Zamknij
REKLAMA

Jak wymienić amortyzatory w samochodzie?

09:23, 22.06.2020 | materiały partnera

Amortyzatory to część układu zawieszenia samochodu, która odpowiada za bezpieczeństwo w trakcie jazdy. Po okresie eksploatacji - wymaga natychmiastowej wymiany. W większości przypadków samochody posiadają parę amortyzatorów tylnych i przednich, po jednym na każde koło. Dodatkowo pracę amortyzatorów często wspomagają sprężyny. Jak sama nazwa wskazuje amortyzatory odpowiadają za amortyzację jazdy samochodem ale na równi z hamulcami stanowią istotny element bezpieczeństwa. Praca sprawnych technicznie amortyzatorów utrzymuje odpowiedni balans pracy zawieszenia, polegający na utrzymaniu auta na drodze, oraz przewidywanej drodze hamowania.

Żywotność amortyzatorów

Amortyzator to część eksploatacyjna, która ma swoją określoną żywotność i podlega wymianie. Pracuje cały czas podczas jazdy. Ciężar samochodu wywiera nacisk na amortyzator nawet, jeśli auto jest zaparkowane, a silnik zgaszony. Co prawda jest to nacisk stały, a nie dynamiczny jak podczas jazdy. Na żywotność amortyzatora wpływa wiele czynników. Przede wszystkim to kwestia jakości dróg, po których porusza się dany pojazd. Im więcej wybojów i dziur, im więcej progów zwalniających i krawężników, tym bardziej nasze amortyzatory muszą się napracować. Na żywotność amortyzatorów www.cemot.pl/cennik ma też wpływ styl jazdy. Im więcej ostrych hamowań, szybszego pokonywania zakrętów, tym mocniejsze siły działają na amortyzatory. Ogromny wpływ na ich pracę ma ładunek, bądź liczba osób przewożona pojazdem. Im częściej auto jest załadowane pełnym kompletem pasażerów lub sporym ładunkiem, tym amortyzatory szybciej się zużywają.

Symptomy zużycia amortyzatorów

Zanim diagnosta lub mechanik stwierdzi profesjonalnie, że amortyzatory nadają się do wymiany, sami możemy dostrzec pierwsze symptomy ich zużycia. Pierwszym sygnałem, że nadają się one do wymiany jest nadmierne bujanie samochodu. Wyczuwa się to zarówno podczas jazdy po nierównej nawierzchni, ale także podczas pokonywania zakrętów. Jeśli autem buja lub przechyla się nieco mocniej na łukach, może to oznaczać że amortyzatory są już do wymiany. Kolejnym objawem zużytych amortyzatorów jest wydłużona droga hamowania. Co prawda ciężko to stwierdzić z poziomu kierującego autem. Jednak zużyte, powodują że samochód podczas ostrego hamowania zaczyna ,,nurkować”, co w efekcie wydłuża drogę hamowania. Jeżeli podczas hamowania uruchamia się częściej niż zwykle ABS to także może oznaczać ich zużycie. Zepsuty amortyzator nie trzyma już tak koła, które podczas hamowania podskakuje i blokuje się, uruchamiając tym samym system ABS. Jeśli amortyzatory są już totalnie wyeksploatowane, to samochód podczas szybszego pokonywania nierówności na drodze będzie dobijać podwoziem do drogi. W ten sposób może ulec uszkodzeniu miska olejowa bądź tłumik. Zużyte powodują, że auto niżej stoi. Jest to wyczuwalne na przykład przy parkowaniu. Jeżeli zderzak zaczyna szorować po krawężniku, a dotychczas tego nie robił to oznacza, że albo jest za mało powietrza w oponach albo właśnie czeka nas wizyta u mechanika samochodowego.

Diagnostyka amortyzatorów.

Sprawdzenie amortyzatorów to obowiązkowy element każdego przeglądu technicznego pojazdu, który ustawowo dla starszych pojazdów odbywa się raz w roku. Samochód najeżdża kołem na specjalne poduszki pneumatyczne, które symulują jazdę po wybojach. Sprawność amortyzatorów określa się w procentach, które określają stopień zużycia. Ważne jest, żeby na jednej osi miały bardzo zbliżone zużycie. Wtedy mamy pewność, że obydwa koła pracują w miarę równo.Należy mieć na uwadze, że podczas przeglądu takie sprawdzenie nie zawsze świadczy o zużyciu samego amortyzatora. Czasami awarii może ulec tuleja lub sprężyna i taka diagnoza też wykaże zużycie, dlatego bardzo ważne jest też sprawdzenie od spodu układu zawieszenia. Bywa, że diagnoza nie wykazuje zużycia, a przykładowo z amortyzatora następuje wyciek oleju. Świadczy to o jego zużyciu, gdyż bez odpowiedniej ilości oleju w środku nie będzie prawidłowo pracował. Podsumowując przy diagnozie zużycia tej części zawieszenia, zarówno ważna jest sprawdzenie mechaniczne, ale także oględziny.

Wymiana amortyzatorów.

Wymianę amortyzatorów www.cemot.pl/o-nas najlepiej wykonać w wyspecjalizowanym warsztacie mechanicznym, który po ich wymianie od razu może przeprowadzić ustawienie geometrii kół. Najczęściej pierwszy uszkodzeniu ulega prawy amortyzator. Jest to spowodowane tym, że po prawej stronie drogi tworzą się zazwyczaj większe dziury, jednak wymianie zawsze należy poddać obydwa amortyzatory na jednej osi kół. Może się zdarzyć, że po krótkim przebiegu na nowych amortyzatorach, jeden ulegnie awarii. Może to być wyciek oleju spod uszczelki amortyzatora, wtedy wymianie może ulec tylko jeden z nich. Diagnozę w takim przypadku najlepiej zostawić profesjonalnemu mechanikowi. Ważnym elementem wymiany tych części jest ich odpowiedni dobór i wybór marki amortyzatorów. Niektóre tanie oferty powinny wzbudzić naszą ostrożność. Auta usportowione także mają zazwyczaj inny model ich model, dlatego cześci powinno się dobierać po numerze nadwozia (VIN) a nie tylko modelu, roczniku i silniku auta. Auta usportowione mają inne sprężyny i amortyzator tradycyjny nie będzie dobrze pracował. Kolejnym elementem, który warto od razu wymienić wraz z nimi, to właśnie wspomniane już wcześniej sprężyny i łożyska amortyzatorów. Chodzi o to, żeby cały układ zawieszenia prawidłowo pracował.

Najważniejsze, żeby mieć zawsze na uwadze, że od sprawnych amortyzatorów zależy nasze bezpieczeństwo i nie odwlekać w czasie ich wymiany. To stanowi priorytet.

(materiały partnera)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
REKLAMA