Zamknij

Mojusz. Powstała farma fotowoltaiczna. Jak działa?

12:27, 18.02.2020 W.D. Aktualizacja: 12:55, 18.02.2020
Skomentuj fot.W.Drewka fot.W.Drewka

Park fotowoltaiczny o mocy 1 MW (megwata) powstał w Mojuszu (gm. Sierakowice). Nie jest to pierwsza tego rodzaju inwestycja na Kaszubach, a jak wynika z informacji inwestora, tego rodzaju przedsięwzięć na Kaszubach będzie przybywać. 

W powiecie kartuskim przybywa instalacji pozwalających produkować tzw. "zieloną energię" i nie są to wyłącznie wiatraki. Coraz popularniejsze stają się farmy fotowoltaiczne. Jedna z nich powstała w Mojuszu (gm. Sierakowice). To inwestycja firmy Green Genius, którą poprosiliśmy o kilka informacji na temat tego rodzaju rozwiązań. 

Park fotowoltaiczny w Mojuszu ma moc 1 MW i jest częścią większego przedsięwzięcia zakładającego budowę 41 parków fotowoltaicznych o mocy ponad 40 MW, które są w trakcie budowy. Jak informuje inwestor, czysta energia elektryczna wytworzona w nim będzie dostarczana do krajowej sieci energetycznej na potrzeby polskiego zużycia. Roczna produkcja energii ma wynieść ponad 42 000 MWh, co pozwala zaoszczędzić blisko 32 tys. ton CO2 rocznie.

Firma przyznaje, że lokalizacja parku fotowoltaicznego zależy od wielu czynników, ale tego rodzaju przedsięwzięcia mogą być realizowane w różnych miejscach w Polsce, zaś Kaszuby są równie atrakcyjne pod tym względem. W budowę parków fotowoltaicznych zaangażowanych jest zaś szereg podmiotów i partnerów inwestora. 

- Ogólnie rzecz biorąc, nie ma dużej różnicy, gdzie w Polsce realizuje się projekty związane z energią słoneczną. W tym momencie mamy parki słoneczne w prawie każdym województwie. Z perspektywy kraju Polska jest atrakcyjnym rynkiem dla rozwoju energetyki odnawialnej. Widzimy tu duży potencjał rozwoju zielonej energii - podkreśla Artur Cheba w imieniu Green Genius. - Firma Green Genius jest twórcą energii odnawialnej. Oznacza to, że mamy różnych partnerów i interesariuszy z Polski i innych krajów. Partnerzy ci i interesariusze są zaangażowani w różne etapy rozwoju projektów. Na przykład mamy wykonawców, którzy budują park solarny i zajmują się wszystkimi zadaniami inżynierskimi, mamy dostawców, od których kupujemy panele słoneczne.

Farma fotowoltaiczna w Mojuszu jest pierwszą taką instalacją firmy Green Genius w rejonie Kartuz, ale firma przyznaje, że najprawdopodobniej nie jest to ostatnie takie przedsięwzięcie na tym terenie.

(W.D.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(41)

......

24 14

nie mam nic przeciwko zielonej energii, jednak na Kaszubach wolałbym, żeby miejsca takich ferm były usytuowane w miejscach, które nie psują krajobrazu Kaszub 13:13, 18.02.2020

Odpowiedzi:5
Odpowiedz

Ciekawy.Ciekawy.

6 3

Wkrótce nie będzie wyboru i wybrzydzanie gdzie stawiać "fermę", bo zapotrzebowanie na energię jest coraz większe, źródła kopalne kończą się i są dość nieekologiczne, bo pozyskujemy ją głównie poprzez spalanie.
Zastanawia mnie tylko w jakim stopniu te panele można poddać procesowi powtórnej obróbki i wykorzystania do budowy kolejnych paneli, czy tez będzie tak jak z odpadami z elektrowni jądrowych- a wiec zużyte składujemy i czekamy nawet do 10mln lat, aż ulegną rozkładowi, kolejne pytanie, czy instalacja ta potrafi zarobić sama na siebie.
Bo jeśli to taki "cudowny" sposób na pozyskiwanie energii, to dlaczego nie stosujemy jej na wielką skalę zamiast kopcących elektrociepłowni? 14:03, 18.02.2020


Kaszuba Kaszuba

14 2

"krajobrazu Kaszub" - masz na myśli śmieci w lesie? A może te niedokończone domy straszące styropianem lub zatartych klejem, których tu pełno. Widok rozpadających się budynków gospodarczych i syfu na podwórkach też jest powszechny. Wstyd z gośćmi po Kaszubach chodzić. Wieczorem mamy do tego sąsiedzkie aromaty prosto ze spalanych śmieci. Kaszubski krajobraz jest niestety taki i farma fotowoltaiczna czy wiatraki go nie są w stanie popsuć. Proszę sobie spojrzeć na nową linię wysokiego napięcia jadąc z Borcza w kierunku Kościerzyny - to jest dopiero krajobraz! Wtedy nikt nie protestował a słupy się ciągną i pasują jak pięść do nosa... 16:06, 18.02.2020


do Kaszubado Kaszuba

3 0

masz rację, nie wszędzie jest tak, jak być powinno, ale nie oznacza to, że można dalej iść w tym kierunku..
można to póki jest możliwość zmieniać na lepsze, a nie na gorsze 17:21, 18.02.2020


JasneJasne

5 1

Bardzo tu pięknie na Kaszubach. Błoto na drogach, śmieci wokół i chaszcze. 19:02, 18.02.2020


andzej19andzej19

0 0

?W mojej wsi chcą dalej budować, ludzie boją się sprzeciwu. 18:15, 19.02.2020


reo

I dobrze! I dobrze!

16 3

Ja właśnie robię sobie na dachu swojego domu. Uważajcie na jakieś dziwne małe firmy których pewnie za rok już nie będzie. Lepiej szukać firmy która jak coś się zepsuje za parę lat to pomoże z reklamacją. 13:15, 18.02.2020

Odpowiedzi:4
Odpowiedz

Potwierdzam!Potwierdzam!

9 1

Teraz każdy byle majster udaje specjalistę. 13:17, 18.02.2020


Ciekawy11Ciekawy11

4 1

To może jakieś przykłady sprawdzonych? Chociaż zaraz będzie wysyp autoreklamy... 13:59, 18.02.2020


po 10 latachpo 10 latach

2 1

zostaniesz SAM , z problemem ich utylizacji . 16:48, 18.02.2020


NieeeeNieeee

3 4

Żywotność paneli to około 40-50 lat. 17:58, 18.02.2020


Ja wziąłem Ja wziąłem

9 6

Z Batu. Wniosek na dofinansowanie tez mi ogarneli 14:59, 18.02.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

nie ma nic nie ma nic

2 5

za darmo !
Teraz podatek od dofinansowania i od słońca . 16:42, 18.02.2020


EkobzikEkobzik

4 2

Co to znaczy zaoszczędzić kilka Ton CO2. 17:24, 18.02.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

StartStart

13 3

Z tego artykułu niczego się nie można dowiedzieć. Jak to działa to już na pewno nie. Chyba jest to zapowiedź, że mamy się przygotować na takie wątpliwej estetyki inwestycje w swojej okolicy. A nic nie wiadomo, jak to wpłynie na nasze życie. 18:58, 18.02.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

uhahauhaha

3 1

Właśnie nic nie wiadomo dla kogo te farmy i oszczednosci 06:09, 19.02.2020


gogogogo

6 13

I tak to nic nie daje elektrownie muszą produkować prąd, ile macie słonecznych dni to kicha 19:09, 18.02.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

do gogodo gogo

9 3

Poczytaj trochę, nie chodzi słońce jako takie ale o światło (jasność), nawet w pochmurne dni jest światło i będzie wytwarzać prąd 20:41, 18.02.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

TomekxTomekx

20 1

Świetny pomysł ! W końcu coś rusza do przodu a Janusze się burzą , bo by najlepiej tylko śmieciami palili i węglem . A potem nie da się nawet okna wieczorami otworzyć , bo się oddychać nie da . Oby tak dalej . Popieram w 100% . Taki naród ,że wiatraki nieeee , solary nieeee, ale węgiel -„ O TAK cudownie „ 21:49, 18.02.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

GregoraczGregoracz

1 1

Aby wyprodukować te panele trzeba zużyć jakieś tam zasoby, na pewno przy produkcji powstaje CO2, pytanie co z tymi panelami się stanie po ich zużyciu, czy trafiają do ponownego przetworzenia, czy na składowisko i jaki będzie to miało wpływ na środowisko?
no i najważniejsze, skoro to taka czysta energia i taka tania w pozyskaniu, dlaczego nie powstają takie farmy na wielką, przemysłową skalę tylko "wciska" się to "małym" gospodarstwom domowym pod pretekstem taniej energii? Bo skoro można na tym zarobić, to przedsiębiorcy budowali by swoje wielkie fermy paneli i czerpali tylko zyski, skoro to się zwraca po 5 latach?? 09:04, 19.02.2020


