Zamknij

Obwodnica Metropolitalna Trómiasta otrzymała decyzję środowiskową

09:52, 04.12.2014 Aktualizacja: 10:05, 04.12.2014
Skomentuj

Szefowa RDOŚ w Gdańsku podpisała decyzję środowiskową dla Obwodnicy Metropolitalnej. Decyzja nakłada środowiskowe warunki dla fazy projektowej, budowlanej i eksploatacyjnej drogi w przebiegu zgodnym z wnioskiem GDDKiA dotyczącym tzw. wariantów czerwonych.

Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta długości 40 km, będzie drogą dwujezdniową, czteropasmową, stanowiącą połączenie Obwodnicy Południowej Gdańska i Trasy Kaszubskiej (S6). Połączenie to stworzy zewnętrzną obwodnicę w stosunku do istniejącej Obwodnicy Trójmiasta.

W ramach przedsięwzięcia oprócz budowy Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej (OMT) i budowy obwodnicy Żukowa przewiduje się budowę dróg dojazdowych dla obsługi przyległego terenu, obwodu utrzymania drogi ekspresowej, miejsc obsługi podróżnych, bezkolizyjnych wiaduktów nad liniami kolejowymi, ekranów akustycznych, przejść dla zwierząt, oświetlenia drogowego, kanalizacji deszczowej, zbiorników retencyjno-infiltracyjnych oraz przebudowę fragmentów istniejących dróg, a także likwidację kolizji OMT z sieciami elektroenergetycznymi, gazowymi, wodociągowymi.

OMT w całości przebiega po nowym śladzie przez strefę podmiejską Gdańska i Gdyni, głównie po terenach użytkowanych rolniczo. Wybrany przez Inwestora wariant będzie kolidować z Obszarem Chronionego Krajobrazu Dolina Raduni oraz Otomińskim Obszarem Chronionego Krajobrazu.

Trasa przechodzi w rejonie cennych siedlisk i obszarów wrażliwych takich jak regionalny korytarz ekologiczny doliny Raduni, korytarz doliny Słupiny, Strzelenki, kompleksy leśne Lasów Otomińsko?Kolbudzkich oraz Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. Na trasie wybranego wariantu stwierdzono występowanie siedlisk przyrodniczych chronionych prawem UE.

Droga przebiega też w rejonie alei pomnikowej przy drodze Leźno - Pępowo (580 okazów lipy drobnolistnej). Na trasie OMT zinwentaryzowano liczne gatunki chronionych roślin i zwierząt (61 gatunków ptaków, 8 gatunków płazów, 4 gatunki gadów, liczne gatunki ryb, nietoperze).

W celu zminimalizowania efektu bariery, jaką stanowić będzie nowa droga inwestor został zobowiązany do wykonania licznych przejść dla zwierząt łącznie 50 - w tym 28 dla zwierząt małych, 14 dla średnich, 8 dla zwierząt dużych, w tym 6 estakad stanowiących dogodne przejścia dla dużych zwierząt. Inwestor ma również obowiązek monitorowania skuteczności przejść, jak też skuteczności innych działań np. odtwarzania zbiorników wodnych, przenoszenie gatunków chronionych do siedlisk zastępczych itp.

Na inwestora nałożono również obowiązek budowy ekranów akustycznych w miejscach istniejącej zabudowy, tam gdzie występują przekroczenia norm hałasu łączna długość ekranów 7173 m; w strefie ochronnej ujęcia wody powierzchniowej "Straszyn", biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia wysokiej ochrony wód powierzchniowych i podziemnych przed zanieczyszczeniami przewidziano budowę kanalizacji deszczowej na całym odcinku trasy w zasięgu strefy.

