Konsorcjum firm: Infra - Centrum Doradztwa Sp. z o.o. i EnviRail Sp. z o.o. sporządzi koncepcję odcinka bajpasu kartuskiego. Zaproponowało cenę 977,85 tys. zł - kosztami podzielą się Samorząd Województwa Pomorskiego i Miasto Gdańsk.
Rozstrzygnięto przetarg na opracowanie koncepcji „Rewitalizacji fragmentu linii kolejowej nr 234 z budową przystanku Gdańsk Karczemki wraz z budową infrastruktury towarzyszącej”. Było to drugie z kolei postępowanie przetargowe, w pierwszym nie udało się wyłonić wykonawcy, gdyż oferty były zbyt wysokie. Choć w ostatnim przetargu oferty także były wyższe niż zakładano (PKM przeznaczyła 598,6 tys. zł), to dzięki porozumieniu Samorządu Województwa Pomorskiego i Miasta Gdańsk, które zgodziły się na zwiększenie wspólnego finansowania przygotowania koncepcji, możliwe było jego rozstrzygnięcie.
Wygrało go konsorcjum firm: Infra - Centrum Doradztwa Sp. z o.o. i EnviRail Sp. z o.o., które zaproponowało 977,85 tys. zł. Oprócz niego oferty złożyły także firmy: Transprojekt Gdański oraz Multiconsult Polska.
- Obecnie wiele przetargów przy podobnych inwestycjach w całym kraju kończy się ofertami przekraczającymi wcześniejsze szacunki. Nie sposób, niestety, przewidzieć tego precyzyjnie, bo często nawet w ciągu kilku miesięcy trwania takiego przetargu jego szacunkowe wyceny potrafią się dość mocno zmienić - co miało miejsce m.in. w tym przypadku - informuje PKM.
Koncepcja zawierać ma co najmniej dwa warianty realizacji inwestycji. „Bajpas kartuski” to kolejowa trasa objazdowa z Gdańska do Kartuz przez Gdańsk Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie dawnych linii kolejowych nr 234 i 229. Ma ona powstać do 2021 roku w związku z przygotowywaną przez PKP PLK elektryfikacją i budową drugiego toru na linii 201 linii Gdynia – Kościerzyna – Maksymilianowo. W związku z tą inwestycją ruch kolejowy do Kartuz i w kierunku Kościerzyny – jaki od ponad 3 lat jest systematycznie rozwijany na linii PKM – może zostać nawet całkowicie wstrzymany i zastąpiony komunikacją zastępczą. Dzięki powstaniu tzw. „bajpasa kartuskiego” i przy odpowiednim etapowaniu przez PKP PLK prac na linii 201 mieszkańcy powiatu kartuskiego mieliby cały czas zapewnione połączenia kolejowe z Gdańskiem. W przypadku mieszkańców powiatu kościerskiego konieczne byłoby natomiast dowożenie ich komunikacją zastępczą do któregoś z przystanków kolejowych na trasie „bajpasa kartuskiego”, a nie aż do Trójmiasta.
Prace przy „bajpasie kartuskim” będą się składać z dwóch części: modernizacji ok. 15 km istniejącej linii Gdańsk Kokoszki – Stara Piła – Żukowo – Glincz (należącej do PKP PLK i przez nie realizowanej) oraz odbudowy niespełna 1,5 km toru na odcinku Gdańsk Kiełpinek – Gdańsk Kokoszki (realizowanej przez należącą do Samorządu Województwa Pomorskiego spółkę PKM SA przy współpracy z miastem Gdańsk).
kott10:13, 06.05.2019
10 0
Koncepcję ja mam, mogę udostępnić za darmo. Niech ktoś wykona chociaż projekt... o realizacji - z litości - jeszcze nie wspomnę. 10:13, 06.05.2019
Staś kolejarz13:55, 06.05.2019
1 0
A ja mam jeszcze koncepcję koncepcji za marne 500tys. 13:55, 06.05.2019
Dziadzio16:32, 06.05.2019
0 0
Mam bajpasy na własnym sercu i dobrze działają, to i ten bajpas na żelaznych szynach tym bardziej. 16:32, 06.05.2019
kic17:32, 06.05.2019
4 0
Z pośpiechu zapomniano już o pętelce z Kartuz przed Grzybnem przez Kaliska do Burchadztwa tak aby pociągi nie musiały nawracać... i jechać dalej do Kościerzyny... 17:32, 06.05.2019