Zamknij

PKP PLK ogłosiły nowy przetarg na bajpas kartuski. Jaki jest zakres prac?

10:37, 22.05.2020 mat.pras./ oprac. M.Dz. Aktualizacja: 10:49, 22.05.2020
Skomentuj Most kolejowy w Niestępowie oraz bajpas kartuski na trasie Stara Piła - Leźno. fot. PKP PLK Most kolejowy w Niestępowie oraz bajpas kartuski na trasie Stara Piła - Leźno. fot. PKP PLK

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły kolejny przetarg na dokumentację i prace dotyczące budowy tzw. bajpasu kartuskiego. Realizacja dokumentacji projektowej i prac budowlanych przewidziana jest w okresie styczeń 2021 – listopad 2022 r.

Pierwszy przetarg na budowę tzw. bajpasu kartuskiego, czyli rewitalizacji odcinków Kokoszki – Stara Piła oraz Stara Piła – Glincz, został unieważniony. Złożone oferty okazały się zbyt wysokie - najniższa przekroczyła zaplanowaną kwotę o około 60 mln zł. PKP PLK zdecydowały się na zmiany w dokumentacji i właśnie ogłoszono nowy przetarg na tę inwestycję w trybie "zaprojektuj i wybuduj".

Jak podaje Rynek Kolejowy - pewne jest powstanie wyłącznie mijanki w Starej Pile, natomiast budowa mijanki w Gdańsku Kokoszkach, będzie realizowana tylko wtedy, jeśli PKP PLK wyrazi takie żądanie, w ramach prawa opcji w przetargu. Prędkość maksymalna na całej linii, zamiast 100–120 km/h, będzie wynosić 80 km/h.

Nowe możliwości komunikacji

Powrót pociągów pasażerskich na tę trasę stworzy nowe możliwości komunikacji kolejowej dla podróżnych z powiatu kartuskiego. O korzyściach dla mieszkańców nie tylko powiatu, ale i województwa, wypowiedział się również wiceminister infrastruktury.

Bajpas kartuski to kolejna inwestycja infrastrukturalna, która nie tylko poprawi komunikację kolejową w województwie pomorskim, ale także pozytywnie wpłynie na kondycję branży budowlanej. Inwestycje publiczne są najlepszym lekarstwem na spowolnienie gospodarcze i jednocześnie gwarantem powstania nowych miejsc pracy– powiedział Andrzej Bittel, wiceminister Infrastruktury.

Bajpas kartuski ma być  gotowy przed rozpoczęciem modernizacji linii z Maksymilianowa przez Kościerzynę do Gdyni.

Dojazd koleją z Kartuz do stolicy województwa będzie utrzymany. Liczymy, że w tym samym czasie zostanie odbudowany przez Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego odcinek Kokoszki – Kiełpinek, co pozwoli w pełni wykorzystać potencjał linii po jej modernizacji przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Co 60 minut

W Starej Pile sprawne mijanie się pociągów umożliwią nowe rozjazdy oraz dodatkowy tor. Utrzymana zostanie dotychczasowa częstotliwość kursowania pociągów z Gdańska do Kartuz, czyli co 60 minut w obu kierunkach. Czas przejazdu pociągu bajpasem kartuskim będzie podobny jak czas obecnych podróży.

W ramach opcji dla wykonawcy robót przewidziano budowę mijanki także w Gdańsku Kokoszkach. Przepustowość bajpasu kartuskiego, po zakończeniu modernizacji linii nr 201, umożliwi wykorzystanie trasy jako lokalnej, alternatywnej linii do podróży z Pojezierza Kaszubskiego do stolicy województwa. 

Realizacja dokumentacji projektowej i prac budowlanych przewidziana jest w okresie styczeń 2021 – listopad 2022 r.

Zakres prac

PLK zmodernizują 9-kilometrowy odcinek linii 229 oraz wyremontują 7-kilometrowy odcinek linii 234, na których nastąpi przywrócenie prędkości pociągów pasażerskich do 80 km/h. Przebudowane zostaną perony w Gdańsku Kokoszkach, Leźnie, Starej Pile i Żukowie Zachodnim, które dzięki wygodnym pochylniom zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Będą wiaty, które ochronią podróżnych przed złymi warunkami atmosferycznymi, oraz antypoślizgowa nawierzchnia, ławki i energooszczędne oświetlenie. Wyremontowanych lub przebudowanych zostanie 12 obiektów inżynieryjnych – mostów, wiaduktów i przepustów. Na 10 przejazdach kolejowo-drogowych oraz przejściach dla pieszych pojawi się nowa nawierzchnia oraz lepsze oświetlenie, a na 7 przejazdach także sygnalizatory świetlne i dźwiękowe oraz kamery do obserwacji przejazdu i rejestracji zdarzeń.

Zgodnie z porozumieniem zawartym 13 sierpnia 2019 r., Pomorska Kolej Metropolitalna S.A. przy współpracy z miastem Gdańsk ma odbudować 1,5-kilometrowy odcinek linii nr 234 między przystankami Gdańsk Kokoszki i Gdańsk Kiełpinek.

(mat.pras./ oprac. M.Dz.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(5)

Lamczyk, MGG, StrukLamczyk, MGG, Struk

7 1

I co ? Kosmosron zamieciony pod dywan ? Ludzie zapomną i wybudujemy co chcemy. 10:58, 22.05.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

upup

0 1

Kosmodron* czy jak to tam zostało nazwane rondo w chmurach 10:59, 22.05.2020


reo

super sprawasuper sprawa

13 3

i jeszcze pociągnąć to dalej do Sierakowic i będzie pełnia szczęścia, po jednym przystanku w Miechucinie i Mojuszu 10:59, 22.05.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

ellelllellelll

0 0

No tak bo od 20 lat nikt nie zginął pod kołami pociągu na trasie sierakowice kartuzy 11:34, 24.06.2020


prezydętprezydęt

4 1

No to teraz do urn. 17:23, 22.05.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%