Zamknij

Ekspansja zagraniczna - dla jakich firm jest korzystnym rozwiązaniem?

09:34, 09.05.2019 mat.partnera Aktualizacja: 09:39, 09.05.2019

Ekspansja zagraniczna pozwalająca na znaczące przyspieszenie wzrostu firmy i tworząca zupełnie nowe źródła przychodów to dla wielu przedsiębiorców ogromne wyzwanie organizacyjne, strategiczne i logistyczne. Konkurencyjność na rynku międzynarodowym jest nieporównywalnie wyższa do krajowej, choć oczywiście większe jest tu też zapotrzebowanie na poszczególne towary i dobra. Głównym celem zarówno dużych, jak i małych przedsiębiorstw jest osiąganie możliwie największych profitów finansowych – jakie firmy mogą poprawić swoje wyniki finansowe właśnie za pomocą ekspansji zagranicznej i eksportu międzynarodowego?

Export i ekspansja międzynarodowa sposobem na rozwój firmy

Eksport, a więc sprzedaż towarów i usług poza granicami własnego państwa i rynku krajowego to jedna z najbardziej logicznych dróg rozwoju firm z niemalże każdej branży przemysłu. Dla wielu podmiotów gospodarczych krajowe rynki stają się po czasie zwyczajnie za małe na efektywną sprzedaż i dalszy rozwój, przez co w ich przypadku wyjście z ofertą na rynek międzynarodowy i poszukiwanie odbiorców w krajach na całym świecie okazuje się być koniecznością. Samo wejście i zaistnienie na rynku zagranicznym jest oczywiście wyzwaniem wiążącym się ze znacznie większą konkurencyjnością i koniecznością opracowywania nowych strategii docierania do potencjalnych klientów, ale też niesie za sobą cały szereg korzyści dzięki którym handel międzynarodowy rośnie każdego dnia.

Firmy, które zdecydowały się na ekspansję zagraniczną i stopniowe wkraczanie na kolejne rynki zagraniczne w wielu przypadkach podążały za zapotrzebowaniem na ich towary lub kontrahentami, z którymi współpracowały na rynku krajowym. Dziś dzięki platformom B2B ułatwiającym oferowanie produktów za granicą i docieranie do zupełnie nowej grupy odbiorców on-line decyzja o ekspansji zagranicznej coraz częściej opiera się na poszukiwaniu korzyści finansowych i szans na dalszy rozwój przy stosunkowo niskim ryzyku i kosztach uzyskiwania kontaktu z rynkami zagranicznymi.

Dla kogo ekspansja zagraniczna może okazać się korzystnym krokiem?

Obserwując działania polskich firm na rynkach zagranicznych i zainteresowanie towarów pochodzących z Polski na całym świecie, nie sposób nie zauważyć wyraźnego trendu co do branż, jakie mają największe szanse powodzenia na rynkach zagranicznych. Poza owocami, które od wielu lat stanowią jeden z podstawowych polskich towarów eksportowych i właściwie zawsze znajdują odbiorców zarówno na rynku europejskim jak i daleko poza nim, Polska jest liderem w eksporcie okien, srebra, a nawet kawy i herbaty.

Ekspansja międzynarodowa to krok pozytywny zarówno dla dużych przedsiębiorstw zajmujących się sprzedażą gotowych produktów i usług, jak i tych które specjalizują się w produkcji materiałów i komponentów niezbędnych przy bardziej rozbudowanej produkcji międzynarodowej. Polskie firmy, zarówno małe, jak i duże od lat cieszą się dużym zainteresowaniem na rynkach międzynarodowych w branży motoryzacyjnej i materiałowej, produkując części i pozyskując surowce niezbędne dla branży samochodowej, lotniczej czy budowlanej na całym świecie.

Polska zajmuje obecnie bardzo wysokie pozycje na rynkach międzynarodowych jako jeden z największych eksporterów mebli, papierosów i tytoniu, wódki, srebra, miedzi oraz wielu produktów z sektora spożywczego. Zainteresowaniem wśród klientów międzynarodowych cieszą się nawet polskie ryby, które są eksportowane z naszego kraju do wielu zakątków świata. Na duże szanse powodzenia w przypadku ekspansji zagranicznej mogą liczyć także firmy zajmujące się produkcją sprzętów AGD i ich elementów. Zagraniczne koncerny od lat inwestują w fabryki sprzętu AGD w Polsce, dając szansę na rozwój nawet mniej znanym na rynku krajowym producentom dobrej jakości AGD.

Polskie firmy eksportują towary takie jak kosmetyki, żywność, materiały budowlane, surowce, czy sprzęty AGD na cały świat, ciesząc się dużą popularnością wśród klientów i odbiorców zarówno w Europie, jak i Stanach Zjednoczonych, Australii czy Azji. Wspomniane wcześniej platformy B2B takie jak ExportPages są przy tym jednym z łatwiejszych sposobów na dostęp do rynków międzynarodowych i pozyskiwanie pierwszych umów z firmami zagranicznymi, które pozyskując towary z Polski nie tylko wspierają rozwój małych i średnich przedsiębiorstw, ale też wzmacniają chęć działania polskich producentów na rynkach międzynarodowych.


Wyniki, jakie polskie produkty osiągają na rynkach zagranicznych są najlepszym dowodem na korzyści płynące z ekspansji międzynarodowej, ocieplając wizerunek eksportu i udowadniając, że wymiana towarowa na skalę międzynarodową nie musi być tak trudna, jak jeszcze kilkanaście lat temu.

(mat.partnera)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
0%