Na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, na trasie Gdańsk-Kartuzy, dziś rano po raz pierwszy pojawiła się dziś "hybryda", czyli jeden z czterech pociągów elektryczno-spalinowych. W 2023 r za 128 mln zł zakupił je Samorząd Województwa Pomorskiego.
Są to pierwsze tego typu pojazdy na Pomorzu. Pociągi te produkuje nowosądecki NEWAG, a pierwsze dwa egzemplarze trafiły na północ Polski kilka miesięcy wcześniej, niż pierwotnie zakładała umowa.
Mają one szczególne znaczenie w okresie prowadzonych modernizacji i elektryfikacji linii kolejowej do Kościerzyny oraz w rejonie Somonina, Kartuz i Glincza. Chodzi m.in. o trudności dotyczących terminowej realizacji harmonogramów zamknięć poszczególnych odcinków linii kolejowych.
- Przypomnę, że dzięki połączeniu silników elektrycznych i spalinowych w nowych pojazdach nie będzie trzeba się przesiadać pomiędzy pociągami elektrycznymi i spalinowymi na odcinkach o zróżnicowanej infrastrukturze kolejowej. Nowe pociągi pozwolą nam m.in. w jakimś stopniu rozwiązać problem wciąż niezelektryfikowanej linii kolejowej 201 Kościerzyna - Gdynia, z którą łączy się zelektryfikowana linia PKM. Będzie też dużo wygodniej, sprawniej i korzystniej dla środowiska, ponieważ podwójny napęd oznacza oszczędność paliwa i ograniczenie emisji zanieczyszczeń - informuje marszałek woj. pomorskiego Mieczysław Struk.
Zestawienie parametrów hybrydowego Impulsa 36WEhb:
- Impuls, który trafił na linię PKM spełnia nową normę emisji spalin Stage V i jest przystosowany do zamontowania w nim superkondensatora, który umożliwia jazdę do 60 km/h z wykorzystaniem tylko energii elektrycznej zgromadzonej podczas hamowania - podaje Pomorska Kolej Metropolitalna.
Nowe hybrydy będą jeździć przede wszystkim z Gdańska w kierunku Kartuz i Kościerzyny - na zelektryfikowanej przez samorząd woj. pomorskiego trasie do Rębiechowa i na trasie do Kartuz - fragmencie, którego Polskie Linie Kolejowe nie zdążyły zelektryfikować. W związku z tym hybryda umożliwi uruchomienie silnika spalinowego na tym odcinku.
Pociągi kosztowały prawie 128 mln zł, a część inwestycji została dofinansowana z Polskiego Ładu.
dzik10:42, 25.06.2024
brawo brawo
fajnie10:43, 25.06.2024
nie stać mnie na elektryka (samochód) to chociaż taką hybrydą sobie pojeżdżę XD
Użytkownik11:00, 25.06.2024
Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.
Śmieszne11:22, 25.06.2024
No i co z tego? Pociągi są przepełnione, nie ma gdzie usiąść, dajcie więcej wagonów
Sukcess! 11:28, 25.06.2024
Stara poniemieckia linia kolejowa, odświeżona, spalinowy mały "tramwaj" jeździ i to wilki sukces XD
Metropolia się rozrasta błyskawicznie a oni cały czas pudrują starą linię zamiast nowe budować i teraz wielka podnieta że kawałek tej linii będzie elektryczny? To od początku powinna być z elektryfikowana! OMT budują i każdy dalej go gdańska autem jeździ i to jest ta przeszłość? ten tramwaj i jedna linia na kaszuby? XD
Najważniejsze, że 16:34, 25.06.2024
mamy już milion obiecanych przez Pinokia aut elektrycznych - to podstawa !!
POmylony11:50, 25.06.2024
...oszczędność paliwa i ograniczenie emisji zanieczyszczeń - informuje marszałek woj. pomorskiego Mieczysław Struk... ten chłop chyba nie wie ile od lipca kosztować będzie prąd!
Użytkownik12:12, 25.06.2024
Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.
Użytkownik12:13, 25.06.2024
Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.
zofinda 12312:20, 25.06.2024
dokładnie, dlaczego cisza w temacie?
To jest skandal, gdz12:21, 25.06.2024
Przecież elektryfikacja linii z Gdańska do Kartuz miała zakonczyć się w 2023.. a mamy 2024.. :X Kiedy oni to zrobią? Jak długo jeszcze trzeba czekać? Donaldzie kochany, zrób coś!
A gdzie staś13:07, 25.06.2024
Przecież dopiero zbudowamo nową pętlę i nowe tory na dworcu,ale elektryfikacji nie ma.Brawo marszałek .Za dwa lata od nowa.Kupa kasy do przewalenia.
Chyba13:09, 25.06.2024
Chyba nie podobają się redaktorowi komentarze na temat właściciela batu
Pasażer15:29, 25.06.2024
Wystarczy, że nie będzie brudny i śmierdzący bo z czystością w pociągach PKM jest coraz gorzej.
Poproś małpoludy16:40, 25.06.2024
aby nie rozrywały na strzępy siateczek zamocowanych z tyłu siedzeń oraz nie paskudziły wagonów !
Jeśli cię posłuchają, to będzie lepiej !
Hybryd 18:31, 25.06.2024
A toalety będą czynne bo narazie to jest katastrofa na 10 kursów dwa razy toaleta czynna wstyd
1 2
Do tych pociągów nie da sie więcej wagonów. Można jedynie spinać dwa składy, wiec albo 3 albo 6. Dopiero jak będzie prund, to wtedy będzie można zmieniać ilość wagonów.
3 2
mamy ponownie obiecane przez Kłamczyńskiego PKS-y w każdej wsi.