W związku z licznymi wnioskami i prośbami firm, oraz wnioskami m.in. burmistrza gminy Żukowo oraz Zarządu Powiatu Kartuskiego kierowanymi do GDDKiA Oddział Gdańsk oraz przekazanymi wariantami korekty trasy (opracowanymi przez firmę Neret na zlecenie Ashland i Hydromega) GDDKiA oddział Gdańsk zdecydowała o zorganizowaniu dodatkowego spotkania informacyjnego w Miszewie (luty 2013 rok) w celu poznania preferencji mieszkańców na wysokości Miszewa odnośnie wyboru wariantu OMT, gdzie prezentowany był ponownie wariant IAOMT oraz dodatkowo warianty fioletowy i niebieski firmy Neret.
Czynności te były prowadzone przez Inwestora poza postępowaniem administracyjnym prowadzonym przez RDOŚ.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku wskazuje, iż zaproponowane przez firmę Neret warianty (fioletowy i niebieski) nie stanowiły wariantów analizowanych w przedłożonym przez inwestora raporcie, będącym podstawowym dokumentem procedury oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. GDDKiA oddział Gdańsk nie wystąpiła o rozszerzenie wniosku w zakresie włączenia powyższych wariantów do przedmiotowego postępowania.

RDOŚ podkreślił, iż to na wnioskodawcy spoczywa obowiązek opracowania i przeanalizowania wariantów alternatywnych oraz wybór wariantu realizacyjnego. Wariant opracowywany przez firmę Neret ostatecznie nie znalazł się we wniosku inwestora i nie został poddany ocenie.

Należy zaznaczyć, że postulowane zmiany przebiegu trasy OMT przez zakłady Ashland i Hydromega oraz przez samorząd Żukowa nie zostały zgłoszone przez inwestora do wniosku rozpatrywanego przez RDOŚ.
Zgodnie z prawem RDOŚ w swojej decyzji nie mógł odnieść się do innych propozycji przebiegu trasy niż wskazane we wniosku inwestora GDDKiA.

(Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska)
(oprac.W.D.)

(nadesłane)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(9)

ObywatelObywatel

0 0

Co dobrego z tego wynika dla Miasta i Gminy Kartuzy?
Czy i jak poprawi to warunki komunikacyjne "serca Kaszub"
z cywilizacją metropolitalną?

11:11, 04.12.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

BabsiBabsi

0 0

Bez obawy wszystko załatwi Pan burmistrz i babcia starosta. Proszę o nie usuwanie moich wypowiedzi, przecież nie ma cenzury.

14:04, 04.12.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

do powyżejdo powyżej

0 0

ale ty jesteś płytka.
Jak by wyborcy wybrali twoją panią , to ona musiała by się z tym zmierzyć.

19:07, 04.12.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Tomasz Dorniak MASSUTomasz Dorniak MASSU

0 0

Potwierdziło się to, co mówiłem od 4 lat. Inwestora nie obchodzą żadne konsultacje, wybrał swój wariant a zachodniego-najlepszego dla Żukowa nie rozpatrzył.

19:41, 05.12.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

NareszcieNareszcie

0 0

W końcu już jest wszystko jasne i brawa dla Piechocińskiego że nie słuchał Dornaka

Mam nadzieje że PSL nie będzie powtarzać klęski i za rok wystawi kandydata na posła z realnym poparciem społecznym.

10:10, 07.12.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

zwierzetazwierzeta

0 0

Po tym artykule mozna stwierdzic ze zwierzata musza mieć wszystko a dla człowieka nawet zatoczki na chwilowy postój nie zrobia taka to nasza Polska...

12:13, 09.12.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

do Tomasza Dorniakado Tomasza Dorniaka

0 0

Tomku, mówiłeś, że dyskutujesz z ministrami itd. Czy to znaczy, że Cię olali???

15:13, 09.12.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

no jono jo

0 0

Nie ma się co podniecać jak do władzy dojdzie PIS to wszystkie plany diabli wezmą.

17:11, 10.12.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

do wyzejdo wyzej

0 0

tomek dorniak ma racje ten wariant nic nie da dla zukowa i jeszcze bardziej je zakorkuje

19:47, 17.12.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%