PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały w piątek o wyborze wykonawcy prac budowlanych na linii kolejowej nr 201, łączącej Gdynię z Kościerzyną, na odcinku z Somonina do Gdańska Osowej. Modernizacja trasy wraz z liniami stycznymi ma poprawić połączenia pasażerskie Kaszub z Trójmiastem i Bydgoszczą.
Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. poinformował, że realizacji zadania pn. Odcinek B - roboty budowlane na linii kolejowej nr 201 odc. Somonino - Gdańsk Osowa w ramach projektu "Prace na odcinku Kościerzyna - Gdynia" wraz z elektryfikacją linii kolejowej nr 229 w ramach projektu "Prace na odcinku Glincz - Kartuzy - faza II" podejmie się konsorcjum firm Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe Sp. z o.o., Trakcja S.A. oraz Zakład Robót Komunikacyjnych - DOM w Poznaniu sp. z o.o.
- Zmodernizujemy ponad 28 km linii kolejowej nr 201 wraz z dobudową drugiego toru oraz elektryfikacją. Dzięki większej przepustowości na trasę będzie mogło wyjechać więcej pociągów, w tym składy elektryczne, bardziej przyjazne środowisku. Podróżni wygodniej wsiądą do pociągów z przebudowanych, wyższych peronów na stacjach i przystankach Kiełpino Kartuskie, Borkowo, Żukowo, Żukowo Wschodnie, Pępowo Kartuskie i Rębiechowo - podał przedstawiciel PKP PLK.
Podkreślił, że przebudowanych lub wyremontowanych zostanie ponad 50 obiektów inżynieryjnych: mostów, wiaduktów i przepustów.
- Nowy wiadukt kolejowy powstanie w Barniewicach, nad linią Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, a łatwiejszy dostęp do kolei zyskają podróżni dzięki budowie przejścia pod torami na stacji Żukowo Wschodnie oraz kładki nad torami na przystanku Żukowo. Oba obiekty zostaną wyposażone w windy. Poziom bezpieczeństwa na styku dróg z torami zwiększy się dzięki zabudowie nowych lub dodatkowych urządzeń na 2 przejazdach kolejowo - drogowych w Kiełpinie. Budowa nowego systemu sterowania ruchem kolejowym, w tym budynków technicznych w Glinczu i Żukowie, zapewni sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów" - wylicza Przemysław Zieliński.
Przedstawiciel spółki wyjaśnił, że w zakres zadania wchodzi także kontynuacja prac zrealizowanych w latach 2021-2024, czyli elektryfikacja odcinka linii kolejowej nr 229 Glincz - Kartuzy oraz linii nr 214 (Somonino - Kartuzy) w obrębie stacji Kartuzy wraz z nowym odcinkiem tej linii o długości 3,2 km.
- Po zakończeniu wszystkich prac i pozyskaniu niezbędnych pozwoleń pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 140 km/h (obecnie do 120 km/h), a towarowe do 100 km/h (obecnie do 80 km/h). Skróci się czas podróży pociągiem regionalnym na odcinku Kościerzyna - Gdańsk Osowa o około 12 minut - tłumaczy Zieliński.
Wartość prac wyniesie ponad 1 mld 250 mln zł netto. Prace na linii nr 201 zostaną sfinansowane z budżetu państwa, a na linii nr 229 z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS). Zakończenie robót planowane jest w 2027 r.
(dsok/ malk/)
Nareszcie!19:32, 21.09.2024
Trochę to trwało ale w końcu linia zyska swój docelowy kształt. Już prawie 100 lat temu zakładano szlak dwutorowy, niestety międzywojennej Polski nie było stać na taką inwestycję. Ale już wówczas wszystkie obiekty inżynieryjne były przygotowane na dwa tory.
Pozdrawiam z Golubia! Nie możemy doczekać się tej inwestycji.
Zdziwiony 19:55, 21.09.2024
Czy te nowe tory pójdą pod wymianę czy to nie jest czasami marnotrawstwo
Prokowo20:57, 21.09.2024
Kiedy w końcu będzie czynne?tyle polityków już przed wyborami obiecywało,pan lamczyk
Mieszkańcy Gołubia 07:07, 22.09.2024
My mieszkańcy Gołubia ulicy Botanicznej i Słonecznej nie zgadzamy się z tą inwestycja. Dlaczego radni Piotr Zaborowski, Krzysztof Szwichtenberg, Krzysztof Rompa nie interesują się ta sprawa a wręcz są przychylni inwestycji powodującej nadmierny hałas oraz drgania w naszych domach? Może byście się zainteresowali i coś zrobili!
Z młyna17:00, 22.09.2024
To po co budowaliście domy przy linii kolejowej, która już od prawie 100 lat była zaprojektowana jako dwutorowa?
Do mieszkańcy Gołubi20:01, 22.09.2024
Wy serio myślicie że jacyś radni gminni mogą zainwestować strategiczną dla państwa polskiego inwestycje? Przecież ta linia od 100 lat miała mieć dwa tory
Do mieszkańcy Gołubi20:02, 22.09.2024
Wy serio myślicie że jacyś radni gminni mogą zatrzymać strategiczną dla państwa polskiego inwestycje? Przecież ta linia od 100 lat miała mieć dwa tory. Poprzedni radni też z tym nic nie zrobili bo tego się nie da zatrzymać
Rębiechowo16:49, 22.09.2024
Mam nadzieję że nie zapomną o bezpiecznym przejściu na ul. Gdańskiej w Rębiechowie.
Kolejarz_amator22:35, 22.09.2024
Kolej była, jest i będzie motorem postępu. Po modernizacji nie będzie drgań u hałasu, bo na tym polega nowa koncepcja budowy kolei żelaznej. I będzie bez porównania czyste powietrze co dla rozwoju turystycznego naszych Kaszub jest priorytetem. To są też miejsca pracy dla regionu i szansa dla lokalnych firm. Pozdrawiam
Krogulec13:36, 29.10.2024
A na razie PKP nie umie tak ułożyć rozkładu jazdy, żeby skomunikować pociągi z Gdyni do Wrzeszczą z pociągiem do Kościerzyny. Jak tak samo będzie prowadzona modernizacja linii kolejowej to ….
4 0
Nie. Nowe odcinki otrzymają wyłącznie trakcję elektryczną, do czego zostały już przystosowane na etapie budowy. Nic się nie zmarnuje
3 0
Niektórzy ciągle powtarzają, że 10 lat temu położono nowy tor od Kościerzyny. Przecież tam prawie wszędzie leżą stare podkłady i szyny w których zespawano tylko te stukające przerwy. Nówka tor, a właściwie dwa to będzie dopiero teraz.