Zamknij

Przyjaźń. Mieszkańcy nie zgadzają się na budowę biogazowni

14:53, 30.01.2025 Aktualizacja: 07:31, 31.01.2025
Skomentuj fot.źródło:https://maps.app.goo.gl/5oJPrmf2yHJbizYn9/plakat:nadesłane fot.źródło:https://maps.app.goo.gl/5oJPrmf2yHJbizYn9/plakat:nadesłane

Właściciel jednego z gospodarstw rolnych w Przyjaźni (gm. Żukowo) planuje budowę biogazowni o mocy niespełna 0,5 MW. Ten pomysł nie spodobał się mieszkańcom miejscowości. Zbierają podpisy w proteście przeciwko planowanej inwestycji.

Na lokalnych forach internetowych w Przyjaźni zawrzało, gdy jeden z mieszkańców poinformował o planach związanych z budową biogazowni na terenie jednego z gospodarstw. Mieszkańcy zamierzają protestować przeciwko planowanej inwestycji, chociaż dotąd niewiele wiadomo o szczegółach planowanej inwestycji i technologii, którą zamierza zastosować rolnik. 

Wedle definicji biogazownia rolnicza jest instalacją, która przekształca odpady organiczne takie jak gnojowica, obornik czy biomasa roślinna w biogaz w procesie fermentacji. Powstaje biogaz, z którego następnie można wytwarzać energię elektryczną lub ciepło. W sieci można znaleźć informacje na temat funkcjonowania biogazowni rolniczych: 

Mieszkańcy piszą, że obawiają się fetoru i tego, że biogazownia negatywnie wpłynie na rozwój miejscowości. Warto jednak zaznaczyć, że Przyjaźń jest miejscowością o charakterze wiejskim z dużymi obszarami rolniczymi. 

Nastroje próbuje nieco tonować sołtys Przyjaźni Mariusz Chrzanowski. Zamieścił informację, w której zaznaczył, że nie została jeszcze wydana żadna decyzja odnośnie planowanej inwestycji.

Jeden z sąsiadów właściciela gospodarstwa otrzymał jedynie zawiadomienie o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji ustalającej warunki zabudowy dla inwestycji, która ma polegać na budowie biogazowni o mocy do 0,499 MW.

Podkreślił, że reakcja mieszkańców jest zrozumiała, bo obawy bardzo często mogą wynikać z nieznajomości zagadnienia i szczegółów sprawy. 

Niezależnie od tego ruszyła akcja zbierania podpisów pod petycją przeciwko realizacji inwestycji. Podpisy będą zbierane m.in. dzisiaj od godz. 17.00 do 21.00 w świetlicy wiejskiej w Przyjaźni. 

Aktualizacja godz. 18:42

Marian Stenzel, właściciel gospodarstwa, który skontaktował się z nami po publikacji artykułu deklaruje chęć organizacji spotkać z mieszkańcami, w czasie których przedstawi szczegóły dotyczące planowanej inwestycji. 

- Chcę wybudować biogazownię w oparciu o najnowsza technologię. Produktem wykorzystywanym w całym procesie będzie kukurydza i kiszonka, a więc to co powstaje w moim gospodarstwie, a nie padłe zwierzęta czy jakieś inne odpady, jak ktoś próbuje sugerować w internecie - mówi Marian Stenzel. - Myślę, że całe zamieszanie wynika po prostu z braku świadomości na temat funkcjonowania biogazowni. Dlatego już zaproponowałem w Urzędzie Miejskim w Żukowie, że zaproszę ekspertów i zorganizujemy wspólnie spotkania dla mieszkańców zainteresowanych tą sprawą. Chodzi o wyjaśnienie wszystkich kwestii i wątpliwości, które się pojawiły. Zjeździłem Europę, żeby zobaczyć jak ta technologia się sprawdza i w samych Niemczech takich biogazowni jest już mnóstwo. Nie ma mowy o jakichkolwiek uciążliwościach takich jak zapachy. Odpowiedź jest prosta - cała instalacja jest tak skonstruowana, że nic nie ma prawa wydostawać się poza nią. Pewnie niewiele osób zdaje sobie sprawę, że biogazownia funkcjonuje w Baninie. Jest ona niemal niewidoczna i niewyczuwalna dla otoczenia. Ale chcę o tym wszystkim opowiedzieć podczas spotkań, których terminy podamy do publicznej wiadomości. 

(W.D.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(50)

Obywatel Obywatel

21 4

W baninie to zbudować, tam pełno zwolenników zielonej energii a biomasy pełno w tych gettach na polach, smród nie dojdzie do Żukowa.

15:45, 30.01.2025
Odpowiedzi:2
Odpowiedz

Piszczek Piszczek

3 4

W Baninie ten g_oo_w_n_o biznes już został oprotestowany.

16:40, 30.01.2025

do Obywateldo Obywatel

4 5

jakbyś doczytał do końca artykułu to byś wiedział, ze w Baninie już od dawna jest
nie doczytacie a komentujecie
ciemnota

07:36, 31.01.2025

Do DrewkiDo Drewki

29 8

W Przyjaźni co roku ubywa ziemii rolnej i wieś traci charakter rolniczy i staje się podmiejskim osiedlem. My wiemy, jak będzie wyglądać to gazowe szambo, dlaczego Pan nie zamieścił wszystkich informacji???

16:10, 30.01.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Człowiek Człowiek

27 10

Te mega szambo ma być w zabytkowym centrum wsi Przyjaźń. Pomiędzy dwoma domami seniora i obok domów rodzinnych. Jeszcze na przeciw plebani i świetlicy wiejskiej.

16:12, 30.01.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

PozdrawiamPozdrawiam

23 4

Uuu widac ze expresskaszubski pisze zgodnie z polityczna wola urzednikow. Czekamy na artykuly w niezaleznych mediach a nie wstawianie filmow promujacych biznes biogazowni. To nie jest dziennikarstwo

16:15, 30.01.2025
Odpowiedzi:2
Odpowiedz

Do pozdrawiamDo pozdrawiam

6 4

Jest tak jak piszesz. Express kaszubski pisze jak mu urzędnicy karzą, bardzo dobrym przykładem są Sierakowice, usuwanie nie wygodnych komentarzy i lajków

16:41, 30.01.2025

Przyjazn232Przyjazn232

11 14

Tendencyjne to są wypowiedzi grupy mieszkańców którzy nie mając bladego pojecia o czym mówią nagle podnoszą wielkie larum. Piszecie o większości biogazowni w Polsce z którymi są problemy? A znacie jakieś dane? Bo ja wczoraj znalazłem w internecie artykuły na temat raptem 3 biogazowni z którymi są/były problemy. A jest ich w Polsce ponad 200. Jeszcze się nic nie wydarzyło a już niektórzy społecznicy wypisują bzdury o odwołaniu p. Burmistrz, jakby miała jakikolwiek wpływ na to czy i jaka decyzja będzie wydana. Najpierw może pogadajcie z inwestorem i dowiedzcie się co planuje, a nie stajecie okoniem na samą wieść przekazaną przez jakiegoś lokalnego frustrata.

17:11, 30.01.2025

Janusz biznesu Janusz biznesu

27 13

Trzeba mieć 💩 w głowie, żeby takie rzeczy robić w centrum miejscowości pod zabytkami, w tym pod kościołem.

16:37, 30.01.2025
Odpowiedzi:2
Odpowiedz

NoNo

9 1

Rączka rączkę myje . Ktoś kiedyś powiedział: z kłamstwem daleko nie zajdziesz a z prawdą z miejsca nie ruszysz

16:44, 30.01.2025

GochaGocha

7 5

Centrum miejscowości? Uśmiałem się jak to czytałem.

20:51, 30.01.2025

MieszaniecMieszaniec

21 8

Takie szkoliwe i uciążliwe inwestycje nie powinny być budowane w centrum wsi, gdzie w okolicy znajdują się zabytki, domy starców, szkoła, wiele domów których ciągle przybywa ze względu na atrakcyjna lokalizację.

16:45, 30.01.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MieszkaniecPrzy1MieszkaniecPrzy1

29 5

Tendencyjny artykuł. Pod pretekstem bycia obiektywnym autor robi z mieszkańców pomyleńców którzy protestują przed „nie wiadomo czym”. Proszę przejrzeć internet. Wszędzie gdzie stoją takie budowle śmierdzi i uprzykrzają się życie mieszkańcom. Spadają ceny nieruchomości, a to że Przyjazn jest wsią rolniczą, to porostu KIT Panie redaktorze.

