Zamknij

Billboard reklamowy na własnej działce - aktualne przepisy

Artykuł Sponsorowany + 08:54, 26.07.2023 Aktualizacja: 08:54, 26.07.2023

Reklama zewnętrzna w formie baneru lub billboardu od lat wpisana jest w obraz polskiej architektury krajobrazu. Potencjał reklamowy, jaki posiadają takie reklamy, jest naprawdę duży, ponieważ mnóstwo ludzi podróżując po drogach publicznych, jest w stanie je zobaczyć. Często umieszczane są na prywatnej posesji, będąc korzystnym rozwiązaniem zarówno dla przedsiębiorców, jak i właścicieli nieruchomości. Na jakiej zasadzie można umieścić reklamy na własnej posesji? Czy należy spełnić określone warunki lub uzyskać wymagane pozwolenia?

alt=”Baner reklamowy na własnej działce - czy wymaga uzyskania pozwolenia?”

Billboard reklamowy jako obiekt małej architektury

Nośnik reklamowy, będący obiektem małej architektury, nie wymaga pozwolenia na budowę. Do tej kategorii zaliczają się takie elementy, które nie tylko spełniają funkcję reklamową, ale i inną, np. służą do codziennego użytku czy rekreacji. Kluczowe znaczenie w przypadku reklam ma ich rozmiar, a także sposób umieszczenia w ziemi. Ponadto należy wziąć pod uwagę, gdzie reklamę chcemy postawić. Umieszczenie billboardu lub baneru w miejscu publicznym wymaga zgłoszenia tego do odpowiednich instytucji, w przypadku prywatnej posesji nie ma takiej konieczności.

Billboardy - jakie są korzyści nośnika reklamowego?

Billboardy to świetny sposób na skuteczną reklamę zewnętrzną, zarówno krótkoterminową, jak i dłuższą. Ich rozmiary są duże i łatwo przyciągają wzrok, dzięki czemu można zbudować świadomość marki czy produktu i działać na podświadomość potencjalnych klientów. Pozwalają wyróżnić się firmie nawet w zatłoczonych miejscach. Rozwiązanie to jest od wielu lat popularne i chętnie wybierane przez różnego rodzaju firmy na całym świecie. Oprócz korzyści, jakie może przynieść billboard, jest on również stosunkowo tani i wykonywany na podstawie indywidualnych projektów, dzięki czemu nie ujrzymy tej samej grafiki np. u konkurencyjnej firmy. Decydując się na zaprojektowanie i wydrukowanie billboardu reklamowego, warto zlecić to profesjonalnej drukarni, która korzysta z wytrzymałych i odpornych na warunki atmosferyczne papierów. Taka reklama zewnętrzna jest bowiem stale wystawiona na ich niekorzystne działania - czy to opady deszczu, śniegu, czy promienie słoneczne. W zależności od potrzeb można zamówić różne formaty billboardów, bez problemu więc można dopasować jego wymiary to projektu reklamy. Jeśli poszukujesz profesjonalnego wykonania wysokiej jakości i trwałego billboardu, zachęcamy do zapoznania się z ofertą firmy Sigma Druk na https://sigmadruk.pl/oferta/bilboardy-reklamowe/.

Czy reklama zewnętrzna na prywatnej działce wymaga uzyskania pozwolenia na budowę, czy zezwolenia? Kwestie prawne

Większość nośników reklamowych, aby dotrzeć do jak największej liczby odbiorców, umieszczana jest w niewielkiej odległości od pasów jezdni. Taka reklama, która ma być trwale zamontowana w gruncie, określana jest przez prawo budowlane i wymaga zgłoszenia oraz uzyskania pozwolenia. To wszystko dlatego, że znajdujące się blisko pasów drogowych elementy muszą spełniać pewne wymogi - przede wszystkim spełniać normy bezpieczeństwa i nie utrudniać widoczności kierowcom. Reklamy, w tym reklamy umieszczane na budynkach, muszą więc znajdować się w określonej odległości od krawędzi jezdni. Ta zasada dotyczy nie tylko reklam zamieszczanych w miejscu publicznym, ale tak samo na prywatnej posesji.

Jeśli zdecydujemy się na reklamę, która będzie miała w gruncie fundamenty, nie możemy już jej zaliczyć do elementów małej architektury. Zanim zaczniemy montować taką reklamę, przed rozpoczęciem prac koniecznie należy złożyć wniosek do Urzędu Miejskiego lub Starostwa Powiatowego, zawierający adres umieszczenia reklamy oraz jej dane. Jeśli w ciągu 65 dni od złożenia takiego wniosku nie otrzymamy sprzeciwu, możemy zacząć stawiać reklamę.

Co warte uwagi, reklama, która ma zostać umieszczona na obiektach wpisanych do rejestru zabytków, reklama podświetlana lub mająca znaleźć się poza obszarem zabudowanym, również wymaga pozwolenia na budowę, nawet jeśli budowlą nie jest. Osoby, które decydują się na billboardy reklamowe na własnych działkach, powinny pamiętać, aby sprawdzić, czy w ich przypadku nie muszą uzyskać pozwolenia od odpowiednich instytucji.

Billboardy reklamowe - o czym warto pamiętać?

Należy pamiętać, że jeśli już zdecydujemy się na umieszczenie reklamy na prywatnej działce, musimy przestrzegać pewnych określonych przepisów i zgłosić chęć postawienia reklamy do odpowiednich instytucji, a w niektórych przypadkach uzyskać pozwolenie na budowę przed rozpoczęciem prac.

Właściciele prywatnych działek, które posiadają banery i szyldy reklamowe, mogą zostać zobowiązani do płacenia podatków od reklamy. Taki podatek od reklamy dotyczy tych nośników reklamowych, które są zamontowane w gruncie, a wartość podatku określana jest przez konkretne gminy, więc może się różnić w różnych częściach kraju.

Nieco bardziej skomplikowana jest sprawa w przypadku reklam, które nie są trwale związane z gruntem. Gmina może pobierać od właścicieli posesji opłatę reklamową w ramach Ustawy Krajobrazowej. Ponadto podatek może być pobierany niezależnie od tego, czy jest wywieszona reklama, czy nośnik reklamowy jest w danym momencie pusty.

Decydując się więc na umieszczenie reklamy na własnej działce, zarówno jej właściciel, jak i inwestor, powinni mieć świadomość, że należy to zgłosić lub wysłać wniosek o pozwolenie do odpowiednich instytucji, a także, że mogą zostać naliczone opłaty i podatki związane z posiadaniem reklamy na posesji.

(Artykuł Sponsorowany)
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
0%