O stworzenie nowego kursu autobusowego z Kartuz do Kościerzyny zaapelował na ostatniej sesji Rady Powiatu Kartuskiego radny Andrzej Bystron. W odpowiedzi na interpelację starosta Bogdan Łapa stwierdził, że w tym roku nie jest to realne, a uruchomienie tras w 2023 r. wymaga m.in. przeprowadzenia analizy rynkowej. Dodał również, że linie, które funkcjonują na wskazanym obszarze, przynoszą spore straty.
Jest to kolejny wniosek Andrzeja Bystrona w tej kwestii. Pierwszy składał w 2019 r. Jak podkreślił, powodem zaprzestania działań w tym temacie były koszty utrzymania linii - 7 tys. zł miesięcznie.
- Dzisiaj, gdy mamy wozokilometry, dofinansowanie i likwidację tzw. białych plam, można by się znowu pochylić nad tym tematem. Gminy Kartuzy, Somonino, Stężyca są na pewno zainteresowane. Można by stworzyć montaż finansowy, rozmawiałem już z przewoźnikiem - PKS Gdynia. Również są zainteresowani - powiedział.
Jak zaznaczył w swojej interpelacji, byłoby zaniechaniem ze strony samorządów, aby ponownie nie wrócić do tego problemu.
W odpowiedzi starosta Bogdan Łapa wskazał, że wyznaczenie nowych linii w kierunkach: Kościerzyna-Stężyca-Brodnica Górna-Kartuzy oraz Kościerzyna-Egiertowo-Somonino-Kartuzy w tym roku nie jest już możliwe. Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych Wojewody Pomorskiego został już bowiem rozdysponowany.
- Uruchomienie powyższych tras w 2023 r. wymaga przeprowadzenia analizy sytuacji rynkowej oraz siatki połączeń wszystkich przewoźników na wskazanych trasach. Wprowadzenie nowych linii między powiatami wymaga uzgodnień, a w ostatnim etapie podpisania porozumień z sąsiednim powiatem lub porozumień gminno-powiatowych, w tym określenie organizatora przewozów - tłumaczy starosta.
Obecnie na wskazanym obszarze funkcjonują cztery linie autobusowe. Są to: linia marszałkowska relacji Kościerzyna – Stężyca – Sulęczyno nr 475 (częstotliwość: 16 kursów); linia, której organizatorem jest powiat kościerski na trasie relacji Kościerzyna –Żukowo- Gdańsk, nr 450 (częstotliwość: 19 kursów); linia, której organizatorem jest powiat kartuski na trasie Kartuzy-Ostrzyce –Szymbark-Stężyca Zgorzałe-Kartuzy nr 2205003U (częstotliwość: 4 kursy); linia komercyjna firmy P.A. „Gryf” relacji: Kartuzy – Somonino – Egiertowo – Kamela – Nowa Wieś Przywidzka (częstotliwość: 8 kursów).
Dodatkowo na trasie Kartuzy-Kościerzyna funkcjonuje 12 kursów połączeń kolejowych.
- Zaznaczyć trzeba, że wszystkie wyżej wymienione linie autobusowe wykazują znaczne deficyty. Linia, której organizatorem jest powiat kartuski, w pierwszym kwartale 2022 r. wykazała 50092,70 zł straty, natomiast średnia liczba przewiezionych osób dla jednego kursu wyniosła 19 pasażerów - wskazuje Bogdan Łapa. - Po dokonaniu wstępnej analizy z przewoźnikami i organizatorami transportu wynika, że uruchomienie każdej następnej linii, która chociażby w części będzie się pokrywała z już funkcjonującymi liniami, może spowodować likwidację jednej lub kilku funkcjonujących linii.
Starosta kartuski dodał jednak, że powiat będzie na bieżąco monitorować i konsultować z przewoźnikami oraz organizatorami sytuację na wskazanych liniach.
Liczba11:16, 27.04.2022
"Dodatkowo na trasie Kartuzy-Kościerzyna funkcjonuje 12 kursów połączeń kolejowych"
Serio, mamy takie połączenie? To połączenie autobusowe również posiadamy.
Nawet więcej, rozważając tymi kategoriami, to mamy połączenie nawet z Tczewem.
Czy powiat serio uważa, że ktoś kto chce dojechać do Kościerzyny z Kartuz, będzie jeździł na "około"?
To nie jest Toruń, że jedzie się okazjonalnie, Kościerzyna to miejscowość oddalona zaledwie o 30km a nie ponad 150km. Ktoś kto będzie dojeżdżał do pracy, nie będzie z Kartuz jechał do Żukowa, przesiadał się do Kościerzyny a potem w drodze powrotnej to samo.
Przywrócenie tego połączenia, pewnie ma sens dla pojedynczych osób, a zanim linia stanie się rentowna to minie kilkanaście lat.
Okno12:15, 27.04.2022
No wszędzie same straty, a nie tak dawno przedłużono umowę na przewóz autobusowy miejski, bo było takie zainteresowanie, że aż się ludzie w autobusach nie mieścili. Jeden taki miejski przejeżdża obok mnie, najwięcej osób, które naliczyłem to były trzy, łącznie z kierowcą. A niejaki tam logistyk, informował, że w tym roku z miejskich linii skorzystało kilka tysięcy osób.
To skoro jest tak źle, to czemu jest tak dobrze?
kaszub 133712:20, 27.04.2022
polaczenie zadupie-zadupie, zeby wiesniaki zostaly w swoim gronie i nie jezdzily do miasta? jestem za
Sce12:31, 27.04.2022
Z Sierakowic w niedzielę pierwszy kurs dopiero o 10.35,nigdzie nie idzie dojechać to jest dopiero średniowiecze w XXI wieku i wsytd dla samorządów
@Miszewo12:33, 27.04.2022
Dojechać z Kartuz do Miszewa graniczy z cudem.
