Zamknij

Kaszubskich rolników i drobiarzy zabija niepewność: mamy produkować czy nie?

14:20, 10.11.2020 W.D. Aktualizacja: 15:05, 10.11.2020
Skomentuj fot.archiwum/W.Drewka fot.archiwum/W.Drewka

Z powodu niepewnej sytuacji w sprawie tzw. piątki Kaczyńskiego, właściciele ferm drobiu w pow. kartuskim często rezygnują z wstawiania nowych stad kurczaków. To generuje straty, ale powoduje też ogromne rozchwianie całego rynku. - To nie koronawirus, ale rząd funduje nam totalną niepewność jutra - mówią nasi rozmówcy.

Nie tyle koronawirus co niespójne i coraz częściej zupełnie nielogiczne działania rządu powodują kłopoty przedsiębiorców oraz rolników - tak mówią nasi rozmówcy. Przedsiębiorcy, jak już informowaliśmy, obawiają się kolejnego lockdownu i braku pomocy ze strony rządu, ale w ogromnej niepewności żyją wciąż kaszubscy rolnicy i producenci.

Ustawa nazywana "piątką dla zwierząt" lub "piątką Kaczyńskiego", która w powiecie kartuskim uderzyłaby zwłaszcza w branżę drobiarską, a która pod wpływem protestów widocznych także w regionie, trafiła do sejmowej "zamrażarki". Ale wciąż nie ma pewności co dalej. 

- W mojej rodzinie są producenci drobiu, mam sąsiadów, którzy się tym zajmują i wszyscy dzisiaj zastanawiają się co robić - mówi nam mieszkanka gminy Sierakowice. - Ludzie rezygnują z wstawiania kurczaków i uruchamiania hodowli, bo boją się, że nagle znów zostaną zaskoczeni jakimiś przepisami lub niekorzystnymi zmianami "piątki Kaczyńskiego". Stres jest ogromny, bo brak hodowli, to brak dochodów. A przecież wiele osób wzięło kredyty na rozwój, pobudowało kurniki, kupiło sprzęt. To wszystko trzeba spłacić! A skąd brać pieniądze? Kto dziś będzie chciał ryzykować wstawienie kurczaków, gdy nie wiemy, co rząd zrobi jutro albo pojutrze?

Witold Szmidtke, przewodniczący Rady Miejskiej w Żukowie, który aktywnie wspierał protestujących rolników i sam wiele lat pracował w branży drobiarskiej przyznaje, że obawy hodowców są w pełni uprawnione. 

- Najgorsza jest niepewność. To ona dziś "zabija" rolnictwo i branżę drobiarską w naszym regionie - mówi. - Ryzyko jest bardzo duże i sam miałbym kłopoty, gdym musiał decydować czy uruchamiać hodowlę i wstawiać kurczaki, czy nie. Rząd doprowadził do totalnej niestabilności i niepewności niemal w każdej dziedzinie naszego życia gospodarczego. I żeby było ciekawiej, zmiany do ustawy, która wywołała protesty w cały kraju znów nie są konsultowane z rolnikami i producentami. 

Zdaniem naszych rozmówców sytuacja jest poważna, bo jeśli właściciele ferm będą wstrzymywać się z uruchomieniem hodowli, niebawem może zacząć brakować surowca dla ubojni i przetwórni. To z kolei może przełożyć się na dostępność świeżych produktów w sklepach. 

- Liczymy na to, że coś się zmieni, że zapadną jakieś decyzje. Ludzie są wściekli bo zaufali, przecież wielu głosowało na ten rząd, a dziś zostaliśmy sami i nie wiemy nawet do kogo się zwrócić - mówi mieszkanka gm. Sierakowice. 

(W.D.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(43)

ciągnikciągnik

37 13

1. Protestować przeciwko 5tce Kaczyńskiego!!! Nie ma żadnych podstaw, żeby tą ustawę wprowadzać, żadnych!
2. żadnego zaufania dla PO PiS, Lewicy!!! PO zrobi to samo!!! Protesty "kobiet" to samo!
3. Nie dać się skorumpować!!! tzn przylatuje helikopter z pieniędzmi ROLNIK+ i was ucisza! a wy wykonujecie posłusznie polecenia!
4. Łączyć się w podzielonych przez służby i rząd środowiskach rolniczych! Trzymać się ustalonych kierunków!
5. Trzymać się celu: Likwidacja ustaw szkodzących temu sektorowi!! tzn nie skupiać uwagi na kaczce jako osobie, ale szkodliwej ustawie!!! 15:08, 10.11.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Czyli powiadasz, abyCzyli powiadasz, aby