16:49, 30.01.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

No i sie odezwaliNo i sie odezwali

18 21

Od razu widać kto pisze. Artykuł jest rzeczowy i konkretny, a nie pisany pod tezę. No ale paniusie z miasta co to myślą że kurczaki biorą się z Lidla albo Biedronki są niezadowolone. Mieszkacie na wsi ludzie! Dajcie też żyć rolnikowi!

16:49, 30.01.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

No i się odezwałNo i się odezwał

9 9

Widzimy kogo trzymasz stronę. Pewnie jesteś kimś od inwestora i nie będziesz mieszkał blisko tego. Inwestor ma zamiar postawić to w samym centrum wsi, gdzie są zabudowania, domy, zabytkowy pałac itd. Smród z takich Biogazowni to nie to samo to uroki mieszkania na wsi Paniusiu!

16:55, 30.01.2025

@MieszkaniecPrzy1@MieszkaniecPrzy1

18 15

Tak to jest Twoje źródło wiedzy - Facebook i internet. Ciekawe czy zapach też poczułeś przez telefon bo to by była ciekawa funkcja. Nawet nie zadaliście sobie ludzie trudu żeby się dowiedzieć o co chodzi. No ale jesteście na nie. Ot i wszytko w temacie. Jeszcze zaprotestujcie bo kogut pieje albo krowa się odezwała na łące.

16:52, 30.01.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Nie jesteś mieszkańcNie jesteś mieszkańc

14 4

Żal mi Ciebie. Myślisz, że ludzie, którzy mieszkają na wsi nie lubią posłuchać jak kogut pieje? Niektórzy właśnie po to się przeprowadzają. Dla spokoju i natury, ale nie dla smrodu, który jest nie do zniesienia i przez, który nie można nawet okna otworzyć. Mieszkańcy właśnie sobie zadali trud i wiedzą doskonale o co chodzi. A Ty słuchasz polityków i tych milionerów, którzy rujnują ludziom życie tam, gdzie sami nie mieszkają. Ty prawdopodobnie się cieszysz, że nikt nie planuje takiej inwestycji obok Ciebie.

17:08, 30.01.2025

BoberprzyBoberprzy

14 4

Na smród nie ma paragrafów ani norm i te szarej strefie pan gospodarz będzie niszczył życie mieszkańcom. A ten filmy w artykule to zwykła papka.

17:04, 30.01.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ObywatelkaObywatelka

12 4

Pan "redaktor" to słyszy dzwony ale nie wie z którego kościoła. Chciał pomóc a wyszło jak zwykle, żenada.

17:08, 30.01.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Co to za ludzie?Co to za ludzie?

11 21

Tyle się mówi że biogazownie to przyszłość i ekologia ale niektórzy widać mocno ugrzęźli w minionej epoce

17:14, 30.01.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Normalny Normalny

6 2

Biogazownia tak, ale dla rolnika, co ma 60 ha i las za miedzą.

17:48, 30.01.2025

@Boberprzy@Boberprzy

9 16

Byłeś kiedyś przy takiej biogazowni? Na pewno nie. Powtarzasz to co ktoś wrzucił w necie i to jest wszystko co wiesz o sprawie. Trzeba było dalej mieszkać w bloku. Na wsi nie zawsze pachnie fiołkami

17:19, 30.01.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Jaaaaa Jaaaaa

6 17

Czyżby w przyjaźni sami pisowcy mieszkali co z wami zielona energia wam przeszkadza czy wyście za uśmiechniętą polską nie głosowali a jak widzicie w jakim gówn.e siedzicie to co wróć Obajtek z energią jądrową. I dobrze niech powstanie niech wam śmierdzi eko oszołomy.

17:21, 30.01.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MentalnośćMentalność

13 14

To jest ta nasza mentalność - założę się że ci wszyscy co tak protestują są mega eko jak ktoś zapyta. Bo to tak modnie. Ale jak chłop we wsi chce postawić biogazownię żeby przetwarzać odpadki z gospodarstwa to protest. A idźcie ludzie....

17:24, 30.01.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

OdpadkiOdpadki

6 2

Będą z tej biogazowni wyrzucane na pole kapusty. Latem nikt nie wyjdzie na ogród.

17:57, 30.01.2025

UżytkownikUżytkownik

Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.


Oj tam Oj tam

9 7

W takich Kartuzach to by bez problemu dostał zgodę,bez znaczenia czy w centrum czy nad jeziorem. A w Przyjaźni ludzie robią wielkie halo

17:33, 30.01.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

NiepolitykujNiepolitykuj

6 2

Do wszystkiego trzeba politykę dodać no nie?

17:34, 30.01.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Do rolników Do rolników

10 17

Mam apel do rolników - napiszcie kontrpetycję żeby pomóc temu rolnikowi skoro chce się rozwijać. Nie może być tak że ktoś się sprowadził na wieś i nagle rolnik nic nie może już zrobić bo komuś to przeszkadza. Paranoja to jest! Jednemu śmierdzi drugim kogut zapieje. Ludzie gdzie my doszliśmy

17:50, 30.01.2025
Odpowiedzi:6
Odpowiedz

Jaki rolnik?Jaki rolnik?

7 3

Przestań stosować techniki propagandowe, kłamstwa, manipulacje, wyolbrzymione mity. Niestety w Przyjaźni kury nie pieją. Rolnicy podzielili działki rolne po Niemcach na działki budowlane i wcale nie mają ochoty robić w polu na kilku hektarach. Prawdziwy rolnik, to taki, co ma gospodarstwo wielkoobszarowe.

18:03, 30.01.2025

Do rolnikaDo rolnika

8 2

Czyli rozumiem, ze skoro jest to wies to budowanie biogazowni w samym centrum obok zabudowan mieszkalnych, domow seniora, szkoly, placu zabaw, jeziora jest ok? Mysle, ze zapach obornika czy pianie koguta nikomu nie przeszdadza i nie porownujmy prosze tych dwoch rzeczy ze soba.

18:15, 30.01.2025

@Jaki rolnik?@Jaki rolnik?

3 7

Masz rację, że w Przyjaźni kury nie pieją. Ale wiesz, trudno żeby kura piała. Pieje to raczej kogut 🤣🤣🤣

Widzisz i takie wy macie rozeznanie. Nie rozróżnisz kaczki od kury, żyta od pszenicy, ale za to chcesz się wypowiadać na temat biogazowni. Zdajesz sobie sprawę, że to jest mega słabe?

18:21, 30.01.2025

. .

6 1

A gdzie ja napisalam, ze kury pieja?😂 Cos z oczami masz? Napisalam, ze kogut wiec naucz sie czytac

18:37, 30.01.2025

@.@.

0 3

Sprawdź swój wpis, a potem umów się na wizytę do okulisty 🤣🤣🤣

18:45, 30.01.2025

Do wyżej Do wyżej

2 1

To było w gwarze i po staropolsku. Kur to kogut.

10:32, 31.01.2025

UżytkownikUżytkownik

Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.


leoleo

11 14

Chciałbym przypomnieć, że Przyjaźń to jest wieś. Na wsi prowadzi się działalność rolniczą, w tym produkcję zwierzęcą. Biogazownia opiera swoją produkcje na m. in. na oborniku i gnojowicu, powstających przy hodowli zwierząt. Czyli biogazownie można uznać za działalność. Każdy kto wybudował dom w Przyjaźni musi sobie zdawać sprawę, że to jest wieś.

18:16, 30.01.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

z dystansuz dystansu

9 9

Przyznam, że przeraża mnie trochę ogólna indolencja ludzi. Dzisiaj źródłem wiedzy staje się jakiś post na fb czy link zamieszczony w interenecie. Ludzie nawet nie spróbują dowiedzieć się o co chodzi, ale piszą petycje zbierają podpisy, a dopiero potem się zastanawiają. Kolejność chyba powinna być odwrotna.

18:29, 30.01.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

DG91DG91

11 9

Proponuję każdemu kto neguje proekologiczne pomysły aby najpierw odwiedził tego typu instalacje i zobaczył jak funkcjonuje a potem wydawał opinie na temat budowy biogazowi.

