Zamknij

Rozstrzygnięto przetarg na koncepcję odcinka bajpasu kartuskiego

09:40, 06.05.2019 M.Dzienisz Aktualizacja: 09:54, 06.05.2019
Skomentuj fot. archiwum/Magda Dzienisz fot. archiwum/Magda Dzienisz

Konsorcjum firm: Infra - Centrum Doradztwa Sp. z o.o. i EnviRail Sp. z o.o. sporządzi koncepcję odcinka bajpasu kartuskiego. Zaproponowało cenę 977,85 tys. zł - kosztami podzielą się Samorząd Województwa Pomorskiego i Miasto Gdańsk. 

Rozstrzygnięto przetarg na opracowanie koncepcji „Rewitalizacji fragmentu linii kolejowej nr 234 z budową przystanku Gdańsk Karczemki wraz z budową infrastruktury towarzyszącej”. Było to drugie z kolei postępowanie przetargowe, w pierwszym nie udało się wyłonić wykonawcy, gdyż oferty były zbyt wysokie. Choć w ostatnim przetargu oferty także były wyższe niż zakładano (PKM przeznaczyła 598,6 tys. zł), to dzięki porozumieniu Samorządu Województwa Pomorskiego i Miasta Gdańsk, które zgodziły się na zwiększenie wspólnego finansowania przygotowania koncepcji, możliwe było jego rozstrzygnięcie. 

Wygrało go konsorcjum firm: Infra - Centrum Doradztwa Sp. z o.o. i EnviRail Sp. z o.o., które zaproponowało 977,85 tys. zł. Oprócz niego oferty złożyły także firmy: Transprojekt Gdański oraz Multiconsult Polska.  

- Obecnie wiele przetargów przy podobnych inwestycjach w całym kraju kończy się ofertami przekraczającymi wcześniejsze szacunki. Nie sposób, niestety, przewidzieć tego precyzyjnie, bo często nawet w ciągu kilku miesięcy trwania takiego przetargu jego szacunkowe wyceny potrafią się dość mocno zmienić - co miało miejsce m.in. w tym przypadku - informuje PKM.

Koncepcja zawierać ma co najmniej dwa warianty realizacji inwestycji. „Bajpas kartuski” to kolejowa trasa objazdowa z Gdańska do Kartuz przez Gdańsk Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie dawnych linii kolejowych nr 234 i 229. Ma ona powstać do 2021 roku w związku z przygotowywaną przez PKP PLK elektryfikacją i budową drugiego toru na linii 201 linii Gdynia – Kościerzyna – Maksymilianowo. W związku z tą inwestycją ruch kolejowy do Kartuz i w kierunku Kościerzyny – jaki od ponad 3 lat jest systematycznie rozwijany na linii PKM – może zostać nawet całkowicie wstrzymany i zastąpiony komunikacją zastępczą. Dzięki powstaniu tzw. „bajpasa kartuskiego” i przy odpowiednim etapowaniu przez PKP PLK prac na linii 201 mieszkańcy powiatu kartuskiego mieliby cały czas zapewnione połączenia kolejowe z Gdańskiem. W przypadku mieszkańców powiatu kościerskiego konieczne byłoby natomiast dowożenie ich komunikacją zastępczą do któregoś z przystanków kolejowych na trasie „bajpasa kartuskiego”, a nie aż do Trójmiasta. 

Prace przy „bajpasie kartuskim” będą się składać z dwóch części: modernizacji ok. 15 km istniejącej linii Gdańsk Kokoszki – Stara Piła – Żukowo – Glincz (należącej do PKP PLK i przez nie realizowanej) oraz odbudowy niespełna 1,5 km toru na odcinku Gdańsk Kiełpinek – Gdańsk Kokoszki (realizowanej przez należącą do Samorządu Województwa Pomorskiego spółkę PKM SA przy współpracy z miastem Gdańsk).

(M.Dzienisz)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(4)

kottkott

10 0

Koncepcję ja mam, mogę udostępnić za darmo. Niech ktoś wykona chociaż projekt... o realizacji - z litości - jeszcze nie wspomnę. 10:13, 06.05.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

Staś kolejarzStaś kolejarz

1 0

A ja mam jeszcze koncepcję koncepcji za marne 500tys. 13:55, 06.05.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

DziadzioDziadzio

0 0

Mam bajpasy na własnym sercu i dobrze działają, to i ten bajpas na żelaznych szynach tym bardziej. 16:32, 06.05.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

kickic

4 0

Z pośpiechu zapomniano już o pętelce z Kartuz przed Grzybnem przez Kaliska do Burchadztwa tak aby pociągi nie musiały nawracać... i jechać dalej do Kościerzyny... 17:32, 06.05.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%