Zamknij

Żukowo. Pomnik "Iwana" zniknie z centrum miasta? Gmina poprosiła wojewodę o pomoc

13:27, 03.11.2017 Aktualizacja: 14:05, 03.11.2017
Skomentuj

Od stanowiska wojewody pomorskiego zależy teraz, czy z centrum Żukowa usunięty zostanie pomnik żołnierza radzieckiego. Z wnioskiem w tej sprawie wystąpiła gmina Żukowo, która pomnikiem zajęła się po interwencji jednego z mieszkańców. Samorząd sam nie może zdecydować o usunięciu monumentu.

Rzecz dotyczy pomnika stojącego przy ulicy Gdyńskiej w Żukowie, w sąsiedztwie cmentarza żołnierzy radzieckich. Przez mieszkańców Żukowa monument nazywany jest często "Iwanem". Już dawno dyskutowano na temat konieczności usunięcia z przestrzeni publicznej Żukowa pomnika "wdzięczności Armii Czerwonej", jako symbolu totalitaryzmu. Ale zdania na ten temat były podzielone i nikt nie podjął żadnych konkretnych działań w tej sprawie.

W tym roku jednak do Urzędu Miejskiego w Żukowie wpłynęło pismo jednego z mieszkańców, który poprosił o wyjaśnienia związane z pomnikiem i zwrócił uwagę, że Rada Miejska powinna podjąć decyzję o jego usunięciu na podstawie ustawy o zakazie propagowania komunizmu lub innego ustroju totalitarnego.

Gmina wszczęła postępowanie administracyjne w tej sprawie. W trakcie tych czynności ustalono, że nie ma żadnych dokumentów świadczących o tym, że monument został postawiony zgodnie z prawem. Nie ma bowiem pozwolenia na budowę, ani innych dokumentów legalizacyjnych. Wiadomo też, że pomnik postawiono długo po wojnie - prawdopodobnie na przełomie lat 70 - 80. ubiegłego wieku, więc nie stanowił on integralnej części cmentarza żołnierzy radzieckich istniejącego wcześniej.

W toku postępowania gmina Żukowo uzyskała stanowisko IPN, który sugeruje przesunięcie pomnika w głąb cmentarza. Ale zdaniem samorządu to nie rozwiązuje sprawy. Stąd wniosek do wojewody o wszczęcie procedury mającej na celu usunięcie pomnika. Zgodnie z przepisami to właśnie wojewoda ma kompetencje w tej sprawie.

- Sprawa nie jest prosta, ponieważ pomnik znajduje się w obrębie cmentarza radzieckiego, a więc nie można go usunąć na podstawie ustawy o dekomunizacji - mówi Witold Szmidtke, przewodniczący Rady Miejskiej w Żukowie. - Dlatego wystąpiliśmy do wojewody, który w porozumieniu z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego może podjąć działania w tej sprawie.

Gmina w swoim piśmie podkreśla, że szanuje historię, dlatego utrzymuje cmentarz żołnierzy radzieckich, umożliwiając składanie kwiatów i zapalanie zniczy pod tablicą z nazwiskami zidentyfikowanych czerwonoarmistów. Ale nie zgadza się na istnienie pomnika gloryfikującego Armię Czerwoną.

"(...) trudno pogodzić się z faktem, że w samym centrum Żukowa, przy ruchliwej ul. Gdyńskiej, stoi pomnik gloryfikujący "zwycięską" Armię Czerwoną, która dopuszczała się licznych zbrodni na mieszkańcach naszych ziem (...) - piszą w piśmie do wojewody przewodniczący żukowskiej Rady Miejskiej Witold Szmidtke i burmistrz Żukowa Wojciech Kankowski.

(Wojciech Drewka)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(95)

Tak to jest jak ludzTak to jest jak ludz

30 17

nie mają problemów, wtedy sobie je wyszukują

13:35, 03.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Pomnik za pomnikPomnik za pomnik

39 15

Pewnie w prośbie zatroskanego mieszkańca jest też wniosek o postawienie tam pomnika kogoś innego ('wiadomokkogochodzi')

13:43, 03.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Bardzo dobrze!Bardzo dobrze!

27 34

Szkoda, że była potrzebna interwencja mieszkańca, żeby gmina tym się zajęła, ale dobre i to. Pomijając aspekty historyczne i polityczne ten pomnik jest naprawdę brzydki.

13:45, 03.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

za pomnikiemza pomnikiem

50 21

A co przeszkadza komuś pomnik....to byli żołnierrze , którzy wypełniali rozkaz bo inaczej śmierć...oni tez mieli rodziny i pewnie większość z nich nie chciała walczyc , ale musiała.
Moim zdaniem takich pomników nie powinno sie usuwać..

tylko Polacy to taki dziwny naród..., ze jak np. za granicą chcieliby usunąć pomnik polskich żolnierzy, to afera na cały świat....
Zostawcie w spokoju pomnik i zajmijcie sie bezpieczeństwem na drogach- wypadek smiertelny w Tuchomiu

13:56, 03.11.2017
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

ŻukowŻukow

0 0

Idąc Twoim tokiem myślenia to hitlerowcy też mieli rodziny, też działali na rozkaz a pewnie nie chcieli, to może postawmy im pomniki?

10:39, 21.06.2020

Tak...Tak...

46 19

Ten pomnik to tez historia zukowa, po co ją niszczyć!

