Zamknij

Przewodnik po kursach na statki pasażerskie

art.sponsorowany + 10:49, 28.02.2023 Aktualizacja: 10:50, 28.02.2023

W tym przewodniku opisaliśmy wszystko, co najważniejsze na temat kursów na statki pasażerskie. Niezależnie od tego, czy jesteś doświadczonym oficerem, czy dopiero zaczynasz swoją pracę na morzu, zebraliśmy dla Ciebie cenne informacje. Pomogą Ci one odnaleźć się w realiach certyfikatów, wymagań wstępnych i uprawnień, których potrzebujesz do pracy na statku pasażerskim.

Czym są kursy na statki pasażerskie i po co Ci one?

Te przeszkolenia dostarczają wiedzę i umiejętności niezbędne do pracy na statkach pasażerskich – od zrozumienia procedur bezpieczeństwa, do sprawnego reagowania w sytuacjach alarmowych. Na tych kursach nauczysz się, jak radzić sobie i pomagać innym w nagłych wypadkach.

Pomyśl o tym jak o połączeniu przewodnika przetrwania z podręcznikiem obsługi pasażerów. Wszystko zebrane w jeden kompleksowy pakiet. Ukończenie przeszkoleń na statki pasażerskie pozwoli Ci zapewnić pasażerom, załodze i sobie to, co najważniejsze – bezpieczeństwo.

Niezależnie od tego, czy jesteś kapitanem, oficerem, czy członkiem załogi, jeżeli odpowiadasz za bezpieczeństwo, ten kurs jest dla Ciebie obowiązkowy. Szczególnie, jeśli jesteś wyznaczony w rozkładzie alarmowym do pomocy w obliczu zagrożenia na pokładzie.

Dokładną ofertę przeszkoleń znajdziesz na stronie www.cersar.pl/wybierz-kurs/.

Kursy na statki pasażerskie – 5 przeszkoleń PAX.

Oto 5 kursów pasażerskich, uszeregowanych zgodnie z poziomem ich zaawansowania:

  1. Przeszkolenie w zakresie bezpieczeństwa dla członków załóg bezpośrednio obsługujących pasażerów w pomieszczeniach pasażerskich.
  2. Przeszkolenie w zakresie kierowania tłumem.
  3. Przeszkolenie w zakresie zarządzania kryzysowego i zachowań ludzkich.
  4. Przeszkolenie w zakresie bezpieczeństwa pasażerów i ładunku oraz szczelności kadłuba na statku pasażerskim typu ro-ro.
  5. Przeszkolenie w zakresie współpracy ze służbami SAR.

Przyjrzyjmy się bliżej każdemu z nich.

Przeszkolenia podstawowe.

Na pierwsze 4 kursy możesz zapisać się od razu. Nie ma w nich żadnych wymagań wstępnych. Jedynie przed przystąpieniem do kursu w zakresie współpracy ze służbami SAR musisz spełnić pewne warunki.

Przeszkolenie w zakresie bezpieczeństwa dla członków załóg bezpośrednio obsługujących pasażerów w pomieszczeniach pasażerskich.

To jeden z bazowych kursów pasażerskich. Obejmuje 1 dzień zajęć, podczas których nauczysz się niesienia pomocy pasażerom w alarmowych sytuacjach, sprawdzania, czy prawidłowo stosowane są indywidualne środki ratunkowe. Będziesz potrafił wydawać jasne i precyzyjne polecenia oraz skutecznie kierować ludźmi podczas zagrażających sytuacji.

Certyfikat jaki otrzymasz, będzie wydany bezterminowo.

Ten kurs nie jest konieczny w przypadku statków pasażerskich (w żegludze krajowej) do 12 Mm od portu schronienia.

Przeszkolenie w zakresie kierowania tłumem.

Kolejny bazowy kurs pasażerski, na którym zgłębisz tajniki kierowania tłumem.

W ciągu 1 dnia zajęć poznasz środki ratunkowe i plany dowodzenia oraz nauczysz się je stosować. Przygotujesz się do skutecznego kierowania ludźmi i skutecznego pomagania im w alarmowych sytuacjach. Doszlifujesz umiejętność wydawania jasnych, precyzyjnych poleceń.

Uzyskasz certyfikat ważny przez 5 lat. Po upływie tego czasu będziesz musiał ponownie przejść przeszkolenie, ponieważ nie można go uaktualnić.

Przeszkolenie w zakresie zarządzania kryzysowego i zachowań ludzkich.

Ten podstawowy kurs na statki pasażerskie trwa 1 dzień. Poznasz tajniki kierowania i dowodzenia w kryzysowych sytuacjach. Nauczysz się stosowania pokładowych procedur awaryjnych, kontrolowania reakcji i zachowań innych ludzi w obliczu zagrożenia. Będziesz potrafił optymalizować wykorzystanie środków i utrzymywać skuteczną komunikację.

Certyfikat, który uzyskasz, zachowa ważność przez 5 lat. Później będziesz musiał przejść go od nowa (nie ma szkoleń aktualizujących w tym zakresie).

Z obowiązku odbycia tego kursu są zwolnieni członkowie załogi statków pasażerskich (w żegludze krajowej), które są uprawnione do transportu nie więcej niż 50 pasażerów.

Przeszkolenie w zakresie bezpieczeństwa pasażerów i ładunku oraz szczelności kadłuba na statku pasażerskim typu ro-ro.

To przeszkolenie trwa 16 godzin. Zdobędziesz na nim wiedzę i umiejętności z zakresu operacji ładunkowych typu ro-ro, operacji otwierania i zamykania luków, furt, włazów oraz zabezpieczania tego typu statków pasażerskich. Nauczysz się obliczeń statecznościowych i kontrolowania atmosfery w przestrzeniach ładunkowych.

Otrzymany certyfikat będzie ważny przez 5 lat, po czym będziesz musiał odbyć przeszkolenie ponownie.

Załoga statków pasażerskich w żegludze krajowej do 12 Mm od portu schronienia nie musi odbywać tego kursu.

Przeszkolenie zaawansowane dla kapitanów i starszych oficerów.

Mowa tu o przeszkoleniu w zakresie współpracy ze służbami SAR. Jest ono przeznaczone dla starszych oficerów i kapitanów pracujących na statkach pasażerskich, również typu ro-ro i trwa najdłużej z opisanych w przewodniku kursów (18 godzin). 

Aby przystąpić do kursu, potrzebujesz dwóch świadectw:

  • przeszkolenia w zakresie wykorzystania radaru i ARPA (poziom zarządzania);
  • przeszkolenia w zakresie nautycznego dowodzenia statkiem

Certyfikat otrzymasz bezterminowo.

Gdzie możesz odbyć kurs na statki pasażerskie?

Uprawnienia możesz zdobyć w Morskich Jednostkach Edukacyjnych (MJE), takich jak CERSAR. W tym konkretnym Centrum Edukacyjnym znaczna część kadry jest związana z Morską Służbą Poszukiwania i Ratownictwa (SAR). To jeden z najlepiej przygotowanych ośrodków szkoleniowych, które organizują kursy na statki pasażerskie. Szkoleniowcy są na bieżąco ze wszystkimi przepisami i procedurami.

Wybierając centrum szkoleniowe zwróć uwagę również na jego podejście do Twoich indywidualnych potrzeb edukacyjnych oraz zaplecze techniczne, na którym przyjdzie Ci ćwiczyć praktyczne umiejętności.

Najlepsze instytucje, oprócz ustalonego z góry programu przeszkoleń, biorą pod uwagę również specyfikę Twojej codziennej pracy tak, abyś bez problemu mógł wdrożyć zdobyte kompetencje w praktyce.

Podsumowanie.

Posiadanie odpowiednich certyfikatów (potwierdzających ukończenie przeszkoleń) jest wymagane przez armatorów i niezbędne do pracy na statkach pasażerskich.

Kursy na statki pasażerskie są kluczowym elementem w zapewnieniu bezpieczeństwa pasażerów i załogi na pokładzie. Kursy te zapewniają przeszkolenie z wielu ważnych tematów, od podstawowych procedur bezpieczeństwa do reagowania na sytuacje awaryjne i zarządzania kryzysowego.

Niezależnie od tego, czy jesteś kapitanem, oficerem czy członkiem załogi, udział w tych kursach wyposaży Cię w wiedzę i umiejętności potrzebne do radzenia sobie z każdą niebezpieczną sytuacją, która może zdarzyć się na statku pasażerskim.

(artykuł sponsorowany)
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
0%