Zamknij

W rejonie Kartuz powstanie łącznica kolejowa i dwa wiadukty. Jest umowa

20:32, 10.09.2021 mat.pras./oprac.W.D. Aktualizacja: 20:47, 10.09.2021
Skomentuj fot. mat.pras./PKP fot. mat.pras./PKP

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowy na wykonanie prac na linii kolejowej nr 229 między Glinczem a Kartuzami. Zakończenie robót o wartości prawie 180 mln zł netto zaplanowano do marca 2024 r. Podróżni z Kartuz zyskają oczekiwany komfort obsługi na przebudowanej stacji, a dodatkowy tor w Dzierżążnie zapewni sprawne mijanie się pociągów.

W ramach inwestycji zmienią się stacja Kartuzy oraz przystanek w Dzierżążnie. W Kartuzach powstanie nowy peron jednokrawędziowy, a obecny zostanie wydłużony. W Dzierżążnie peron jednokrawędziowy zostanie zastąpiony szerszym peronem dwukrawędziowym.

Dzięki pochylniom zapewnione zostaną wygodne dojścia dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Będą wiaty, energooszczędne oświetlenie typu LED, nowe oznakowanie i gabloty informacyjne.

Dla osób niewidomych i niedowidzących powstaną ścieżki naprowadzające. Podróżni dojeżdżający na stacje rowerami będą mogli skorzystać z nowych stojaków. W Dzierżążnie powstaną również nowe miejsca parkingowe dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Nowe elementy systemu sterowania ruchem kolejowym zapewnią sprawną i bezpieczną jazdę pociągów.

- Krajowy Program Kolejowy to nie tylko duże inwestycje w aglomeracjach, ale także realizacja zadań zwiększających dostęp mieszkańców do kolei w mniejszych miejscowościach. Prace na linii z Kartuz do Trójmiasta zapewnią wygodną codzienną komunikację koleją, która staje się coraz bardziej komfortowa, przewidywalna i bezpieczna - powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

[ZT]35259[/ZT]

Wojewoda pomorski Dariusz Drelich podkreśla zaś, że kompleksowa modernizacja tej linii, łącznie z dworcem i przystankami to kolejna inwestycja zwiększająca dostępność komunikacyjną, szczególnie dla mieszkańców Kartuz. 

- Inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., realizowane ze środków budżetowych przy wsparciu funduszy unijnych. Efektem prac między Kartuzami a Glinczem będą wygodniejsze i sprawniejsze podróże do Trójmiasta koleją, która jest najbardziej ekologicznym środkiem transportu - zwraca uwagę Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. - Co istotne, to część większego projektu modernizującego ciąg transportowy Bydgoszcz – Trójmiasto, którego realizacja nie tylko poprawi dostęp mieszkańców do pociągów, ale umożliwi też portowi morskiemu w Gdyni odprawę większej ilości towarów przewiezionych koleją.

Jak informuje biuro prasowe PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w rejonie stacji Kartuzy powstanie łącznica o długości ponad 3 km, która umożliwi jazdę pociągów z Kościerzyny i Somonina przez Kartuzy w kierunku Trójmiasta bez konieczności zmiany czoła składu, co skróci czas podróży.

Na łącznicy powstaną dwa bezkolizyjne skrzyżowania - wiadukty kolejowe nad drogami wojewódzkimi nr 211 i 224. W Dzierżążnie dodatkowy tor zapewni sprawne mijanie się pociągów. Dzięki nowym urządzeniom i nawierzchni podniesiony zostanie poziom bezpieczeństwa na 3 przejazdach kolejowo-drogowych w Kartuzach i Dzierżążnie.

PLK podpisały umowę z firmą Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe Sp. z o.o. w Gdańsku na realizację prac w ramach inwestycji pn. Odcinek D - Roboty budowlane na linii kolejowej nr 229 odc. Glincz – Kartuzy, realizowanej w ramach projektu "Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto". Wartość inwestycji to 179 264 998,18 zł mln zł netto. Podpisano także umowę na pełnienie nadzoru autorskiego z konsorcjum firm Transprojekt Gdański Sp. z o.o. w Gdańsku (lider) oraz ECM Group Polska S.A. w Warszawie (partner) o wartości 4 680 000,00 zł netto.

Zakończenie prac planowane jest do marca 2024 r. Projekt ubiega się o dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Prace na linii z Glincza do Kartuz będą prowadzone w ramach projektu pn. "Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto". PLK zaplanowały m.in. przebudowę istniejących stacji oraz przystanków między Maksymilianowem a Gdynią, dobudowę drugiego toru na odcinku Maksymilianowo - Gdańsk Osowa i trzeciego toru na odcinku Gdańsk Osowa - Gdynia Główna oraz elektryfikację linii.

Modernizacja linii nr 201 wraz z liniami stycznymi usprawni połączenia pasażerskie Kaszub z Trójmiastem i Bydgoszczą. Poprawi się oferta kolei w połączeniach dalekobieżnych, regionalnych oraz aglomeracyjnych. Zwiększona częstotliwość i punktualność kursowania pociągów pasażerskich umożliwi ich lepsze skomunikowanie z innymi środkami transportu.

Po zakończeniu inwestycji zwiększy się prędkość pociągów pasażerskich do 160 km/h oraz towarowych do 120 km/h na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna i, odpowiednio, do 140 km/h oraz 100 km/h na odcinku Kościerzyna – Gdynia Główna. Poprawi się przepustowość linii, po której będzie mogło kursować więcej pociągów pasażerskich i towarowych. Podróżni zyskają lepszy dostęp do pociągów, a port w Gdyni możliwość odprawy większej liczby towarów przewiezionych koleją. Realizacja prac budowlanych w ramach projektu zaplanowana jest na lata 2021-2027.

(mat.pras./oprac.W.D.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(11)

torytory

6 3

elegancko 20:46, 10.09.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

qweraqwera

2 1

do sierakowic nie ma sponsora, hehe 21:53, 10.09.2021


reo

Kiedy do sierakowicKiedy do sierakowic

8 3

? 21:08, 10.09.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

jojekjojek

2 8

*%#)!& muchy bedzie wiosna...przeciez to tylko lacznica dla pociagow towarowych !!! a nie dla mieszkancow i podroznych ?! 21:52, 10.09.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

NickNick

4 1

Co Ty pi....lisz? 09:09, 12.09.2021


Przykre....tPrzykre....t

1 1

Jak sku.....yn to musi bić. Po co były zdjęcia jak karetka nie mogła przejechać gdańską od Żukowa? Odpowiedzta sami sobie 22:41, 10.09.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ŻenadaŻenada

5 0

Szanowna redakcjo likwidacja rzeczowych wpisów to taka wstępna forma totalitaryzmu. Najpierw znikają komentarze wraz z nimi znika inny sposób myślenia . A niby jesteście wyjątkowo tolerancyjni??? Czy raczej niebezpiecznie "tolerancyjni"???? 09:34, 12.09.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

infoinfo

Zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.


Kaszub1Kaszub1

4 3

NIECH wezmą się za odcinek Sierakowice -Kartuzy a nie tylko TRÓJMIASTO!! 11:08, 12.09.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KaszubKaszub

3 4

Bardzo dobra inwestycja no i trza pomyśleć o Sierakowicach i Lęborku 13:31, 12.09.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

infoinfo

4 1

tyle milionów wydano na projekty kosmodromu... a potem MGG trzeszczy że mu się budżet nie spina. 13:47, 12.09.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%