Julek2Julek2

9 3

LUDZIE!!! kiedyś to też niektórzy nie byli za centralnym. Taka instalacja na którą dodatkowo dostaje się 5000 zł zwrotu plus 17 % zwrotu w podatku w połączeniu z pompa ciepła to PETARDA. Kogo stać? Na pompę ciepła dostaniecie nawet 90 % zwrotu. Przecież po odliczeniu dotacji wydatków na "ekogroszek" i rachunków z prądu taki zestaw może zwrócić się w 5 lat. A czy ten ekogroszek jest taki "eko" 22:31, 18.02.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

AnnkaAnnka

5 1

A podwyżki za prąd nieuniknione..... 22:32, 18.02.2020


GargamelGargamel

6 1

Muszę się przyznać zalowalem 1000 zł na instalacji 8 kw A teraz moje 8 produkuje tyle co kuzyna 5.5:( dopiero teraz dowiedzialem sie czemu tak wazne sa zacienienia i odpowiedni kąt:( jeszcze elektrownia mnie wzywa bo mojemu pseudo montazyscie brakowało jakiś uprawnień. Boję się że moje pieniążki zostały stopione w błocie:( 22:39, 18.02.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

rtvrtv

6 3

Brawo. W końcu coś ruszyło w tym temacie. Potrzeba nam więcej takich instalacji, gdyż za kilka lat może zabraknąć nam prądu. Niestety są i tacy zawistni w tej gminie, którzy tylko przeszkadzają przy budowaniu takich instalacji. Ciemnogród 06:51, 19.02.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

WerkaWerka

3 3

Ostatnio pojawił się u nas Bilbord, podobno Bat też się tym zajmuje. Myślę że oni są firmą sprawdzoną przez tyle lat. A przynajmniej nie zapadną się pod ziemię. 07:17, 19.02.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Pseudo-montażyściPseudo-montażyści

3 3

Czekam jak ich panele będą po wsi latały :D 07:20, 19.02.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

yyyyyy

1 0

No To Nieźle 08:10, 19.02.2020


defensedefense

1 2

panele fotowoltaiczne na dach !! a nieużytki rolne lub leżące odłogami pola na zalesienie. Dla ekologi i bezpieczeństwa zasilania lepiej by było gdyby oparto się na źródłach odnawialnych "odbiorców" energii z magazynem energii przy stacjach transformatorowych 09:26, 19.02.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

ElektrykElektryk

2 0

Magazyny energii nie są ekologiczne. Produkcja i utylizacja Bateriii jest bardzo droga i niekorzystna dla środowiska. Najlepszą baterią jest sieć która spokojnie sobie poradzi z nadmiarem 13:00, 19.02.2020


Anatol.Anatol.

2 1

Ja akurat miałem firmę , która zrobiła mi wycene . Zwrot dopiero po 10-ciu latach już po odjęciu dotacji. Nie dla mnie to . 11:38, 19.02.2020

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

ElektrykElektryk

4 2

Źle musiała być dobrana moc instalacji albo płaci pan 80 zł za prąd miesięcznie. Instalacja zwraca się w 4 - 6 lat. 12:58, 19.02.2020


dziwnedziwne

7 1

Źle przeliczyli...Byli u Pana amatorzy 13:13, 19.02.2020


do rtvdo rtv

0 3

ciemniogród ale ja bym niechciał mieszkać blisko takiej farmy a wtym mojuszu dlaczego niepkazali zabudowań blisko tej farmy 15:14, 19.02.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

yyyyyy

2 0

Bo nie ma co pokazywać. 18:47, 19.02.2020


@do rtv@do rtv

3 1

No i co to przeszkadza, że są zabudowania? Panele po prostu sobie stoją na polu i tyle jaki problem? 16:04, 19.02.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

do@ RTVdo@ RTV

1 3

NIEWIEM CZY WIESZ BO PANELE WYTWARZAJĄ HAŁAS ELEKTROMAGNETYCZNY 17:18, 19.02.2020

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

HahahaaHahahaa

4 1

Hahahahaah 18:44, 19.02.2020


bushbush

0 0

I kury się przestają nieść!!!!!!!!!!!!!!
Ha,ha,ha 17:06, 24.03.2020


andzej19andzej19

1 0

W mojej wsi chcą dalej budować, ludzie boją się sprzeciwu. 18:12, 19.02.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Tomek39Tomek39

2 1

Ja kupiłem panele z BATu. Zajęli się wszystkim a nawet dofinansowanie z Mój Prąd załatwili. Zgłosiłem się
do nich bo to duża firma, a jak coś się zepsuje to bez problemu ich znajdę. 10:03, 20.02.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

@do andzej 19@do andzej 19

0 0

chyba boją się sprzeciwiać a nie sprzeciwu tak jak napisałeś

16:30, 20.02.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%