Kaszubski Związek Pracodawców wystąpił do ministra infrastruktury z apelem o budowę części obwodnicy Żukowa, która pozwoliłaby połączyć drogę krajową nr 20 z drogą wojewódzką nr 211 relacji Żukowo - Kartuzy. Przedsiębiorcy sugerują, by zadanie to zostało sfinansowane z Funduszu Dróg Samorządowych.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej będzie realizowana w formule projektuj i buduj. Będzie to trasa dwujezdniowa, będąca drogą ekspresową. Wybudowane zostaną po dwa pasy w każdym kierunku z rezerwą pod trzeci pas. OMT ma mieć wraz z obwodnicą Żukowa około 39 km. Została ona podzielona na dwa zadania: Chwaszczyno (bez węzła) - Żukowo (bez węzła), długość ok. 16,3 km; Żukowo (z węzłem) - Gdańsk Południe (rozbudowa węzła), długość ok. 16 km, oraz obwodnica Żukowa o długości ok. 7 km.
Wybrano już wykonawców inwestycji. Projektowanie i roboty budowlane potrwają 38 miesięcy bez przerw zimowych. To oznacza, że drogą pojedziemy najwcześniej za 3 lata i 2 miesiące.
Tymczasem przedsiębiorcy zrzeszeni w Kaszubskim Związku Pracodawców z siedzibą w Żukowie wskazują, że obwodnica w formie nie usprawni przejazdu przez miasto.
Sugerują, że potrzebne jest wybudowanie nowe odcinka obwodnicy Żukowa od węzła w Glinczu do Borkowa na drodze wojewódzkiej nr 211. Podkreślają, że chodzi o odcinek 1 km, ale bardzo trudnego technicznie z uwagi na tory kolejowe i rzekę. Zwracają uwagę, że władze samorządowe nie podołają takiemu przedsięwzięciu, dlatego - ich zdaniem - powinno ono zostać sfinansowane ze środków Funduszu Dróg Samorządowych.
Przedsiębiorcy wystosowali w tej sprawie pismo do ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka:
[ZT]34580[/ZT]
StefanKaszuba10:42, 10.04.2021
To właśnie trudności terenowe i potencjalny koszt realizacji tego odcinka spowodowały ucięcie obwodnicy w Glinczu.
Tak sobie11:01, 10.04.2021
Apel bardzo słuszny ale .... Przede wszystkim Powiat kartuski ze swoimi gminami niema wytyczonej koncepcji rozwoju komunikacji kolejowej i samochodowej To co się nam proponuje to jakieś odpadki Siła przebicia przedstawicieli Kaszub środkowych w metropolii gdańskiej jest żadna. Panowie Julke , Żółtowski Jarecki budzimy się wtedy kiedy robi się jakiś raban polityczny Gdzie w tej sprawie jest apel do Marszałka Struka (wiem apelu w tą stronę nie będzie bo...)Nasz region zabijany jest przez g ó w nI a ne układy i politykę
@#$%^11:09, 10.04.2021
Dopóki będziemy klakierami ,piątym kołem u wozu metropolii to tak będzie . Przyjedzie jeden ,drugi marszałek naszego pomorskiego poklepią po plecach, zrobią zdjęcia powiedzą ze o II-giej części obwodnicy Kartuz możemy pomarzyć a jak mamy jakieś pretensje to do rządu - po prostu genialne
Gdzie jest starostwo11:11, 10.04.2021
W Kartuzach i Zukowie
Zwykły obywatel11:12, 10.04.2021
Gdzie jest starostwo to oni powinni zabiegać o to w ZDW. Taki apel to partyzantka i bezsilność wobec pasywnych władz lokalnych w Kartuzach i Zukowie
Do Starosty Łapy11:23, 10.04.2021
Co pan na to? Czy zamierza coś pan z tym bardzo poważnym dylematem zrobić?!
Panie Łapa 11:30, 10.04.2021
Na którym miejscu jest powiat kartuski pod względem pozyskiwania środków unijnych na inwestycje? Aż wstyd o tym mówić bo był znaczny spadek a jak jest teraz niech pan powie swoim wyborcom?
Obserwator 211:50, 10.04.2021
Dziwi mnie fakt ze nikt szybciej nie zaskoczyl wytyczaniu trasy, gdzie się podzial senator Lamczyk
Nick 12:28, 10.04.2021
Obserwator Pisowski trollu nie skłócaj ludzi.
Bo Twoje Pisowskie osły i osłanki mają zawsze 3 lata w dup.... ten region.
Przypominają sobie o naiwnych Kaszubach pół roku przed kolejnymi wyborami.
Lamczyk nie jest może idealny ale naciskał od zawsze o kasę dla Kaszub. Senator opozycji nie ma tyle wpływu co osły z wygranej partii. A oni mają na nas wylane do następnych wyborów.
