Coraz większemu zainteresowaniu konsumentów instalacjami fotowoltaicznymi towarzyszy rosnąca liczba skarg na tę branżę. Ostatnio UOKiK postawił zarzuty dwóm spółkom. Za co konkretnie?
Konsumenci są coraz bardziej zainteresowani fotowoltaiką i produkcją energii we własnym zakresie. Jak wynika z danych Polskiego Towarzystwa Przesyłu i Rozdziału Energii Elektrycznej, liczba mikroinstalacji od początku 2019 r. do końca 2021 r. wzrosła prawie 16-krotnie.
Nie odbywa się to jednak bez problemów – w ubiegłym roku do UOKiK trafiło ponad 120 skarg związanych z fotowoltaiką.
- Najczęściej dotyczyły obciążania klientów wysokimi kosztami przy odstąpieniu od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa oraz braku w umowie terminu jej wykonania lub niewywiązywania się z niego. Konsumenci zgłaszali także możliwość wprowadzenia w błąd co do ostatecznych kosztów wykonania instalacji oraz stosowania postanowień abuzywnych. Problemem jest również natrętny marketing telefoniczny przy użyciu botów
- informuje UOKiK.
Co dzieje się na rynku fotowoltaiki?
- Przedsiębiorcy z branży fotowoltaiki – tak jak z każdej innej - muszą szanować prawa konsumenta, w tym prawo do rzetelnej informacji, możliwości odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa czy reklamacji z tytułu rękojmi. Niepokoją nas zgłaszane nieprawidłowości, dlatego starannie monitorujemy rynek. Obecnie prowadzimy także 10 postępowań wyjaśniających wobec firm z tego sektora. Dwóm spółkom postawiłem zarzuty, większość z nich dotyczy utrudniania odstąpienia od umowy i związanych z tym kosztów. Za każdą praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów i za każde niedozwolone postanowienie umowne przedsiębiorcom grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu
mówi Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
UOKiK podaje, że prezes Urzędu wszczął postępowania o naruszanie zbiorowych interesów konsumentów przeciw spółkom FG Energy z siedzibą w Krakowie (7 zarzutów) oraz Krajowy Projekt Energetyczny (KPE) z Torunia (10 zarzutów).
Wobec tej drugiej firmy toczy się też postępowanie o uznanie dwóch klauzul za niedozwolone. Obaj przedsiębiorcy zajmują się sprzedażą i montażem instalacji fotowoltaicznych. Umowy zawierają poza lokalem przedsiębiorstwa.
Paweł12:01, 27.03.2022
Dobrze jest nagrać rozmowę gdy dzwonią. Uprzedzić o nagrywanej rozmowie. Spisać nr telefonu oraz godzinę i datę. Poprosić o informacje na jakiej podstawie dzwonią na ten numer oraz kto im udostępnił nasze dane. Zawsze pada odpowiedź, że od kontrachenta ale nigdy od którego - maja w obowiązku udzielić takiej informacji skąd pozyskali nasze dane osobowe. Po zakończeniu rozmowy zawiadomić prokuraturę o mozliwości popełnienia przestępstwa poprzez naruszenie danych osobowych .
@paweł13:57, 27.03.2022
Co Ci po tym jak dzwoni robot?? Chyba że nie odróżniasz robota od człowieka w sluchawce. On nie udzieli Ci żadnej innej odpowiedzi niż jest zaprogramowana. Uważam że ktoś za to nękanie powinien odpowiedzieć. Jak można w ciągu kilku dni pod rząd dzwonić kilka razy dziennie. Znajomi mówią, że blokują numer. Niestety to nic nie daje bo proszę zwrócić uwagę że dzwonią za każdym razem z innego numeru.
Użytkownik21:41, 27.03.2022
Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.
0 1
Od kiedy mają taki obowiązek, jurysto za dychę? Matkę sobie zawiadom.