Przedsiębiorcy, którzy spełniają warunki mogą - w ramach tzw. wakacji składkowych - wybrać jeden miesiąc w roku, w którym nie zapłacą składek za siebie. Od wprowadzenia ulgi w listopadzie ubiegłego roku przedsiębiorcy z Pomorza złożyli ponad 146 tys. wniosków.
Pomorski ZUS przypomina, że mikroprzedsiębiorcy wpisani do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej oraz komornicy sądowi mogą wystąpić o zwolnienie z opłacania składek na własne ubezpieczenia społeczne w jednym, wybranym przez siebie miesiącu, w każdym roku kalendarzowym.
Zwolnienie obejmuje składki na ubezpieczenia społeczne, Fundusz Pracy i Fundusz Solidarnościowy od najniższej podstawy wymiaru, która obowiązuje osobę, która prowadzi działalność. Ulga nie dotyczy składki zdrowotnej ani składek, które przedsiębiorca opłaca za inne osoby, np. pracowników, zleceniobiorców czy współpracowników.
Składki objęte zwolnieniem są finansowane z budżetu państwa i będą wliczone się do przyszłej emerytury czy renty. Ulga stanowi pomoc de minimis, dlatego we wniosku przedsiębiorca podaje informacje na temat innych form pomocy publicznej, z których korzystał.
- Wniosek o wakacje składkowe (RWS) przedsiębiorca lub jego pełnomocnik może złożyć tylko elektronicznie na PUE/eZUS – wyłącznie z konta płatnika. Wniosek trzeba złożyć w miesiącu, który poprzedza miesiąc zwolnienia. ZUS rozpatruje wnioski o wakacje składkowe automatycznie, a wszelkie informacje w tej sprawie płatnik znajdzie na swoim profilu. Informację, że jest nowa wiadomość, ZUS wyśle dodatkowo na e-mail lub numer telefonu, który przedsiębiorca podał na swoim koncie PUE/eZUS - podkreśla Krzysztof Cieszyński, regionalny rzecznik prasowy ZUS.
Jeśli przedsiębiorca zostanie częściowo zwolniony lub nie otrzyma ulgi, ZUS wyda w tej sprawie decyzję i ją przekaże na konto płatnika na PUE/eZUS. Od decyzji można się odwołać do sądu za pośrednictwem ZUS.
W przypadku toczącego się jeszcze postępowania wyjaśniającego lub wydania decyzji odmownej należne składki płatnik musi uregulować w standardowym terminie, czyli do 20. dnia miesiąca.
ZUS zachęca także do załatwiania spraw bez wychodzenia z domu podczas e-wizyty, przez PUE/eZUS lub telefonicznie za pośrednictwem Centrum Kontaktu Klientów ZUS pod numerem (22) 560 16 00.
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu expresskaszubski.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz