Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) przeprowadził analizę sklepów internetowych pod kątem manipulacyjnych praktyk sprzedażowych, znanych jako "dark patterns". Wyniki badania są alarmujące – aż 75% sklepów stosuje tego typu techniki.
Na stronie internetowej UOKiK można znaleźć informacje na temat najczęściej stosowanych manipulacyjnych schematów. Do najpopularniejszych technik należą preselekcja - automatyczne wybieranie i zaznaczanie jednej z możliwych opcji za konsumenta, często najdroższej, a także społeczny dowód słuszności, czyli adnotacje typu "najczęściej wybierany", sugerujące, że inni klienci również kupują dany produkt, co wpływa na decyzję zakupową konsumenta.
Badanie zostało przeprowadzone w ramach globalnego przeglądu internetu, zorganizowanego przez Międzynarodową Sieć Ochrony Konsumentów (International Consumer Protection and Enforcement Network – ICPEN), pod nazwą "Sweep Days". W jego trakcie analizowano strony internetowe i aplikacje mobilne 642 przedsiębiorców. Wyniki pokazały, że ponad 75% z nich stosowało przynajmniej jedną manipulacyjną technikę, a blisko 67% dwie lub więcej.
UOKiK, będący częścią Międzynarodowej Sieci Ochrony Konsumentów od 1996 roku, od lipca zakończył roczną prezydencję w sieci, która zrzesza obecnie ponad 70 krajów. Tegoroczne "Sweep Days" odbyły się w dniach 29 stycznia – 2 lutego, jednak dopiero teraz UOKiK podzielił się wnioskami z przeprowadzonej akcji. W badaniu uczestniczyło 26 instytucji chroniących konsumentów.
W tym roku po raz pierwszy przeszukiwanie internetu było koordynowane z Global Privacy Enforcement Network, nieformalną siecią zrzeszającą ponad 80 instytucji zajmujących się ochroną prywatności. Jej celem jest wspieranie współpracy transgranicznej między organami regulacyjnymi.
– Internet to miejsce, w którym globalizacja jest wręcz namacalna. W sieci nie ma granic, a jedynym sposobem na skuteczną ochronę praw konsumentów jest ścisła współpraca między instytucjami z różnych krajów. UOKiK od wielu lat jest mocno zaangażowany w rozwijanie i zacieśnianie współpracy międzynarodowej na rzecz wypracowania uniwersalnych standardów ochrony konsumenckiej i zwalczania złych praktyk sprzedażowych, m.in. w e-commerce – wyjaśnia Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Wyniki badań przeprowadzonych przez UOKiK i ICPEN pokazują, jak powszechne są manipulacyjne praktyki sprzedażowe w sklepach internetowych. Konsumenci powinni być świadomi tych technik i zachować ostrożność podczas zakupów online. Jednocześnie, międzynarodowa współpraca organów ochrony konsumentów jest kluczowa w walce ze złymi praktykami w e-commerce, aby skutecznie chronić prawa konsumentów na całym świecie.
4 0
No to jakie są te praktyki dokładnie? Bo z tego artykułu wynika, że nic nie wynika.
0 0
Lepiej zajmijcie się oszustami z allegro i olx. Sprzedaż obuwia i odzieży pseudo nowej bez gwarancji. Markowe produkty które rozpadają się w kilka tygodni a możliwości reklamacji brak.