Dlaczego na skrzyżowaniu ulic Gdańskiej i Kościerskiej ma powstać wiadukt, a nie tunel pod torami? To pytanie pada coraz częściej w związku z planami realizacji tej inwestycji. Zadaliśmy je więc burmistrzowi Kartuz Mieczysławowi Gołuńskiemu.
Jak już informowaliśmy trwają prace związane z projektem wiaduktu nad linią kolejową na skrzyżowaniu ulic Gdańskiej i Kościerskiej w Kartuzach. Chodzi o stworzenie bezkolizyjnego skrzyżowania, które ma oddzielić ruch kołowy, pieszy oraz linię kolejową. Odbyły się już pierwsze konsultacje z zainteresowanymi, ale jednocześnie przybywa wątpliwości. Część mieszkańców obawia się, że potężny wiadukt - bo takie rozwiązanie wybrano - całkowicie zaburzy architekturę tej części miasta. Początkowo rozważano też budowę tunelu pod torami, ale do dalszego opracowania przeszła jednak wersja zakładająca budowę mostu w formie estakady nad torami oraz podziemnego przejścia dla pieszych. Dlaczego?
- Zdaję sobie sprawę, że będą osoby niezadowolone z przyjętego rozwiązania, ale musimy patrzeć też na ogół, na całe miasto, które przepuszcza ogromną ilość pojazdów - mówi Mieczysław Gołuński, burmistrz Kartuz. - Było już kilka rozmów z mieszkańcami, przedstawicielami firm i projektanci starają się nanosić wszelkie uwagi i uwzględniać sugestie osób zainteresowanych. Jeżeli chodzi o to dlaczego wiadukt, a nie tunel, to tunel byłby znacznie droższy. Byłaby do przebudowy cała infrastruktura, a dzisiejsze sytuacje pogodowe pokazują też, że moglibyśmy nie zdążyć odprowadzić wód opadowych. Byłaby konieczność przekopania całego miasta, by wprowadzić nowe, wielkie rury do odprowadzania wód opadowych. To wiązałoby się z ogromnymi kosztami i paraliżem całego miasta. Warto pamiętać, że inwestycja jest też dofinansowywana w 50 procentach przez kolej, która nie chce finansować zbyt drogich przedsięwzięć. Wiadukt ma być ażurowy, ma być to konstrukcja stosunkowo lekka, więc przy zastosowaniu nowoczesnej techniki można to zrealizować tak, by było rozwiązanie wizualnie z korzystne dla otoczenia. Miasto ma określony potencjał, wzrasta nam ilość pojazdów, przybędzie też pociągów, więc musimy zapewnić przepustowość na tym newralgicznym dla miasta skrzyżowaniu.
Dokumentacja wiaduktu ma powstać do końca lutego przyszłego roku.
Zwykły czkowiek12:04, 21.08.2019
No i co że droższe? To i tak z twoich pieniędzy nie idzie A tunel był by o wiele lepszy nie zasłaniał by miasta 12:04, 21.08.2019
Korzi12:07, 21.08.2019
Rozumiem, że pan burmistrz nie zna się na przestrzeni miejskiej - nie musi. Może jednak warto skonsultować tę decyzję z osobami, które mają doświadczenie w tej kwestii? Z osobami, które wystawiły nos spoza Urzędu Gminy. Z osobami, które widziały trochę świata i na bieżąco edukują się kwestii? Tabelka w Excelu i decyzje księgowych w PKP absolutnie NIE MOGĄ mieć znaczenia przy budowie betonowego potworka, który zostanie z nami na lata. Pan Burmistrz i Urząd proponuje rozwiązania z Rosji (i innych krajów, które nie dbają o zagospodarowanie przestrzeni) - czyli gwałt na przestrzeni publicznej bez jakichkolwiek zasad. Tendencją w Europie jest wyprowadzanie ruchu kołowego z centrum miasta (choćby przez budowę obwodnic), a nie budowanie kolejnych udogodnień pod samochody. Poza tym - PKP nie powinno być autorytetem w żadnej kwestii. Przypomnijmy, że PKP to firma, która najszybciej w Europie zwijała tysiące kilometrów linii kolejowych, "bo były nierentowne". Dziś płaczemy, że na mamy transportu w małych miastach. Polityka cięć i polityka tańszych rozwiązań na dłuższą metę nam zaszkodzi. 12:07, 21.08.2019
Do Korzi12:23, 21.08.2019
Dobrze myśli i pisze. Ogólnie w informacjach brakuje mi kosztu tego "przedsięwzięcia", aby porównać z kosztem obwodnicy od strony Kiełpina w stroną Gdańska, od Kiełpina w stronę Bytowa. Może to byłoby tańsze a jak nie tańsze to rozsądniejsze niż budowanie tego cyrku. 12:23, 21.08.2019
zorrin20:36, 21.08.2019
Jaką alternatywą jest obwodnica dla odciążenia przejazdu kolejowego, który co 7 minut będzie się zamykać? Kompletnie brak logiki w Pańskim poście 20:36, 21.08.2019
info23:04, 21.08.2019
nie strasz ludzi gminną papką, nie widzisz że tam się nic kupy nie trzyma ? media jedno, dokumenty drugie, gmina trzecie. 23:04, 21.08.2019
dr.Ewka12:24, 21.08.2019
a czy tory w tunelu to też taka droga inwestycja.Czy tylko dlatego , że PKP nie chce się zaiwestować ta koncepcja została zaniechana?. Proszę upiekszajmy a nie szpećmy miasta estakadą. Popatrzcie jak Gdańsk od lat oszpecony jestprzez tzw. trasą Wz na Warszawę!Tego chcemy?. Priorytetem jest obwodnica i to już w obie strony od wlotu ze strony Żukowa. 12:24, 21.08.2019
Kto wybierał tych ra12:36, 21.08.2019
Że takie idiotyczne komentarze piszą? Dają pieniądze to wymagają. Z resztą - z komentarzami poczekajmy do momentu jak będzie ostateczny kosztorys. Osobiście wolałbym żeby zamiast tego wiaduktu w środku miasta powstał jednopasowy dwukierunkowy bypass od ronda na wylocie na Dzierżążno przez Kościerską (z dwoma zwykłymi wiaduktami nad torami w lesie) na Zamkową - zrobić rondo tam gdzie wychodzi mini obwodnica z Chmieleńskiej. 12:36, 21.08.2019
Info12:45, 21.08.2019
Nie ma kosztorysu, ktoś w gda powiedział że będzie drożej i tyle. Wszyscy powtarzają 12:45, 21.08.2019
Pkp12:38, 21.08.2019
Ale PKP nie chce wiaduktu. Czemu ludzie nadal są wprowadzi w błąd ? Czemu nie została opublikowana aktualna wersja ? 12:38, 21.08.2019
Lapka18:08, 21.08.2019
Przypadkowo naciśnięta łapka czerwona 18:08, 21.08.2019
Konstrukcja ażurowa.12:43, 21.08.2019
Prawie 9 metrów nad obecnym poziomem, najwyższy sąsiedni budynek ma około 10 metrów ! Podkreślam najwyższy.
Teraz niech oficjalnie powiedzą kto daje pozostałe 50% i zestawi to z poprzednim stanowiskiem władzy gminy. 12:43, 21.08.2019
wyższe koszta12:43, 21.08.2019
chyba nie powinny być przesłanką do realizacji inwestycji, którą będzie trzeba oglądać przez pewnie przynajmniej 100 kolejnych lat...? budynek sądu to samo- parking podziemny niepotrzebny, bo za drogo. ale, że wkoło miejsc parkingowych brak, to już nieważne. 12:43, 21.08.2019
Onfo12:57, 21.08.2019
Na jakiej podstawie tak twierdzi ? Gdzie są wyliczenia, krowy cokolwiek ? 12:57, 21.08.2019
STOP inwestycji13:32, 21.08.2019
całe miasto mówi NIEEEEEEEE, najlpiej by było zaniechać tej inwestycji, a o kosztach niech nie wspominają, szastają kasą gdzie chcą, przypomnę kładka 4 bańki 13:32, 21.08.2019
Zaniechać inwestycji13:36, 21.08.2019
.. A zrobić porządną obwodnicę Kartuz od Łapalic do Grzybna, albo na razie chociaż częściowo- od strony Prokowa do Grzybna 13:36, 21.08.2019
Klasztor13:42, 21.08.2019
Po co ten cyrk z podpisami za budową obwodnicy jeszcze w poprzedniej kadencji rady? Rację mieli ci radni którzy zarzucali burmistrzowi, ze bojkotuje budowę obwodnicy? Przez Kartuzy tranzytem jeździ ok. 75% pojazdów . Po wybudowaniu obwodnicy taki wiadukt będzie mało przydatny.
Na marginesie czy prawdą jest, ze burmistrz przy pomocy radnych zabuduje blokami brzeg jeziora Klasztornego Małego. Mają tam powstać bloki mieszkalne o wysokości 13 do 20m przy sanej promenadzie. Gdzie jest Towarzystwo Miłośników Kartuz! To już koniec historii Kartuz 13:42, 21.08.2019
tak to prawda13:56, 21.08.2019
... tak To prawda i jeszcze podobno mają wyburzyć Klasztor żeby postawić tam nową stacje benzynową na skroplony wodór , a do tego developerzy chcą wypompować wodę z Klasztornego Małego w wydobywać bursztyn jako elewację tych 50 i 70 metrowych wieżowców na promenadzie. Gdzie Towarzystwo Chińskich ręczników ?! To już początek nowej historii Kartuz .. 13:56, 21.08.2019
ewa!14:40, 21.08.2019
Prawda! Sprawdź w BIP. Bloki pod samą promenadę. I wszystcy siedzą cicho. 14:40, 21.08.2019
Klasztor odp18:15, 21.08.2019
W jednym z ostatnich spotkań w sprawie budowy wiaduktu burmistrz oznajmił, że nie chce wyprowadzać ruchu kołowego z Kartuz ponieważ - Kartuzy umrą....
Co wy na to drodzy czytelnicy? 18:15, 21.08.2019
firmy23:03, 21.08.2019
mówił też że przedsiębiorcy są przeciwko budowy obwodnicy... a na następnym spotkaniu wszyscy chcą obwodnicy...
ale jak się ma ludzi za trepów to... 23:03, 21.08.2019
John 13:44, 21.08.2019
A wiadukt dla pociągów? Podobny do tego przy lotnisku? Znacznie niższy i bardziej estetyczny niż to rondo. 13:44, 21.08.2019
Mroad13:46, 21.08.2019
Ja będę dalej wnioskował o całkowite zamknięcie Gdańskiej i zamknięcie Kościerskiej - sprawa sama znika - nikt nic nie buduje - żadnych kosztów - Cisza spokój - przyroda kozy i szczaw przy muzeum.
Cały ruch przez 3 Maja puścić i będzie jak z drogą na Łapalice - ludzie znajdą objazdy - nawet obwodnicy nie trzeba będzie budować.
I wtedy można czekać na obwodnicę przez następne 100 lat bo to lepsze niż przez 100 lat patrzeć na wiadukt.
