Zamknij

Te lasy znikną? Mapa wywołała niepokój, ale leśnicy wskazują nieścisłości

11:13, 26.03.2021 Aktualizacja: 14:10, 26.03.2021
Skomentuj fot.screen/https://mapy.lasyiobywatele.pl/ fot.screen/https://mapy.lasyiobywatele.pl/

Dzięki specjalnej mapie każdy z nas może sprawdzić, czy w jego okolicy trwają lub są planowane wycinki lasów. Powstała też specjalna aplikacja "Zanim wytną Twój las". Widok lasów w rejonie Kartuz, z zaznaczonymi rębniami już wywołał kontrowersje w sieci. Ale czy mapa oddaje faktyczne plany Lasów Państwowych?

- Pokazuję pierścień lasów wokół Kartuz, z którego kartuzianie byli dumni: "Kartuzy – jedyne miasto w Europie, do którego z każdej strony wjeżdża się przez lasy". Tak było przez ponad sześćset lat. Z każdej strony wjeżdżało się przez las. A teraz? Pierścień lasów nie będzie już zwartym pierścieniem, tylko dziurawym rzeszotem - grzmi na Facebooku internautka, pokazując mapę stworzoną przez inicjatywę "Lasy i Obywatele".

To specjalna mapa realizowanych i planowanych wycinek lasów w całej Polsce. Jak podkreślają jej twórcy, każdy za jaj pomocą lub przy użyciu specjalnie stworzonej aplikacji może sprawdzić co i w jakim czasie ma się dziać z lasami w jego okolicy.

Mapa wywołuje piorunujące wrażenie, ponieważ obszar niemal całej Polski pokryty jest czerwonym kolorem wskazującym na obszar lasów mających zostać wyciętych. Gdy przyjrzymy się bliżej okolicom Kartuz i innych miejscowości powiatu kartuskiego, widać precyzyjniej tereny, w których mają się odbywać cięcia. 

Leśnicy już zabrali głos w sprawie mapy pokazującej plany Lasów Państwowych i podkreślili, że prezentuje ona dużo większy obszar objęty pracami, niż ma to miejsce w rzeczywistości. Podkreślają też, że w praktyce drzewa ścinane są jedynie w niewielkich "gniazdach", niekiedy usuwane są pojedyncze egzemplarze, albo niewielki pas lasu.

Jak więc należy czytać mapę przygotowaną z inicjatywy "Lasy i Obywatele" i czy mieszkańcy powiatu kartuskiego mają mieć powody do obaw o leśne otoczenie swoich miejscowości?

źródło:https://mapy.lasyiobywatele.pl/

- Przede wszystkim na informacje zawarte na mapie trzeba patrzeć w szerszej perspektywie czasowej - mówi Jarosław Pawlikowski, rzecznik prasowy Nadleśnictwa Kartuzy. - To nie jest tak, że jutro, pojutrze, czy za rok przyjdzie ktoś i wytnie cały obszar zaznaczony na tej mapie. Te obszary pokazane na mapie pokazują, że coś będzie się na danym terenie działo: to mogą być jedynie przecinki, to mogą częściowe rębnie. Ale niemal nie zdarza się tak, by dany obszar został wycięty całkowicie. Po drugie te działania są rozłożone w czasie, na przykład 10 lat, ale często są to nawet dwa dziesięciolecia. W takim okresie dany obszar leśny może być poddany jakimś działaniom, ale nie musi. Wiele zależy od tego co dzieje się na danym terenie, jakiego rodzaju drzewostan tam występuje i jaki efekt dla danego obszaru chcemy uzyskać. 

Jarosław Pawlikowski podkreśla, że tylko w ostatniej dekadzie powierzchnia lasów w Polsce zwiększyła się o 188,5 tys. ha. To obszar równy całym polskim Bieszczadom.

- Pozyskujemy drewno w taki sposób, by zapewnić ciągłość lasu, uzupełniając szybko wycięte fragmenty nowym pokoleniem drzew, które będzie tam rosło dla naszych dzieci i wnuków - mówi. - Drewno jest nam wszystkim niezbędne i dzięki temu możemy częściowo zrezygnować z produkcji tworzyw sztucznych. Jest surowcem odnawialnym, ekologicznym, a produkty otrzymane z niego w stosunku do betonu, stali, plastiku zostawia dużo mniejszy ślad węglowy i wodny (mniej zużywa się energii i wody na wytworzenie). Warto też wspomnieć o trwałości produktów z drewna. Niejeden z nas korzysta ze stołu dębowego po babci, a plastikowy ląduje po paru latach na śmietniku. Tymczasem dwutlenek węgla jest "zaklęty" w drewnie na długie dziesięciolecia. Korzystamy z lasów w sposób zrównoważony, pozyskując co roku znacznie mniej drewna, niż go w tym czasie przyrasta. Dlatego całkowite zasoby drewna zwiększyły się w ciągu ostatnich 10 lat i należą dziś do jednych z największych w Europie.

Leśnicy wskazują na korzyści płynące z rozluźnienia koron drzew. Chodzi nie tylko o stworzenie warunków do rozwoju i wzrostu młodego lasu, ale na takich zabiegach korzystają też zwierzęta. 

- Bieliki w zeszłym roku zbudowały nowe gniazdo, przybyła jeszcze jedna para. Gdzie? Na rębni częściowej po usunięciu niektórych drzew - podkreśla Jarosław Pawlikowski. - Jak to możliwe? Otóż rozluźnienie koron drzew spowodowało udostepnienie dla tych dużych ptaków miejsca na wybudowanie potężnego gniazda. Jest też gdzie przysiąść obok i poobserwować okolicę. To miejsce stało się strefą ochronną dla tych ptaków!

Kartuscy leśnicy zwracają też uwagę, że zmienia się "zawartość" i jakość kaszubskich lasów.

- Przybyło drzew liściastych. Od czasów II wojny światowej z 13 proc. do prawie 30 proc. W przypadku Nadleśnictwa Kartuzy to jest ponad 30 proc. drzew liściastych ze stałą wyraźną tendencją wzrostową. W dużej mierze wynika to z przebudowy lasów prowadzonej przez leśników, czyli wycinaniu monokultur i sadzeniu w tym miejscu nowych drzew, tworząc w ten sposób zróżnicowany gatunkowo i wiekowo las - wyjaśnia Jarosław Pawlikowski. 

(W.D.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(28)

KwasKwas

55 22

Chodząc po lesie od 50 lat nigdy nie widziałem tyle hektarów wyciętych starych drzew, były wycinki ale za pis jest po prostu rzeź drzew. Widać OBAJTKI tną na potegę i nie jest to gospodarka leśna, ale rzeź.... Brawo niech żyją wyborcy Pis... . kiedyś leśniczy dbał o las teraz jest po to by jak najwięcej wyciąć i za to zapewne dostać nagrodę.

14:23, 26.03.2021
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

@Kwas@Kwas

16 6

Zgadzam się z Tobą. Tego się nie da nie zauważyć. To co dzieje się w kaszubski lasach to dramat! Pis tnie nasze płuca bez zastanowienia. Tylko żeby kasą się zgadzała.

18:22, 26.03.2021

TadekTadek

34 15

Rząd nie ma litości dla lasów. Materiał ex-portowy. Sprzedawać sprzedawać. Wszystko sprzedać

14:24, 26.03.2021
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

AnteksAnteks

3 9

Pamiętam jak rudy tusek też chciał sprzedać lasy.

20:09, 26.03.2021

Ile dębówIle dębów

11 11

trzeba wycinąć, żeby otrzymać pod choinką F22? .. rakietę bojową patriote?

15:56, 26.03.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Pseudo ekologiaPseudo ekologia

14 9

Niestety PiS uważa, że w elektrowni lepiej palić drewnem. Jednak nie jest to wcale bardziej ekologiczne od węgla.

16:53, 26.03.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Pytajcie leśników a Pytajcie leśników a

25 9

Pytanie leśników którzy są beneficjentami mija się z celem . Dlaczego nie zapytacie ekologów? przyrodników? dendrologów? Skale wycinek są przeogromne , a co za tym idzie niszczenie biotopu. Jedna para bielików nie zrekompensuje straty setek jak nie tysięcy ptaków i innych zwierząt które tracą zarówno miejsca lęgowe jak również płoszone są przez jęki pił w okresie lęgowym , ponieważ przez swoja pazerność wycinki trwają cały rok. Poza tym o ile może wzrosnąć sadzonka przez 10 lat ? Grzybiarze za to niech zapomną o miejscach gdzie zbierali grzyby bo grzybnia będzie zryta i nie będzie miała wsparcia drzew , system zostanie zaburzony. Mniej ptaków więcej owadów o braku zacienia chyba nie trzeba mówić , czyli wszystko wyschnie na wiór. Zamiast brać małymi łyżkami z tych zasobów skarbu narodowego , dziedzictwa " lasy państwowe" przywłaszczają sobie nasze dziedzictwo , spieniężają je opłacając bardzo sowicie swoją działalność . Najgorsze w tym wszystkim jest to że społeczeństwo jest okłamywane i karmione bzdurami. Jak jest ...wystarczy wejść do lasu by się przekonać . Przecież nikt z nas nie jest ślepy . Atrakcyjność turystyczna regionu też kuleje przez taką działalność , pozostaje więc pytanie gdzie samorządy ? ? ?

16:58, 26.03.2021
Odpowiedzi:2
Odpowiedz

Anatol.28 Anatol.28

6 3

Ekologów bym nie pytał. Oni są jak dla mnie mało wiarygodni i za bardzo ciągną w swoją stronę! Uważam że w każdym wypadku trzeba uznać jakiś kompromis a nie bo nie!

17:34, 26.03.2021

Jeszce paruJeszce paru

0 1

Jeszcze paru takich i zablokują wszystko. Takim ludziom jak wyżej nic się nie podoba. Ale jak przyjdzie ktoś z zachodu i powie że to dobre . To będzie za wycinką. W pl co roku się zwiększa powierzchnia lasów. A co za tym idzie zwiększa się bioróżnorodność itp. Ale ekologom to nie przetlumaczysz. Będą chronić jednej muchy bo zagrożona. Ale że dzięki pracom leśników powstanie kilkadziesiąt nowych kilkaset,innych to ich nie obchodzi. Tak można być eko Ale z umiarem i zdrowym rozsądkiem. Popieram i szanuje polskie lasy państwowe. Świetna gospodarka. Najlepsza w całej Europie. Żydzi i obcokrajowcy won od naszych lasów.

11:14, 28.03.2021

KMMKMM

16 10

Wytrzebili las nad gajem, ale Bilowo to juz miejscami nie ma śladu po lesie! Dla naszych dzieci i wnuków nie będzie drewna na meble czy inne potrzeby.
ZŁODZIEJE !!!!!!

16:59, 26.03.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

no żesz q... maćno żesz q... mać

16 6

Tu chodzi o 350 mld $ dla wiadomo kogo.

17:08, 26.03.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

JaJa

17 8

Pan Pawlikowski powinien zostać bajkoposarzem,tylko pytanie jaki morał płynąłby z tych opowieści o cudownym lesie?Mapa jest wyznacznikiem waszych nieujarzmionych apetytów.Mapa mapą,ale widok znikajacych całych połaci lasów jest przerażający. Opowiadanie o bieliku w kontekście znikających hektarów lasów jest czystą hipokryzją. Opowiadanie o tendencji wzrostowej jest bezczelnym okłamywaniem obywateli.Przestańcie siebie i nas oszukiwać.

17:14, 26.03.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

!!!!!!

13 6

A może dyrekcja Lasów Państwowych która zarządza tym majątkiem wypowie się jaki wpływ na wycinkę mają zwolennicy PiS.

17:29, 26.03.2021
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

........

5 2

Dyrektor lasów państwowych OBAJTEK

17:51, 26.03.2021

a możea może

14 5

A może to NIE JEST MAJATEK LASÓW PAŃSTWOWYCH TYLKO SKARBU PANSTWA CZYLI SPOŁECZEŃSTWA I WSZYSCY JESTESMY W SPOSÓB BEZCZELNY JEGO POZBAWIANI !!! Kto na tym zyskuje ? ten kto tak gorliwie ścina. Wystarczałoby powołać służbę leśną i płacić żołd jak w wojsku i policji i skończyłoby się dojenie lasów.

17:46, 26.03.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

rzecznik rzecznik

19 8

Jak się czyta wypowiedz tego rzecznika , to tak jakby się wiadomości na tvp oglądało . Błazenada , każdy widzi jak jest , wystarczy wejść do lasu.

