Zamknij

PKP PLK SA podpisały umowę na modernizację linii Somonino - Kartuzy

08:41, 13.12.2024 Aktualizacja: 08:53, 13.12.2024
Skomentuj fot.archiwum/W.D. fot.archiwum/W.D.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę z wykonawcą zadania pn. „Odcinek A – Roboty budowlane na liniach kolejowych nr 201 odc. Kościerzyna - Somonino oraz nr 214 Somonino - Kartuzy. To kolejny krok ku modernizacji linii kolejowej łączącej woj. kujawsko-pomorskie z Pomorzem. 

- Rok 2024 był bardzo dobry dla polskiej kolei. PLK SA zamkną ten rok podpisanymi umowami na budowę i modernizację linii o wartości ponad 17 mld zł. Jeszcze większa kwota, bo aż 17,5 mld zł, to wartość ogłoszonych w tym roku przetargów. Modernizacja linii nr 201 jest ważna nie tylko z punktu widzenia zwiększenia atrakcyjności połączeń pasażerskich na Pomorzu, ale także ze względu na zapewnienie sprawnego i bezpiecznego przewozu towarów koleją do portu w Gdyni – powiedział Dariusz Klimczak, Minister Infrastruktury.

- Linia nr 201 stanowić będzie alternatywne połączenie Bydgoszczy z Trójmiastem, istotne dla sprawnego przewozu ładunków na trasie północ – południe kraju i umożliwiająca przewoźnikom pasażerskim przygotowanie nowych, atrakcyjnych połączeń – powiedział Piotr Wyborski, Prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

W ramach inwestycji zmodernizowanych zostanie 27 km linii kolejowej nr 201 na odcinku Kościerzyna - Somonino wraz z dobudową drugiego toru, która zwiększy przepustowość linii, oraz 8 km linii nr 214 Somonino - Kartuzy, co umożliwi powrót pociągów na tę trasę i bezpośrednie połączenie kolejowe Kościerzyny z Kartuzami. Linie zostaną zelektryfikowane. Prace obejmą także ponad 120 obiektów inżynieryjnych – mosty, wiadukty i przepusty. Sprawny i bezpieczny ruch pociągów zapewni przebudowa systemu sterowania ruchem kolejowym, w tym budowa LCS Kościerzyna.

Mieszkańcy tej części Kaszub zyskają lepszy dostęp do kolei. Przebudowane zostaną stacje i przystanki na linii nr 201 – Kościerzyna, Skorzewo, Gołubie Kaszubskie, Krzeszna, Wieżyca, Sławki i Somonino. Dostęp do kolei zwiększy się dzięki budowie nowego przystanku Somonino Bernardyno na linii nr 214. Perony wraz z dojściami zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Po zakończeniu wszystkich prac i pozyskaniu niezbędnych pozwoleń pociągi pasażerskie na linii nr 201 pojadą z prędkością do 140 km/h (obecnie do 120 km/h), na linii nr 214 z prędkością do 120 km/h, a pociągi towarowe 100 km/h (obecnie do 80 km/h).

Inwestycję zrealizuje firma Budimex S.A. za kwotę 1 275 856 322,48 zł netto dla zakresu podstawowego ze środków krajowych (Krajowy Program Kolejowy). Zakończenie wszystkich robót planowane jest w 2028 r.

Jak podkreśla Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP PLK, podpisana umowa to kolejny istotny krok ku modernizacji trasy z Bydgoszczy do Trójmiasta. Prace w ramach zadania prowadzone są od 2021 r.

- W tym roku zakończyliśmy prace na bajpasie kartuskim oraz na linii nr 229 Glincz - Kartuzy, wraz z budową nowego odcinka linii nr 214 w obrębie stacji Kartuzy. Zasadnicze roboty na linii nr 201 będą realizowane w podziale na 7 kontraktów. We wrześniu br. podpisaliśmy umowę na realizację prac na odcinku Somonino – Gdańsk Osowa wraz z elektryfikacją linii nr 229 na odcinku Glincz - Kartuzy, a w listopadzie ogłosiliśmy postępowanie przetargowe na modernizację stacji Maksymilianowo. Zakończenie prac (bez odbiorów) na trasie Kościerzyna - Somonino - Gdańsk Osowa planowane jest z końcem 2027 r. a na pozostałych odcinkach (Gdańsk Osowa - Gdynia Główna oraz Kościerzyna - Maksymilianowo w ramach 4 kontraktów) w latach 2025-2030 - zaznaczono w komunikacie PKP PLK. 

Inwestycja ma poprawić połączenia pasażerskie Trójmiasta i Kaszub z woj. kujawsko-pomorskim. Przewoźnikom umożliwi przygotowanie lepszej oferty w połączeniach dalekobieżnych, regionalnych oraz aglomeracyjnych. Przyczyni się do lepszego skomunikowania kolei z innymi środkami transportu.

Dobudowa drugiego toru poprawi przepustowość linii, po której będzie mogło kursować więcej pociągów pasażerskich i towarowych. Inwestycja ma również istotne znaczenie dla poprawy warunków przewozu towarów do portu w Gdyni, co zwiększy jego potencjał i przełoży się na rozwój gospodarki Trójmiasta i całego regionu.

Korzystnie wpłynie na rynek pracy oraz dochody mieszkańców i przedsiębiorców, przyczyniając się do rozwoju turystyki. Modernizacja linii nr 201 ma istotne znaczenie także w kontekście zelektryfikowanej trasy PKM oraz rozbudowy Portu Lotniczego w Gdańsku.

- W ramach projektu zaplanowaliśmy przebudowę istniejących stacji oraz przystanków między Maksymilianowem a Gdynią, budowę nowych przystanków, dobudowę drugiego toru na odcinku Maksymilianowo - Gdańsk Osowa i trzeciego toru na odcinku Gdańsk Osowa – Gdynia Główna oraz elektryfikację odcinków linii objętych modernizacją. Przebudowane perony zostaną dostosowane do potrzeb wszystkich podróżnych, w tym osób o ograniczonych możliwościach poruszania się - podkreśla PKP PLK. - Poprawi to dostęp do kolei oraz zapewni wygodne, codzienne podróże do pracy lub szkoły. Po zakończeniu inwestycji zwiększy się prędkość pociągów pasażerskich do 160 km/h oraz towarowych do 120 km/h na odcinku Maksymilianowo - Kościerzyna, z kolei na odcinku Kościerzyna - Gdynia Główna pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 140 km/h, a towarowe do 100 km/h (obecnie prędkość pociągów pasażerskich w zależności od odcinka wynosi 30-120 km/h, a pociągów towarowych 30-90 km/h).

[ZT]60120[/ZT]

 

(mat.pras./PKP PLK/oprac.W.D.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(3)

stefan1234stefan1234

5 1

Kiedy ruszają prace? 09:32, 13.12.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

emeryt demokrataemeryt demokrata

3 0

Wspaniale,że wreszcie ruszyła ta bardzo ważna inwestycja kolejowa dla portów morskich i lepszej komunikacji Borowiaków i Kaszubów /połud.zachodnich / z Trójmiastem i polskim morzem !!! A prace przygotowawcze, konsultacyjne i projektowe to na tej inwestycji trwały już od chyba 2016 r. Przecież poprzedni wójt gminy Stężyca / T.M./to nawet ''blokował'' tę budowę i stąd opóżnienia. A teraz panie Ministrze Infrastruktury trzeba dokończyć dzieła i zacząć budować'' nową' linię kolejową do Sierakowic,bo plany już są gotowe,a także pilnie projektować dalej do Lęborka,aby U,E. nie ''blokowała'' finansowania tego przedsięwzięcia, bo tak ponoć było ?! I na koniec ''zrewtalizować'' połączenie kolejowe Kościerzyna-Bytów i to będzie zwieńczeniem/ sic !/ połączeń kolejowych na Kaszubach. Kazimierz 70+, pozdrawiam kolejarzy i życzę sukcesów. 12:42, 13.12.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

PasażerPasażer

1 0

Czy wiadomo, kiedy rozpoczną się prace jak będzie wyglądała komunikacja zastępcza? 17:50, 13.12.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%