Instytut Badań Edukacyjnych Państwowy Instytut Badawczy zaprezentował wyniki raportu badawczego podsumowującego efekty zmian w zadawaniu prac domowych. Analiza opiera się na 7500 ankiet przeprowadzonych w 2081 szkołach.
Instytut Badań Edukacyjnych sprawdził, jakie efekty wywarły nowe zasady zadawania prac domowych wprowadzone nowelizacją rozporządzenia MEN z marca 2024 roku.
Jak argumentował wówczas resort edukacji, zadaniem nowych rozwiązań było poprawienie jakości procesu uczenia się uczniów i sprzyjanie rozwijaniu się. W klasach I-III szkół podstawowych nowe zasady dotyczące prac domowych miały odciążyć uczniów w czasie poza lekcyjnym, wpływając tym samym na ich dobrostan.
„W klasach IV-VIII Ważnym elementem miało być udzielanie informacji zwrotnej przez nauczyciela, który miał sprawdzać prace i wskazywać, co zostało zrobione dobrze, a co wymaga poprawy oraz jak dalej się uczyć. Taka informacja miała stać się narzędziem budowania wewnętrznej motywacji ucznia” – informuje IBE PIB
Ponad połowa spośród badanych dyrektorów szkół i nauczycieli wskazała, że faktycznym efektem zmian w zadawaniu prac domowych jest zwiększenie się czasu uczniów przeznaczanego na odpoczynek, zabawę i aktywność fizyczną.
„Zdaniem 52% nauczycieli wprowadzone zmiany zmniejszyły też obciążenia uczniów obowiązkami edukacyjnymi” – wskazano w raporcie
Przeprowadzone ankiety wykazały również, że od kwietnia 2024 roku w klasach I–III blisko jedna trzecia nauczycieli całkowicie zrezygnowała z zadawania prac domowych, a ponad połowa wyraźnie je ograniczyła. W klasach IV–VIII około dwie trzecie szkół zrezygnowało z obowiązkowości takich zadań, a blisko jedna trzecia istotnie ograniczyła ich zakres. Co więcej, 8 na 10 nauczycieli przyznało, że o wiele rzadziej sprawdza prace domowe.
W ocenie IBE takie zjawisko powoduje, że uczniowie o wiele rzadziej otrzymują informacje zwrotne na temat czynionych w szkole postępów.
„Ponad dwie trzecie nauczycieli szkół podstawowych zauważa, że motywacja uczniów oraz samodzielność w procesie uczenia się wymagają obecnie szczególnej uwagi” – zaznaczono w raporcie
Większość pytanych nauczycieli przyznało, że zarówno motywacja uczniów jak i samodzielność uległy znacznemu pogorszeniu.
Instytut zbadał też, czy zmiany w zadawaniu prac domowych wpłynęły na wyniki egzaminu ósmoklasisty. W tym celu porównano wyniki pierwszego egzaminu ósmoklasisty przeprowadzonego po upływie pełnego roku szkolnego z nowymi zasadami zadań domowych.
„Badanie pokazało brak lub niewielki wpływ prac domowych na wyniki w matematyce, języku polskim i językach obcych” – wskazał IBE
Większej różnicy nie wykazało też porównanie wyników egzaminów w szkołach, które całkowicie zrezygnowały z zadawania prac domowych z tymi, które kontynuowały ten zwyczaj.
Jak zaznaczają autorzy raportu, „wyniki te sugerują, że rezygnacja z prac domowych nie poprawia wyników uczniów, ale też nie powoduje istotnych spadków”.
(mo/)
2 0
I widzicie jak oni rządzą sami nie wiedzą czego chcą metodą prób i błędów. Tylko pytanie czy nas na to stać? Czy jesteśmy bezpieczni z takim rządem?
Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.
Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.
Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.
1 0
pedofile won ze szkół! Nowacka do więzienia!!!
0 1
Czarnek też do *%#)!&