Do tego czasu architektura tej części miasta powinna się rozsypać i tez problem zniknie. 13:46, 21.08.2019
Dzidek14:16, 21.08.2019
Racja! Chętnie podpiszę! 14:16, 21.08.2019
Siegfrid13:55, 21.08.2019
ja bez żadnego trybu ale jak to możebne, że za Niemca dało się wybudować całą tą linię kolejową (na trasie są mosty i wiadukty) działało i za Niemca było opłacalne, aż przyszła wolna Polska i nagle przestało się opłacać. Zero pomyślunku. Bez obwodnicy będzie CORAZ GORZEJ (z tunelem czy wiaduktem, na jedno wychodzi) Już nie wspomnę o tych domach które w razie wiaduktu będą nic nie warte. Na całym świecie robi się obwodnice, ludzie, ktoś w ogóle tu myśli? A obywatele też nie są bez winy bo nikt piechty 100 metrów do sklepu na nogach nie pójdzie, jakby mógł to do ubikacji autem by jachał 13:55, 21.08.2019
frede15:42, 21.08.2019
bzdury wypisujesz nazisto 15:42, 21.08.2019
Tadek19:10, 21.08.2019
Nie za Niemca , tylko Prusa 19:10, 21.08.2019
Inny punkt widzenia14:36, 21.08.2019
Gdyby jednak spojrzeć na problem inaczej...
Ustawienie niedużego przystanku dla pociągów PKM na wysokości muzeum kaszubskiego jeszcze przed ulicą gdańską.
1. Pociągi nie przecinają gdańskiej, nie ma potrzeby budowy wiaduktów i tuneli
2. jest to zaledwie 7min od dworca głównego, ok. 4 tys mieszkańców Wybickiego ma pare minut krótszą trasę na pkm,
3. Udrażnia to ruch samochodowy przez centrum
4. Poczekalnia w wydzielonym miejscu w muzeum reaktywowała by to miejsce
Nie dla wszystkich pociągów musiałby to być przystanek końcowy, wystarczy że 50% pociągów by się tam zatrzymywało i problem zostałby wyeliminowany 14:36, 21.08.2019
budowlaniec15:43, 21.08.2019
trzeba zablokować tą inwestycję i samowolę budowlaną zarazem. 15:43, 21.08.2019
Xyzzzz17:21, 21.08.2019
Niech nasz kochany burmistrz Zajmie się lepiej naprawdę potrzebnymi sprawami.
W związku z tunelem to chyba nie ważne że drogo przecież liczy się dobro mieszkańców! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 17:21, 21.08.2019
Gdańska17:50, 21.08.2019
Panie burmistrzu wybrał pan najgorsze rozwiązanie tego skrzyżowania. Trzeba było zacząć od obwodnicy by nie zakorkować miasta na czas budowy a potem tunel bo ten wiadukt jest naprawdę ogromny. Będziemy protestować !!! 17:50, 21.08.2019
Lapka18:18, 21.08.2019
Przypadkowo naciśnięta łapka czerwona 18:18, 21.08.2019
Lapka218:20, 21.08.2019
Odnośnie wypowiedzi PKP 18:20, 21.08.2019
Twoj nick18:30, 21.08.2019
To jest sprawa o której będzie mówiła cała Polska Dajcie to do telewizji ! Najlepiej do Pani Jaworowicz 18:30, 21.08.2019
fsb20:11, 21.08.2019
nie podszywaj się pod nick 20:11, 21.08.2019
... 18:45, 21.08.2019
Tory w tunelu to niestety niemożliwe rozwiązanie ze względu na maksymalne dopuszczalne nachylenie torów kolejowych. Wiadukt będzie zbyt dużym obiektem w tym miejscu. 18:45, 21.08.2019
@powyzej20:16, 21.08.2019
wszystko jest kwestia tego gdzie zaczniesz obnizac poziom, bo mozna i nawet od przejazdu w Mezowie i wyjdzie jak trzeba nawet gdyby peron byl pod ziemia to gdy pojedzie pkm dalej na Sierakowice to wygrzebie sie z tego tunelu 20:16, 21.08.2019
nachylnie23:00, 21.08.2019
bo tiry zimą z podjazdem na pewno nie będą miały problemów. 23:00, 21.08.2019
Powtarzam, że 19:17, 21.08.2019
najlepiej byłoby wprowadzić opłatę (np. 20 zł) za przejazd przez tory w obu kierunkach a jednocześnie całe dostępne fundusze przeznaczyć na budowę objazdu (obwodnicy ?), który będzie dla kierowców bardziej dogodny niż obecny przejazd torami na Gdańskiej. Może to być także wiadukt, ale w rejonie, który NIE ZADŁAWI całych Kartuz.
Zresztą nie budowanie NICZEGO (co jest najtańszym rozwiązaniem) też przyniesie spory pozytywny efekt, bo większość Kaszubów znajdzie swoje prywatne "obwodnice" - aby tylko nie płacić myta za wjazd albo wyjazd z miasta przez tory. 19:17, 21.08.2019
Kierowca Kartuski19:24, 21.08.2019
PKM-ka jeździ dość rzadko, więc wystarczy mieć rozkład odjazdów z dworca oraz przyjazdów i w ciągu tych kilku minut nie podjeżdżać w kierunku przejazdu, aby nie stać w koreczku. Ja tak właśnie robię i odstępuję mój pomysł bezpłatnie wszystkim, którzy na to nie wpadli sami. 19:24, 21.08.2019
Menelaos19:53, 21.08.2019
Hehe, dokładnie tak samo robie ,godziny przyjazdów i odjazdów pociągów przez cały dzień są takie że zapamiętać to żadna filozofia. Ala jak komuś myślenie sprawia problem niech stoi . 19:53, 21.08.2019
@kierowca...20:19, 21.08.2019
sprawa idzie oto, ze ruszy kiedys kolej z i do Somonina, na Gdansk przez Pruszcz i wtedy wasza metoda zawiedzie 20:19, 21.08.2019
Z19:43, 21.08.2019
Zgadzam się z większością. Burmistrz powinien posłuchać większości mieszkańców kartuz a nie dalej upierać się i budować wiaduktu ponad 8metrowego. 19:43, 21.08.2019
co z II etapem ?19:51, 21.08.2019
Prawdziwej obwodnicy Kartuz ?
nasz włodarz , uparcie / nie za swoje / . na siłę forsuje estakadę na Gdańskiej .
To wpuszczenie ruchu tranzytowego , z Tir-ami , przez miasto .
Wszystkie miasta i miasteczka w Polsce , walczę o wyprowadzenie ruchu , zwłaszcza
tranzytowego , z miast poprzez obwodnice .
Czy to tak trudno zrozumieć , Panie Burmistrzu ? 19:51, 21.08.2019
hmm22:59, 21.08.2019
może ma ku temu konkretny powód ? 22:59, 21.08.2019
lato 201920:40, 21.08.2019
a kładka na ul. 3-go Maja za 4 mln. to można budować, a na skrzyżowanie ul. Kościerską i Gdańską już kasy brakuję. Trzeba było trochę zaoszczędzić i zbudować tańszą kładkę. 20:40, 21.08.2019
heh22:58, 21.08.2019
4 mln i bubel... kałuże się robią. 22:58, 21.08.2019
Miś07:35, 22.08.2019
W mojej ocenie czego się ten człowiek dotknie to *%#)!& Kartuzy jeżeli chcą się rozwijać naprawdę potrzebują zmiany na stanowisku burmistrza Ta dyskusja jest przykładowym modelem podejmowania decyzji. Najpierw trochę śmieszna i bez żadnych argumentów wypowiedz. Po krótkim czasie pył dyskusyjny opada decyzje burmistrz wchodzą w życie -komentarz końcowy. W modelu kartuskim jedna osoba podejmuje decyzję a odpowiedzialnością za budowę kosztownych bubli obarczy się Radę 07:35, 22.08.2019
Kar08:11, 22.08.2019
Chory pomysł z tym wiaduktem !!!!!! 08:11, 22.08.2019
Kosmos08:38, 22.08.2019
Od kiedy Burmistrz patrzy na koszty? Niech lepiej spojrzy na mieszkanców. Tunel!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 08:38, 22.08.2019
Iuuuuuu09:50, 22.08.2019
Wiadukt
09:50, 22.08.2019
Tylko tunel..!!!!!10:33, 22.08.2019
Wiadukt oszpeci wjazd do miasta!!!
Co z tego że tańszy... 10:33, 22.08.2019
Ktoś10:39, 22.08.2019
Najprościej byłoby zrobić wiadukt tylko dla PKP, czyli pociągi przez fragment jadą "górą" a reszta zostaje bez zmian. Wtedy gmina może zrobić sobie autonomiczne rondo na skrzyżowaniu Kościerskiej z Gdańską. Podobne rozwiązanie zrobiono w Gdańsku Przymorzu jak rozgałęzia się linia na Kartuzy/Kościerzynę. Co prawda dotyczy tam tylko infrastruktury kolejowej. 10:39, 22.08.2019
Ktoś12:01, 22.08.2019
3/4 ruchu to tranzyt! tunel kolejowy niemożliwe (specjaliści potwierdzą). Tunel drogowy za drogi i i tak samo jak wiadukt, nie rozwiąże problemu. MUSI być kompletna obwodnica, zakaz wjazdu do miasta ciężarówek ++ danej masy/gabarytu (prócz lokalnego zaopatrzenia) i koniec problemu.
Tak się robi na całym świecie. Trzeba się skrzyknąć i czym prędzej wołać wszystkie telewizje zanim miliony pójdą w błoto. 12:01, 22.08.2019
×××××××13:29, 22.08.2019
Wiadukt w Kartuzach, a w Brodnicy czytałem, że w budynku przedszkola znowu okna i drzwi będę wymieniać. Z tego co pamiętam wymieniali jak ten budynek *%#)!& jakieś 3 lata temu. I co wy na to? 13:29, 22.08.2019
Stanis19:00, 22.08.2019
A ja jestem za wiaduktem.
Ta konstrukcja wniesie świeżość w te mchy, porosty i pajęczyny. Może trzeba spojrzeć z odwagą na tą konstrukcje - z odwagą i wizją ... a nie ze strachem jak tchórze.
Uparłbym się - jak ktoś tam pisał - żeby zadbać o estetykę i oświetlenie wiaduktu - żeby nie był szary a kolorowy tak jak przystanki PKMki w 3mieście.
A komu to przeszkadza ? Trzy czy cztery budynki na Gdańskiej , Kościerska ... tam nikt chyba już nie mieszka... paru przedsiębiorców ... wiadukt będzie szedł w świetle obecnej Gdańskiej i Kościerskiej więc dalej będzie można podjeżdżać pod wejście i parkować na chodniku jak do tej pory - przy tunelu tego się nie da zrobić.
Reszta ma i tak wywalone i będzie się cieszyć jak nie trzeba będzie stać w korku.
A te Wasze ciągłe płacze "bubu obwodnica buu buuuuu kiedy prawdziwa obwodnica !!! " prawie jak "Balcerowicz musi odejść" albo "wina Tuska".
Ministerstwo buduje Sąd a Wy Kiedy Obwodnica, PKP płaci za wiadukt a Wy Kiedy Obwodnica, Kazi kupuje piwo a Wy Kiedy obwodnica - słabe żeby nie powiedzieć ... słabe :(
Ja jestem za Wiaduktem - a teraz możecie mnie hejtować - też mam wywalone na to :-P
19:00, 22.08.2019
John 20:02, 22.08.2019
Ma Pan rację Panie Burmistrzu. Wiemy, że ma Pan wywalone. 20:02, 22.08.2019
kasa00:05, 23.08.2019
Gdzie są obliczenia !! ??? 00:05, 23.08.2019
kasa15:28, 24.08.2019
Na tunele i wiadukty może nie starczyc. Jak informuje pisowska kancelaria Senatu RP, oto jej oficjalne wydatki :
- tylko pierwsza połowa 2019 roku: 230 200 000 złotych
Dla porównania:
- caly 2014rok : 94 200 000 złotych.
Pokora, umiar, skromność.
ps : ten wpis nie jest opłacany przez "Herszta" ani nikogo innego z ministerstwa sprawiedliwości (uwaga, nazwa myląca) 15:28, 24.08.2019
Aster14:54, 21.08.2019
6 3
To dobrze, że tunel droższy. Byłoby z czego skubnąć. 14:54, 21.08.2019