Wprowadzenie przepisów nadających strażakom OSP uprawnienia do kierowania ruchem drogowym poza działaniami ratowniczymi zaproponowała sejmowa podkomisja do spraw rozwoju i promocji OSP. Warunkiem otrzymania takich uprawnień byłoby ukończenie kursu w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego.
Podczas posiedzenia sejmowej podkomisji do spraw rozwoju i promocji Ochotniczych Straży Pożarnych posłowie powrócili do dyskusji na temat uznawalności kwalifikacji uzyskanych w ramach pracy zawodowej przez strażaka-ochotnika. Jedna z propozycji przedstawionych przez przewodniczącego podkomisji posła Bartosza Romowicza dotyczyła rozszerzenia uprawnień strażaków do kierowania ruchem drogowym.
Przewodniczący zaproponował, by do Prawa o ruchu drogowym dodać przepis, na podstawie którego członek OSP, nie tylko podczas działań ratowniczych, ale również w czasie realizacji innych zadań określonych w ustawie o OSP mógł dawać polecenia lub sygnały uczestnikowi ruchu drogowego lub innej osobie znajdującej się na drodze.
Warunkiem do uzyskania takich uprawnień byłoby ukończenie szkolenia organizowanego przez Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego. Obowiązek szkolenia nie dotyczyłby członków OSP posiadających kwalifikację instruktora jazdy, o której mowa w artykule 33 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 roku o kierujących pojazdami.
„Ideą tego przepisu byłoby to, że strażak ochotnik mógłby poza działaniami ratowniczymi, ale w ramach wykonywanych zadań z artykułu trzeciego ustawy o OSP, gdzie mamy napisane wszystkie zadania OSP, kierować ruchem po ukończeniu kursu w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego, tak jak wszystkie inne podmioty określone w ustawie Prawo o ruchu drogowym i ustawie o kierujących pojazdami” – podkreślił Romowicz. „Wówczas mielibyśmy zalegalizowaną możliwość kierowania ruchem przez strażaków ochotników poza działaniami ratowniczymi” – dodał.
Jak podkreślali posłowie, wprowadzenie nowych przepisów przyczyni się nie tylko do lepszego przygotowania strażaków OSP, ale również da podstawy prawne do działań strażaków m.in. przy zabezpieczaniu różnego rodzaju imprez.
Pozytywnie o poselskim projekcie wypowiedział się naczelnik Departamentu Ochrony Ludności i Zrządzania Kryzysowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji Roman Jaworski.
"To byłoby bardzo dobre rozwiązanie" – powiedział przedstawiciel MSWiA.
Dodał, że obecnie resort jest na etapie opracowywania planów ewakuacji na poziomie krajowym, wojewódzkim, powiatowym i gminnym, które dotyczą również sytuacji wykraczających poza miejscowe zagrożenia i środki, które są dzisiaj w dyspozycji wójta, burmistrza i jednostek samorządu terytorialnego wpisują się w te działania.
„Na pewno przy przemieszczaniu się ludności będzie potrzeba nie tylko wsparcia, czy realizacji zadań przez siły policyjne, czy inne dotychczas uprawnione podmioty, a tu jest jednoznaczne wsparcie i przygotowanie kolejnego zasobu do działań w zakresie regulacji ruchu również przy takiej masowej ewakuacji” – podkreślił Jaworski.
Przed podjęciem dalszych działań legislacyjnych z projektem przedstawionym przez posłów ma się również zapoznać Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej i wydać pisemna opinię.
Podczas dyskusji powrócił również temat uznawania uprawnień do kierowania pojazdami uprzywilejowanymi, które zostały uzyskane przez strażaka-ochotnika w ramach pracy zawodowej. Chodzi m.in. o policjantów, funkcjonariuszy służby celnej czy straży granicznej, którzy jednocześnie działają w OSP. Projekt ten pozytywnie zaopiniował zastępca Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej nadbrygadier Paweł Frysztak.
Podkomisja planuje kontynuację prac nad zaproponowanymi przepisami.
(mr/)
0 0
Super przyda się na pielgrzymki i nie tylko