17:52, 26.03.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Zdzisek Zdzisek

12 3

Jo,jo dzięki ich pomyślunkowi bieliki założyły gniazdo, teraz powinni ciąć ile wlezie , to będziemy po każdej wycince mieć gniazdo bielików .

18:21, 26.03.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

emerytemeryt

11 5

Trzeba pojechać rowerem starą drogą do Dzierżążna i Sytna ile wycięto dębiny sosny I klasy

19:02, 26.03.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

UżytkownikUżytkownik

Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.


mamamamamama

1 3

to zes malo widzial...hihi...chyba wiekszosc zycia przespales albo zyles pod kloszem mamusi...

22:37, 26.03.2021

NadgorliwoscNadgorliwosc

10 12

Skoro jestescietak tak bardzo ekologiczni i przeciw wycinaniu drzew co jeszcze mozna z nich cos zrobic przed zgniciem i sprochnieniem to nie czytajcie gazet wyrzuccie meble z domu i wylaczcie ogrzewanie a najlepiej rozbierzcie sie do naga i zacznijcie zyc bez telefonu,bez pradu i bez dachu nad glowa, nawet szalasu nie wolno wam budowac bo trzeba drzewka wyciac...i nie uzywajcie papieru toaletowego tylko reka sie podcierajcie i nie myjcie sie oszczedzajac tez wode...

20:36, 26.03.2021
Odpowiedzi:3
Odpowiedz

sępsęp

4 3

Zdradziła(e)ś się tym wpisem. Jak nie macie argumentów to lecicie ze skrajności w skrajność.

21:01, 26.03.2021

1000-letnie lasy1000-letnie lasy

6 2

wyrąbane w połowie przez pisowską DZICZ złodziejską w ciągu kilku lat !!!
Nawet jedyna puszcza europejska w Białowieży wygląda jak zryte harwesterami pole.
BANDYTYZM to mało powiedziane !!!

03:23, 27.03.2021

ekocoekoco

2 1

widze ze wiekszosc tu politykow opozycji co szczeka za miske ryzu jak pies ogrodnika, lepiej niech te drzewa zgnija i skarlowacieja niz cos z nich zrobic tak mowia ci pseudoekolodzy

18:39, 28.03.2021

Gość Gość

11 7

Z Bilowa w kierunku Łapalic to już lasu nie ma nawet krzaków. Od jesieni dzień w dzień słychać piły od rana do wieczora i nawet w soboty nie mają wolnego, za nie długo z Łapalic zobaczymy Kartuzy. Przykro ? patrzeć

21:02, 26.03.2021
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

LeszekkLeszekk

4 6

a byles tam czy tylko slyszales ze cos tam brzeczy??? glupoty piszesz i ludzi podpuszczasz, wycinka jest to prawdo ale wycinaja z rozwaga a krzaki ciagle tam sa i przejsc nawet nie mozna przez te niby twoje wyciete krzaki...wycinaja co ktores drzewo a nie wszystkie !!!

22:33, 26.03.2021

Rozsądnie myślący Rozsądnie myślący

6 10

Większość wpisów nie wie z czego produkuje się meble czy papier przypomina mi to sondaż w USA zadano pytanie skąd bierze się w kartonikach brązowe mleko to wieksza połowa w sondażu powiedziała że od brązowych krów. Ludzie w końcu przestanmy wierzyć w fejsbukowi patrzmy na życie realnie ta wiedzę co wynieśliśmy ze szkół opartej na prawdzie, jeśli ktoś niechce wycinki drzew to sobie kupi plastikowe meble .

21:52, 26.03.2021
Odpowiedzi:2
Odpowiedz

Majka 1Majka 1

3 3

Większość wie z czego robi się meble tylko znów ktoś chce zabłysnąć jak Ty... Zawsze przemysł potrzebował drewna ale lasy nie były tak eksploatowane albo świadomie macisz ludziom w głowach albo sam nie masz pojęcia o czym piszą ludzie bo tego nie ogarniasz

06:54, 27.03.2021

Technik. Technik.

3 2

Jedyny rozsądny komentarz pod tym artykułem jaki przeczytałem. Reszta komentarzy to niestety totalna niewiedza na temat gospodarki leśnej.

09:22, 27.03.2021

tyle..tyle..

6 9

idiotów w jednym miejscu dawno nie było... zacznijcie myśleć i zdobądźcie chociaż elementarną wiedzę zamiast bezsensownie kłapać dziobem.

BTW: rekord wycinki lasów padł w latach 2011-2015, nawet planowane wycinki + zrównanie borów tucholskich + wycięcie puszczy razem wzięte są mizerne w porównaniu do tego co się działo za rządów PO. Ale wy jak zwykle macie problemy z dotarciem do podstawowych informacji.


22:33, 26.03.2021
Odpowiedzi:2
Odpowiedz

Jarosław Jarosław

5 1

Za Po niewycieto tyle lasów jak robi się to za PiS....problemy z myśleniem widać masz sam, albo nosa niewysunęłeś poza cztery ściany i nie widzisz co się dzieje, tylko śmiejesz jak każdy z pis propagandę dla ciemnego ludu.

06:49, 27.03.2021

@tyle@tyle

4 1

Podaj prosze dane z GUS w temacie pozyskania drewna z lat 11-15.
Nie masz? Czyli klamiesz.... Niestety.
Idz do lasu, popatrz, ale pewnie stwierdzisz ze tak juz bylo

07:14, 27.03.2021

Do powyższego filozoDo powyższego filozo

10 3

Jak słyszę wywody o drewnianych stołach i pisanie o tym ze inni tez kradli , tyle że mniej , to jakoś mnie to nie pociesza a złodziei nie usprawiedliwia. Ilu z nas ma prawdziwe drewniane stoły ? Co ile je kupuje ? Ilu pali drewnem ? Ile drzew ścina się na zapotrzebowanie NARODOWEJ branży stolarskiej ? ILE DRZEW IDZIE NA EKSPORT ? Jakie są korzyści dla małej grupy osób (pracownicy lasów państwowych ) a jakie są straty dla natury i społeczeństwa ? I gdzie się podział umiar i honor leśnika który powinien dbać o las ? Duża część tych gruntów zostanie wylesionych i przekształconych oraz sprzedanych (ciekawe kto je kupi i za ile ? ) A spróchniałe drzewa nie są wycinane bo nie są wartościowe do sprzedaży ale są za to bardzo wartościowe dla ekosystemu. Szkoda ze nasze piękno , zdrowie , zwierzęta, wartości turystyczne zostają wymieniane na pieniądze , bo za pieniądze nijak nie odtworzy się tego co już lasy państwowe prowadzać taką politykę drzewna zniszczyły. To nie lasy gospodarcze , to nie uprawa , to biotop , ekosystem i powinno się działać na zasadzie symbiozy , czyli brać z niego co potrzebujesz ale małymi łyżeczkami aby go nie burzyć . Poza tym to nie są lasy gospodarcze a MAJATEK SKARBU PANSTWA CZYLI DZIEDZICTWO NARODOWE KTÓRE NALEZY DO SPOŁECZEŃSTWA !!! A LASY PAŃSTWOWE TO INSTYTUCJA KTÓRA POWINNA ZARZADZAĆ NIMI MADRZE DLA NASZEGO A NIE WŁASNEGO DOBRA. NASZYM ZAŚ DOBREM SA PIEKNE RÓŻNORODNE STARE LASY ZE ZWIERZETAMI , ROŚLINAMI , GRZYBAMI GDZIE IDAC NA SPACER CZŁOWIEK WYPOCZNIE I SIĘ ODSTRESUJE A NIE WPADNIE W DEPRESJE. !!!

08:02, 27.03.2021
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

ZdzichoZdzicho

1 0

Nic dodać, nic ująć.

13:48, 29.03.2021

ChoreChore

8 4

Bo to jest chore , instytucja jaka powstała czyli Lasy Państwowe powinna dbać z założenia o dobro lasów i społeczeństwa , niestety dba tylko o zaspokajanie SWOICH POTRZEB kosztem lasów , natury i społeczeństwa ! Tyle w temacie . Ludzie popatrzcie na mapę i reagujcie !!! Nie bądźcie bierni i protestujcie !!! Ciekawe dlaczego samorządy nie reagują na pozbawianie ich tak potężnej wartości jak WARTOŚC TURYSTYCZNA I ZDROWOTNA REGIONU ?

08:17, 27.03.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Tchnik. Tchnik.

