Zamknij

Malowanie murali – najważniejsze rzeczy, które musisz wiedzieć

14:28, 31.07.2025 Aktualizacja: 14:29, 31.07.2025

Czy wiesz, jaki potencjał drzemie w murach, które mijasz każdego dnia? Dla artystów każda pusta ściana to czyste płótno, obietnica zmiany i szansa na opowiedzenie nowej historii. Malowanie murali to proces, dzięki któremu szara przestrzeń nabiera barw i zyskuje głębsze znaczenie. Dzięki nim sztuka wyswobadza się z elitarnych galerii i wychodzi naprzeciw ludziom, stając się integralną częścią miejskiego krajobrazu. Zaglądamy za kulisy fascynującego artystycznego świata malarstwa ulicznego i sprawdzamy, dlaczego ma tak wielką moc oddziaływania.

 

Jakie są rodzaje murali?

Sztuka uliczna jest niezwykle różnorodna, a murale niejedno mają oblicze. Podstawowy podział dotyczy celów, jakim służą i obejmuje:

  • murale artystyczne – są czystą ekspresją twórczą, komentarzem społecznym lub sposobem na upiększenie miasta. Zwykle są realizowane we współpracy z instytucjami kultury, galeriami czy urzędami miast. Dzieła na stałe wpisują się w lokalny krajobraz;
  • murale reklamowe – to potężne i nieszablonowe narzędzia marketingowe, po które sięgają największe światowe marki, by wyróżnić się i zbudować autentyczną relację z odbiorcami.

Pod względem techniki rozróżnia się m.in.:

  • murale 3D – należą do najbardziej spektakularnych dzieł. Dzięki zastosowaniu zasad perspektywy i iluzji optycznej potrafią całkowicie oszukać ludzkie oko. Malowidła zdają się wychodzić ze ściany, tworząc wrażenie głębi i wciągając widza do swojego świata;
  • murale ekologiczne – to odpowiedź sztuki na wyzwania współczesności. Clean graffiti lub reverse graffiti powstają w wyniku oczyszczenia zabrudzonej smogiem powierzchni za pomocą myjki ciśnieniowej w taki sposób, by z brudu wyłonił się obraz. Inną formą ekologicznych murali są malowidła tworzone z wykorzystaniem specjalistycznych farb fotokatalitycznych, które pod wpływem światła słonecznego neutralizują zanieczyszczenia z powietrza, działając jak drzewa. Jedno takie malowidło potrafi oczyścić powietrze z taką samą skutecznością, co kilkadziesiąt drzew.

Tzw. reverse graffiti zaskakują wyglądem i przyciągają przekazem

Kiedy wykorzystywane są murale i jakie pełnią funkcje?

Murale pojawiają się w przestrzeni miejskiej w odpowiedzi na konkretne potrzeby i pełnią szereg kluczowych funkcji, daleko wykraczających poza zwykłą dekorację. Są potężnym narzędziem transformacji, wykorzystywanym zarówno przez komercyjne marki, jak i instytucje publiczne.

W celach komercyjnych marki sięgają po murale, gdy chcą przeprowadzić kampanię, która zostanie zapamiętana i wywoła autentyczne emocje. W czasach tzw. ślepoty banerowej ręcznie malowana reklama jest jak powiew świeżości – intryguje, przyciąga wzrok i niesie przekaz w nienachalny sposób.

W sferze publicznej i społecznej murale są narzędziami rewitalizacji i budowania tożsamości. Wykorzystuje się je do odświeżania wizerunku zaniedbanych przestrzeni, nadawania charakteru nowym osiedlom czy upamiętniania ważnych postaci i wydarzeń historycznych. W tym celu są malowane murale w Warszawie i w innych miastach Polski, które stopniowo przekształcają się w atrakcyjne przestrzenie o unikalnym charakterze.

Ponadto mural to także forma publicznego dialogu. Angażuje przechodniów, staje się tłem dla tysięcy zdjęć w mediach społecznościowych i buduje więź między mieszkańcami a ich otoczeniem. Malowaniem murali, które mają taką moc zajmuje się Good Looking Studio.

Murale uatrakcyjniają szare miejskie ściany

Co o skuteczności ręcznie malowanych murali mówią dane?

Intuicja podpowiada, że gigantyczny, ręcznie malowany obraz na ścianie budynku musi robić większe wrażenie niż standardowy billboard. To przekonanie znajduje też solidne potwierdzenie w badaniach opinii publicznej, które jasno pokazują, że murale są nie tylko efektowne, ale i wyjątkowo efektywne.

Instytut Badawczy TNS Polska przeprowadził audyt reklamy zewnętrznej, aby zrozumieć, jak Polacy postrzegają różne jej formy. Wyniki były jednoznaczne: ręcznie malowane murale zostały ocenione najbardziej pozytywnie spośród wszystkich nośników reklamy outdoorowej. Odbiorcy doceniają ich artystyczny charakter, unikalność oraz fakt, że stanowią wartość dodaną dla przestrzeni publicznej, a nie kolejny element wizualnego chaosu.

Co więcej, przez to, że murale wpisują się w potrzebę dbałości o estetykę otoczenia, marki, które w nie inwestują, nie tylko realizuje swoje cele marketingowe, ale także odpowiadają na jasno zdefiniowaną potrzebę społeczną, zyskując w oczach odbiorców wdzięczność i sympatię. W przeciwieństwie do nietrwałych i często zaśmiecających przestrzeń banerów mural jest postrzegany jako trwały, wartościowy prezent dla miasta i jego mieszkańców.

Jak widzisz, murale to znacznie więcej niż reklama – są formą komunikacji, która buduje pozytywne relacje, wzbudza podziw i na długo zapada w pamięć, przynosząc korzyści zarówno markom, jak i przestrzeni, w której wszyscy żyjemy.

(artykuł sponsorowany)
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
0%