14:06, 03.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

podatnikpodatnik

45 15

dziwi mnie fakt,że raptem pomnik na cmentarzu komuś przeszkadza proszę pamiętać jedno cmentarz to jest miejsce wiecznego spoczynku ci młodzi żołnierze nie zastali spokoju w swoim młodym życiu to niech mają spokój chociaż po śmierci. Co oni są winni, że urodzili się w czasie wojny i musieli walczyć.
Czy ten mieszkaniec poniesie koszty demontażu pomnika ?
Skąd będą pochodzić środki na rozbiórkę tego pomnika ?
Tyle lat tam stoi i mi to nie przeszkadza uważam że burmistrz powinien zwrócić się do mieszkańców poprzez ankietę co myślą o tym pomniku jakie jest danego mieszkańca zdanie ? Kiedyś słyszałem, że ma tam stać figura Matki Boskiej ta która jest przy kościele św. Jana myślę,że wówczas powinny tam byś umieszczone również inne symbole religijne ponieważ ci żołnierze byli różnych wyznań np. prawosławni czyli im też należy postawić ich krzyż.
Panie Burmistrzu niech się Pan zastanowi nad tą decyzją , jakie będą dla naszej gminy tego efekty? negatywny rozgłos w Polsce i na świecie. My chcemy żeby nasze cmentarze były zadbane szczególnie te na wschodzie a sami jak postępujemy ? jaki dajemy przykład ?

14:09, 03.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Tomasz Dorniak MASSUTomasz Dorniak MASSU

42 29

Historii nie da się zmienić. Takich pomników na Pomorzu jest bardzo dużo. Pomnik powinien pozostać, to także wizytówka Żukowa. Popieram wpis "podatnik".

14:18, 03.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

prawnikprawnik

22 43

Ile tu komuchów, obrońców najeźdźców spod znaku czerwonej gwiazdy.

Precz z komuną i wszelkiej maści lewactwem. Mamy swoich bohaterów.

14:21, 03.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

JadwigaJadwiga

42 17

Nazwiska żołnierzy radzieckich też zamazac?macie pretensje o Smoleńsk a co wy bezduszni decydenci robicie wstyd i hańba,myślę że wasz guru kankowski czy jak mu tam postawi monument kKaczyńskiego POWSTRZYMAĆ GO natchmuast !!!

14:27, 03.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

JurekJurek

19 31

Miłośnicy czerwonego już się zaczynają zbierać do obrony pomnika gwałcicieli i zbrodniarzy.

14:47, 03.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ab55ab55

19 2

Proszę przyjrzeć się cmentarzowi w Redłowie dość atrakcyjna dzielnica mieszkalna , nic nie likwidowano lecz dobudowano statuę z e skwerku przeniesiono na w/w cmentarz a poza Sołdatami czy Żołnierzami LWP są tam pochowani Obrońcy Gdyni z 1939r .

15:14, 03.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

@podatnik@podatnik

15 8

Masz racje, co tam że rabowali i gwałcili na potęgę , przecież byli tylko mężczyznami...

15:17, 03.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

cccccc

22 8

"Gmina wszczęła postępowanie administracyjne w tej sprawie. W trakcie tych czynności ustalono, że nie ma żadnych dokumentów świadczących o tym, że monument został postawiony zgodnie z prawem. Nie ma bowiem pozwolenia na budowę, ani innych dokumentów legalizacyjnych"

To może wreszcie się też ktoś zajmie krzyżami, które zostały postawione bez pozwolenia i bez żadnych dokumentów legalizacyjnych?

15:17, 03.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Żołnierze Ci WalczylŻołnierze Ci Walczyl

23 9

Geszeft ten cały PiS !!!

Co im ten pomnik przeszkadza !!!

15:42, 03.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Temat zastępczyTemat zastępczy

39 4

Lepiej zajeliby się odkorkowaniem Zukowa. Największy problem to pomnik. Burmistrz obiecuje obwodnicę w 2025 tylko że to obietnica bez pokrycia. Mydli oczy mieszkańcom. Ma chyba ludzi z zukowa i okolic za bezmyślnych baranów. Obwodnicy nie będzie nawet za 20 lat jak powiat i wojewoda nie pomoże. Oby do wyborów

15:49, 03.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MieszkankaMieszkanka

28 5

I co zrobić miejsce na pomnik Kaczyńskiego, bo tak napewno będzie! Dokumentacji nie ma na wiele budynków i budowli z ubiegłych wieków! Biada temu narodowi co burzy pomniki i depcze swoją przeszłość!
Ten komu to przeszkadza jest pewno wytrwałym wyznawcą PiSu. Brawo!!! Niech z własnej kieszeni i własnymi rękoma zburzy! Przyjdę popatrzeć który jest takim nadgorliwcem!!!!

16:07, 03.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

śpiąca królewnaśpiąca królewna

16 5

Historia Polski jak, w bajce o śpiącej królewnie od 1944 do 2005 sen, następnie przebudzenie do 2007 roku i od 2007 do 2015 znów koszmarny sen.

16:36, 03.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Powinien zostać!Powinien zostać!

27 6

A spróbowaliby rozebrać nasz pomnik w Rosji co? Natychmiast byłaby afera na cały świat. Takie pomniki są częścią histori, której nie zmienimy, a którą przecież chcemy rzetelnie przekazywać. Może takie monumenty powinny właśnie być dla wszystkich przestrogą? Przecież, nie chodzi o to żeby o wojnie zapomnieć tylko właśnie pamiętać i nie dopuścić żeby te straszne czasy wróciły.

16:37, 03.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

sąsiadsąsiad

25 7

Największym komunistom umarli nie przeszkadzali- spoczywają w pokoju. A fanatycy z pisu wykopują zmarłych, niszczą pomniki, sieją nienawiść . Oto nasza katolicka ojczyzna. WSTYD I HAŃBA.

16:40, 03.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

OlaOla

11 23

Bardzo dobry wniosek. Pomnik ten szpeci Żukowo. Ile kobiet zostało wówczas przez tych czerwonych wyzwolicieli zgwałconych, zabitych czy wywiezionych na Syberię...

16:43, 03.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

wyborcawyborca

31 5

czy to nie jest dziwne ? gmina zajęła się sprawo po interwencji JEDNEGO mieszkańca natomiast jak do gminy wpływają pisma podpisane przez grupę osób lub kilka mieszkańców to co czasami się czeka długo na interwencje a tu Wojewoda ma podjąć decyzję najlepiej to niech ktoś za mnie podejmuje trudną decyzję. Obecni włodarze chyba nie szanują świętości ? przypominam że każdy cmentarz to miejsce uświęcone pamiętam jak śp.abp Gocłowski oraz duchowni innych wyznań sprawowali na tym cmentarzu jakiś pogrzeb było to dawno i wówczas nikomu nie przeszkadzał ten pomnik.
Panie Burmistrzu żeby Pan sobie nie strzelił w kolano ?
Może ten mieszkaniec co zwrócił sie do urzędu publicznie sie wypowie ?
Dziś co niektórzy udają świętych, ale szanujcie śmierć tych żołnierzy co tam leżą i nie zakłócajmy ich spokoju.
Nie tak dawno byliśmy na cmentarzach i modliliśmy się za zmarłych a czy ten mieszkaniec chociaż wieczny odpoczynek odmówił za tych żołnierzy.
Nasze przykazania mówią modlić się za żywych i umarłych.

16:45, 03.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Beata RaciborekBeata Raciborek

33 5

mysle ze przeszkada napływowym.Chodząc do szkoły podstawowej pamietam w dzień wyzwolenia Zukowa 16 marca była zawsze akademia i przyjezdzała matka jednego z zołnierzy ,który tu zgninoł.przypomnijcie to sobie Zukowianie 50+.teraz to ani flagi w tym dniu nie wiszą,kankowski won na krowie klaksy.chyba ze jakies załobne wiszą.Pomnik niech stoi .Teraz tez gwałca isa burdele oraz jagodzianki w lesie trudno.takie były czsy.nie wszystkich mierzyć jedną miarką. LEPIEJ NIECH ZAJMNA SIE OBWODNICA

16:49, 03.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

pomnik narzędziem popomnik narzędziem po

11 3

Ta sama władza usunęła w Chwaszczynie pomnik poświęcony pomordowanym Polakom podczas wojny.W zamian postawiła pomnik poległym MIESZKAŃCOM, oddając w ten sposób hołd także Niemcom. Niemcy tworzyli Samoobronę niemiecką, przygotowywali listy osób do "usunięcia" czyli ówczesnej inteligencji. Nie wierzę w dobre intencje władzy.To polityka.

16:50, 03.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

JanuszJanusz

19 4

za obwodnica jest tyle ludzi i nic ,tu jednenu cos sie nie podoba juz sprawe załatwiaja. Burmistrzu zebyś nie stracił posadyi znowu nie uczył skakać

16:54, 03.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MarekMarek

13 3

Pięć osób blokuje budowę obwodnicy, to proszę atakować te konkretne osoby. Natomiast usunięcie pomnika nie ma związku z obwodnicą.

17:03, 03.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

AlfonsAlfons

10 6

Postanie tam pomnik ofiar smolenskich

17:08, 03.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Zbiorowa histeria?Zbiorowa histeria?

7 10

Ludzie opanujcie się. Nikt nie chce niszczyć nagrobków, ani tablicy z nazwiskami poległych. Nic też nie słychać, że ma tu być inny pomnik. Pomnik ma cechy sztuki surrealistycznej i moumentalnej, coś jak Pałac Kultury w Warszawie. Jednak skala porównania jest ogromna i tego w Warszawie się nie rusza. Żukowo powinno zerwać ze starą epoką. Pomnik to nie jest święte miejsce, jest nim cmentarz.

17:13, 03.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

??????

27 5

gmina Żukowo niema innych problemów ? myślę że są rzeczy ważniejsze ?

17:22, 03.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

111111

21 8

Polskie zaleją stawiane pomniki ofiar smoleńskich i M.L. Kaczorów. Uchowaj nas Boże przed rządami PIS . Za komuny nie b yło takiego dziadostwa w rządzie jak jest obecnie
Żal d... ściska jak czytam codzienne wiadomości ze stolicy

17:24, 03.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Do radnego dwa cytatDo radnego dwa cytat

13 4

"W trakcie tych czynności ustalono, że nie ma żadnych dokumentów świadczących o tym, że monument został postawiony zgodnie z prawem"

"trudno pogodzić się z faktem, że w samym centrum Żukowa, przy ruchliwej ul. Gdyńskiej, stoi pomnik gloryfikujący ?zwycięską? Armię Czerwoną, która dopuszczała się licznych zbrodni na mieszkańcach naszych ziem"

Pytanie: Gdzie są dowody i dokumenty na liczne zbrodnie? Gadać sobie można a trudniej udowodnić. Nie ma dokumentów na to, że pomnik jest postawiony zgodnie z prawem a dokumenty na zbrodnie gdzie są?

18:08, 03.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Do powyżejDo powyżej

5 4

Poczytaj książki oparte na źródłach. Zdaję się, że Paweł Huelle pisze o wyzwalaniu w Żukowie w książce "Śpiewak Ogrody". Przeczytaj czytaj "Dziadka Z Wermahtu" oraz "Wojna nie ma nic z kobiety".

18:20, 03.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Do powyżejDo powyżej

3 1

Miało być "Śpiewaj ogrody".

18:21, 03.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

bebebebe

11 3

Ten pomnik stoi od lat 60 zapewne jak nie dłużej, mi raczej nie przeszkadza może lepiej w ramach kosztów usunięcia jakiś parking, oświetlenie ulic lub coś w tym stylu.

18:42, 03.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

do powyżejdo powyżej

7 0

jak dobrze pamiętam to P.Kankowski jest nauczycielem historii ?

19:26, 03.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Do powyżejDo powyżej

5 0

I uczył też chyba obsługi komputera i kaszubskiego.

19:47, 03.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

4 tysi4 tysi

2 1

Podobno tyle ruskie płacą za utrzymanie cmentarza rocznie.

19:49, 03.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

tadeusztadeusz

4 8

aja tam jeztem aby go usunąc

20:19, 03.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

@4tysi@4tysi

4 0

piszesz bzdury bo kasa na utrzymanie cmentarza jest od wojewody i to zależy od gminy o jaką kase wysępuje.

20:27, 03.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

do powyżejdo powyżej

0 0

występuje miało być

20:28, 03.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Do gamonia co się poDo gamonia co się po

3 5

Książki to jedno a dowody to całkiem inna sprawa... buraku:)

20:41, 03.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Do obrońców pomnikaDo obrońców pomnika

15 13

Wstyd mi za Was. Tyle lat po wojnie, po 89 i ciągle pusto we łbach. Nic nie nauczyli, nic nie przeczytali, nic nie rozumieją, nic ...
Może postawmy jeszcze obok pomnik nazisty, żołnierza wermachtu albo ss. Przecież oni też tu walczyli, ginęli i to nie ich wina, że też urodzili się w takich czasach. Tylko porozmawiajcie jeszcze wcześniej z Tymi co przeżyli tamte czasy. Zapewniam, że nie tak prędko odpowiedzą wam kto był gorszy: Rusek czy Niemiec.
Historie III Rzeszy pewnie większość zna. Powiem trochę o Czerwonych. Krótko :
- w 1920 przyszli i dostali łomot
- 17 września 1939 przyszli ponownie i zaczęli się mścić. Razem z Niemcami wywołali II wojnę światową.
- Do czerwca 1941 wywieźli i wymordowali więcej Polaków niż hitlerowcy.
- W 1944 przyszli ponownie i dalej zabijali, gwałcili ( np. w Gdańsku szacuję się, że zgwałcono około 90% kobiet, podobnie z resztą w innych większych miastach - bohaterzy. Tego nawet najgorsi naziści nie przebili), palili, kradli i niszczyli wszystko na swej drodze. Przeczytajcie sobie kto zniszczył Gdańsk, Kraków, czy Wrocław. Kto patrzył na płonącą i ginącą Warszawę.
-Wywozili na Syberię i katowali w więzieniach. Ostatni Wyklęty zginął 1963 roku.
- Zabrali 1/3 terytorium Polski
- Wybrali nam Rząd i większość instytucji. Zniewolili na prawie na pół wieku...itp., itd. ( miało być krótko )
Żaden radziecki żołnierz nie zginął walcząc o wolną Polskę.
Zastanówcie się. Co innego cmentarz, a co innego pomnik. Dla mnie te stawia się przede wszystkim Bohaterom, a nie najeźdźcom. No chyba, że pozmieniamy tablice, a obok postawimy żołnierza ss. Ku przestrodze i pamięci.

22:45, 03.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

nieważnenieważne

7 2

Są, którzy idą w ten sposób na wojną.
Wszędzie sieją nienawiść tak jak obornik
Nie podnoszą z tego żadnego ryzyka.
To ich niewinne dzieci zapłacą na tą głupotę.

07:08, 04.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

@Tomasz Dorniak MASS@Tomasz Dorniak MASS

8 0

"Przekazałem VW Polo na licytację oraz lek na stwardnienie zanikowo-boczne".

Bardzo fajny gest. Mam tylko nadzieję, że ten lek nie jest Pana produkcji.

07:17, 04.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

olokooloko

7 7

Nie pytają ludzi o zdanie tylko robią co chcą i co tam postawią może warzywniaka ??

07:25, 04.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

preforprefor

8 6

Nareszcie ktoś się za to zabierze.... tyle lat i nic
nikt nie chce zmieniać historii ale jak można stawiać pomnik najeźdźcom ????
przecież tam jest ta tablica upamiętniająca polegleglych zolnierzy i to w zupelnosci starczy
brawo gmina !!!

08:11, 04.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Zostawcie pomnikZostawcie pomnik

9 6

Nie wszyscy żołnierze w Armii Czerwonej(Rosjanie, Polacy, Białorusini i wiele innych narodowości) gwałcili, na kilkadziesiąt tysiecy żołnierzy zawsze zdarzy sie stado czarnych owiec w każdym wojsku. Po wojnie Polskę dopadł komunizm ale mamy Polskę na mapie świata a Polaków w Ojczyźnie a nie tylko na emigracji, a mogło by nas nie być gdyby Armia Czerwona została pokonana przez III Rzeszę która uważała sie za "rasę panów" i eksterminowała nawet małe dzieci w obozach. Tak więc pomnik oddający hołd poległym Żołnierzom piwinien zostać tam gdzie jest.

08:12, 04.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

jak to jest ?jak to jest ?

11 5

My jako Polacy jesteśmy ponoć 90% wierzących Nasz Papież JPII uczył przebaczać i kochać bliźniego jako pierwszy Papież przekroczył próg synagogi i modlił się wspólnie z innymi wyznawcami wiary.
Często co niektórzy przytaczają sława Naszego Papieża więc ja się pytam jak Wy się zachowujecie teraz i czy Wy też byście chcieli żeby Wasz grób był co chwilę przestawiany. Proponuję uszanować symbole innych narodów i wyznawców wiary.
Sami dajmy przykład od siebie a wówczas wymagajmy od innych. Jeżeli pomnik w Żukowie zostanie zdemontowany to zobaczycie że w Rosji też będą takie sytuacje i co w tedy będziemy protestować i czuć się obrażeni.
Tyle lat po wojnie i my dalej rozdrapujemy tę ranę lepiej się pomódlmy i szanujmy to co mamy dziś.

08:30, 04.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

@ Do obrońców pomnik@ Do obrońców pomnik

10 7

Pusty łeb to ty masz.
Przypomnę ci, że taka była historia o której piszesz i żadne pisowskie opowieści jej nie zakłamią.
Nikt nie chce stawiać dodatkowych pomników, no z wyjątkiem twojego "ukochanego" i jedynie patriotycznego sortu, ludziom o wątpliwych zasługach na naszej ojczyzny.
Jeżeli kontynuować twój tok myślenia to ukraincy powinni zburzyć Cmentarz Orląt we Lwowie. Też Polacy przez ponad 500 lat mordowali i nawracali na polskość ogniem i mieczem.

08:42, 04.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

JaxJax

8 8

Zostawcie pomnik

08:48, 04.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Czytelnik @@ Do obroCzytelnik @@ Do obro

3 2

Mała różnica!! Żukowo to chyba było polskie i Lwów również , twoje porównanie jest zupełnie bez sensu, delikatnie mówiąc

09:39, 04.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Kola do Tomasz DorniKola do Tomasz Dorni

3 1

Polo ok ale ten lek to niech se pan daruje....ale pan Dolina to inteligenntny facet ....
No i tak ...widzi pan jest tak że kto od serca pomaga ten się tym nie chełpi....a pan jak zwykle cos ma na celu ,a.... ,Polo jak sie nie zlicytuje to zezłomuje i jakies 5 stówek wpadnie....
Oj Dorniak Dorniak....ale dobre i to

09:54, 04.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

NinaNina

7 6

Jadąc dalej ul Gdyńską mamy po lewj krzyż w kasku ,pomnik młodego człowieka który tam zginął w wypadku-skutek brawury na motocyklu z czego był znany...może niech się tym tez zajmą ,to tylko szpeci ,dzieciak ma swój grób i pomnik na cmentarzu....

10:01, 04.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Marek Szekspir (zbieMarek Szekspir (zbie

5 3

Kolejny artykuł z cyklu "jak tu by skłócić (czytaj: osłabić) Polaków".

10:07, 04.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MieszkankaMieszkanka

7 7

Po dyskusjach z sąsiadami doszliśmy do wniosku że pan Burmistrz nie ma prawa występować w imieniu wszystkich mieszkańców gminy!
Proponujemy aby mieszkańcy wypowiedzieli się w tej sprawie w ogólnym referendum!
Najbliższa okazja to będą wybory do samorządów. To może być jako dodatkowe pytanie!
Niech mieszkańcy decydują o swoim otoczeniu, a nie jakiś jeden który złożył pismo i oficjalnie się do tego nie przyznaje!!!! TAK BĘDZIE NAJLEPIEJ. Z TEGO CO SIĘ ORIENTUJĘ TO NIEDAWNO MIESZKAŃCY BRONILI TEGO
POMNIKA!!

10:21, 04.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ktośktoś

5 6

Możliwe że potrzebne jest miejsce pod pomnik dyktatora Piłsudskiego który jest bożkiem PISu. Skoro będą go miały Kartuzy to Żukowo nie powinno być gorsze.

12:31, 04.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

@jjak to jest@jjak to jest

4 0

To może lepiej dać tam krzyż prawosławny i czerwoną gwiazdę, to są ich symbole, a nie "Iwan"
brutalny gwałciciel i morderca

12:46, 04.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Odesłać do Moskwy!Odesłać do Moskwy!

8 7

Nareszcie ktoś wpadł na ten pomysł! To prawda, że ten pomnik jest niejako częścią Żukowa (z perspektywy mojego życia i dorastania w Żukowie stoi on tam "od zawsze"), ale jednocześnie jest symbolem sowieckiej władzy albo może raczej powinno się powiedzieć: dominacji. Nadszedł już najwyższy czas, aby pozbywać się takich symboli. Uważam, że oczywiście powinno się zadbać o sam cmentarz, żeby godnie spoczywały tam szczątki żołnierzy, którzy zginęli

13:38, 04.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

historiahistoria

7 5

starsi mieszkańcy i ci w średnim wieku pamiętają jak w tamtym stuleciu było hasło tysiąc szkól na tysiąc lecie to może te budowle też należy zburzyć ?
ciekawe czy dawny budynek urzędu gminy tj. stara część budynku miała pozwolenie na budowę ?
i budynek urzędu przy rondzie czy ma pozwolenie na budowę ? pamiętam jak tam był ośrodek zdrowia.
Temat pomnika jest to bardzo delikatny i miejsce na którym się znajduje, gdyby stał w innym miejscu nie było by sprawy.
Szanujmy miejsca wiecznego spoczynku.

17:03, 04.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

problemproblem

11 4

co zrobić z urodzonymi w socjaliźmie to komunistyczny pomiot? Zlikwidować jak pomniki?

17:14, 04.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

UBekistanUBekistan

7 4

Najlepiej przenieść do Grzybna, albo przed Szpitalem - tam też jest cmenarz Sowietów. Ewntualna lokalizacja na jakimś rondzie, może w Sierakowicach. I wtedy "przez przypadek" jakiś TIR nadjeżdżajacy z Lęborka, go zmiecie, jak brzózkę.

17:40, 04.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Beata RaciborekBeata Raciborek

1 2

a ja nie dam na doline

18:45, 04.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MyślejMyślej

5 6

Myślę, że gdyby Armia Czerwona Nas nie wyzwoliła, to dzisiaj by już nas nie było.
Niemcy po zagładzie Żydów zabraliby się za Nas. Trzeba to sobie uzmysłowić, zwłaszcza tępym łbom, które żyjąc teraz w erze dobrobytu nie potrafią tego docenić.

20:30, 04.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

do do obrońców pomnido do obrońców pomni

5 0

Moja Babcia zawsze mówiła że najgorsi byli ukraińcy już nie napiszę dzięki komu żyła bo mnie zaminusujecie aż serwery padną :D

21:52, 04.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

AlvaroAlvaro

5 3

Pomnik bardzo przeszkadza. Zapłacą za usunięcie zamiast myśleć nad odkorkowaniem Żukowa lub budową parkingu!!!

23:16, 04.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

do powyżejdo powyżej

5 5

zajmują sie pomnikiem bo to jest bułka z masłem natomiast inne zadania są zbyt trudne żeby je rozwiązać ?.
Dziwie się że rząd Polski interweniuje we WŁOSZECH w sprawie drogi prowadzącej na cmentarz Monte Casino i tu mamy przykład że jak nam coś nie tak to od razu wielkie larum podnosimy, a co teraz planuje obecna władza w Żukowie sami widzimy ?
Później mamy zal że sąsiedzi odwracają się od Polski sami sobie jesteśmy winni.

07:51, 05.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MarcinMarcin

7 9

Bardzo dobra inicjatywa! Sam już dawno chciałem napisać takie pismo do Urzędu Gminy. Nikt nie mówi tu o ingerowaniu w cmentarz na którym spoczywają żołnierze, którzy faktycznie często walczyli, bo musieli i wykonywali tylko rozkazy. Mowa jest tu o pomniku upietniajacym Armię Czerwona, która dla Polaków nie zrobiła nic dobrego.
Chciałbym też przypomnieć że wiele naszych symboli za wschodnią granicą jest usuwanych i my również mamy do tego prawo. Pomyślcie o ludziach którzy mają jeszcze w pamięci tamte czasy i zbrodnie popełnione przez tą hołotę. Za każdym razem kiedy patrzą na ten pomnik przypominają im się straszne zbrodnie których najeźdźcy ze wschodu się dopuścili.
Wyobraźcie sobie ze obok stoi pomnik żołnierza Wehrmachtu, czy on też by Wam nie przeszkadzał!?

08:22, 05.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MieszkaniecMieszkaniec

5 3

Walic ryskich

09:47, 05.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

UBekistanUBekistan

5 2

Zlikwidować żywe pomniki ruskiej dominacji. Wybory za rok!
uuuuuuuura!

10:55, 05.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

moskalmoskal

8 5

Co co tutaj pluja swoja prymitywna zolc i uwalniaja swoj umysl od myslenia logicznego, ten pomnik to historia Zukowa, nalezy rowniez pomyslec, ze polski zolnierz walczyl na wszystkich frontach swiata i nie szedl okrezna droga do Polski, tylko szedl najkrutsza i najciezsza ze wschodu, jeden psychol prawicowy z Zukowa chce odwrocic historie? co bedzie jak sie wezma za polskie pomniki, obojetnie gdzie sa, nie wszystkie da sie sprowadzic do Polski jak chce premier z francuskim pomnikiem.Polak kaszub to jest myslenie typu Bentkowski. Plujcie dalej, tylko uwazajcie zebyscie sie sami nie opluli,Amen.

11:19, 05.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

misiek.misiek.

8 4

Marcin,
Najwieksze hienny wyzywaja sie na zmarlych i cmentarzach, to teraz w Polsce takie modne.

11:21, 05.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Do MarcinaDo Marcina

4 1

Gdzie jest usuwanych wiele Naszych symboli za wschodnią granicą? Podaj kilkanaście przykładów. Podniesiemy larum bo to oburzające!