18:43, 30.01.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

JoJo

14 10

Lęk przed brakiem wiedzy jest standardem.
To samo z 5G, prądem, falami radjowymi, szczepionkami etc....
Biogaz jest produkowany w bioreaktorach zamkniętych i spalany przez agregat. Nie ma czegoś takiego że śmierdzi czym kolwiek. Element po produkcyjny nie śmierdzi praktycznie wogóle, zwykła pryzma gnojowicy rolniczej ma większy fetor. To co obecnie śmierdzi w Przyjaźni to wylewane szambo po nocach na które jest przyzwolenie sąsiedzkie i nie prowadzi się strajków. Nie raz widziałem papiery toaletowe i inne na łąkach i rowach.
Tam gdzie są biogazownie i to w centrum miejscowości, nikt nie nażeka. Na tomiast tam gdzie mają powstać są strajki przez brak wiedzy.
I nie porównujcie szadulek do biogazowni rolniczej bo to różne technologie. Szadułki postawiły biogazownie która wysysa gazy ze składowiska aby ograniczyć fetor który tam powstaje, co przyniosło pozytywne skutki. Biogazownia pracuje w systemie zamkniętym inaczej nie mogła by funkcjonować.

18:54, 30.01.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

UżytkownikUżytkownik

Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.


Mamy już XXI wiekMamy już XXI wiek

6 10

Niestety Przyjaźń powinna zmienić nazwę na Wieczna Niezgoda. Dodam. Zacofanie.

19:37, 30.01.2025
Odpowiedzi:2
Odpowiedz

Magdalena tMagdalena t

6 3

Chodzi o lokalizację a ma być to centrum wsi w okolicy kościół szkoła. Mogło wybrać inne miejsce. Inwestor ma już na sumieniu zanieczyszczenie środowiska nie ufam w jego dobre intencje tylko w to że będzie się bogacił zdrowiem inkosztwm innych

21:55, 30.01.2025

ZopkaZopka

4 0

W tej kwestii w Przyjazni pełna zgoda! A co do zacofania, to z calym szacunkiem droga pani/drogi panie, ale widac, ze jest pani/pan totalnym laikiem w temacie.

08:22, 31.01.2025

XxxxxxxxxcccxxXxxxxxxxxcccxx

9 9

Marian niech sobie wybuduje biogazownię w pępowie jak jest taki nowoczesny i niech sobie wącha te smrody (już raz wylewał pomyje po kapusie itp do żeki smród i to jest ta ich nowoczesność

19:44, 30.01.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

HansKHansK

6 6

Ktoś ma jakiś ambitny plan, eko projekt to już zazdrośnicy mają wiele do powiedzenia. Czym ta wieś zabłysnęła? Powstaniem biedry i ozdobami przy drodze za poprzedniego sołtysa.

20:54, 30.01.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Adwokat sAdwokat s

3 1

Aż jestem ciekaw czym ty zabłysnełeś i skąd jesteś pewnie z pęp... Czekam na to spotkanie przygotuje się mam sporo materiałów i sporo pytań

21:10, 30.01.2025

ZopkaZopka

10 4

Jak wierzyc czlowiekowi, ktory jest odpowiedzialny za wpuszczanie sciekow do strumienia leśnego na granicy Pepowa i Banina? A teraz chce zbudowac smierdzaca biogazownie tuz obok domow spokojnej starosci i osiedli domow w samym centrum wsi. Nie trzeba byc ekspertem, zeby wiedziec jaki to bedzie smrod i jak daleko bedzie sie niosl. Pan, ktory przez 30 lat pracowal przy instalacjach przy biogazowniach stwierdzil, ze Szadolki to przy tym lawenda. I nie ma tu znaczenia, ze to kukurydza i kiszonka. W Tragaminie tez jest kukurydza i kiszonka a fetor nie do zniesienia. Stop dla biogazowni w Przyjazni!

21:08, 30.01.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

wieś wieś

3 7

Panie Marianie ,niech pan nie daję mieszkańcom ,pan im pokaże jak będzie pan gnój wywoził na pola ,wtedy poczują smród w Przyjaźni to każdy zmieni zdanie . Opisuje cię pana Stenzla ale on nie pilnuję polów gdzie ma sadzone kapustę ,buraczki itd.ale chodzić mu po polach ii brać jak swoje to jest ok dla pana Stenzla Zastanówcie się ludziska .

21:19, 30.01.2025
Odpowiedzi:2
Odpowiedz

Do wieś.Do wieś.

7 0

Mieszkam w Przyjaźni i w życiu nikomu nic nie ukradłem. Nie jestem też przeciwnikiem nawożenia obornikiem. Taka praca na roli. Co innego jednak biogazownia po miedzy budynkami. Jest tyle miejsc oddalonych od domów na takie inwestycje. Dlaczego ten Pan koniecznie chce umiejscowić to coś w środku zabudowy jednorodzinnej. Przecież ci ludzie pracowali na te domy całe życie, a ta inwestycja obniży wartość ich nieruchomości. W imię czego, zysku jednego człowieka?

21:35, 30.01.2025

HeheheHehehe

7 0

Marian wywozi gnój na pole i nie potrafi go zaorać w przeciągu 24h. Na to są paragrafy, a nikt mu pod górkę nie robi. Ale coś czuję w kościach, że zacznie. Ps. Od ciebie aż kipi wazeliną.

22:09, 30.01.2025

Do przyjazn 232Do przyjazn 232

6 1

No niestety, ale nie masz racji. Podaj choć jeden przykład realizacji biogazowni w Niemczech, gdzie podróżował Pan Stencel, po środku miejscowości. Ja jakoś nie widziałem. Problemem nie jest tylko możliwy fedor, lub jego brak, ale także estetyka. Czy chciałbyś mieć tuż za oknem wspaniały widok na zbiorniki?

21:27, 30.01.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Korol kKorol k

1 5

Hahaha to niech pilnuje swoje . A obornik itak wozi i nikomu jakoś tyle lat nieprzeszkadzało . Niewiesz co piszesz aż śmiać się chce z takich komentarzy

21:27, 30.01.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

HahahaHahaha

2 0

Karolu, ale już niebawem zacznie przeszkadzać :)

22:14, 30.01.2025

UżytkownikUżytkownik

Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.


Magdalena tMagdalena t

7 1

Państwo redaktorzy czy już tak trudno poszukać głębiej i pisać rzetelniej? Gdzie informacja że biogazownia ma powstać w centrum wsi ? Gdzie w okolicy jest zbiornik wodny, kościół, szkoła, i mnóstwo domów? Państwo redaktorzy brak informacji jeden z mieszkańców przesłał zdjęcia pisma które otrzymał z gminy ich treść jasno wskazuje gdzie i co ma powstać. Inwestor był złapany na gorącym uczynku o ukarany już za zanieczyszczenie środowiska. Redakcjo kochana sprawdzajcie treści a nie piszecie głupoty pod dyktando inwestora. Ludzie zamieszkujący wieś Przyjaźń to często ludzie którzy wyprowadzili się z Gdańska na wieś dla ciszy i spokoju dla siebie o swoich rodzin. Jak można napisać że jesteśmy nie myślący i zaściankowi.

21:50, 30.01.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

DawidDawid

0 4

Pisze że będzie wykorzystywana kukurydzą i kiszonka, więc problemów z zapachem nie będzie, bo to ładny zapach. Gorzej gdyby to był obornik albo gnojowica. Mi tam by nie przeszkadzał ani obornik ani gnojowica

22:55, 30.01.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Skąd?Skąd?

1 1

Tyle kapusty, kukurydzy i ziemniaków? Zresztą kiszonki też śmierdzą. A tak naprawdę to podejrzewamy, że na początku kiszonki, a potem obornik, bo tańszy.

14:17, 31.01.2025

Mieszkanka wsi Mieszkanka wsi

9 1

Przyjaźń już dawno nie jest wsią rolniczą powoli się robi" małym miasteczkiem " także nie pozwólmy by w centrum wsi jeden rolnik zrobił "oborę " trzeba zaznaczyć że Pan Marian Stenzel nie mieszka w Przyjaźni to niech w Pępowie pod domem taki biogazownik wybuduje albo gdzieś indziej, ale nie w centrum wsi. Pan Marian zawsze traktował ludzi bez szacunku, zrozumienia, wsparcia wiem bo pracowałam na polu, zbierając ogórki. kapustę.

