Zostało mało czasu!
0
0
dni
0
0
godzin
0
0
minut
0
0
sekund
Daj bliskim chwilę,
którą zapamiętają
Kup prezent
Zamknij

PKP PLK podpisały umowę z wykonawcą pierwszego odcinka linii kolejowej z Gdyni do Kościerzyny

PAP 15:46, 21.09.2024 Aktualizacja: 16:03, 23.10.2025
13 fot.archiwum/W.D. fot.archiwum/W.D.

PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały w piątek o wyborze wykonawcy prac budowlanych na linii kolejowej nr 201, łączącej Gdynię z Kościerzyną, na odcinku z Somonina do Gdańska Osowej. Modernizacja trasy wraz z liniami stycznymi ma poprawić połączenia pasażerskie Kaszub z Trójmiastem i Bydgoszczą.

Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. poinformował, że realizacji zadania pn. Odcinek B - roboty budowlane na linii kolejowej nr 201 odc. Somonino - Gdańsk Osowa w ramach projektu "Prace na odcinku Kościerzyna - Gdynia" wraz z elektryfikacją linii kolejowej nr 229 w ramach projektu "Prace na odcinku Glincz - Kartuzy - faza II" podejmie się konsorcjum firm Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe Sp. z o.o., Trakcja S.A. oraz Zakład Robót Komunikacyjnych - DOM w Poznaniu sp. z o.o.

- Zmodernizujemy ponad 28 km linii kolejowej nr 201 wraz z dobudową drugiego toru oraz elektryfikacją. Dzięki większej przepustowości na trasę będzie mogło wyjechać więcej pociągów, w tym składy elektryczne, bardziej przyjazne środowisku. Podróżni wygodniej wsiądą do pociągów z przebudowanych, wyższych peronów na stacjach i przystankach Kiełpino Kartuskie, Borkowo, Żukowo, Żukowo Wschodnie, Pępowo Kartuskie i Rębiechowo - podał przedstawiciel PKP PLK.

Podkreślił, że przebudowanych lub wyremontowanych zostanie ponad 50 obiektów inżynieryjnych: mostów, wiaduktów i przepustów.

- Nowy wiadukt kolejowy powstanie w Barniewicach, nad linią Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, a łatwiejszy dostęp do kolei zyskają podróżni dzięki budowie przejścia pod torami na stacji Żukowo Wschodnie oraz kładki nad torami na przystanku Żukowo. Oba obiekty zostaną wyposażone w windy. Poziom bezpieczeństwa na styku dróg z torami zwiększy się dzięki zabudowie nowych lub dodatkowych urządzeń na 2 przejazdach kolejowo - drogowych w Kiełpinie. Budowa nowego systemu sterowania ruchem kolejowym, w tym budynków technicznych w Glinczu i Żukowie, zapewni sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów" - wylicza Przemysław Zieliński.

Przedstawiciel spółki wyjaśnił, że w zakres zadania wchodzi także kontynuacja prac zrealizowanych w latach 2021-2024, czyli elektryfikacja odcinka linii kolejowej nr 229 Glincz - Kartuzy oraz linii nr 214 (Somonino - Kartuzy) w obrębie stacji Kartuzy wraz z nowym odcinkiem tej linii o długości 3,2 km.

- Po zakończeniu wszystkich prac i pozyskaniu niezbędnych pozwoleń pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 140 km/h (obecnie do 120 km/h), a towarowe do 100 km/h (obecnie do 80 km/h). Skróci się czas podróży pociągiem regionalnym na odcinku Kościerzyna - Gdańsk Osowa o około 12 minut - tłumaczy Zieliński.

Wartość prac wyniesie ponad 1 mld 250 mln zł netto. Prace na linii nr 201 zostaną sfinansowane z budżetu państwa, a na linii nr 229 z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS). Zakończenie robót planowane jest w 2027 r.

(dsok/ malk/)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarze (13)

WYRÓŻNIONE KOMENTARZE

Do mieszkańcy GołubiDo mieszkańcy Gołubi

4 0

Wy serio myślicie że jacyś radni gminni mogą zainwestować strategiczną dla państwa polskiego inwestycje? Przecież ta linia od 100 lat miała mieć dwa tory

20:01, 22.09.2024

Do mieszkańcy GołubiDo mieszkańcy Gołubi

7 0

Wy serio myślicie że jacyś radni gminni mogą zatrzymać strategiczną dla państwa polskiego inwestycje? Przecież ta linia od 100 lat miała mieć dwa tory. Poprzedni radni też z tym nic nie zrobili bo tego się nie da zatrzymać

20:02, 22.09.2024

Pozostałe komentarze

Zdziwiony Zdziwiony

6 5

Czy te nowe tory pójdą pod wymianę czy to nie jest czasami marnotrawstwo

19:55, 21.09.2024
Wyświetl odpowiedzi:2
Odpowiedz

BudBud

4 0

Nie. Nowe odcinki otrzymają wyłącznie trakcję elektryczną, do czego zostały już przystosowane na etapie budowy. Nic się nie zmarnuje

08:10, 22.09.2024

stary torstary tor

3 0

Niektórzy ciągle powtarzają, że 10 lat temu położono nowy tor od Kościerzyny. Przecież tam prawie wszędzie leżą stare podkłady i szyny w których zespawano tylko te stukające przerwy. Nówka tor, a właściwie dwa to będzie dopiero teraz.

08:35, 22.09.2024

ProkowoProkowo

6 3

Kiedy w końcu będzie czynne?tyle polityków już przed wyborami obiecywało,pan lamczyk

20:57, 21.09.2024
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

majatender@op.pl[email protected]

9 2

Nareszcie!!!

10:57, 22.09.2024
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

RębiechowoRębiechowo

3 0

Mam nadzieję że nie zapomną o bezpiecznym przejściu na ul. Gdańskiej w Rębiechowie.

16:49, 22.09.2024
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

KrogulecKrogulec

0 0

A na razie PKP nie umie tak ułożyć rozkładu jazdy, żeby skomunikować pociągi z Gdyni do Wrzeszczą z pociągiem do Kościerzyny. Jak tak samo będzie prowadzona modernizacja linii kolejowej to ….

13:36, 29.10.2024
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu expresskaszubski.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

0%