Zamknij

Praca zdalna: zalety, wyzwania i perspektywy

artykuł sponsorowany + 19:42, 15.06.2025 Aktualizacja: 19:42, 15.06.2025

Praca zdalna we współczesnym rozumieniu to wykonywanie obowiązków na odległość, bez konieczności fizycznego pojawiania się w konkretnym miejscu pracy. Podstawy do dynamicznego rozwoju pracy zdalnej zostały stworzone w ostatniej dekadzie wraz z rozpowszechnieniem powszechnego dostępu do szybkiego internetu, a pandemia koronawirusa dodatkowo radykalnie przyspieszyła przejście do zdalnego modelu współpracy. Jednakże praca zdalna niesie ze sobą zarówno korzyści, jak i wyzwania, które muszą być uwzględnione przez wszystkie strony.

Odwiedzając zdalnapraca.com, znajdziesz setki aktualnych ofert pracy zdalnej dopasowanych do różnych branż i poziomów doświadczenia.

Czym praca zdalna jest atrakcyjna dla pracowników?

Przede wszystkim tym, że szef nie stoi nad głową. To oczywiście żart (a może jednak nie?), ale praca zdalna ma wiele rzeczywistych zalet:

  • samodzielne ustalanie godzin pracy w większości branż (z uwzględnieniem terminów);

  • możliwość pracy z dowolnego miejsca (otwierają się perspektywy podróżnicze);

  • czas, który zwykle poświęca się na dojazd do biura i z powrotem, można przeznaczyć na sen, rozwój osobisty lub hobby, a pieniądze – na smaczne jedzenie, potrzeby kulturalne lub edukację;

  • możliwość dostosowania harmonogramu pracy do sytuacji (np. w porę odwiedzić chorego krewnego, zobaczyć występ dziecka w konkursie, pójść na upragniony spektakl);

  • najwygodniejsze warunki pracy, dopasowane indywidualnie – bez kolegów, którzy mogą działać na nerwy.

Ludzie chcą porzucać pracę biurową na rzecz zdalnej, ponieważ z każdej strony wygląda to kusząco.

Dlaczego pracodawcy są zainteresowani zatrudnianiem pracowników zdalnych?

Współczesne firmy dostrzegły trend i dążą do przeniesienia obecnych pracowników na pracę zdalną, a nowych od razu zatrudniają online. Oto dlaczego:

  • po co wydawać pieniądze na utrzymanie biura, skoro wystarczy pokryć tylko pensje pracowników zdalnych;

  • zdalnie można zatrudnić specjalistę z innego miasta lub kraju, nawet jeśli w danym mieście brakuje odpowiednio wykwalifikowanych osób albo ich wymagania finansowe są zbyt wysokie;

  • dobry pracownik może w danym momencie nie być gotów do efektywnej pracy w biurze, a tryb zdalny pozwala mu pracować w idealnym dla niego stanie;

  • zdalni pracownicy nie mają problemów z zespołem, są wdzięczni za elastyczny grafik i rzadziej zmieniają miejsce pracy;

  • pracownicy zdalni dają firmie większe pole manewru – np. przymusowa przeprowadzka głównej siedziby nie wpłynie na pracę działu księgowości czy call center pracującego zdalnie.

Są jeszcze menedżerowie, którzy chcą codziennie widzieć pracowników w pracy, ale z każdym rokiem jest ich coraz mniej.

Jakie wyzwania niesie praca online dla pracowników?

Dla wielu współczesnych pracowników online praca wydaje się idealna, niektórzy wręcz o niej marzą. Jednak taki model współpracy z pracodawcą ma swoje niuanse, z którymi trzeba sobie jakoś poradzić:

  • trudno się skupić i pracować, kiedy nikt nie zmusza do tego „na teraz”;

  • to pracownik musi zadbać o odpowiedni sprzęt i oprogramowanie, opłacać internet, samodzielnie naprawiać komputer, by nie powodować przestojów w pracy;

  • nawyk pracy z domu może prowadzić do przepracowania kosztem rodziny i hobby lub przyzwyczaić szefa, że może kontaktować się w każdej sprawie o dowolnej porze;

  • brak potrzeby wychodzenia z domu z początku wydaje się zaletą, lecz z czasem pojawia się uczucie samotności i spadek kompetencji zawodowych z powodu braku kontaktu z kolegami z pracy.

Na każde z tych wyzwań można znaleźć rozwiązanie, ale niektórzy pracownicy mimo wszystko wybraliby tradycyjne zatrudnienie w biurze.

Z jakimi kwestiami musi się zmierzyć pracodawca zatrudniający pracowników zdalnych?

Dla firm pracownicy zdalni również nie zawsze są najlepszym rozwiązaniem – trzeba bowiem umieć z nimi współpracować. Oto problemy, z którymi może spotkać się pracodawca:

  • jak zmotywować pracownika, by pokazał pełnię swoich możliwości;

  • jak obiektywnie ocenić efektywność pracy poszczególnych pracowników, np. w call center, gdzie nie ma namacalnych wyników do oceny;

  • jak stworzyć zgrany zespół z osób, które znają się co najwyżej z rozmów wideo;

  • jak zabezpieczyć się przed wyciekiem danych poufnych i osobowych, jeśli dostęp do nich trzeba zapewnić przez publiczne sieci;

  • jak udostępnić pracownikowi drogie specjalistyczne oprogramowanie, aby korzystał z niego wyłącznie do pracy i nie „zabrał go” przy zmianie pracy;

  • jak uregulować formalne relacje między pracodawcą a pracownikiem mieszkającym w innym kraju, zapewniając prawidłowe odprowadzanie podatków i świadczeń socjalnych.

Na szczęście era pionierów już minęła – istnieją gotowe, sprawdzone rozwiązania dla tych kwestii, a zadaniem pracodawcy jest jedynie wdrożenie ich w działalność swojej firmy.

Praca zdalna: tymczasowe zjawisko czy nowa rzeczywistość?

Nie da się w nieskończoność powoływać na pandemię – dawno się skończyła, ale większość osób, które wtedy przeszły na pracę zdalną, nie wróciła już do biur. I nie muszą, bo zarówno pracownicy, jak i pracodawcy dostrzegli zalety pracy zdalnej, a problemy stopniowo rozwiązywane są dzięki nowym rozwiązaniom technologicznym i zmianom w prawie. Można śmiało powiedzieć, że praca zdalna nie zniknie – wręcz przeciwnie, będzie się rozwijać, ułatwiając dostęp do ofert pracy i zasobów ludzkich.

Jeśli jeszcze nie przeszliście na pracę zdalną, a bardzo byście chcieli – to najlepszy moment, by zmienić podejście do organizacji pracy. Praca zdalna to fascynujące, ale zarazem zupełnie inne doświadczenie niż to, co znacie z biura.

(Artykuł sponsorowany)
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
0%