3 7

" nie skupiać uwagi " na podpalaczu, ale po prostu gasić kolejne płonące domy i stodoły ( bo piroman nie ma z tymi pożarami nic wspólnego ??? )
Bardzo ciekawy punkt widzenia ..... pisi chłopku !!! 23:52, 10.11.2020


reo

@ciągnik@ciągnik

22 22

Masz rację ale potrzebne jest jeszcze jedno - ludzie muszą wiedzieć kto im zgotował ten cały bajzel, kto ich doprowadza do takiej sytuacji. I to trzeba mówić, bo na wsi dużo ludzi ogląda tylko tvpis, a tam oni się dowiedzą jak jest pięknie i wspaniale. Trzeba ludzi uświadamiać! To jest mega ważne! 15:20, 10.11.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

NIGDYnie uświadomiszNIGDYnie uświadomisz

3 4

ciemniaka, który nie potrafi odróżnić prawdy od kłamstwa - i nie wie GDZIE prawdę znaleźć, chociaż ma uszy, oczy i tzw. rozumek.
Rzucisz mu ochłap do korytka i już cię polubi, nie widząc, że ten ochłap najpierw mu z jego chałupy wyniosłe ś !! 23:58, 10.11.2020


Piąta kolumnaPiąta kolumna

27 33

Biedny jest ten nasz redaktor zawsze musi coś wymyślić .Dzień bez ataku na rząd to dzień stracony 15:47, 10.11.2020

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

............

3 4

Twój rząd...Twój 09:34, 11.11.2020


d/wd/w

2 2

UNIA powinna wszystkie dotacje zabrać rolnikom. 21:37, 11.11.2020


YyyyyyYyyyyy

21 26

Sierakowice narzekają na PiS?? Hahahaha świat się kończy, dobrze wam tak 15:50, 10.11.2020

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

@yyyyy@yyyyy

12 3

Jeśli ktoś tak czuję to niech dalej głosuje na PIS, to jest wolność wyboru - decyzja indywidualna. Większą głupotę przelewa się takimi komentarzami jak Twój! STOP nienawiści i podziałem!!! 16:41, 10.11.2020


@ 16:41@ 16:41

2 5

Mój sąsiad robi tak jak ty radzisz: głosuje na pislamistów i woła " niech żyje *** " a potem blokuje traktorem drogę z takimi samymi jak on. " I Bogu świeczkę - i diabłu ogarek " - czyli zakłamana gnida !! 00:12, 11.11.2020


Tadzio Tadzio

19 13

A niby dla czego nie mogą wstawić kur?Przecież nie ma jeszcze ustawy. Ja sam wstawiam i nie przejmuje się tym mam podpisane umowę na odbiór i dzięki wam mogę zarobić dobrze. 16:03, 10.11.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

SomoninoSomonino

6 3

W końcu ktoś normalnie myślący napisał jak jest. Brawo Tadeusz i powodzenia 19:55, 10.11.2020


TO ILU  ZABIŁA TO ILU ZABIŁA

18 12

Niepewność tych rolników bo mnie się wydaje,że Wojtusiowi nienawiść do Pi-su zabija zdrowy rozsądek. 16:26, 10.11.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

EkobudekEkobudek

23 7

Przecież minister powiedział, że możecie się przebranżowić, nie musicie tych kuraków hodować, możecie wziąć kredyt i dalej płacic haracz do budżetu państwa.
Tak powiedział minister, oprócz ostatniej części zdania. 16:35, 10.11.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Chiny. III wojna swiChiny. III wojna swi

6 16

Jak chcecie to ja wam załatwię ta ustawę ze nie wejdzie w życie tak samo z kobietami o tej ustawie o aborcję tylko musicie mi zapłacić i. Jestem w stanie załatwić że Kaczyński zrezygnuje z polityki 17:18, 10.11.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MarrekMarrek

16 15

Czy antybiotyk kaszubski nas zabije?

