W Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego podpisano umowę na zakup czterech nowych "hybryd”, czyli pociągów elektryczno-spalinowych. Będą to pierwsze tego typu pojazdy na Pomorzu. Na torach mają pojawić się w 2024 roku.
Dzięki zastosowaniu takiego napędu będzie możliwe np. uruchamianie nowych relacji. Chodzi o zapewnienie stabilności funkcjonowania transportu publicznego.
Ma to szczególne znaczenie w okresie prowadzonych modernizacji i elektryfikacji linii kolejowej do Kościerzyny oraz w rejonie Somonina, Kartuz i Glincza. Chodzi m.in. o trudności dotyczących terminowej realizacji harmonogramów zamknięć poszczególnych odcinków linii kolejowych.
- Inwestycja PKP PLK na przechodzących przez Kaszuby liniach opóźnia się tak bardzo, że w najbliższych miesiącach jedynym zakończonym projektem elektryfikacyjnym będzie ten realizowany przez pomorski samorząd. Aby móc wykorzystać efekt elektryfikacji i nie kasować relacji pociągów poza linię PKM (np. z Gdańska Wrzeszcza do Kartuz, Kościerzyny, czy Gdyni trasą przez lotnisko) potrzeba taboru, który pojedzie także tam, gdzie nie będzie elektryfikacji jeszcze przez kilka lat - informował jakiś czas temu Rynek Kolejowy.
Cztery nowe „hybrydy”, czyli pociągi elektryczno-spalinowe, które kupi Województwo Pomorskie, to znane pasażerom pojazdy „Implus” produkowane przez nowosądecki NEWAG. Tym razem jednak w wersji dwunapędowej.
Będą wyposażone w klimatyzację i dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Bezpieczeństwo podróży zapewni monitoring. Na pokładzie działać będzie wi-fi i nowoczesny system dynamicznej informacji pasażerskiej. Ale to nie wszystko.
Choć tego nie przewiduje umowa, w pomorskich „hybrydach” w przyszłości będzie można zamontować super-kondensatory, czyli urządzenia dzięki którym podczas ruszania z przystanku pociąg korzysta z energii wytworzonej przy hamowaniu.
Pociągi będą kosztować prawie 128 mln zł, a część inwestycji zostanie dofinansowana z Polskiego Ładu.
- To przede wszystkim połączenia z Gdańska w kierunku Kartuz i Kościerzyny. Tam „hybryda” będzie idealna. Przypominam, że już niedługo kończymy elektryfikację linii PKM – dodaje marszałek Stuk. - Już od czerwca będziemy mogli jechać trakcją elektryczną do Rębiechowa. Zelektryfikowaliśmy ją siłami samorządu województwa, ale niestety Polskie Linie Kolejowe nie zdążyły z elektryfikacją do Kartuz. W związku z tym hybryda umożliwi uruchomienie silnika spalinowego na dalszym odcinku.
Rozważane są również inne trasy np. na Półwysep Helski.
Nowe „hybrydy” na pomorskich szlakach kolejowych pojawią się już w II połowie 2024 roku - Newag pierwsze dwa pojazdy dostarczy w terminie 16 miesięcy, a kolejne dwa – 17 miesięcy od podpisania umowy.
Łał 15:37, 15.05.2023
Wyborcza kiełbasa w wydaniu PeŁo. Gdzie/ kiedy Sierakowice?
Zen15:49, 15.05.2023
Zapomnieli powiedzieć od kogo marszałek dostał tą kasę
No i?16:59, 15.05.2023
Pewno PiS ratuje tyłki kolegom z PLK.
@Zen21:19, 15.05.2023
Jak to od kogo? Od podatników proste chyba, no nie?
23423408:29, 16.05.2023
Od Unii.
Ja 15:59, 15.05.2023
Możecie narzekać ale peło zdążyło a pisiory siedzą w plk i nie dali rady zrobić nic dobrze na czas czyli jak zawsze
Pisiory15:20, 17.05.2023
Piskomuna znowu się popisała głupotą i niekompetencją.
co to??16:26, 15.05.2023
zjazd PZPR??? tak no ludowo PZPRowsko zdrzą
Spóźniony16:58, 15.05.2023
W PLK większość się spóźnia.
Po po 19:58, 15.05.2023
Ten układzik zapakować do jednego wagonu i wysłać byle gdzie i jak najdalej stąd
Rafał 19:06, 16.05.2023
Jak widzę te czerwone pijackie gęby i zasługi które sobie przypisują to nóż się otwiera
11 3
Do Sierakowice kolej ,musi jeszcze dużo wody upłynąć no i władza musi się zmienić bo za tej władzy zapomnijcie o kolei do Sierakowic ,Gryf wtedy może się zwijać.
3 1
To Twoja władza nie wpisała linii do Sierakowic na swoją listę kolej plus czy jak to się tam u nich zowie...
3 0
gdy nadjedzie hybryda, to nie wsiadaj - bo to kiełbasa wyborcza przebrana za pociąg.
Poczekaj sobie na PKS obiecany przez Kartofla 3 lata temu.
0 1
Tobie tylko przebieranki w głowie.