Podczas rozruchu wewnętrznego Mevo 2.0 sprawdzone zostaną wszystkie nowe stacje postojowe, punkty ładowania oraz Centrum Obsługi Użytkowników. Testowane będą rowery, aplikacja i system IT. Testy prowadzone będą minimum do końca kwietnia. Jeśli wypadną pomyślnie, jeszcze tej wiosny pierwsza część rowerów może zostać udostępniona mieszkańcom.
W pierwszym etapie testów, który rozpoczął się 11 kwietnia, sprawdzona zostanie nowo wybudowana bądź wyremontowana infrastruktura rowerowa.
Rozpoczęło się wstępne testowanie wszystkich elementów systemu (aplikacja, system IT, system GPS, call center) w oparciu o 100 rowerów: 25 tradycyjnych i 75 z napędem elektrycznym. Rowery z napędem przy w pełni naładowanej baterii powinny przejechać co najmniej 100 km.
- Testy przeprowadzane są przez pracowników Metropolii i gmin uczestniczących w projekcie oraz specjalistów wynajętych do sprawdzenia elementów systemu - informuje Katarzyna Kołodziejska, p.o. rzecznika prasowego Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Sopot-Gdynia.
System Mevo 2.0 musi działać bez zarzutów w 16 gminach Metropolii, wtedy przekazany zostanie do kolejnego etapu testowania - przez mieszkańców Metropolii.
- Podczas drugiego etapu do nieodpłatnego korzystania w trybie testowym (opłata manipulacyjna 1 grosz) mieszkańcom zostanie udostępnione 50% floty rowerowej. Następnie, gdy wszystko będzie funkcjonowało w sposób należyty i nieprzerwany, na ulice Metropolii wyruszy cała flota rowerów klasycznych oraz ze wspomaganiem elektrycznym - przekazuje Katarzyna Kołodziejska.
System Mevo to drugi w Europie (po Sztokholmie) duży system oparty na rowerach elektrycznych z ręcznie wymienialnymi bateriami.
Wyłoniony w przetargu operator, hiszpańska firma City Bike Global od roku przygotowuje się do jego uruchomienia w oparciu o 717 stacji postoju, 51 punktów ładowania baterii (po minimum jednym w każdej z gmin) oraz 17 punktów serwisowych.
- Podobnie jak w Sztokholmie i każdym projekcie innowacyjnym, najbliższy rok wdrażania systemu będzie de facto fazą testową - informuje OMGGS.
3 lata temu z powodu kłopotów finansowych firmy Nextbike przestał działać system Mevo 1.0, najpopularniejszy system rowerowy w Polsce. Każdy rower był wypożyczany średnio 12 razy każdego dnia (dla porównania w Poznaniu i Wrocławiu - 5, a w Warszawie i Łodzi 6).
W systemie zarejestrowało się 167 tys. użytkowników, spośród których większość posiadała drobne wpłaty. Wg informacji spółki ok. 80 tys. użytkowników
Mimo zapewnień operatora, należącej do Nextbike Polska spółki NB Tricity, nigdy nie udało się dostarczyć do OMGGS pozostałych rowerów. W 2019 roku została rozwiązana umowa z pierwszym wykonawcą systemu Mevo. OMGGS pozwał operatora, 5 kwietnia br. Sąd zdecydował o przyznaniu racji władzom Metropolii i nakazał spółce Nextbike oddać pełną kwotę kary, czyli 4 miliony zł plus odsetki, jak i koszty postępowania sądowego.
[ZT]44698[/ZT]
Nowy przetarg na rower metropolitalny wygrała katalońska firma City Bike Global / Inurba Mobility. Umowę na Mevo 2.0 podpisano 8 lutego 2022 r. Operator na początku tego roku zobowiązał się, że cała flota Mevo 2.0 będzie fabrycznie nowa.
Mimo technicznej możliwości uruchomienia starych rowerów, firma z Barcelony zdecydowała się na rozpoczęcie systemu z całkowicie nową flotą. Rowery z poprzedniej wersji zostały sprzedane, 200 sztuk trafiło do urzędników z gmin Obszaru Metropolitalnego, którzy będą z nich korzystać w ramach służbowych obowiązków.
Umowa z City Bike Global została podpisana na 6 lat. Do dotychczasowych 14 samorządów: Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo dołączyły Kolbudy i Kosakowo.
Kolory rowerów13:35, 12.04.2023
bardzo dobrze widoczne w trakcie jazdy, więc bezpiecznie będziemy śmigać.
Ogniu krocz za mną13:35, 12.04.2023
Żeby tylko te elektryczne nie paliły się tak jak te cudeńka samochody.
Bicykl13:40, 12.04.2023
Z powodu braku ścieżek rowerowych proponujemy np. 20 kółek dokoła rynku dla wytrwałych 40
oooooooojojojojo13:57, 12.04.2023
Najpierw zróbta ścieżki rowerowe z prawdziwego zdarzenia i zazębiające się, a później można wprowadzać łoweły.
keks13:58, 12.04.2023
Co ze ścieżką rowerową do Dierżążna i dalej? jak się pytam co ze ścieżką...?
Gość 19:41, 13.04.2023
Podobno mają zrobić 200 metrów. Paranoja.
Jeśli na baterii moż16:46, 12.04.2023
przejechać 100 km. to gdyby była droga rowerowa do Gdańska, to wystarczyłoby w obie strony + jazda po Trójmieście ..... Eeeeeeech marzenia, marzenia.
Jojek07:21, 13.04.2023
Nooooooooooo super sprawa.
Uwaga 08:31, 13.04.2023
Przeciętny człowiek zwykłym rowerem nie może dojechać z podmiejskich wsi do Kartuz bo po prostu niema jak. Brak ścieżek !! Szanowni światli decydenci od marszałka po burmistrza wójta Czy to takie trudne do zrozumienia To może inaczej aby uruchomić kolej to najpierw budujemy tory a na końcu lokomotywę
Gość 19:43, 13.04.2023
Nawet na Nowym Osiedlu postawili tablicę z Mevo.
0 3
na ropę (diesel) albo na węgiel (kopciuch) - to się nie zapali.