Ile w tym antybiotyku jest % kurczaka? 19:07, 10.11.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

D/wD/w

7 3

Tyle samo, co hormonów wzrostu i odżywek chemicznych. Od kilku lat moja rodzina nie je kurczaków. 22:37, 10.11.2020


***** ******** ***

16 21

Nie trzeba było głosować na Pisiorów! Teraz mleko się rozlało bo oni się nie cofną przed niczym. Jak powiedział Mateuszek będziemy pracować za miskę ryżu. 19:27, 10.11.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

SomoninoSomonino

12 11

Za czasów Donalda tyle się właśnie dostawało. Nigdy więcej PO i jemu podobnych 19:57, 10.11.2020


ObiektywnieObiektywnie

15 15

Sierakowice narzekają? Zagłębie Piss. Przecież jest tak pięknie wg Tvpis reżimowej. Oni "tylko" po kawałeczku zabierają demokrację i wolność słowa, rozmontowali sądownictwo, zbratali się z pedofilami, ale najważniejsze, że 500+ się zgadza na koncie. 19:35, 10.11.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

kaczorkaczor

18 14

Tych kurczaków to nie jem już kilkanaście lat, bo nie mają żadnego smaku w stosunku do kurczaka wiejskiego co chodzi po podwórku. Kurczak z fermy to sama pasza- nie dobry zapach ,antybiotyki, hormony wzrostu i inne substancje,brak powietrza świeżego, trawy, słońca---natury, wszystko wymuszone. 19:41, 10.11.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

d/wd/w

5 2

Konsumenci w mieście nawet nie znają smaku prawdziwego kurczaka gburskiego inaczej podwórkowego,a w rosole pływają oczka z tłuszczu kurzego ---niebo w gębie. 21:04, 10.11.2020


infoinfo

11 14

1 to nie kurczaki tylko szmelc, którego strach do garnka wkładać
2 co to za kretyńskie pytanie ? 20:20, 10.11.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Tylko DonaldTylko Donald

15 16

Tusk zbawi kraj,uczciwy,wspaniały kaszuba. 20:28, 10.11.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Kurczak bez głowyKurczak bez głowy

8 12

Rząd jest, jak kurczak, który biega z uciętą głową. 20:28, 10.11.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

NorkaNorka

9 11

Już zaczyna się badanie norek i wszystkich ich właścicieli i pracowników. Norki zarażają zmutowanym covidem-19, co zniweczy pracę nad szczepionką. W Danii, Holandii i Hiszpanii norki już wybito. ? 20:32, 10.11.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Obserwator 2 Obserwator 2

12 3

Redaktor Drewka jest mistrzem utop.i 21:11, 10.11.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ruinaruina

12 16

Nie znam już nikogo, kto by nie klął na pis. Ludzie mają serdecznie dość tego co oni wyprawiają. Doprowadzą cały kraj do ruiny i wtedy będziemy płakać. I żadne pińcet plus nie pomoże. 21:52, 10.11.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Danny Danny

8 5

Proponuję nic nie robić. Położyć sie i czekać na mannę z nieba. 06:31, 11.11.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

NiestetyNiestety

0 0

Takie życie, tylko na plebanii. 16:01, 11.11.2020


Ratujmy od cierpieniRatujmy od cierpieni

5 14

Kto im karze mordować w cierpieniach np.drobiu nie będzie zakazu uboju tylko by nie zabijali w cierpieniu ale wieśniak tego nie pojmie bo za tępy pamietajmy każda żywa istota odczuwa ból i cierpienie i musimy o nie dbać bo całe życie nam służą należy im się godne życie i godna śmierć dziękujemy jest nas mln że wreszcie wejdzie ta ustawa 07:29, 11.11.2020

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

NanNan

1 2

Zgadzam się całkowicie wykorzystujemy je więc dajmy im odejść bez cierpienia 07:31, 11.11.2020


Do wyżejDo wyżej

0 1

One jeszcze szczęśliwego życia nawet nie znają. Ciekawe, czy hodowcy chcieliby żyć ściśnięci razem w klatkach? Jak już zabić, to tylko szczęśliwe zwierzę, takie, co miało coś z życia.
16:07, 11.11.2020


DziwneDziwne

4 6

Ze narzekają chodowcy drobiu a nie inni co tera wam z jednego rzutu nie zostanie 100tys tylko może 20 a to za malo bo spadła cena kurczaka tez bym chciał zarobić 50tys na czysto przez 1 miesiąc razy 2 mirsiace bo tyle średnio trwa i rzut kurczaków oj oj i te wasze sterydy i antybiotyki co ty m Kuroń dajecie oj tak nic nam nie grozi konsumentom bo jest kadencja po takim głównie smacznego ja mam swoje kurczaki eko ale muszę je chorować 14tyg a nie 4lub 5max 07:34, 11.11.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