13:54, 05.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Postawić go w ŚRODKUPostawić go w ŚRODKU

7 2

Będzie otoczony swoimi druhami, zamiast gapić się na ulicę i obcych ludzi ...

14:48, 05.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

SąsiadSąsiad

0 0

noge mu już uj***ali.

Panie Dorniack, że tak powiem chwlichwała w kącie stała

16:39, 05.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

WwwwWwww

7 5

Szanowni państwo niech samorzad zajmie się innymi sprawami, pomnik to prawda historyczna i tylko symbol tamtych wydarzeń ,wszyscy maja krew na rękach a oni tutaj szli i wyzwolili te tereny wiem jest to gorzka prawda ale prawda i to trzeba uszanować, a pan Kankowski niech weźmie się za drogi

17:12, 05.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

sąsiadsąsiad

2 3

Ale na wielki pomnik w Smoleńsku to Rosjanie muszą się zgodzić co?

17:44, 05.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

obrońca pomnikaobrońca pomnika

10 3

Przeczytałem wszystkie komentarze i pierwszy raz nie drażnią mnie wypowiedzi Pana Dorniak (dot.pomnika).
Myślę ,że jako radny podejmie pan odpowiednie kroki dążąc np.do jakiejś ankiety w tej sprawie, bo jeden mieszkaniec to może sobie decydować o swoim podwórku a nie terenie gminy.
Zostawcie ten pomnik w spokoju!!!!Przestańcie szukać zastępczych tematów!!!Zajmijcie się lepiej korkami,bo to jest udręka a nie ten pomnik.
Polacy zawsze są wielce zbulwersowani jak tylko ktoś chce ingerować w ich zagraniczne pomniki-zaraz wielkie larum-ktoś w komentarzach nawet podał trafiony przykład cmentarza Orląt Lwowskich.
Do "do obrońców pomnika"-człowieku o czym ty piszesz?jakie przykłady podajesz?To nie jest jakiś główny pomnik Narodu Polskiego dla ZSRR wychwalający reżim komunistyczny i Armię Czerwoną na cały świat tylko pomnik w małej mieścinie Żukowo postawiony tym ,którzy tu zginęli.
Oni nikogo nie wywieźli na Syberię, nie zabierali terytorium Polski a jak dopuścili się jakiś złych czynów to karę już ponieśli, bo zostali w tutejszym piachu.
Pamiętam apele w podstawówce jak przyjeżdżali krewni zabitych żołnierzy-szczególnie utkwiła mi w pamięci pewna staruszka-matka Aleksieja Matrozowa (dla tych co nie wiedzą miał 19 lat jak tu zginął-zresztą jest jednym z nielicznych, których udało się zidentyfikować)Ona nie grała swoich wypowiedzi-była zbyt prostą osobą.
Trzeba też spojrzeć na to z innej strony-tej ludzkiej a nie poprzez kontekst ustrojów i wrogości w danych okresach historycznych danych państw-zresztą wszystkie konflikty są początkowane przez grupki ludzi obecnie nędznych polityków, którzy w swoje prywatne animozje wplątują cały naród.
Za dużo by pisać i tłumaczyć-mała głowa i tak nie zrozumie a jak mówi przysłowie:"Jeszcze się taki nie urodził co by każdemu dogodził "

18:34, 05.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

@obronca pomnika@obronca pomnika

7 4

Ci co piszą tak żle o tym pomniku i cmentarzu, nie mają pojęcia o utracie syna jaki to jest ból dla ojca i matki, a ja to znam.

19:30, 05.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MieszkankaMieszkanka

12 2

Przecież Kankowski jest historykiem i będąc ponad 20 lat w radzie Żukowa nic z tym tematem nie zrobił. Niech weźmie się do roboty i spowoduje odkorkowanie Żukowa i Chwaszczyna.

19:59, 05.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Do burmistrzaDo burmistrza

10 2

Panie burmistrzu do pracy nic się nie dzieje w Żukowie Zero Inwestycji. A tu jakieś głupoty. Dno dno i jeszcze dno i dalej stoimy w korku z burmistrzem bez pomysłu na gminę.

06:01, 06.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

@Mieszkanka@Mieszkanka

5 0

Święta prawda. Wybory już za rok :)

06:02, 06.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ab55ab55

1 0

"Radzieckie pomniki znikają.
Zgodnie z nowelizacją ustawy samorządy są zobowiązane, by usuwać budowle, które propagują zakazny ustrój. Zalicza się do nich pomniki, obeliski, popiersia, rzeźby, kamienie pamiątkowe, płyty i tablice. Obowiązek ten nie dotyczy pomników, które znajdują się na terenie cmentarzy lub innych miejsc spoczynku. Decyzję nakazującą usnięcie danego pomnika wydaje wojewoda, po uzyskaniu pozytywnej opinii przez IPN".

07:04, 06.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

zxyzxy

6 3

Kaczyńskich na kasztance postawić .Chory kraj.

07:44, 06.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

paranojaparanoja

5 5

Jak możecie pisać o wyzwolicielach, skoro w 1945 to byli tylko kolejni zaborcy? I w dodatku mordercy, gwałciciele i złodzieje!