7 4

Wiekszosci osobom komentujący ten artykuł polecam obejrzeć na Youtube kanał EchaLeśne. Bo widzę że niektóży na prawde nie wiedzą jak funkcjonuje gospodarka leśna . Widzę że niektóży obarczają tu nasz beznadziejny rząd w państwie, i pomimo że też nie popieram pisowskiej zarazy, to z tymi lasami tak do końca nie jest. Naprawdę polecam obejrzeć serie tych filmów może to coś komuś uświadomi, bo ciężko komuś tu coś tłumaczyć kiedy z każdej strony wylewa się fala hejtu i nienawiści wywołana przez osoby które myślą że dużo wiedzą. Żygać poprostu się chce czytając te beznadziejne nie poparte niczym logicznym komentarze.

09:33, 27.03.2021
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Leśny stróż. Leśny stróż.

5 1

Jeśli filmy które Pan proponuje mają zmienić mój pogląd na to co w rzeczywistości widzę to jest to słaby argument broniący leśnictwa. Myślę, że ominął Pan główny wątek, a nim jest mapa,która pokazuje wycięcie w pień całego pierścienia wokół mojego miasta. Myślę, że jest pan pasjonatem pustynnych leśnych zrębów.Czy rozumie pan ,ze wycięcie w pień 90 procent powierzchni lasów na tak dużych terenach, nie ma nic wspólnego z dbałością? To nie jest hejt,ale spoleczna niezgoda na taką gospodarkę.

10:55, 27.03.2021

Lasy znikająLasy znikają

4 5

ale głównie tam gdzie deweloperzy stawiają swoje nieruchomości. Widziałem już niejedno takie zabudowanie. Skraj lasu. Dookoła wszystko zryte do zera, zalane betonem, ewentualnie obsiane trawą i ogrodzone siatką. To jest już okej. Gdzie są "ekolodzy" kiedy deweloperzy budują kilkuhektarowe zamki w puszczach?
Ludzie jak zwykle łykają kolejne bzdety podsuwane przez pseudoekologów nie mając często zielonego pojęcia na czym tak naprawdę polega gospodarka leśna. Mając 10 lat też płakałem jak bóbr bo biedne drzewka wycinają, dzisiaj rośnie tam już kilkunastometrowy las. Może więc pora dorosnąć i spojrzeć na to z innej strony?

10:48, 27.03.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

@3@3

1 2

Wystąpmy z wielką narodową petycją do Bronisława K. o ich ratowanie. Już raz to uczynił w 2009r

17:18, 27.03.2021
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

BioBio

1 1

Może mnie oświecisz co takiego zrobił Bronisław K w 2009r?

13:56, 29.03.2021

ProponujeProponuje

5 2

Dla zwolenników wycinki proponuje spacer po rębni , a we wrześniu spacer na grzyby . Oczywiście może też być spacer po młodniku bo tam od cholery grzybów jest a i między drzewami można pobiegać . Ile gościu masz lat chyba 100 jak widzisz las tam gdzie sadzonki zasadzili 90 lat temu , jak czytam takie brednie o zrównoważonej gospodarce ... to może lepiej podliczmy ile lasy państwowe biorą za jeden ścięty pakiet z rębni ? Bo to są zasadnicze pytania i ile zarabiają leśnicy oraz ile kosztuje "odlesiona " ziemia za ile komu jest sprzedawana ? A straty dla agroturystyki ? O startach jakie ponosi natura chyba mówić nie trzeba.

19:32, 27.03.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

EvaEva

2 1

Masz rację, gościu ma chyba ze sto lat albo bredzi.

13:58, 29.03.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

legendalegenda

1 1

Podobno oprócz bielików zagnieździł się też Piotruś Pan . Dzięki takiemu rzecznikowi możemy teraz spać spokojnie , bo "Kartuscy leśnicy zwracają też uwagę, że zmienia się "zawartość" i jakość kaszubskich lasów". Koszmar jakiś !!!

21:42, 29.03.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

hmmmhmmm

1 1

takich jaj to nawet za PRL nie było...

09:22, 31.03.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

do lasy znikajądo lasy znikają

1 1

Ludzie się obudzą jak nie będą mieli gdzie pojechać na rodzinną wycieczke czy grzybobranie :)

09:30, 31.03.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu expresskaszubski.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

0%