Do Oberw..14:58, 10.04.2021
Pisano o tym w komentarzach, ale były wyśmiewane!
sm12:14, 10.04.2021
Panowie władni naszego powiatu, zróbcie wszystko aby powstał ten odcinek.
Ależ13:48, 10.04.2021
Kankowski zadowolony. Z siebie.
Starosta co? 13:08, 10.04.2021
Co starosta zrobił przez trzy kadencje bycia burmistrzem Żukowa? Bo co robili następcy robili - wystarczy w google wpisać "lamczyk struk omt"
Ciekawa jest też kwestia zaplanowanego już w latach 80! ronda w Żukowie łączącego Majkowskiego, Gdyńską i Heweliusza - prywatny interes zlikwidował tak potrzebną obecnie drogę
Prawda 13:47, 10.04.2021
A co Kankowski? Tylko sam siebie chwali zawsze.
Antoni 6413:11, 10.04.2021
Apel kompletnie bezsensowny, wręcz uwłaczający przedsiębiorcy.
Za ten 1 km mostu (bardzo wysoki) można wybudować cała obwodnicę Kartuz plus cała obwodnicę Sierakowic i jeszcze zostanie.
Druga sprawa po wybudowaniu obwodnicy nie będzie problemu z korkami w Zukowie.
Powstający korek jest skutkiem tranzytu przez Żukowo, nie bedzie tranzytu, nie będzie korka.
To samo będzie w Kartuzach, powstanie obwodnica(jak przestanie ja blokować Burmistrz) nie będzie korków w Kartuzach.
Ruch się podzieli, po co jechać do Zukowa, skoro można do Miszewka, czy do Koleczkowa (zależy gdzie jedziemy dalej).
Glincz, to nie koniec świata, tam można dojechać innymi drogami, które za małe pieniądze mozna dostosowac do zwiększonego ruchu.
Taki most możemy sobie postawić w latach 70-ch tego wieku.
Brawo -13:30, 10.04.2021
W wielu wpisach jest zawartych więcej koncepcji wskazujących dobre rozwiązania niż w działaniu naszych władz to daje do myślenia.
Wili13:34, 10.04.2021
Tyle lat im zajęło dojście do tego, a mówiłem od początku realizować wariant zachodni. Wówczas zachodni odrzucono na początku a zastanawiano się nad różnymi poprawkami wariantu wschodniego.
Panie #Kankowski13:45, 10.04.2021
I co? Zadowolony z siebie? Chyba nie ma powodu do zadowolenia? Coś Pan przeoczył? A sukces odtrąbiony? Otóż niesłusznie Panie Kankowski, niesłusznie. No, ale ścieżki rowerowe som?
Antoni 6413:49, 10.04.2021
do Dorniak
Budowana obwodnica nie ma na celu rozwiązanie problemów ruchu lokalnego, ona rozwiązuje problemy ruchu krajowego i międzynarodowego, połączenia z portami itp. To nie jest obwodnica Żukowa, tylko trójmiasta. Nikt tam nie rozwiązywał problemów Zukowa, Pepowa, Chwaszczyna - tutaj ciekawostka - potęzne rondo w Chwaszczynie i nie ma wjazdu dla Chwaszczyna, nawet z "20' trzeba jechać dalej na skrzyżowanie pośrednie.
Mamy, a w zasadzie będziemy mieli, taki układ dróg i do niego musimy dopasować swoje lokalne drogi,
tutaj jest miejsce dla samorządów.
Masz rację14:56, 10.04.2021
Ale nie da się tego wytłumaczyć Kankowskiemu!
Tomasz Dorniak23:00, 11.04.2021
Od pierwszego spotkania w Żukowie w sprawie OMT w 2010 roku o tym mówiłem podczas sesji Rady Miejskiej. Wszyscy włodarze od 25 przekonywali, że obwodnica Żukowa będzie. To był dobry pretekst, aby nie odblokować miasta.
to chyba nie widział14:24, 10.04.2021
tranzytu z kartuz,...
Wina14:59, 10.04.2021
Burmistrzów Żukowa.
Popieram15:16, 10.04.2021
Macie rację.
jg17:50, 10.04.2021
Kartuzy i powiat przespały swą szansę już dawno. Na przełomie lat 60/70 gdy pojawiała się koncepcja lotniska w Rębiechowie, gdy Gdańsk zawłaszczył całą zachodnią część powiatu prawem kaduka. Wtedy narodziła się koncepcja przekształcena drogi Gdańsk -Żukowo w krajową. Ta droga była jedną z pierwszych dród, którą wyprowadzono z Gdańska w kier. zachodnim. A była to najkrótsza droga do Słupska, zbudowana w XIX wieku. A wylot z Gdańska nazwano "Karthäuserstrasse", bo droga biegła na Kartuzy. Dzisiaj za wskazaniami tablic prowadzi do Kościerzyny. Dalszy przebieg drogi Kartuzy - Sierakowice- DK 6 nie doczekał się awansu, a wręcz przeciwnie - degradacji. W Kartuzach w tym czasie odczuwałem w niektórych kręgach hurra optymizm; będziemy mieli autostradę. Podobnie jak dzisiaj, taki optymizm panuje wokół OMT, która spełnia w 90 % funkcję zawartą w nazwie. Te max. 10% to korzyść dla niewielkiej części powiatu i Żukowa. Obecny apel przedsiębiorców, absolutnie słuszny, nie ma szans powodzenia. Skończy się tak, jak przez blisko 70 lat kończyła się sprawa odbudowy kolei Kokoszki- Wrzeszcz. Decyzje zapadały w stolicy, tak jak dzisiaj decyduje Warszawa o drogach wyższej rangi. I dobrze, że Marszałek Struk wykorzystał czas, gdy decyzje mogły zapadać na szczeblu wojewódzkim i zbudował PKM. Trzeba mieć mało wyobraźni, żeby nie widzieć związku między tym, co się dzieje na peryferiach, a usytuowaniem decydentów. "Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia".
A centralizacja tuż za płotem. Ja i moje pokolenie takie czasy dobrze pamięta. Takie memento na dziś.
info00:02, 11.04.2021
przecież to już było.... o ile pamiętam samorządowcy powiedzieli NIE
olo07:32, 11.04.2021
Gdzie sie biją o koryta, i dalej pamiętają kot czyją koterią, to nic więcej ich nie obchodzi.. Ludzie obudźcie się. Poszukajcie dobrze wykształconych, którzy potrafią ROZMAWIAĆ z górą i ściągać unijne fundusze. A TAK TO ZAŚCIANEK . Przykład Stężyca, która rozkwita, bo ma fajnych radnych a Ostrzyce zapadają sie , bo dalej walczą , kto za którym wójtem !!!
========08:43, 11.04.2021
Pytania? kiedy powiat kartuski lub gmina Kartuzy w ostatnich latach zorganizowała w jakiejkolwiek formie dyskusje na tematy: jakie obieramy kierunki rozwoju ,co jest priorytetem dla miejsca w którym mieszkamy, które przedsięwzięcia należy poprawi (kontynuować),,,,,Niestety zamiast dyskutować o rozwoju zajmujemy się walką o przetrwanie u ukochanej władzy
jg12:58, 11.04.2021
Cała Twoją treść powinno się wytłuszczyć, aby była bardziej widoczna, szczególnie dla kręgów władzy.Trafiłeś w 10 +. Gratulacje
jg13:36, 11.04.2021
PS. do powyższej mojej wypowiedzi. Chodzi naturalnie o wschodnią, nie zachodnią część powiatu: Kokoszki, Bysewo, Firoga, Rębiechowo itd. Osowej nie wspominam, bo ta należała do Wejherowa.
Dzisiaj potężne płynące z Portu Lotniczego Rębiechowo lub Kokoszek itd dochody zasilają budżet Gdańska. A ten nowy właściciel, zrekompensował się Kaszubom, likwidująć najkrótszą drogę do Lotniska dla całego powiatu kartuskiego. Dojazd od strony Wrzeszcza- to kilka km więcej! Jeszcze na marginesie: nazwa portu Rębiechowo - to jak rzut kulą w płot. Niech jakiś Anglik , Niemiec czy Murzyn wypowie tę nazwę tego międzynarodowego portu. Nazwę Firoga lub Bysewo- wypowie bez trudu małe dziecko. Proszę wybaczyć. Zagalopowałem się.
GKA13:56, 11.04.2021
Niech wam Senyszyn i Grodzki wybudują!
Najpierw pokazywaliście niechęć do PiS-u a teraz łapę po kasę wyciągacie. Banda hipokrytów. Nie kąsa się ręki, która karmi
KMI15:25, 11.04.2021
ministerstwo infrastruktury czy rząd pewnie dadzą negatywną opinię, bo nie jest nastawiony przyjaźnie do woj. Pomorskiego. Tak samo dotyczy funduszy unijnych czy innych inwestycji
Ace08:42, 12.04.2021
A może dlatego ze inwestycja nie jest uzasadniona finansowo? Mówimy tu drodze dla jednego miasta około 20 tys mieszkańców plus kilka wiosek
@ Ace12:04, 12.04.2021
20 tysięcy to Ty masz dziennie przejeżdżających tą trasą samochodów. Jeden wielki korek.
Nick08:26, 12.04.2021
A skąd się bierze kasa, którą PiS wydaje? Tylko z kieszeni wyborców PiS? Płacę to wymagam, proste.
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu expresskaszubski.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
2 1
Stawiam jednak na to, że inwestycja polega na rozbudowie dróg krajowych i nikogo nie interesuje dowiązania do drogi wojewódzkiej. Już dawno temu trasa przez Kartuzy do Lęborka powinna być krajówką. Wtedy Kartuzy uzyskałyby obwodnicę - jak Kościerzyna.