23:58, 30.01.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

No proszę No proszę

1 1

W sam raz na dobrego kolegę dla karierowicza sołtysa.

10:34, 31.01.2025

SkedSked

2 2

Poniewaz ma to być biogazownia , to będzie wytwarzac ekologiczny gaz, ten gaz ma być spalany - kolejna instalacja z kominem, jak wysokim ? - z komina na pewno będzie wylatywal czysty ekologiczny tlen, nie CO2, gratulacje dla rolnika, który zasili ogłupiały eurokolchoz w czysty zielony " tlen "

02:03, 31.01.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Rety Rety

3 0

Siarkowodór, to tlen?

10:29, 31.01.2025

SdkSdk

4 7

I gdzie ten rolnik ma działać jak cholernym mieszczuchom na wsi wszystko przeszkadza.....wypad miejskie dziadostwo

06:58, 31.01.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

jajajaja

5 0

A ten gnój pewnie będzie zwoził do centrum wsi w hermetycznych paczuszkach. Tylko czasami coś się rozszczelni I uleje na głównym skrzyżowaniu. Pozdrawiam

07:51, 31.01.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Pozdrawiam Pozdrawiam

3 0

20 ciężarówek na dobę.

10:27, 31.01.2025

KapustaKapusta

3 1

No napewno będzie to kukurydza i kiszonka . Mając odpady od kapusty , ziemniaka to te odpady pewnie da na utalizację a kupi kukurydzę haha no super bajeczki

09:57, 31.01.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Jasne Jasne

2 0

To będzie szambo.

10:26, 31.01.2025

Fałszywy Sołtys Fałszywy Sołtys

3 2

W tej całej „aferze” najbardziej zadziwia mnie postawa pseudo Sołtysa Przyjaźni, który od dawna wiedział o tej biogazowni a teraz zgrywa wielkiego bohatera ludu. Pozorant, który udziela się tylko na Facebooku

10:45, 31.01.2025
Odpowiedzi:2
Odpowiedz

Zgadza się Zgadza się

2 0

Pozorant, który tak naprawdę nie jest po stronie mieszkańców. Poza tym on mieszka prawie w Otominie. Od inwestora bierze fundusze na festyny.

12:00, 31.01.2025

ŁapińskaŁapińska

2 0

Kolejny Sołtys, który dzieli wieś na część lepszą i gorszą. Ul. Łapińska ma zaniedbane klomby, założone z funduszu sołeckiego. Facet bywa nieżyczliwy.

12:10, 31.01.2025

GotowGotow

0 4

Jeśli ktoś czerpie korzyści z fermentacji BEZTLENOWEJ odpadów organicznych, to uważacie, że będzie jakikolwiek odpad trzymał na wolnym powietrzu?.... xD
Polska to biedny kraj. Bieda przede wszystkim umysłowa.

12:14, 31.01.2025
Odpowiedzi:2
Odpowiedz

Jasne Jasne

2 0

Rusek? Dlaczego obrażasz Polaków?

12:40, 31.01.2025

CC

1 1

Ich nie trzeba obrażać. Sami obnażają swój poziom.

19:36, 31.01.2025

SamaosSamaos

2 3

Ciekawe, że w krajach gdzie poziom umysłowy jest większy takich rolniczych biogazowni jest kilkakrotnie więcej niż obecnie w Polsce, a ciągle powstają nowe. U nas niestety dominuje jakiś paradoks, bo wszyscy chcą mieć tani prąd, ale nikt nie chce elektrowni. Taka biogazownia, jest bezpieczniejsza dla środowiska niż elektrownia węglowa czy nawet jądrowa. Bo pierwsza truje nas cały czas, a druga wytwarza odpady radioaktywne, które nie ulegają utylizacji, tylko składuje się je w izolowanych składowiskach na setki lat, gdy przedostanie się to do wód gruntowych mamy skażenie, gdy coś piźnie w elektrownię mamy skażenie na dekady.
Jak jakimś cudem wywali taka biogazownia to trochę pośmierdzi i tyle, można to usunąć.
Tak dla co niektórych, nie jestem przeciwnikiem elektrowni jądrowych, bo ich potrzebujemy i to na już.
Bo to stabilne wydajne źródło pozyskiwania energii elektrycznej, które nie emituje gazów, które uznawane są za szkodliwe.
Tak dla porównania jakieś 10 lat temu był wybuch wulkanu na Islandii, ilość gazów i popiołów i pyłów jakie wyrzucił ten wulkan jest tak wielka , że wszystkie razem elektrownie węglowe w UE się chowają z emisją tych szkodliwych pyłów, CO2 itd.
Wulkan wrzucił przez ten niecały miesiąc tyle co te elektrownie przez 100 lat.

