Czasem wydarza się coś, co na długo zostaje w pamięci całej społeczności szkolnej. Tak właśnie było w Szkole Podstawowej w Wilanowie (gm. Przodkowo), gdzie dzięki dofinansowaniu z prestiżowego programu mSilnia Fundacji mBanku, szkoła na kilka tygodni zamieniła się w tętniące życiem laboratorium, pełne eksperymentów, odkryć i dziecięcej radości.
Spośród 357 projektów z całej Polski tylko 138 szkół otrzymało dofinansowanie, a wśród nich znalazła się szkoła w Wilanowie. W działania projektowe zaangażowanych było 100% uczniów szkoły – od przedszkolaków aż po ósmoklasistów. Każdy znalazł w nim swoje miejsce: jedni liczyli, mierzyli i analizowali, inni prowadzili doświadczenia, a jeszcze inni – z zapartym tchem obserwowali spektakularne zjawiska i zadania naukowe.
Szkolne korytarze i sale lekcyjne wypełniły się dźwiękami zachwytu i zdumienia, gdy uczniowie obserwowali skaczącą kukurydzę, tworzyli własny wulkan, badali działanie dźwigni, eksperymentowali z lewitującymi magnesami, zgłębiali tajemnice cieczy nieniutonowskiej i odkrywali sekrety "magicznego woreczka”. Dzieci nie tylko patrzyły – one stawiały hipotezy, zadawały pytania, sprawdzały i wyciągały wnioski. Były prawdziwymi młodymi naukowcami.
[FOTORELACJA]30420[/FOTORELACJA]
Warto podkreślić, że projekt obejmował nie tylko matematykę, fizykę i technikę — w rzeczywistości angażował wszystkie szkolne przedmioty.
Uczniowie przygotowywali opisy i podsumowania doświadczeń, dzięki czemu ćwiczyli formułowanie myśli i prezentowanie wniosków. Korzystali z wiedzy przyrodniczej i geograficznej, aby analizować zjawiska, rozwijali umiejętności plastyczne i techniczne podczas tworzenia modeli, wykresów i plakatów, a na informatyce tworzyli diagramy i prezentacje. Praca w grupach wspierała rozwój umiejętności społecznych, komunikacyjnych i organizacyjnych. Projekt pokazał, że wiedza szkolna to nie osobne przedmioty — to jedna, spójna całość.
Nie zabrakło również praktycznych wyzwań matematycznych i badawczych. Uczniowie mierzyli się z pytaniem: ile waży powietrze? W szkolnym "kantorze wymiany walut" uczyli się, jak działa matematyka w codziennym życiu, a podczas zajęć „Wiem, co jem” odkrywali, ile cukru znajduje się w popularnych produktach.
Jednym z najbardziej oczekiwanych i emocjonujących momentów projektu był szkolny konkurs matematyczny dla uczniów klas IV–VIII – „Matematyczny Mistrz Szybkości”. W konkursie wzięło udział aż około 80% uczniów klas IV–VIII, co pokazuje, jak wielkim zainteresowaniem się cieszył. Każdy uczestnik musiał wykazać się błyskawicznym liczeniem, logicznym myśleniem i koncentracją pod presją czasu.
Wielkim finałem było to, że wszyscy uczniowie zostali nagrodzeni medalami, skarbonkami i długopisami — radości nie było końca! Na szczególne uznanie zasługują uczniowie klas VII–VIII, którzy wcielili się w rolę młodych nauczycieli i naukowców. To oni przygotowali i poprowadzili warsztaty oraz doświadczenia dla dzieci z przedszkola i klas młodszych. Z dumą i niezwykłym zaangażowaniem tłumaczyli zjawiska i inspirowali młodszych kolegów do odkrywania świata.
Zwieńczeniem całego przedsięwzięcia była uroczysta prezentacja prac oraz wystawa końcowa, podczas której zaprezentowano efekty wielotygodniowej pracy: modele, plakaty, konstrukcje, wyniki pomiarów oraz dokumentację fotograficzną.
Autorką działań i koordynatorką projektu była Adriana Polańska – nauczycielka Szkoły Podstawowej w Wilanowie.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz