Również w gminie Somonino trwają prace przygotowawcze dotyczące modernizacji fragmentów linii 201 i 214, obejmujących odcinek Kościerzyna-Somonino-Kartuzy. Zastępca wójta przekazał szczegóły dotyczące planowanych inwestycji i zbliżających się utrudnień dla mieszkańców.
Inwestycja zakłada budowę nowego toru i elektryfikację na odcinku Gdynia-Kościerzyna oraz samą elektryfikację na odcinku Kartuzy-Somonino. Inwestycję od Kartuz do Somonina oraz z Somonina w kierunku Kościerzyny wykonuje firma Budimex, zaś odcinek Somonino-Gdynia - Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe.
Władze gminy są już po spotkaniu z inwestorem oraz wykonawcami. Szczegóły ustaleń przekazał na sesji Rady Gminy zastępca wójta Andrzej Peta.
Podkreślił, że mieszkańcy największych utrudnień będą mogli spodziewać się od lipca 2025 roku do września 2026 r .
- W ramach inwestycji powstanie nowy przystanek Somonino-Bernardyno. Przebudowana zostanie stacja w Somoninie oraz przystanek kolejowy w Sławkach. Przewidziano budowę nowych obiektów. Wiadukty powstaną w: Sławkach przy ul. Cichej, w Somoninie przy budynku dworca oraz przy ul. Zacisze w Somoninie - mówił Andrzej Peta.
Nowe obiekty mostowe powstaną nad rzeką Radunia pod linią kolejową w kierunku Gdyni, a także na ul. Ceramicznej w Somoninie oraz na drodze wojewódzkiej nr 224.
- Zaplanowano remont mostu kolejowego na rzece Raduni, pod linią na Kartuzy - mówił Andrzej Peta.
Zlikwidowane mają być przejazdy kolejowe na drodze Rybaki-Rąty oraz w Rybakach na drodze Rąty-Szymbark. Nie będzie dwóch przejazdów kolejowych w Sławkach, zlikwidowany zostanie też przejazd kolejowy na linii 214 na ul. Ogrodników w Somoninie. W planach jest przebudowa przejazdu kolejowego w Sławkach i na ul. Ceramicznej w Somoninie.
- Obecnie trwa sprawdzanie dokumentacji przesłanej przez firmę, która określa czasowe zamknięcia dróg i objazdy dla tymczasowej organizacji ruchu. Jeśli chodzi o komunikację zastępczą na trasie Kościerzyna-Gdynia, na ten moment nie mamy żadnych informacji - mówił zastępca wójta.
Przypomnijmy - modernizacja tych linii to jedna z największych inwestycji infrastrukturalnych na Pomorzu. Po zakończeniu wszystkich prac i pozyskaniu niezbędnych pozwoleń pociągi pasażerskie na linii nr 201 pojadą z prędkością do 140 km/h (obecnie do 120 km/h), na linii nr 214 z prędkością do 120 km/h, a pociągi towarowe 100 km/h (obecnie do 80 km/h).
Inwestycja ma poprawić połączenia pasażerskie Trójmiasta i Kaszub z woj. kujawsko-pomorskim. Przewoźnikom umożliwi przygotowanie lepszej oferty w połączeniach dalekobieżnych, regionalnych oraz aglomeracyjnych. Przyczyni się do lepszego skomunikowania kolei z innymi środkami transportu.
Dobudowa drugiego toru poprawi przepustowość linii, po której będzie mogło kursować więcej pociągów pasażerskich i towarowych. Inwestycja ma również istotne znaczenie dla poprawy warunków przewozu towarów do portu w Gdyni, co zwiększy jego potencjał i przełoży się na rozwój gospodarki Trójmiasta i całego regionu. Korzystnie wpłynie na rynek pracy oraz dochody mieszkańców i przedsiębiorców, przyczyniając się do rozwoju turystyki. Modernizacja linii nr 201 ma istotne znaczenie także w kontekście elektryfikacji trasy PKM oraz rozbudowy Portu Lotniczego w Gdańsku.
Mm12:21, 20.03.2025
A od kiedy był przystanek Rybaki.? Przecież jest Wieżyca.
Co będzie w Golubiu?13:11, 20.03.2025
Witam może ktoś przedstawi co będzie w Gołubiu ?jaka modernizacja torów i inne planowane przebudowy
Golubie14:49, 20.03.2025
Golubie to Gmina Stężyca a nie Somonino. A tu jest wypowiedz Vicewojta Somonina.
WGOŁUBIU18:34, 20.03.2025
W Gołubiu będzie sporo zmian. Likwidacja przejazdu kolejowego, wydłużenie peronów poza obecny przejazd
2 0
A czytać potrafimy ? Jest napisane wyraźnie przejazd kolejowy w Rybakach.
0 1
Z tym że w Rybakach nie ma żadnego przejazdu kolejowego.