Zamknij

Zaprogramowani na kulturę! Seminarium w Żukowie pełne technologicznych inspiracji

Magda Dzienisz 13:27, 25.11.2025 Aktualizacja: 14:10, 25.11.2025
Skomentuj fot. Magda Dzienisz fot. Magda Dzienisz

W Centrum Kultury Spichlerz w Żukowie odbyło się seminarium "Zaprogramowani na kulturę - cyfrowe działania z młodzieżą", podsumowujące projekt „Cyfrowa Akademia Kultury”. To szeroko zakrojony program edukacyjno-kulturalny. Przybyli pracownicy instytucji kultury z Pomorza, w tym również z powiatu kartuskiego. 

Spotkanie, które odbyło się dziś w Żukowie, zamknęło kilkumiesięczny cykl intensywnych szkoleń i warsztatów adresowanych do dzieci oraz pracowników instytucji kultury z Pomorza. 

Cyfrowa Akademia Kultury to długofalowy program edukacyjno-kulturalny OKiS, łączący działalność warsztatową dla dzieci i szkoleniową dla animatorów kultury. Od początku miała ambitny cel: połączyć nowoczesne technologie z lokalnym dziedzictwem i umożliwić młodym mieszkańcom gminy Żukowo twórczą zabawę narzędziami przyszłości.

Dzieci w wieku 8-12 lat uczyły się animacji poklatkowej, podstaw grafiki komputerowej, tworzenia obrazów z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, a także eksplorowały światy AR i VR. Wszystko to w oparciu o motywy z historii i kultury regionu.

[ZT]69836[/ZT]

Równolegle edukatorzy i animatorzy kultury brali udział w specjalistycznych szkoleniach obejmujących m.in. cyberbezpieczeństwo, aplikacje mobilne, otwarte zasoby kultury i nowe technologie w animacji społecznej. Ich zadaniem było zdobycie kompetencji umożliwiających włączanie cyfrowych narzędzi do codziennej pracy z dziećmi i młodzieżą.

Zaprezentowano innowacyjne działania edukacyjno-kulturalne

Dzisiejsze seminarium zgromadziło przedstawicieli instytucji kultury, edukatorów, twórców oraz lokalnych pasjonatów nowych mediów. W części merytorycznej odbyły się prezentacje ekspertów, którzy pokazali, że cyfrowa edukacja może być zarówno skuteczna, jak i inspirująca.

[FOTORELACJA]30358[/FOTORELACJA]

Magdalena Maliszewska i Margaretta Mielewczyk przedstawiły projekt „Kliknij w przeszłość - jak nowe technologie promują dziedzictwo kulturowe Żukowa”, pokazując, jak cyfryzacja może ożywiać lokalną historię. Marcin Wolski z Edukacji 3.0 opowiedział o procesie współtworzenia narracji muzealnych przez młodzież i o tym, jak od pomysłu dojść do pełnowymiarowego cyfrowego projektu.

Robert Turski zaprezentował przykłady cyfrowej ekspresji młodych twórców w ramach projektów ART.LAB i Puławy Przyszłości. Marcin Łopusiewicz z Vall Gallery pokazał, jak VR staje się nową przestrzenią sztuki - dostępną, angażującą i otwierającą zupełnie nowe perspektywy odbioru.

Po wystąpieniach odbył się panel dyskusyjny poświęcony nowoczesnym formom pracy z młodzieżą, a całość dopełniła strefa VR - miejsce, w którym uczestnicy mogli przetestować najnowsze aplikacje edukacyjne tworzone w oparciu o wirtualną rzeczywistość.

Żukowo odkrywa cyfrowe oblicze kultury

Margaretta Mielewczyk z OKiS w Żukowie podkreśla, że podczas dzisiejszego spotkania zaprezentowano dobre praktyki w różnych instytucjach w kraju. 

- Pokazujemy to, co realizujemy w Ośrodku Kultury i Sportu w Żukowie, ale również projekty z różnych stron Polski w kulturze i edukacji jako przykłady przedsięwzięć angażujących młodzież. Dzięki temu możemy promować dziedzictwo kulturowe, a przy zastosowaniu cyfryzacji, te projekty są bardziej przystępne dla dzieci i młodzieży. Próbujemy połączyć to, co jest im bliskie z dziedzictwem kulturowym - mówi Margaretta Mielewczyk. 

Projekty realizowane przez OKiS w Żukowie cieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem młodzieży, ale i dorosłych. Przypomnijmy, są to: "Interaktywne dziedzictwo Żukowa - przeszłość i przyszłość", czyli interaktywna wystawa VR z historycznymi zdjęciami Żukowa; "Podróż do przeszłości - odbudowujemy klasztor żukowskich norbertanek!" - dzięki technologii VR wirtualnie odtworzono nieistniejący już klasztor norbertanek oraz "Wspomnienia łączą pokolenia - mobilny przewodnik po Żukowie".

[ZT]61761[/ZT]

[ZT]41923[/ZT]

- Wprowadziliśmy coś nowego, z czego wiele osób jeszcze nie korzystało i nie wie na czym to polega. Pozwoliło nam to dotrzeć do młodzieży, promować dziedzictwo, ale też podnosić kompetencje naszych pracowników, ale i naszych odbiorców. Zainteresowanie mieszkańców było bardzo duże - od dzieci po seniorów - powiedziała Margaretta Mielewczyk. 

Jutro, 26 listopada, kolejna część seminarium - Mobilne narzędzia i interaktywne działania. Uczestnicy poznają sprawdzone aplikacje i metody angażujące uczestników. Więcej na ten temat TUTAJ.

 

(Magda Dzienisz)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarze (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu expresskaszubski.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

0%