Zamknij

Dziesięć ofert na przebudowę linii kolejowej Kościerzyna-Somonino-Kartuzy

14:00, 07.12.2022 M.Dz. Aktualizacja: 14:20, 07.12.2022
Skomentuj fot. archiwum/M.Dz. fot. archiwum/M.Dz.

Dziesięć ofert wpłynęło w przetargu na prowadzenie robót budowlanych na liniach kolejowych nr 201 odc. Kościerzyna-Somonino oraz nr 214 Somonino-Kartuzy. Najkorzystniejszą złożyła firma Budimex - to ponad półtora miliarda złotych. Trwa procedura wyłonienia wykonawcy tej bardzo ważnej dla regionu inwestycji. 

Jak poinformował w mediach społecznościowych radny powiatu kartuskiego Paweł Kowalewski, PKP PLK zakończyła etap zbierania ofert na realizację zadania pn. "Odcinek A - Roboty budowlane na liniach kolejowych nr 201 odc. Kościerzyna-Somonino oraz nr 214 Somonino-Kartuzy."

- Aż 10 wykonawców złożyło oferty. Najniższą ofertę na zamówienie podstawowe oraz opcjonalne złożyła spółka BUDIMEX S.A. na kwotę 1 579 609 909,92 zł brutto. Nie jest to jeszcze równoznaczne z wyborem tej oferty, przy tak dużej kwocie trwać pewnie będą jeszcze negocjacje. Co ważne, większość ofert jest niższa, niż kwota, jaką PKP PLK zamierzała przeznaczyć na sfinansowanie tej inwestycji, tj. 1 813 094 958,57 zł, a więc są duże szanse, że tak ogromna i strategiczna dla naszego regionu budowa zostanie realizowana - informuje powiatowy radny. 

Dzięki tej inwestycji pociągi wrócą na trasę Somonino-Kartuzy - powstanie bezpośrednie połączenie Kościerzyny z Kartuzami. 

W ramach prac zmodernizowanych ma zostać 8 km linii nr 214 Somonino- Kartuzy, a także 27 km linii kolejowej nr 201 na odcinku Kościerzyna - Somonino wraz z dobudową drugiego toru, która zwiększy przepustowość linii. 

- Linie zostaną zelektryfikowane. Sprawny i bezpieczny ruch pociągów zapewni przebudowa systemu sterowania ruchem kolejowym, w tym budowa LCS Kościerzyna i nowej nastawni w Somoninie - informowało PKP PLK S.A.

Przebudowane zostaną stacje i przystanki na linii nr 201 – Kościerzyna, Skorzewo, Gołubie Kaszubskie, Krzeszna, Wieżyca, Sławki i Somonino. Dostęp do kolei zwiększy się dzięki budowie nowego przystanku Somonino Bernardyno na linii nr 214.

W ramach zadania przewidziano m. in. budowę, przebudowę lub remont 10 wiaduktów kolejowych oraz 1 wiaduktu drogowego, jak również budowę lub przebudowę ponad 60 przepustów. Poziom bezpieczeństwa na styku dróg i torów podniesie także modernizacja 7 przejazdów – przejazdy na linii nr 214 zostaną wyposażone w sygnalizację świetlną, a na linii nr 201 dodatkowo w rogatki.

Po zakończeniu wszystkich prac i pozyskaniu niezbędnych pozwoleń pociągi pasażerskie na linii nr 201 pojadą z prędkością do 140 km/h (obecnie do 120 km/h), na linii nr 214 z prędkością do 120 km/h, a pociągi towarowe 100 km/h (obecnie do 80 km/h).

Modernizację linii nr 214 planuje się zakończyć w 2024 r., aby umożliwić ruch pociągów z Somonina do Gdańska przez Kartuzy i tzw. „bajpas kartuski”, na czas prac na linii nr 201 na odcinku Somonino – Gdańsk Osowa. Zakończenie wszystkich robót planowane jest w II połowie 2026 r.

[ZT]41009[/ZT]

 

(M.Dz.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(11)

1 579 609 909,92 zł 1 579 609 909,92 zł

13 1

Zastanawiam się, skąd oni wzięli te 92 grosze?
19:21, 07.12.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

A mnieA mnie

8 1

Zastanawia skoro oferty są niższe to co zta nadwyżka będzie powinno być jawnie tyle mieliśmy przeznaczone tyle zostało po przetargu i zrobimy dodatkowo np to czy to 20:46, 07.12.2022

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

@@

6 1

Nadwyżka pójdzie prawdopodobnie do TVP w ramach walki z infacją 10:45, 08.12.2022


Super Super

14 2

Takie inwestycje jak najbardziej na plus. I to są dobrze wydawane podatki, a nie rozdawane na socjal. 07:57, 08.12.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Skarszewy pow. staroSkarszewy pow. staro

4 1

Fajnie jest czytać o nowych inwestycjach kolejowych w regionie. Może po tej rozbudowie warto będzie się zastanowić, nad powrotem kolei do Skarszew. Przez MIASTO prowadziła kiedyś linia kolejowa z Kościerzyny do Stargardu Gdańskiego i Kościerzyna - Pszczółki. W obecnej chwili, część torowiska zamieniono na ścieżki rowerowe i deptaki, a budynek dworca zamieniono na lokale mieszkalne i użytkowe, więc nie popadł w ruinę. 13:08, 08.12.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

SZOK jak zwykleSZOK jak zwykle

4 2

Dworzec w Kościerzynie będzie miał przejście podziemne na perony !!!

Kartuzy zawsze w tyle !!! U nas nawet kładki nad torami !!!

A przydałoby się a z do Węglowej przejście i tam zrobić parkingi --- choćby...

Tyle w temacie 14:04, 08.12.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

A skąd środki finansA skąd środki finans

4 2

Jeżeli finansuje to UE to nic z tego nie będzie!!!

Ziobro i PIS blokują środki z UE 14:07, 08.12.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

SierakowiceSierakowice

6 2

Sierakowice czekają z gotowym planem budowy linii kolejowej.

Wszystko przygotowane.... tylko jedno jedno ale

Tylko nie ma pieniędzy z Unijnych !

***** *** 14:09, 08.12.2022

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

NormalnyNormalny

1 1

Gdyby nie sprzedaje szmaty z po to kasa by była. ***** po 16:24, 08.12.2022


Pażywiom UwidimPażywiom Uwidim

3 0

Dożyjemy 2027r ???

Zakończenie wszystkich robót planowane jest w II połowie 2026 r. 14:11, 08.12.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KaszebaKaszeba

2 8

Brawo PiS 16:23, 08.12.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%