Cmentarza nie ruszać i pomnik usunąć! Nie nam płakać nam żołnierzami radzieckimi, którzy mieli za zadanie zająć nasz kraj i stworzyć z Polski lennika, któremu udało się rzeczywiście wyzwolić spod jawnej władzy zaborcy dopiero po pół wieku.

09:11, 06.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

SzkodaSzkoda

5 4

Szkoda, że Armia Czerwona nas wyzwoliła. Bylibyśmy parobkami u Niemców. Pracowalibyśmy dla III Rzeszy. Oczywiście do czasu gdy bylibyśmy potrzebni, potem czekałyby nas komory gazowe.

09:59, 06.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

@ szkoda@ szkoda

5 0

Gdyby Związek Radziecki nie umożliwił szkolenia niemieckiej armii, to by jeszcze przez wiele lat wojny nie było, a może nawet wcale. To Związek Radziecki napadł na nas w 1939 - bez tego Niemcy by nie mieli odwagi, aby występować przeciwko koalicji wielu państw. Tylko poparcie Stalina dało zielone światło Hitlerowi.

I nie piszcie o złych Niemcach i dobrych Rosjanach. Ani jedni, ani drudzy nie byli dobrzy! Oni tylko dbali o własne interesy naszym kosztem.

Trzeba również pamiętać, że Stalin w ramach obrony własnego terytorium wyszkolił milion spadochroniarzy. Do czego są spadochroniarze? Do atakowania wroga. Gdyby Hitler nie zaatakował pierwszy, Stalin by to zrobił w niedługim czasie.

Stalin i Hitler to jedno g... Oboje chcieli zniszczyć Polskę, dlatego wszystko, co się z nimi wiąże, powinno trafić na śmietnik!

12:18, 06.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MSASD KLOTRMSASD KLOTR

10 5

Idiota a nie zatroskany mieszkaniec. Pewnie chce tam postawić pomnik Walentynowicz, Kaczyńskiego czy jakiego innego wyklętego. Nie podoba się pomnik dla poległych żołnierzy to możesz zawsze wyjechać do siebie na Ukrainę.

13:42, 06.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Mieszkańcy ŻukowaMieszkańcy Żukowa

3 15

Prosimy o usunięcie pomnika upamiętniającego Armię Czerwoną!!!

21:29, 06.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

dddddddd

3 1

a wystarczyłoby tylko odkuć gwiazdę , orzełka dokuć , lub opaskę biało czerwoną domalować i mamy pomnik : żołnierza tułacza, powstańca , partyzanta, wyklętego , czy co tam Jeszce chcecie, ale najłatwiej zniszczyć , zburzyć . W Budapeszcie mają muzeum pomników z tego kresu (jakoś nie niszczyli tylko przenieśli)

11:29, 07.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ŁukaszŁukasz

1 2

Mnie do szczęścia ten pomnik nie jest potrzebny.

19:30, 08.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

PiStoPiCPiStoPiC

2 0

Żukowo jest NASZE !!!
Nikt z warszawki nie będzie nam tu mówił jakie pomniki mogą stać na naszych skwerkach !
To skandal, że taki oszołom jeden z drugim mówi nam co nam wolno a co nie !!!

14:58, 09.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

XASXAS

1 0

Szczerze? Zarówno gmina Zukowo jak i samo miasto ma poważniejsze problemy nizten pomnik. Powinni siezajać dynamiczną, średnio chyba kontrolowaną urbanizacją terenów Banina i już Pepowa (z szczególnym uwzglęnieniem sytuacji z wodami i drogami na terenie tych wsi), sytuacja zatykającego sie Chwaszczyna oraz OBWODNICĄ ŻUKOWA bo miasto całe stoi. To są REALNE problemy gminy.

10:42, 10.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

HugonHugon

3 0

Ja mieszkaniec Gdyni często jeżdżę z Gdyni i do Gdyni w kierunku Kościerzyny-Kartuz itd to przejeżdżam przez Żukowo i jest tam widoczny ten pomnik w centrum ,niedaleko ronda oraz znajduje się Cmentarz Żołnierzy Radzieckich poległych w okolicach Żukowa w czasie zaciętych walk podczas operacji pomorskiej w marcu 1945 (W pobliżu miejscowości zginęło około czterech tys. żołnierzy radzieckich, których zwłoki pochowano później na cmentarzu utworzonym w 1948 r.).Nie wyobrażam sobie by usunięto ten pomnik i z tego co widać nikomu normalnemu na tym nie zależy .Ale jak widać są ludzie którym zależy by jednak go tam nie było .Nie drażnijcie ludzi swoimi głupimi pomysłami jak np ostatnie pomysły o wyburzeniu Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie .

17:38, 18.11.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MieszkańcyMieszkańcy

1 1

Usunąć pomnik nie trzeba nam takich małp. A zwolennicy pomnika czy też z taką determinacją bronili by krzyża z pewnością nie.

22:59, 27.02.2018
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

mieszkaniec Żukowamieszkaniec Żukowa

1 1

Myślę że należałoby tych poległych żołnierzy przenieś na inne bardziej odpowiednie miejsce a pomnik zlikwidować. Plac po cmentarzu można wykorzystać na parking dla samochodów i symboliczną tablicę upamiętniającą faktycznych bohaterów walczących o Polskość naszego miasta.

17:16, 27.04.2018
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Ktoś ktoś Ktoś ktoś

0 0

Stary zboczeniec obleśny gwałciel Pan Tomasz D.

21:32, 19.03.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu expresskaszubski.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

0%