PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły kolejny przetarg na dokumentację i prace dotyczące budowy tzw. bajpasu kartuskiego. Realizacja dokumentacji projektowej i prac budowlanych przewidziana jest w okresie styczeń 2021 – listopad 2022 r.
Pierwszy przetarg na budowę tzw. bajpasu kartuskiego, czyli rewitalizacji odcinków Kokoszki – Stara Piła oraz Stara Piła – Glincz, został unieważniony. Złożone oferty okazały się zbyt wysokie - najniższa przekroczyła zaplanowaną kwotę o około 60 mln zł. PKP PLK zdecydowały się na zmiany w dokumentacji i właśnie ogłoszono nowy przetarg na tę inwestycję w trybie "zaprojektuj i wybuduj".
Jak podaje Rynek Kolejowy - pewne jest powstanie wyłącznie mijanki w Starej Pile, natomiast budowa mijanki w Gdańsku Kokoszkach, będzie realizowana tylko wtedy, jeśli PKP PLK wyrazi takie żądanie, w ramach prawa opcji w przetargu. Prędkość maksymalna na całej linii, zamiast 100–120 km/h, będzie wynosić 80 km/h.
Nowe możliwości komunikacji
Powrót pociągów pasażerskich na tę trasę stworzy nowe możliwości komunikacji kolejowej dla podróżnych z powiatu kartuskiego. O korzyściach dla mieszkańców nie tylko powiatu, ale i województwa, wypowiedział się również wiceminister infrastruktury.
Bajpas kartuski to kolejna inwestycja infrastrukturalna, która nie tylko poprawi komunikację kolejową w województwie pomorskim, ale także pozytywnie wpłynie na kondycję branży budowlanej. Inwestycje publiczne są najlepszym lekarstwem na spowolnienie gospodarcze i jednocześnie gwarantem powstania nowych miejsc pracy– powiedział Andrzej Bittel, wiceminister Infrastruktury.
Bajpas kartuski ma być gotowy przed rozpoczęciem modernizacji linii z Maksymilianowa przez Kościerzynę do Gdyni.
Dojazd koleją z Kartuz do stolicy województwa będzie utrzymany. Liczymy, że w tym samym czasie zostanie odbudowany przez Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego odcinek Kokoszki – Kiełpinek, co pozwoli w pełni wykorzystać potencjał linii po jej modernizacji przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Co 60 minut
W Starej Pile sprawne mijanie się pociągów umożliwią nowe rozjazdy oraz dodatkowy tor. Utrzymana zostanie dotychczasowa częstotliwość kursowania pociągów z Gdańska do Kartuz, czyli co 60 minut w obu kierunkach. Czas przejazdu pociągu bajpasem kartuskim będzie podobny jak czas obecnych podróży.
W ramach opcji dla wykonawcy robót przewidziano budowę mijanki także w Gdańsku Kokoszkach. Przepustowość bajpasu kartuskiego, po zakończeniu modernizacji linii nr 201, umożliwi wykorzystanie trasy jako lokalnej, alternatywnej linii do podróży z Pojezierza Kaszubskiego do stolicy województwa.
Realizacja dokumentacji projektowej i prac budowlanych przewidziana jest w okresie styczeń 2021 – listopad 2022 r.
Zakres prac
PLK zmodernizują 9-kilometrowy odcinek linii 229 oraz wyremontują 7-kilometrowy odcinek linii 234, na których nastąpi przywrócenie prędkości pociągów pasażerskich do 80 km/h. Przebudowane zostaną perony w Gdańsku Kokoszkach, Leźnie, Starej Pile i Żukowie Zachodnim, które dzięki wygodnym pochylniom zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Będą wiaty, które ochronią podróżnych przed złymi warunkami atmosferycznymi, oraz antypoślizgowa nawierzchnia, ławki i energooszczędne oświetlenie. Wyremontowanych lub przebudowanych zostanie 12 obiektów inżynieryjnych – mostów, wiaduktów i przepustów. Na 10 przejazdach kolejowo-drogowych oraz przejściach dla pieszych pojawi się nowa nawierzchnia oraz lepsze oświetlenie, a na 7 przejazdach także sygnalizatory świetlne i dźwiękowe oraz kamery do obserwacji przejazdu i rejestracji zdarzeń.
Zgodnie z porozumieniem zawartym 13 sierpnia 2019 r., Pomorska Kolej Metropolitalna S.A. przy współpracy z miastem Gdańsk ma odbudować 1,5-kilometrowy odcinek linii nr 234 między przystankami Gdańsk Kokoszki i Gdańsk Kiełpinek.
Lamczyk, MGG, Struk10:58, 22.05.2020
I co ? Kosmosron zamieciony pod dywan ? Ludzie zapomną i wybudujemy co chcemy. 10:58, 22.05.2020
super sprawa10:59, 22.05.2020
i jeszcze pociągnąć to dalej do Sierakowic i będzie pełnia szczęścia, po jednym przystanku w Miechucinie i Mojuszu 10:59, 22.05.2020
ellelll11:34, 24.06.2020
No tak bo od 20 lat nikt nie zginął pod kołami pociągu na trasie sierakowice kartuzy 11:34, 24.06.2020
prezydęt17:23, 22.05.2020
No to teraz do urn. 17:23, 22.05.2020
up10:59, 22.05.2020
0 1
Kosmodron* czy jak to tam zostało nazwane rondo w chmurach 10:59, 22.05.2020