Przedstawiciele PKP PLK, projektanci i inżynierowie, spotkali się dziś z mieszkańcami gminy Somonino, aby omówić zakres prac przy modernizacji linii kolejowych 201 i 214 przebiegających przez teren gminy. Termin rozpoczęcia prac przesunięto - ruszą w 2022 r., zakończą w 2025. Większość przejazdów kolejowo-drogowych zostanie zlikwidowanych, w centrum Somonina powstanie skrzyżowanie dwupoziomowe - dojście na perony odbywać się będzie z przejścia podziemnego.
Prace przy modernizacji i elektryfikacji linii kolejowych 201, 214 i fragmentu linii 229 rozpocząć się miały w 2020 r., zakończyć w 2023. Jak poinformował Andrzej Osipów, dyrektor Regionu Północnego PKP PLK SA, termin rozpoczęcia inwestycji przesunięto ze względu na możliwości pozyskania dofinansowania unijnego. Pierwsze prace ruszyć mają w 2022 r., a zakończyć w 2025 r. Koszt sięgnąć ma powyżej 4 mld zł. Jak podkreślano, najważniejszym celem prac jest stworzenie alternatywnego ciągu transportowego pomiędzy portem w Gdyni a południem kraju.
Na całej długości linii 201 dobudowany ma zostać kolejny tor oraz zastosowana elektryfikacja. Linie 214 i 229 mają zostać również zmodernizowane i zelektryfikowane, przebudowane mają zostać ich fragmenty.
Kaszuby dla turystów
Prace podzielono na etapy. Jako pierwszy zmodernizowany zostanie odcinek Kościerzyna - Somonino, potem Somonino - Gdańsk Osowa, na końcu odcinek do Gdyni.
- Chcemy tę inwestycję tak fazować, aby była ona jak najmniej uciążliwa dla mieszkańców. Pracujemy aktualnie nad fazowaniem projektu - mówił Andrzej Osipów. - Budujemy linię dwutorową zelektryfikowaną. Będzie ona wyciszona, będą urządzenia przy torach, które wyciszą hałas. Już dziś nie przekracza on dozwolonych decybeli ani w dzień ani w nocy. Jeżeli będzie to linia dwutorowa zelektryfikowana, już są chętni przewoźnicy, by obsługiwać tę linię: zgłosiło się m.in. Intercity, które chce jeździć z Zielonej Góry na Kaszuby ośmioma parami pociągów. Przybliży to wasz teren dla turystów.
Szczegółowy zakres prac i rozwiązania drogowe na terenie gm. Somonino omówili projektanci z firmy Egis Poland i WYG International.
- Na terenie gminy znajduje się około 8 km linii 201. Efekt dobudowania drugiego toru to większe zagęszczenie ruchu pociągów m.in. w godzinach szczytu. Prawy pas będzie służył do jazdy w jednym kierunku, drugim wrócimy z powrotem. Pozwoli to na stworzenie optymalnego rozkładu jazdy - mówili projektanci.
Likwidacja przejazdów drogowo-kolejowych
Większość przejazdów kolejowo-drogowych zostanie zlikwidowana. Projektanci podkreślali, że ich celem było stworzenie jak najbezpieczniejszych rozwiązań - na niektórych przejazdach była bowiem ograniczona widoczność. W przypadku wysokiej prędkości pociągów (do 160 km/h osobowych i 100-120 km/h towarowych) mogłoby tam dojść do tragedii.
Na całej linii przebiegającej przez teren gm. Somonino zostanie przejazd w Sławkach, natomiast w Somoninie wybudowane zostanie dwupoziomowe, bezkolizyjne skrzyżowanie. Przejazd na ul. Ceramicznej pozostanie - znajdzie się tam samoczynna sygnalizacja świetlna: ostrzeganie przed nadjeżdżającym pociągiem uruchamiane będzie przez sam pociąg.
Zamiast likwidowanych przejazdów powstaną drogi równoległe do torów. Podkreślano, że wszędzie zachowana zostanie ciągłość komunikacyjna - tak, aby mieszkańcy mieli zapewniony dojazd do swoich działek.
- Likwidacja przejazdów spowodowana jest brakiem zapewnienia odpowiedniej widoczności. Wybudowanie bezkolizyjnego skrzyżowania jest automatycznie związane z koniecznością likwidacji przejazdów kolejowych, które są w odległości 3 km od tego skrzyżowania. To wymóg nakładany przepisami rozporządzenia. Po drugie problemy widoczności są na tyle duże, a linia jest tak kręta, że bezpieczniejszym rozwiązaniem jest zapewnić przejazd bezkolizyjny i zlikwidować istniejące przejazdy na poziomie szyn niż je utrzymywać i generować problem - podkreślali projektanci.
Istniejące drogi, będące w kolizji ze skarpami, zostaną przebudowane i przesunięte. Zapewniano, że nie będą one gorszej kategorii niż obecnie.
W Sławkach powstaną dwa naprzemienne perony (po jednej i drugiej stronie torów). Dojście do nich zostało przewidziane z przejazdu drogowo-kolejowego. Przejazd ten będzie miał wyższą kategorię - powstaną tam rogatki oraz sygnalizacja świetlna. Przystanek osobowy Leszno Kartuskie przesunięty zostanie w kierunku stacji Somonino. Zakłada się tam budowę nowego jednokrawędziowego peronu.
Nowy wiadukt w Somoninie
W Somoninie powstanie bezkolizyjne dwupoziomowe skrzyżowanie wraz z podziemnym dojściem do peronów ze schodami i windą. W związku z tym zostaną przebudowane drogi gminne oraz powiatowa.
Na stacji Somonino zaprojektowano trzy tory główne zasadnicze, tory główne dodatkowe oraz tory boczne wraz z projektowaną ładownią publiczną. Do obsługi pasażerów przewidziano dwa perony: modernizowany peron nr 1 – wyspowy dwukrawędziowy, zlokalizowany przy torach 1 i 2, który zostanie wydłużony i poszerzony oraz peron nr 2 – jednokrawędziowy zlokalizowany przy torze nr 4.
Na całej trasie rozebrane zostaną niektóre istniejące wiadukty kolejowe i zbudowane nowe, m.in. nad rzeką Radunia czy nad drogami gruntowymi. "Historyczne" wiadukty zostaną wyremontowane. Jak podkreślali projektanci, wiadukty drogowe nie są własnością kolei - za ich remont odpowiada zarządca drogi.
- Jesteśmy w stałym kontakcie z zarządcami dróg, nic nie dzieje się bez ich wiedzy - podkreślał Andrzej Osipów.
Mieszkańcy poruszali szereg problemów, m.in. kwestię zwiększonego ruchu w Somoninie w związku z budową dwupoziomowego bezkolizyjnego skrzyżowania. Zwrócono uwagę na emisję większej ilości spalin.
Mieszkańcy dopytywali się także, gdzie zostanie przeniesiony krzyż, który obecnie jest w centrum Somonina. Przedstawiciele kolei zapewnili, że dopilnują jego przeniesienia w bezpieczne miejsce.
6 1
To kolej.
Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.
1 0
Dwie budowy powiazane z budową koleji Kartuzy skrzyżowanie do Koscierskiej -Gdandka nastepnie Somonino -Slawki .Rozpoczęcie budowy 2022 zakorkuje ruch w kierunku Somoninie czy ktoś na tym pomyslal
0 0
Czyli co z wiaduktem na ceramicznej? Co z wiaduktem na łąkowej? Ktoś coś więcej może powiedzieć? Może urząd gminy udostępni jakieś mapy co i jak ma wyglądać.
2 3
Stop wiatrakom
3 0
Dobre, w całej gminie w piecach palą czym tylko idzie, meblami, śmieciami, produktem weglopodobnym, a mieszkańcy pytają o zwiększony ruch samochodowy i większą emisję spalin :D
To się chyba nazywa hipokryzja :)
1 2
miejscowość BEZ TWARZY, bo nikomu z niczym się nie kojarzy.
Za kilka lat ludzie będą mówili, ahaaaaaa - to tam, gdzie jest to dwupoziomowe skrzyżowanie, jooooo !!!