratownicowego w Żukowie. Okazuje się, że zaplanowano rozbiórkę istniejącego ustroju niosącego mostu - wraz z przyczółkami.
Jak wynika z dokumentacji przetargowej w jego miejscu wybudowany zostanie nowy most "z niezależnymi konstrukcjami nośnymi pod każdym torem przy wzmocnieniu podpór pośrednich". Zabytkowe przęsła zostaną przesunięte i ustawione obok. Oznacza te, że obiekt zostanie wyeksponowany obok jako zabytek techniki.
- Zabytkowy ustrój niosący mostu zostanie zdemontowany i przesunięty na nowe współczesne podpory, wykonane w najbliższym sąsiedztwie mostu i ustawiony w wysokości odpowiadającej obecnej wysokości mostu - czytamy w dokumentacji.
Żelazny most kolejowy nad Słupiną w Żukowie powstał w latach 1929-1930 na linii kolejowej 201 jako żelazny most o konstrukcji kratowej. Składa się on z trzech 30-metrowych kratownicowych przęseł posadowionych na dwóch kilkunastometrowych filarach. Podczas II wojny światowej zostało zniszczone jedno przęsło, które zostało odbudowane.
Przypomnijmy - w ramach całego zadania zmodernizowanych zostanie ponad 28 km linii kolejowej nr 201 wraz z dobudową drugiego toru oraz elektryfikacją.
Dzięki większej przepustowości na trasę będzie mogło wyjechać więcej pociągów, w tym składy elektryczne, bardziej przyjazne środowisku. Podróżni wygodniej wsiądą do pociągów z przebudowanych, wyższych peronów na stacjach i przystankach Kiełpino Kartuskie, Borkowo, Żukowo, Żukowo Wschodnie, Pępowo Kartuskie i Rębiechowo.
Przebudowanych lub wyremontowanych zostanie ponad 50 obiektów inżynieryjnych: mostów, wiaduktów i przepustów, m.in. w Barniewicach, nad linią Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, a łatwiejszy dostęp do kolei zyskają podróżni dzięki budowie przejścia pod torami na stacji Żukowo Wschodnie oraz kładki nad torami na przystanku Żukowo.
Poziom bezpieczeństwa na styku dróg z torami zwiększy się dzięki zabudowie nowych lub dodatkowych urządzeń na 2 przejazdach kolejowo - drogowych w Kiełpinie.
W zakres zadania wchodzi także kontynuacja prac zrealizowanych w latach 2021-2024, czyli elektryfikacja odcinka linii kolejowej nr 229 Glincz - Kartuzy oraz linii nr 214 (Somonino - Kartuzy) w obrębie stacji Kartuzy wraz z nowym odcinkiem tej linii o długości 3,2 km.
Po zakończeniu wszystkich prac i pozyskaniu niezbędnych pozwoleń pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 140 km/h (obecnie do 120 km/h), a towarowe do 100 km/h (obecnie do 80 km/h). Skróci się czas podróży pociągiem regionalnym na odcinku Kościerzyna - Gdańsk Osowa o około 12 minut.
Wartość prac wyniesie ponad 1 mld 250 mln zł netto. Prace na linii nr 201 zostaną sfinansowane z budżetu państwa, a na linii nr 229 z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS).
Juzwa14:31, 14.02.2025
A kiedy pociąg zawita do Chmielna? Wszyscy czekają!
Unikatowy krajobraz14:38, 14.02.2025
I tu powinien zareagować konserwator zabytków , blokując rozbiórkę ! . Most nie jest wpisany jako zabytek.
Pociągiem przez Koko15:18, 14.02.2025
Most jest zabytkiem i dlatego zostanie zachowany w nowym miejscu.
Jak co15:01, 14.02.2025
Niemcy wysadzą
adolf 16:04, 14.02.2025
adolf sie w grobie przewraca
Zszokowana 19:36, 15.02.2025
W 1929 roku A. H. nie był jeszcze u władzy. Most budowało konsorcjum szwedzkie w ramach umowy z rządem II RP. Zatrważająco niski poziom wiedzy, za to dużo do powiedzenia. Do nauki, a potem wypisywać takie głupoty!
Mixman0116:05, 14.02.2025
Mostu nie powinno się ruszać, to zabytek i powinien się zachować w pierwotnej wersji, łącznie z miejscem.
@Juzwa18:34, 14.02.2025
Ile lat idio*o będziesz zadawać to samo pytanie? Wszyscy ci od lat krety*ie po podstawówce tłumaczą że w Chmielnie nigdy nie było i nie będzie torów! 2 km obok masz stacje kolejową Garcz która tam zawsze była i będzie, to 20 minut spacerem z twojej wioski tyle co mieszkańcy Kartuz idący na PKM-ke z okolic Wybickiego czy Chmieleńskiej! ps. przeprowadź się do Garcza będziesz w końcu blisko wymarzonych torów
A co z wiaduktami ..20:02, 14.02.2025
w ramach tej inwestycji będzie remontowanych modernizowanych czy budowanych kilka wiaduktów które są zlokalizowane w ciągu dróg gminnych powiatowych i wojewódzkich lub nad nimi na przykład w Borkowie , Pępowie czy Rebiechowie .Ciekawe czy w związku z powyższym w trakcie prac zostanie utrzymany ruch drogowy czy pozamykają nam najważniejsze drogi w powiecie i sparaliżują np. Banino . Władzę Żukowa chwalą się spotkaniami z wykonawcą i budowa nowych dróg związanych z tą inwestycją ale nikt nie mówi jak będzie wyglądał dojazd do Gdańska jak rozpoczną się prace na wiaduktach w Borkowie , Pępowie czy Rębiechowie ? Ciekawe dlaczego?
Piotr m18:37, 04.03.2025
A po co mówić, przecież tam w okolicach Żukago i tak jest paraliż komunikacyjny. Zrobią kilka objazdów przez pole po ziemniakach i będzie ok😵💫😉
A tak na serio zastanawiam się dlaczego tam jeszcze nikt nie wytoczył im procesu za zniszczenia zawieszeń aut.
Drogi gorsze niż w średniowieczu.
Jeżdżę w tych okolicach często autem służbowym i auto średnio raz na pół roku ma remont zawieszenia
Pep00:09, 15.02.2025
Podczas przebudowy wiaduktu w Pępowie na Gdańskiej moznaby przekierować ruch na Leśną, tam tez jest wiadukt. Gmina lub inwestor musieliby jednak wykonać połączenie z Gdańską przez Krefta
6 0
Później, potem
15 1
Nigdy nie było i nie będzie linii kolejowej w Chmielnie. Za 3 lata pojedziesz sobie z Garcza w kierunku Kartuz lub Lęborka jak zrewitalizują linię kolejową 229
4 1
Jak mieszkasz w Chmielnie to możesz mieć pociąg do kobiety to fajnie.