Decyzja środowiska dla PKM Południe jest już prawomocna i ostateczna - poinformował we wtorek Urząd Miejski w Gdańsku. Budowa nowej linii kolejowej przedłużającej istniejącą linię SKM od Gdańska Śródmieścia do Kowal ma kosztować ponad 2,3 mld zł.
- Oznacza to, że pierwszy z trzech najważniejszych kroków milowych niezbędnych do realizacji tej inwestycji został właśnie wykonany - podkreśliła przedstawicielka gdańskiego magistratu Joanna Bieganowska.
Wyjaśniła, że drugim krokiem będzie powstający od 3 miesięcy projekt budowlany wraz z pozwoleniem na budowę, a trzecim zapewnienie finansowania budowy PKM Południe.
- W tym przypadku przygotowujące wspólnie ten projekt Województwo Pomorskie i Miasto Gdańsk zabezpieczyły już w swoich wieloletnich planach finansowych środki na wkład własny potrzebny do sfinansowania inwestycji i równolegle aktywnie zabiegają o zewnętrzne dofinansowanie ze środków UE - wskazała Bieganowska.
Gdański magistrat podał, że według aktualnych szacunków budowa nowej linii kolejowej przedłużającej istniejącą linię SKM od Gdańska Śródmieścia do Kowal ma kosztować ponad 2,3 mld zł, z czego 2 mld zł ma pochodzić z zewnętrznego dofinansowania, a pozostały wkład własny pokryty zostanie w 60 proc. przez Miasto Gdańsk i w 40 proc. przez Województwo Pomorskie.
- Prawomocna decyzja środowiskowa dla PKM Południe to ważny krok w realizacji tej strategicznej inwestycji dla Gdańska i całego regionu. Obejmuje ona nie tylko nową linię kolejową, ale także ważne inwestycje drogowe, które poprawią komunikację i komfort mieszkańców. Brak odwołań potwierdza, że projekt został dobrze przygotowany i cieszy się szeroką akceptacją - powiedziała prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz.
W informacji przypomniano, że decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia została wydana przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Gdańsku w styczniu br.
- Decyzja obejmuje zarówno nową linię kolejową PKM Południe na odcinku od SKM Gdańsk Śródmieście do Kowal (realizowaną przez PKM SA) oraz dwie towarzyszące jej inwestycje drogowe: ulicę Nową Sandomierską i ulicę Nową Świętokrzyską - etap II (realizowane przez Miasto Gdańsk). Na wydaną przez RDOŚ decyzję nie wpłynęło ani jedno odwołanie i tym samym decyzja stała się już ostateczna i prawomocna - informuje Urząd Miejski w Gdańsku.
Magistrat podkreślił ponadto, że zyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest ważnym etapem procesu inwestycyjnego, otwierającym drogę do występowania o kolejne decyzje inwestycyjne, m.in. decyzję o lokalizacji linii kolejowej, decyzję o pozwoleniu na budowę dla inwestycji kolejowej czy decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
Zgodnie z planem PKM Południe ma powstać do 2030 r.
Projekt PKM Południe ma na celu zapewnienie efektywnego, niezawodnego i niskoemisyjnego transportu kolejowego dla mieszkańców południowych dzielnic Gdańska oraz okolicznych gmin Pruszcz Gdański, Kolbudy i Żukowo. Dzięki nowej infrastrukturze, mieszkańcy tych obszarów zyskają dostęp do szybszych i bardziej efektywnych połączeń kolejowych, co znacząco poprawi jakość życia w metropolii i regionie.
PKM jest pierwszą w Polsce linią kolejową wybudowaną przez samorząd wojewódzki. To największy projekt infrastrukturalny samorządu województwa pomorskiego zrealizowany w latach 2008-2017. (PAP)
[ZT]52438[/ZT]
dsok/ mick/oprac. M.Dz.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz