W marcu powinien być gotowy projekt tunelu na skrzyżowaniu ul. Gdańskiej i Kościerskiej - poinformowało Radio Gdańsk. To rozwiązanie, którego oczekiwali mieszkańcy i przedsiębiorcy. - Rzeczywiście po rozmowach zdecydowaliśmy się na takie rozwiązanie - potwierdza Mieczysław Gołuński, burmistrz Kartuz.
O konieczności stworzenia alternatywnego rozwiązania dla skrzyżowania ulic Gdańskiej i Kościerskiej mówiono w grudniu ubiegłego roku podczas oficjalnego podpisania porozumienia w sprawie II etapu obwodnicy Kartuzy. Wcześniej projektowano wiadukt nad torami, ale taki pomysł stworzenia bezkolizyjnego skrzyżowania spotkał się z ostrą krytyką mieszkańców, przedsiębiorców i radnych kartuskiej Rady Miejskiej.
Przebudowa skrzyżowania ulic Gdańskiej i Kościerskiej jest niezbędna z uwagi na konieczność oddzielania ruchu samochodowego, kolejowego i pieszych, zwłaszcza w momencie zwiększonego natężenia ruchu pociągów. Stworzenie potężnego wiaduktu nad torami - zdaniem mieszkańców - zaburzyłoby całkowicie charakter tej części miasta.
Pojawiła się więc propozycja stworzenia tunelu i wskazał na nią kilka miesięcy temu ówczesny poseł Stanisław Lamczyk. Dyskusje trwały i okazało się, że takie rozwiązanie rzeczywiście jest możliwe. Jak poinformowało Radio Gdańsk, analizy wykazały, że tunel będzie co prawda droższy od wiaduktu, ale różnica nie jest tak duża jak się pierwotnie spodziewano. Burmistrz Kartuz Mieczysław Gołuński w rozmowie z radiem poinformował, że zdecydowano się na takie rozwiązanie, więc tory pozostaną na dotychczasowym poziomie, zaś jezdnia zostanie obniżona.
- Tak jak mówiliśmy podczas konferencji w sprawie obwodnicy, zdecydowaliśmy się na projekt tunelu, czyli puszczenia ruchu samochodowego pod torami - powiedział nam szef kartuskiego magistratu. - Ceny realizacji obu przedsięwzięć czyli wiaduktu i tunelu okazują się być bardzo podobne, stąd taka decyzja. Biuro projektowe już pracuje nad tą wersją. Jak tylko powstanie zarys tego projektu, postaramy się go zaprezentować.
jednak się da...15:55, 15.01.2020
Kilka tygodni temu cały urząd z samym burmistrzem na czele twierdził że nie ma możliwości technicznych, nie mamy czasu bo stracimy pieniądze itd.
a teraz nagle co ? ile jest spraw w całej gminie gdzie przez takie podejście burmistrza są problemy lub źle wykonane inwestycje ? albo ich nie ma... bo "się nie da".
Jak za komuny..
koszty15:58, 15.01.2020
" ale różnica nie jest tak duża jak się pierwotnie spodziewano"
tia.. a kto nie posiadając dokumentacji ani kosztorysów krzyczał że będzie dużo drożej ? wszystko wyssane z palca.
Rolowany16:18, 15.01.2020
Na projekt betonowego wiaduktu przeznaczono już środki pieniężne. I to całkiem pokaźne (z tego co pamiętam to około 1 000 000 zł). Wybrano też biuro projektowe. Teraz okazuje się, że będzie to projekt do szuflady, taki "akademicki" (jak studenta na zaliczenie... ale czego? ). A może skapnęło z tego coś komuś? Do różnicy, która "nie jest tak duża jak się pierwotnie spodziewano" na pewno należy doliczyć wydatkowane celowo, ale bez sensu 1000 000 zł.
@Rolowany16:32, 15.01.2020
Betonowy w duch wersjach, ażurowy to są 3 koncepcje, każda z nich kosztowała
Potem samorządy krzyczą że pieniędzy na nic nie mają.
axn17:09, 15.01.2020
Czy ktoś to w końcu zrozumie, że temu miastu jest potrzebna obwodnica, a nie tunele i kosmodromy?
Majk17:13, 15.01.2020
Celna uwaga
....17:18, 15.01.2020
Racja ale o obwodnicy decyduje urząd marszałkowski (droga wojewódzka) powiat i gmina mogą jedynie monitować a gdy dadzą zielone światło wtedy mogą cegiełkę dołożyć. A tak do inwestycjii dokłada PKP
Do ....18:08, 15.01.2020
Według Ciebie jest kasa to budować byle co byle jak,byle kasę wydać.
Tak robiąc to będziemy mieli dworce bez kolei mosty widmo nad Kartuzami i mosty nie wiadomo za ile pieniędzy.
@axn19:25, 15.01.2020
ja bym walczył o obie inwestycje tylko z głową. Ul Gdańska to główna ulica w mieście i zarazem jeden wielki SYF
Anty-ciemnosc21:42, 15.01.2020
Argumenty jak u przedszkolaka... „Tylko obwodnica...” co za bzdety. Dla tranzytu owszem, dla miasta wcale nie jest to najważniejsze. Najważniejsza jest kolej i połączenie z Gdanskiem. Obwodnica to jakiś fetysz
vbn17:34, 15.01.2020
Całe Kartuzy pod ziemię. To jest przyszłość.
blegleple23:14, 15.01.2020
I z powrotem las posadzić!
Rolowany23:18, 20.01.2020
A żebyś wiedział. Parkingi podziemne to przyszłość Kartuz. Wszystkie samochody pod ziemię!
No tak 17:36, 15.01.2020
Kasa wydana na projekt, ale przecież po kieszeni urzędnicy osobiście nie dostaną,mało tego oni pewnie jeszcze sobie nagrody pieniężne przyznają za swoją gospodarność .
Drajwer17:39, 15.01.2020
Taki tunel jest w Lęborku i jest ok, co za problem ze sobą mają co niektórzy?
axn18:10, 15.01.2020
Tak masz rację jest w Lęborku tunel super sprawa.Ale co jeszcze jest? OBWODNICA Lęborka.
@ axn18:12, 15.01.2020
Gdzie w Lęborku jest obwodnica?
obowdnica19:23, 15.01.2020
S6 będzie obwodnicą.
A oni dalej17:44, 15.01.2020
I znowu ich boli, że coś wychodzi MGG. Szczekają jak zwykle. Wiadukt źle, tunel źle. Zawsze źle. Od tego jadu to kiedyś się skręcą. Czyżby kandydaci na burmistrza?
Nie18:13, 15.01.2020
Boli to że kasa jest wywalana na lewo i prawo
@Nie18:38, 15.01.2020
A skąd niby wiesz, że wywalono kasę? Robiłeś przelew?
Do @Nie19:22, 15.01.2020
wystarczy czytać gazety, wszystko jest publikowane.
Po za tym co ty myślisz że biura projektowe pracują za damaro ? pokaż mi takie.
@A oni dalej - a co jemu wyszło ? tak z ciekawości pytam...
Woda18:55, 15.01.2020
Mam nadzieję, że po ulewach nie będzie takiej sytuacji jak w Gdańsku czy Gdyni. Wszyscy czekają przed tunelami bo ogromne jeziora się tworzą.
ekoterro r y sta19:26, 15.01.2020
Trzeba będzie kupić sobie amfibię na prąd, na bazie Tesli.
I love Kartuzy19:36, 15.01.2020
Nasze wyjątkowo położone, najpiękniejsze miasteczko w Polsce wśród malowniczych jezior To Kartuzy!
Ze smutkiem stwierdzam że strasznie jest zaniedbane. Zapóźnione do swoich sąsiednich miejscowości (Koscierzyna, Bytów) conajmniej dwie dekady. Przyznam że koncepcja rynku miasta bardzo mi się podoba i za to brawa lepiej późno niż wcale ?.
Czy aby nie było lepszego rozwiązania niż budowa kosztownego tunelu? czy to jest pierwsza potrzeba tego miasteczka?
Taka inwestycja zablokuje dojazd do miasta na kolejne kilka lat. Jak by nie było potrzebniejszych wydatków. Porównuje chodniki i ścieżki rowerowe jakie są w Kartuzach to jakaś porażka. Współczuje rodzicom pchającym wózki i inwalidą. Wiecie że np. w Kościerzynie rowerem z dziećmi po ścieżkach rowerowych możesz bezpiecznie dojechać w każdy zakątek miasta?Do każdej szkoły, przeczkola, sklepu, ośrodka zdrowia, kościoła i urzędu.
Drogi dojazdowe do Kartuz ze swoimi studzienkami to jakaś makabra. p. Burmistrz jeździ suvem i pewnie nie widzi problemu.
Zacytuje klasykę z Misia S. Bareji - klucz (miś czytaj tunel)
„Wiesz co robi ten miś? On odpowiada żywotnym potrzebom całego społeczeństwa. To jest miś na skalę naszych możliwości. Ty wiesz, co my robimy tym misiem? My otwieramy oczy niedowiarkom. Patrzcie – mówimy – to nasze, przez nas wykonane i to nie jest nasze ostatnie słowo”
Dobri nocë!
tyle razy19:47, 15.01.2020
tyle razy maglowane... przez mieszkańców, gminę, burmistrza, radnych...
gerard-lemoine20:43, 15.01.2020
To raczej dobra wiadomość. Trudno mi uwierzyć, że tunel może kosztować tak samo jak wiadukt. Ale jeśli tak jest, warto koniecznie spróbować pierwszą opcję, która mniej ingeruje w krajobrazie.
Nick 21:08, 15.01.2020
Brawo dla burmistrza i marszałka
Zakonnik 121:36, 15.01.2020
To jest jakaś farsa!
Wyraźnie było powiedziane, że powstaną trzy koncepcje budowlane. Padło to z ust, bodajże marszałka Struka. I te trzy koncepcje miały być konsultowane z mieszkańcami.
Teraz czytamy, że tworzony (chyba) jest projekt tunelu. Kto w takim razie podjął tą decyzję?! Burmistrz Gołuński czy marszałek Struk?
A co z konsultacjami społecznymi?
Tyle krzyczą o demokracji, o konstytucji a sami jej nie przestrzegają!
Najciekawsze jest jednak to, że nikt nie wycofał projektu "kosmodromu" z RDOŚ. Tam dajej pracują nad projektem wiaduktu.
Dlatego uważam, że te informacje o pracach nad tunelem to zwykła "ściema"!
Kartuzy potrzebują obwodnicy! Wszystkich 3 części.
I to powinno być priorytetem.
Podpisano co prawda jakieś porozumienie a to też w moim odczuciu zwykłe mydlenie oczu. To tylko deklaracje. Żeby coś z tym zrobić to potrzebna jest kasa. A tej marszałek Struk nie zapewnił.
Krótko mówiąc, ktoś próbuje zrobić z nas głupców. Oby się nie zdziwił!
gupki jesteście21:48, 15.01.2020
najpierw burmistrz bee bo wiadukt. teraz bee bo jednak coś innego. to chyba dobrze, że się da coś zrobić jak chcą mieszkańcy. bravo pan burmistrz i reszta, że posłuchali i coś z tym zrobili. BEE TO SĄ HEJTERZY
@gupki jesteście00:10, 16.01.2020
tylko że burmistrz nie posłuchał, do końca upierał się przy swoim, obejrzyj spotkanie jak się mętnie tłumaczył.
piękna wiosna tej zi23:08, 15.01.2020
Tunel jest dużo lepszy. Nie za szpeci miasta. Lepie późno nic wcale, dobrze że zdecydowali się na tunel.
tunel00:10, 16.01.2020
jeszcze się nie zdecydowali.
Ojej01:41, 16.01.2020
Burmistrz chciał wiadukt. A teraz tunel? Cóż za zmiana. Cały burmistrz. Kiedy zmiana?
Hmmm06:03, 16.01.2020
Ciekawe jak oni chcą to wykopać jak tam jest tak blisko zabudowanie
kolo09:56, 17.01.2020
Nie martw się. Dadzą rade.
Rolowany23:26, 20.01.2020
Tak jak bulwy! Tak jak remont każdej ulicy w Kartuzach. Już sobie wyobrażam dół, bo nie wykop, jakby ktoś granat wrzucił...
Mieszkanie06:36, 16.01.2020
Wy to *%#)!& jesteście ma być wiadukt niech jest ma być tunel niech jest co wy tam spać będziecie bynajmniej coś się robi w Kartuzach przeprowadzcie się do zukowa wtedy barany zmienicie zdanie
kiełpin07:01, 16.01.2020
szybciej ten tunel wybudują jak rondo w kiełpinie
Maco07:49, 16.01.2020
Tunel + rondo czy jak? Bo chyba nie zrezygnowali z pomysłu ronda?
Ginol10:12, 16.01.2020
Może wybudują podziemne rondo? Pierwsze w Polsce! :P
ojej ojej09:41, 16.01.2020
Są ludzie, którym nie da się dogodzić i tak już pewnie zostanie. Ale jeśli MGG dał się przekonać i posłuchał ludzi to akurat bardzo dobrze o nim świadczy jako o burmistrzu. Bo nikt nie ma monopolu na wiedzę absolutną i każdy może popełnić błąd. Jeżeli wycofa się z błędnego rozwiązania to znaczy, że słucha i tak powinno być.
Rolowany23:24, 20.01.2020
Burmistrz to nikt? Burmistrz, który zawsze mówił, że należy go wybrać bo jest The Best?
Lubię żarty w artyku09:43, 16.01.2020
"zaburzyłoby całkowicie charakter tej części miasta. " Co zaburzyłoby? :-)
Obserwator 2 10:00, 16.01.2020
Dlaczego najpierw nie konsultowano projektu z mieszkańcami wydano nie potrzebnie 1 mln zł ? Czy na czas budowy z pewnością potrwa dwa będzie droga zastepcza ul Gdańskiej ? Kiedy padnie konkretna data rozpoczęcia budowy pierszego etapu obwodnicy Grzybno-Prokowo?.
Będzie gigantyczny k20:59, 16.01.2020
Aby rozmawiać z mieszkańcami i skonsultować to trzeba najpierw przedstawić projekt.
Wydaje mi się, że drogą zastępczą dla ul Gdańskiej miał być III etap obwodnicy. Wjazd do miasta bezpośrednio w skrzyżowanie Mościckiego, Sędzickiego, Kościerska ale jak ma być dalej budowany II etap to niestety ale cały ruch poleci na ul. 3 maja
ab5510:49, 16.01.2020
Jeżeli kilka lat temu Gmina (czyt Burmistrz) przed wyborami zlecił wykonanie wielowariantowej koncepcji przebudowy skrzyżowania, to koncepcja poza rozwiązaniami technicznymi , powinna zawierać część ekonomiczną, ówczesna prezentacja zawierał tylko wizualizację (zresztą dość uproszczoną) . Jeżeli dzisiaj nie ma dokumentacji wersja wiadukt , jak również wersja tunel to nie ma opracowanych kosztorysów, a już decydenci wiedzą wszystko o kosztach. Najpierw PKP na spotkaniu mówi tylko wiadukt albo nic, dzisiaj Marszałek tylko tunel, Burmistrz popiera każde rozwiązanie bo jest "z narodem". Pytanie jest zasadnicze ile całość, jaki aport każdy z udziałowców wniesie. Koncepcja coś około 80000,00, projekt wersja wiadukt 1000000,00 i teraz jeżeli (wg mnie) jeżeli przerwanie wersji wiadukt i rozszerzenie na wersję tunel dla tego samego biura to łącznie 1700000,00. Jeżeli partycypacja gminy i marszałka w tej inwestycji miałby wynieść powyżej 30000000,00 to dać sobie spokój i zrealizować III etap obwodnicy .
44 dryn15:05, 16.01.2020
a co z podpisaną umową na wykonanie projektu wiaduktu, tunel i tylko tunel!
Anna8215:09, 16.01.2020
I co na to Dyrekcja ZDW ? Pan Dyrektor Grzegorz mowil, ze albo wiadukt albo NIC. Pozdrawiam Go serdecznie.
odgrzewanie kotletów18:05, 16.01.2020
Jak pierwszy raz temat przejazdu kolejowego pojawił się, pisałem tylko o tunelu, dając jako przykład tunelu w Lęborku.
Karwowski11:43, 17.01.2020
Znając życie, tunel będzie zamieniał się w jezioro po opadach...
Rolowany23:21, 20.01.2020
Układ wysokościowy Kartuz jest wystarczający aby drenaż był grawitacyjny. Należy tylko zadbać o to, aby woda opadowa nie dostawała się z innych zlewni do tunelu! Wody tylko tyle ile nad otwartymi wjazdami i wyjazdami z tunelu!
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu expresskaszubski.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
13 2
Na projekt betonowego wiaduktu przeznaczono już środki pieniężne. I to całkiem pokaźne (z tego co pamiętam to około 1 000 000 zł). Wybrano też biuro projektowe. Teraz okazuje się, że będzie to projekt do szuflady, taki "akademicki" (jak studenta na zaliczenie... ale czego? ). A może skapnęło z tego coś komuś?
10 3
A wystarczyło nie przepychać projektu nocami, zrobić konsultacje jak należy i dopuścić inne niż jedyna słuszna wizja.