Okienka godzinne między autobusami. Oczekiwanie w Przodkowie na kurs.
Brak bezpośredniego kursu Kartuzy-Miszewo-Chwaszczyno.
Mamy XXI wiek, a połączenia komunikacyjne gorsze niż za komuny.
Kolej13:24, 27.04.2022
Połączenie kolejowe Kościerzyna-Kartuzy? Pierwsze słyszę. No chyba, że z przesiadką w Borkowie
Do licha16:21, 27.04.2022
Dajcie wreszcie jakiś autobus z Sulęczyna w niedzielę. Kombinują z Kościerzyną a tu z wiochy bez torów wydostać się nie można po 15.00 w sobotę.
Kroki17:20, 27.04.2022
Ha, ha, ha połączenie kolejowe Kartuzy - Kościerzyna i to aż 12 kursów, jestem pełen podziwu dla kreatywności tego zarządu powiatu kartuskiego, a czy zarząd powiatu kartuskiego wie, że my Kartuzjanie, mamy połączenie kolejowe z Lęborkiem? Tak, na prawdę mamy takie połączenie, ono działa na tej samej zasadzie co połączenie kolejowe Kartuzy - Kościerzyna. A skoro kolej to przyszłość, to po co pakować się w autobusy? Przecież połączenie kolejowe jest i wg zarządu powiatu jest ich dużo i obywatele powinni być zadowoleni, tylko dlaczego Ci obywatele nie chcą z tego połączenia tak licznie korzystać? No nic tam nie zaświtało?
To już lepiej podjechać do Somonina samochodem,czy autobusem- choć tu też nie ma szału i dalej pociągiem.
No... z tym połączeniem kolejowym Kartuzy - Kościerzyna to pojechali.
Pekaes19:43, 27.04.2022
Jaki powiat takie połączenia tu wszystko jest problemem
fig23:28, 27.04.2022
W nie dalekiej przyszłości będzie kursować PKP lub PKM do Kościerzyny, bo linia będzie zmodernizowana Kartuzy-Somonino-Kościerzyna, to po co jeszcze kurs autobusowy szkoda na to kasy
STd07:50, 28.04.2022
Autobus ma przewagę pod względem ilości przystanków, ma ich więcej i może być w każdej miejscowości na trasie autobusu, pociąg niestety ma ledwie kilka, a chętni aby skorzystać z takiej formy, którzy mieszkają wzdłuż linii kolejowej, muszą pokonać kilka,kilkanaście kilometrów, co w dzisiejszych czasach dla wielu jest nierealne do wykonania.
Andrzej Bystron08:38, 28.04.2022
Tak może mówić osoba, która nie ma potrzeby jeździć do Kościerzyny - łatwo głosić pogląd cytuję: "szkoda kasy" proszę to powiedzieć prosto w oczy chorej osobie, która co miesiąc lub częściej musi prosić sąsiada lub wnuczka, aby pojechać do Kościerzyny (a koszty są całkowicie inne).
W tych sprawach 2-3 lata to przepaść.
Nadmieniam, że gdyby połączenia autobusowe byłyby bardzo rentowne to dawno nie było by takiego problemu.
kaszub 133712:31, 28.04.2022
^ bylo sie nie wprowadzac na zadupie bez zadnego zaplecza medycznego, proste
Zero emisji19:26, 29.04.2022
A ja mam proste rozwiązanie, paliwo niech za litr kosztuje minimum 12zł, ceny biletów autobusu i pociągu pozostają na obecnym poziomie, przedsiębiorcy, którzy świadczą usługi transportowe, oraz pochodne wymagające korzystania z dostawczaków itp, płacą połowę tej stawki za jeden litr.
W miesiąc na drogach zniknie 3/4 osobówek, które wożą powietrze. Bo ludzie przesiądą się do autobusów i pociągów, inni zamiast w pojedynkę, zaczną jeździć w czwórkę jednym samochodem i składać się na paliwo, zamiast czterema samochodami. Do tego problem zanieczyszczenia powietrza nagle zacznie znikać. Drogie paliwo to same plusy.
A i żeby nie było, przedsiębiorcy obowiązkowo kilometrówka, żeby nie było, że przejechali 100km, a paliwa zużyli 200 litrów.
Dziękuję nie trzeba dziękować za rozwiązanie problemów z liniami autobusowymi.
Stefa22:46, 30.04.2022
W Kartuzach nic się nie opłaca , tylko lepiej zmieniać nazwy ulic na świętych .
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu expresskaszubski.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
1 0
Juź sobie wyobrażam jak widziałeś ilość osób siedzących skoro ten busik ma zaciemnione szyby!!! Łgarzu jeden!
0 0
@Anatol28
Wiesz.. Gryf na trasę nie tylko puszczał te 10-15- letnie sprintery 906 z tymi ciemnymi szybami, ale również te jeszcze starsze many.
Bus podjeżdżając pod przystanek wieczorem włącza wewnątrz światło, co by pasażer widział gdzie idzie i nie przype... w coś. A że do niedawna było o 17 ciemno, to w takim pojeździe widać miejsca zajęte i miejsca wolne, takie akwarium podświetlone od środka.
Ciemne szyby nie zawsze oznaczają, że nic nie widać, słońce, latarnia pod odpowiednim kątem i .. zresztą co ja będę tłumaczyć.