HaniaaaHaniaaa

6 9

Nie zabijacie tak zwierząt by wykrwawialy się godzinami można humanitarnie 07:36, 11.11.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Nie mordowacNie mordowac

2 11

Kto im karze mordować w cierpieniach np.drobiu nie będzie zakazu uboju tylko by nie zabijali w cierpieniu ale wieśniak tego nie pojmie bo za tępy pamietajmy każda żywa istota odczuwa ból i cierpienie i musimy o nie dbać bo całe życie nam służą należy im się godne życie i godna śmierć dziękujemy jest nas mln że wreszcie wejdzie ta ustawa 07:39, 11.11.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

#nie mordować#nie mordować

1 0

Oczywiście że każda żywa istota odczówa ból, ale zastanawia mnie dlaczego większość obrońców zwierząt jest zwolennikami aborcji? ⚡? Czy to nie jest żywa istota??? 12:09, 11.11.2020


Kom.nikKom.nik

8 4

Rolnicy głosujący na PiS . Czekam a raczej czycham na wasze majątki 08:48, 11.11.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

GburGbur

4 4

Po co hodować i się trudzić. Będą dotacje i rekompensaty panowie biznesmeni. 09:04, 11.11.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

za wpza wp

7 9

Przyczyną powstania koronawirusa był słynny targ w Wuhan. To właśnie tam, według badań naukowców, doszło do mutacji wirusów pochodzących od różnych gatunków zwierząt, które w naturalnym środowisku nie miały szansy na spotkanie. Tak mógł powstać SARS-CoV2.

Naukowcy postanowili przyjrzeć się bliżej masowym hodowlom drobiu. Wszystko po to, by z racji na panującą pandemię koronawirusa powstrzymać możliwe wybuchy epidemii ptasiej grypy. To, co odkryli, mrozi krew w żyłach.


Okazało się, że masowe hodowle drobiu to "wylęgarnia różnych wirusów". W publikacji zatytułowanej "A British Pandemic: The Cruelty and Danger of Supermarket Chicken" profesorzy David Wiebers i Andrew Knight udowodnili, że to właśnie tam najczęściej mutują wirusy.

"Tanie mięso" dostępne w dyskontach produkowane jest na ogromną skalę. Hodowane są najczęściej specjalne odmiany drobiu, które rosną kilkukrotnie szybciej, niż zwykła kura. Tak powstaje właśnie dostępne na masową skalę mięso.



Badania dowodzą temu, że takie odmiany drobiu mają bardzo słaby układ odpornościowy. Oznacza to, że gdy pojawia się wirus, ich organizm nie jest w stanie sobie z nim poradzić.
bDjHDVVV

Profesorzy David Wiebers i Andrew Knight udowodnili również, że znaczenie ma jeszcze jeden czynnik. Chodzi o przestrzeń. Zwierzęta nie mają miejsca nie tylko do ruchu, ale przez to także na prawidłowy rozwój. Brak odporności sprawia też, że gdy jedno z nich się zakazi, bardzo szybko zakaża się cała ferma.

Brak przestrzeni ma również inne znaczenie. W publikacji "A British Pandemic: The Cruelty and Danger of Supermarket Chicken" udowodniono, że dochodzi wtedy do ogromnych wymian bakterii i wirusów. To idealne środowisko do ich mutacji. Naukowcy ostrzegają: takie hodowle mogą doprowadzić do kolejnych pandemii. 10:26, 11.11.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

redareda

6 0

wirus powstał w laboratorium Wuhan, celowo wypuszczony, są tez inne wirusy w innych laboratoriach gotowe do użycia, takie kłamstwa chińskich agentów, że wyszedł z targu Wuhan już dawno zostały obalone!!! 20:00, 12.11.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

GośćGość

1 0

Ciągnik wnioskuje, że oglądasz anty Chrześcijański TVN, Wp, Onet itd... Jak paliwo było po 6zł w 2012 to po wygranych wyborach Donald powiedział, teraz to może być i po 7zł. Poszukajcie wypowiedzi na YouTube. Takie rzeczy wam się podobały. 11:51, 27.11.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

romrom

0 0

trzeba było się zastanawiać w czasie wyborów. 19:42, 28.12.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%