Dynamiczne zmiany w otoczeniu rynkowym wymuszają na firmach transportowych coraz większą konsolidację i współpracę. Niedobory kierowców, zakłócenia w łańcuchach dostaw oraz rosnąca presja obniżenia kosztów sprawiają, że samodzielne funkcjonowanie staje się coraz trudniejsze na coraz bardziej konkurencyjnym rynku.
Jednym z przejawów tego trendu jest wzrost liczby fuzji i przejęć w branży transportowej i logistycznej. Mniejsze podmioty, które nie są w stanie sprostać oczekiwaniom, są przejmowane przez większe firmy. Jednocześnie rośnie znaczenie platform giełdowych i systemów współdzielenia ładunków, które umożliwiają efektywniejsze wykorzystanie dostępnych zasobów. Ponadto coraz więcej inicjatyw opartych na współpracy między różnymi ogniwami łańcucha dostaw, pozwala to na kompleksowe optymalizowanie przepływu towarów i informacji, a tym samym zwiększa odporność całego sektora na zakłócenia.
Firmy, które zdecydują się na konsolidację lub nawiązanie strategicznych partnerstw, będą miały lepsze szanse na przetrwanie i rozwój pod warunkiem, że postawią na optymalizację procesów i efektywność. Im większa flota i liczba tras, tym większym wyzwaniem staje się zapewnienie bezpiecznych miejsc parkingowych, które kierowca może zarezerwować z poziomu intuicyjnej aplikacji. Dodatkowo możliwość optymalizacji tras pozwala prowadzić działalność zgodnie z regulacjami dotyczącymi m.in. czasu pracy kierowców. Na te wyzwania odpowiada SNAP Parking, umożliwiając jednocześnie w wybranych krajach bezgotówkowe rozliczenia.
Rosnąca cyfryzacja branży transportowej niesie ze sobą również nowe wyzwania związane z bezpieczeństwem informacji. Według danych NASK, od początku 2024 roku odnotowano już ponad 30 tys. cyberataków na podmioty z sektora TSL – co oznacza wzrost o ponad 170% w skali roku.
Dyrektywa NIS2, która wejdzie w życie w nadchodzących latach, nakłada na firmy transportowe obowiązek wdrożenia odpowiednich zabezpieczeń systemów IT. Dotyczy to zarówno dużych przedsiębiorstw, jak i mniejszych podmiotów współpracujących w ramach łańcucha dostaw. Ważne będzie nie tylko inwestowanie w nowoczesne rozwiązania, ale również edukacja pracowników i regularne testy podatności na ataki.
Firmy, które potraktują tę kwestię priorytetowo, będą miały nie tylko większą ochronę przed zagrożeniami, ale również zyskają zaufanie klientów i partnerów w łańcuchu dostaw.
Zmiany wymagają również dostosowania kompetencji i modeli organizacji pracy. Oprócz tradycyjnych umiejętności związanych z obsługą pojazdów i planowaniem tras coraz większego znaczenia nabierają kompetencje cyfrowe, analityczne oraz zarządcze. Przedsiębiorcy muszą inwestować w podnoszenie kwalifikacji pracowników, aby mogli oni efektywnie wykorzystywać nowe narzędzia.
Ważną rolę w kształtowaniu przyszłości branży transportowej odegrają również działania podejmowane na poziomie regulacji. Nowe przepisy, takie jak dyrektywa NIS2 czy regulacje dotyczące raportowania ESG, będą wywierać coraz większy wpływ na funkcjonowanie firm.
Przykładowo, dyrektywa NIS2 nałoży na podmioty z sektora TSL obowiązek wdrożenia odpowiednich środków cyberbezpieczeństwa. Z kolei regulacje dotyczące raportowania ESG będą wymagać od dużych przedsiębiorstw kompleksowego monitorowania i raportowania kwestii środowiskowych, społecznych i zarządczych. Firmy, które wcześniej zainwestują w dostosowanie do tych wymagań, zyskają przewagę konkurencyjną.
Ponadto ważne będą działania podejmowane na szczeblu krajowym i unijnym w celu wsparcia transformacji sektora transportowego. Dotyczy to m.in. inwestycji w infrastrukturę ładowania pojazdów elektrycznych, opracowywania systemu ulg podatkowych dla zrównoważonych rozwiązań czy wdrażania standardów emisyjnych.
Firmy, które będą aktywnie monitorować i dostosowywać się do nadchodzących regulacji, zyskają szansę na umocnienie swojej pozycji rynkowej oraz budowanie przewagi konkurencyjnej opartej na zrównoważonych praktykach.