Zamknij
REKLAMA

Koszt pozycjonowania – na co składa się cena?

10.22, 10.08.2022 mat.partnera

Pozycjonowanie jest usługą, której koszt zawsze jest szacowany na podstawie wielu różnych kryteriów. Już od kilku lat można zaobserwować trend polegający na odchodzeniu agencji SEO od publikowania cen usług w tzw. "pozycjonowaniu za efekt". Wpływ na to miały przede wszystkim zmiany algorytmu Google, ale również coraz większa konkurencyjność w wielu branżach, która powoduje, że koszty SEO rosną. Co w takim razie wpływa obecnie na to, ile kosztuje pozycjonowanie?

Od czego zależy cena skutecznego SEO?

Nie jest tajemnicą, że agencje SEO mają różną politykę w zakresie ustalania swoich cen. W dużym stopniu zależy ona m.in. od metody rozliczeniowej. Jeszcze kilka lat temu prym wiodło "pozycjonowanie za efekt", a aukcje Allegro były pełne ofert typu "pozycjonowanie za 99 zł". Te czasy z pewnością bezpowrotnie minęły. Okres, w którym pozycjonowanie można było w dużej mierze zautomatyzować, co skwapliwie czyniły tanie agencje SEO, jest już przeszłością.

Dziś liczą się przede wszystkim wiedza, doświadczenie i umiejętności - dobry pozycjoner musi być na bieżąco z zaleceniami Google, a także stale dokształcać się w zakresie SEO. Pozycjonowanie to nie tylko koszt zasobów ludzkich - to również profesjonalne narzędzia i oprogramowanie, które wiążą się z cyklicznym opłacaniem abonamentów. To także koszt utrzymania stron zapleczowych i licznych współprac z zewnętrznymi serwisami udostępniającymi miejsce reklamowe na działania agencji.

To wszystko powoduje, że cennik pozycjonowania już dawno przestał być czymś, co można umieścić na stronie agencji niczym menu restauracyjne. Dodatkowo dochodzą też indywidualne czynniki związane ze stroną klienta - a na to agencja SEO zupełnie nie ma wpływu. Zdarzają się nowe serwisy nie mające jeszcze zbudowanego profilu linkowego i są w związku z tym jak czysta kartka, którą doświadczony pozycjoner może zapełnić dobrymi praktykami.

Bywa jednak, że do agencji trafiają strony "w spadku" po innej firmie, a "odziedziczony" w ten sposób profil linkowania pozostawia wiele do życzenia. Najbardziej wymagające pod tym kątem będą strony, które otrzymały karę od Google, czyli zostały zafiltrowane w wyszukiwarce. Usunięcie negatywnych skutków nieprofesjonalnych działań może trwać miesiącami, nim uda się wyprowadzić taką witrynę na prostą i rozpocząć proces odzyskiwania przez nią utraconych pozycji. To oczywiście kosztuje i musi znaleźć odzwierciedlenie w cenie pozycjonowania.

Dobre pozycjonowanie musi kosztować. Dlaczego tak jest?

Wielu klientów, którzy nie wiedzą, jak funkcjonuje SEO, ale potrzebują tego rodzaju usługi dla swojej firmy, szuka pozycjonowania w jak najniższej cenie. Jest to błąd, który może kosztować przedsiębiorcę bardzo dużo - w tym brak widoczności strony w wyszukiwarce. Dobra agencja SEO ma elastyczny cennik pozycjonowania i ustala cenę swoich usług po audycie strony klienta. Dzięki temu może wpierw zapoznać się zarówno z jej kondycją techniczną, jak i reprezentowaną przez firmę branżą (i jej konkurencyjnością). Ustalanie ceny SEO na podstawie tych parametrów jest rzetelne i sprawiedliwe - agencji zależy bowiem, aby klient mógł jak najszybciej cieszyć się poprawą pozycji strony na najważniejsze frazy kluczowe.

Aby efekty były trwałe, zaś Google nie zakwestionowało sposobu, w jaki przedsiębiorca do nich doszedł, konieczna jest skrupulatna optymalizacja strony i pozyskiwanie wielu wartościowych odnośników zewnętrznych. Niezbędne jest też stworzenie wysokogatunkowych tekstów promujących witrynę na zewnątrz (w formie artykułów sponsorowanych), jak i wewnątrz (np. w formie wpisów blogowych).

Tanie SEO vs skuteczne pozycjonowanie

Zarówno praca pozycjonera, jak i copywriterów oraz redaktorów kosztuje. Agencje, które pomijają ten aspekt, zwykle w dalszym ciągu maksymalnie automatyzują działania, stosując nierzadko metody SEO sprzed kilkunastu lat. Unikalne, wartościowe artykuły są w tym przypadku zastąpione tekstami synonimizowanymi z mieszarki, zaś linki z godnych zaufania stron powiązanych tematycznie z biznesem klienta nie mogą zostać pozyskane przez niewielki budżet. Zamiast nich, w profilu linków budowanym przez tanią agencję znajdą się odnośniki z niskiej jakości katalogów stron i artykułów wielotematycznych, do których Google ma coraz mniej cierpliwości. Takie pozycjonowanie nie sprawdzi się w konkurencyjnej branży, w jakiej przedsiębiorca walczy o klienta z podmiotami, które na pozycjonowanie od dawna wydają znacznie wyższe kwoty.

W skutecznym SEO nie ma już dzisiaj dróg na skróty - nie wtedy, gdy przedsiębiorcy zależy na trwałych efektach i zwiększeniu swojej widoczności na frazy kluczowe generujące rzeczywisty ruch organiczny i przede wszystkim konwersję. Przedsiębiorca, który to zrozumie, będzie dużo bardziej zadowolony z pozycjonowania niż szukający życiowej promocji na popularnym portalu aukcyjnym.

()
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
0%