W Centrum Kultury Spichlerz w Żukowie odbyło się seminarium "Zaprogramowani na kulturę - cyfrowe działania z młodzieżą", podsumowujące projekt „Cyfrowa Akademia Kultury”. To szeroko zakrojony program edukacyjno-kulturalny. Przybyli pracownicy instytucji kultury z Pomorza, w tym również z powiatu kartuskiego.
Spotkanie, które odbyło się dziś w Żukowie, zamknęło kilkumiesięczny cykl intensywnych szkoleń i warsztatów adresowanych do dzieci oraz pracowników instytucji kultury z Pomorza.
Cyfrowa Akademia Kultury to długofalowy program edukacyjno-kulturalny OKiS, łączący działalność warsztatową dla dzieci i szkoleniową dla animatorów kultury. Od początku miała ambitny cel: połączyć nowoczesne technologie z lokalnym dziedzictwem i umożliwić młodym mieszkańcom gminy Żukowo twórczą zabawę narzędziami przyszłości.
Dzieci w wieku 8-12 lat uczyły się animacji poklatkowej, podstaw grafiki komputerowej, tworzenia obrazów z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, a także eksplorowały światy AR i VR. Wszystko to w oparciu o motywy z historii i kultury regionu.
[ZT]69836[/ZT]
Równolegle edukatorzy i animatorzy kultury brali udział w specjalistycznych szkoleniach obejmujących m.in. cyberbezpieczeństwo, aplikacje mobilne, otwarte zasoby kultury i nowe technologie w animacji społecznej. Ich zadaniem było zdobycie kompetencji umożliwiających włączanie cyfrowych narzędzi do codziennej pracy z dziećmi i młodzieżą.
Dzisiejsze seminarium zgromadziło przedstawicieli instytucji kultury, edukatorów, twórców oraz lokalnych pasjonatów nowych mediów. W części merytorycznej odbyły się prezentacje ekspertów, którzy pokazali, że cyfrowa edukacja może być zarówno skuteczna, jak i inspirująca.
[FOTORELACJA]30358[/FOTORELACJA]
Magdalena Maliszewska i Margaretta Mielewczyk przedstawiły projekt „Kliknij w przeszłość - jak nowe technologie promują dziedzictwo kulturowe Żukowa”, pokazując, jak cyfryzacja może ożywiać lokalną historię. Marcin Wolski z Edukacji 3.0 opowiedział o procesie współtworzenia narracji muzealnych przez młodzież i o tym, jak od pomysłu dojść do pełnowymiarowego cyfrowego projektu.
Robert Turski zaprezentował przykłady cyfrowej ekspresji młodych twórców w ramach projektów ART.LAB i Puławy Przyszłości. Marcin Łopusiewicz z Vall Gallery pokazał, jak VR staje się nową przestrzenią sztuki - dostępną, angażującą i otwierającą zupełnie nowe perspektywy odbioru.
Po wystąpieniach odbył się panel dyskusyjny poświęcony nowoczesnym formom pracy z młodzieżą, a całość dopełniła strefa VR - miejsce, w którym uczestnicy mogli przetestować najnowsze aplikacje edukacyjne tworzone w oparciu o wirtualną rzeczywistość.
Margaretta Mielewczyk z OKiS w Żukowie podkreśla, że podczas dzisiejszego spotkania zaprezentowano dobre praktyki w różnych instytucjach w kraju.
- Pokazujemy to, co realizujemy w Ośrodku Kultury i Sportu w Żukowie, ale również projekty z różnych stron Polski w kulturze i edukacji jako przykłady przedsięwzięć angażujących młodzież. Dzięki temu możemy promować dziedzictwo kulturowe, a przy zastosowaniu cyfryzacji, te projekty są bardziej przystępne dla dzieci i młodzieży. Próbujemy połączyć to, co jest im bliskie z dziedzictwem kulturowym - mówi Margaretta Mielewczyk.
Projekty realizowane przez OKiS w Żukowie cieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem młodzieży, ale i dorosłych. Przypomnijmy, są to: "Interaktywne dziedzictwo Żukowa - przeszłość i przyszłość", czyli interaktywna wystawa VR z historycznymi zdjęciami Żukowa; "Podróż do przeszłości - odbudowujemy klasztor żukowskich norbertanek!" - dzięki technologii VR wirtualnie odtworzono nieistniejący już klasztor norbertanek oraz "Wspomnienia łączą pokolenia - mobilny przewodnik po Żukowie".
[ZT]61761[/ZT]
[ZT]41923[/ZT]
- Wprowadziliśmy coś nowego, z czego wiele osób jeszcze nie korzystało i nie wie na czym to polega. Pozwoliło nam to dotrzeć do młodzieży, promować dziedzictwo, ale też podnosić kompetencje naszych pracowników, ale i naszych odbiorców. Zainteresowanie mieszkańców było bardzo duże - od dzieci po seniorów - powiedziała Margaretta Mielewczyk.
Jutro, 26 listopada, kolejna część seminarium - Mobilne narzędzia i interaktywne działania. Uczestnicy poznają sprawdzone aplikacje i metody angażujące uczestników. Więcej na ten temat TUTAJ.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu expresskaszubski.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz