Zamknij

Jak działa automatyczna klimatyzacja w samochodzie?

09:58, 07.11.2022 mat.partnera Aktualizacja: 09:59, 07.11.2022

Wszyscy uwielbiamy chłód wydobywający się z wentylacji samochodu, zwłaszcza gdy musimy przetrwać w gorącym i wilgotnym klimacie. Kiedy samochód jest włączony i emituje chłodne i orzeźwiające powietrze, cała podróż staje się łatwa i przyjemna. Jednakże, wierzcie lub nie, żaden samochód nie jest wyposażony w maszynę do lodu, która jest pełna wielu kostek lodu. W tym blogu opowiemy o ogólnym procesie związanym z działaniem samochodowego systemu automatycznej wentylacji. 

Jak działa automatyczna klimatyzacja?

W rzeczywistości, zimne powietrze, które otrzymujemy z otworów wentylacyjnych automatycznej klimatyzacji jest przekształcane z gorącego powietrza. Gorące powietrze musi przejść przez wiele etapów, aby przekształcić się w chłodne i świeże powietrze. Proces termodynamiczny jest tu zaangażowany i to właśnie on utrzymuje temperaturę wewnątrz pomieszczenia samochodu. W tym przypadku zaangażowane jest ciśnienie, które powoduje zmiany w temperaturze wewnętrznej. Wystarczy włączyć automatyczną klimatyzację, a sprężarka wykona dalszą pracę. Jednak nie jest to takie proste, jak się wydaje.

Cała praca zaczyna się od sprężarki. Spręża ona lub podnosi ciśnienie czynnika chłodniczego i przekształca go w ciecz ze stanu gazowego. Sprężony płynny czynnik chłodniczy musi przejść przez pewne rurki znajdujące się w skraplaczu klimatyzacji. Tutaj świeże powietrze z zewnątrz wchodzi w kontakt z ciekłym czynnikiem chłodniczym. W skraplaczu klimatyzacji znajduje się ciecz o wysokiej temperaturze i dlatego istnieje nachylenie temperatury pomiędzy cieczą a świeżym powietrzem.

Później ciepło przechodzi z cieczy i miesza się z powietrzem. Następnie czynnik chłodniczy przemieszcza się do osuszacza odbiorczego lub akumulatora. Osuszacz usuwa wilgoć z powietrza i czynnika chłodniczego, co prowadzi do powstania chłodniejszego czynnika chłodniczego przy jednoczesnym utrzymaniu systemu. Czynnik chłodniczy, który jest już w chłodnym stanie ciekłym, przepływa do zaworu rozprężnego lub kryzy. Proces ten zmniejsza ogólne ciśnienie płynu i pozwala mu przejść do parownika. Przekształcony czynnik chłodniczy będzie się następnie przemieszczał do parownika.

Powietrze z samochodu zostanie wciągnięte do parownika i przejdzie do wnętrza rdzenia parownika. Do tej pory temperatura czynnika chłodniczego jest niższa i może on przekształcić ciepło zewnętrzne w zimne powietrze. Wentylatory w pobliżu fotela pasażera pomagają w dmuchaniu zimnego powietrza przez otwory wentylacyjne i sprawiają, że temperatura samochodu jest chłodna. Proces ten usuwa również wilgoć z powietrza i pozwala cieszyć się świeżym i suchym powietrzem. (Podczas tego procesu ma miejsce również zbieranie i odprowadzanie kondensatu). Ponieważ płynny czynnik chłodniczy w systemie AC staje się gorętszy po pracy, ponownie przechodzi w stan gazowy. Ten gorący i znajdujący się pod niskim ciśnieniem gazowy czynnik chłodniczy ponownie krąży i wraca do sprężarki. W ten sposób odbywa się nowy cykl i otrzymujemy chłodne, suche i świeże powietrze.

(mat.partnera)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
0%