12:35, 31.01.2025
Odpowiedzi:2
Odpowiedz

Kim jesteś?Kim jesteś?

2 1

Polakiem, Kaszubą, czy Niemcem?

12:38, 31.01.2025

GotowGotow

4 2

O to to, biogazownie byłyby świetnym zrównoważeniem dla źródeł odnawialnych - w końcu nie zawsze słońce świeci i wieje odpowiednio silny wiatr. Elektrownie szczytowo-pompowe to z kolei raczej większa i trudniejsza inwestycja. A odpadów organicznych mamy przecież dostatek, byłby wsad do fermentacji, który po przerobieniu jako poferment staje się idealnym nawozem na pola :) Nic się nie marnuje, energia za free, perpetuum mobile wręcz ;)

14:00, 31.01.2025

SamaosSamaos

1 4

@Gotow
Twojego wpisu i tak 99% tych mieszkańców Przyjaźni nie zrozumie.

12:37, 31.01.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MozeszMozesz

1 0

Tylko w Niemczech istnieje coś takiego jak ustawa odorowa, to i pilnują się ze smrodem, a u nas wiadomo jak będzie

16:45, 31.01.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

UżytkownikUżytkownik

Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.


Szary KowalskiSzary Kowalski

1 1

Jak gdnije na polu to jest ok?

18:47, 01.02.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

XDXD

1 1

Jako mieszkaniec Przyjaźni odpowiem - i dobrze, niech buduje. Dość mam robienia z mojej wsi miasta pod dyktando naplywowcow.

13:50, 03.02.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

N16N16

0 0

Jeśli biogazownia o mocy **0,5 MW** ma działać głównie w oparciu o **kukurydzę i kiszonkę kukurydzianą**, to jej roczne zapotrzebowanie na ten surowiec można oszacować na podstawie wydajności metanowej kukurydzy.

### **Ile kiszonki potrzeba do zasilania biogazowni 0,5 MW?**
1. **Średnia wydajność biogazu z kiszonki kukurydzy** wynosi **180–220 m³ biogazu na tonę**.
2. Biogazownia o mocy **0,5 MW** potrzebuje około **2 000–2 500 m³ biogazu dziennie**.
3. To daje roczne zapotrzebowanie na biogaz na poziomie **700 000–900 000 m³**.
4. Aby wytworzyć taką ilość biogazu, potrzeba **4 000–5 000 ton kiszonki kukurydzianej rocznie**.

### **Skutki dla rolnictwa i lokalnej gospodarki**
- Uprawa **4 000–5 000 ton kukurydzy** oznacza konieczność zagospodarowania **około 150–200 hektarów gruntów rolnych** wyłącznie pod ten cel.
- Może to prowadzić do **monokultury**, co wyjaławia glebę i zwiększa zużycie nawozów oraz środków ochrony roślin.
- Wzmożony transport kiszonki do biogazowni (setki ciężarówek rocznie) zwiększy ruch na lokalnych drogach.

### **Podsumowanie**
Biogazownia oparta na kiszonce kukurydzianej wymaga dużych ilości tego surowca, co może mieć **istotny wpływ na lokalne rolnictwo i środowisko**. Warto zastanowić się, czy takie wykorzystanie gruntów i transportu jest korzystne dla mieszkańców i rolników.

19:07, 09.02.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ImkaImka

0 0

Na ulicy Przyjaznej zimą jest taki smród że nie ma czym oddychać. Niestety co roku te same domy zasmradzają całą okolicę. Nawet w domu czuć to czym ludzie palą w kominkach i piecach

19:47, 07.03.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu expresskaszubski.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

0%