Zamknij

Budowa linii kolejowej do elektrowni atomowej wpłynie na powrót pociągów do Sierakowic?

14:44, 19.11.2024 Aktualizacja: 15:15, 19.11.2024
Skomentuj fot.M.Dz. fot.M.Dz.

Budowa linii kolejowej do planowanej elektrowni jądrowej nie tylko zapewni sprawny przewóz towarów podczas realizacji i eksploatacji inwestycji. Stworzy również nowe możliwości podróżowania koleją dla mieszkańców północnej części woj. pomorskiego - podkreśla PKP PLK. 

Informowaliśmy już, że ogromne znaczenie dla planowanych rewitalizacji i budowy linii kolejowych w naszym regionie miał podpisany w październiku Pakt Kolejowy dla Pomorza. To dokument potwierdzający rządowe plany wobec infrastruktury kolejowej w województwie pomorskim, który określa terminy i zakres oczekiwanych przez reaktywacji wybranych linii kolejowych.

W dokumencie znalazły się zapisy dotyczące rewitalizacji linii kolejowej Kartuzy - Sierakowice - Lębork. 

PKP PLK, w przesłanym dziś komunikacie prasowym, podkreśla, że nowe możliwości podróżowania koleją w naszym regionie stworzy przede wszystkim budowa linii kolejowej do planowanej elektrowni jądrowej 

[ZT]60120[/ZT]

- Zaplanowana na terenie gminy Choczewo elektrownia jądrowa ma istotne znaczenie nie tylko dla gospodarki i bezpieczeństwa energetycznego Pomorza, ale całego kraju. Na realizacji inwestycji towarzyszących, w tym zapewnienia dostępu kolejowego do elektrowni, zyskają mieszkańcy regionu, a zwłaszcza powiatów wejherowskiego i lęborskiego - podkreśla Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP PLK. - Wybrany do realizacji wariant obejmuje modernizację linii kolejowej nr 230 na odcinku Wejherowo – Choczewo wraz z budową nowych odcinków linii kolejowej nr 230 z Choczewa poprzez elektrownię jądrową do połączenia z linią nr 229 w obszarze stacji Steknica. Po ponad 30 latach zapewni to dostęp mieszkańców tej części Pomorza do kolei. Inwestycja zakłada również modernizację linii nr 229 na odcinku Lębork – Łeba, gdzie obecnie ruch pociągów pasażerskich odbywa się wyłącznie w okresie letnim.

W tej chwili, jak informuje PKP PLK, trwają prace związane z dokumentacją projektową dla zadania.

- We wrześniu 2023 r. odebraliśmy Koncepcję Programowo – Przestrzenną dla dwóch wariantów inwestycji, a następnie odbyły się konsultacje społeczne z mieszkańcami w celu wypracowania najkorzystniejszego wariantu do realizacji. Obecnie opracowywane są projekty budowlane dla zmodyfikowanego wariantu realizacyjnego, dla którego zostanie wydane pozwolenie na budowę - przekazał Przemysław Zieliński. 

W ramach inwestycji złożono 3 wnioski do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska o uzyskanie decyzji środowiskowych. Dla odcinka lk 229 Lębork – Łeba taką decyzję już uzyskano. Dla pozostałych dwóch opracowywany jest pełen raport o oddziaływaniu na środowisko. Uzyskanie decyzji środowiskowej pozwala na dalsze procedury uzyskiwania zgód administracyjnych do realizacji zadania (decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej oraz pozwolenia na budowę).

- Pierwsze przetargi na prace budowlane planujemy ogłosić jeszcze w 2025 r., zaczynając od modernizacji linii nr 229 na odcinku Lębork – Łeba. Zakończenie wszystkich prac projektowych wraz z pozyskaniem decyzji administracyjnych planowane jest w 2026 r., a zakończenie prac budowlanych w 2029 r. - informuje PKP PLK. - Realizacja zadania zapewni sprawny i bezpieczny dowóz ładunków na potrzeby budowy elektrowni i jej eksploatacji. Możliwy będzie dojazd pociągów towarowych o długości do 750 metrów i nacisku osi 221 kN (22,5 t/oś). Istniejące stacje i przystanki zostaną zmodernizowane, planuje się także budowę nowych. Wszystkie zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Zgodnie z założeniami pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h (na linii nr 229 Lębork – Łeba do 120 km/h), a towarowe do 120 km/h. Dokumentację projektową dla zadania pn. „Zapewnienie dostępu kolejowego do elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino” realizuje konsorcjum firm Multiconsult Polska sp. z o.o. i Transprojekt Gdański sp. z o.o. za kwotę 52,19 mln zł netto.

Jak to przedsięwzięcie ma się do oczekiwanej rewitalizacji linii kolejowej Kartuzy - Sierakowice - Lębork?

Jak podkreśla PKP PLK, w ramach podpisanego w październiku "Paktu kolejowego dla Pomorza" spółka zadeklarowała gotowość do realizacji prac budowlanych, mających na celu usprawnienie dostępu do placu budowy elektrowni jądrowej zarówno na nowej linii kolejowej z Choczewa do Łeby; jak i na linii kolejowej nr 229 na odcinku Kartuzy - Sierakowice - Lębork, "w przypadku jej identyfikacji jako inwestycji towarzyszącej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 czerwca 2011 r. o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących".

(mat.pras.PKP PLK/oprac.W.D.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(10)

Ktoś Ktoś

17 4

Hahaha 160/h jeszcze pendolino puszczą

15:44, 19.11.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KtosikKtosik

10 20

Czy to oznacza, że przez Kartuzy będą jeździły pociągi z paliwem radioaktywnym do tej elektrowni jądrowej?
Tak dla ciekawskich, wiecie że połowa paliwa jądrowego pochodzi z rosji.
Wiecie, że planowane roczne zapotrzebowanie dla polskiej elektrowni będzie wynosiło 100 ton.
Potem trzeba zużyte radioaktywne paliwo jeszcze gdzieś zakopać no i dowieść czyli znowu pociągiem...

15:53, 19.11.2024
Odpowiedzi:2
Odpowiedz

EhhEhh

5 3

W Polsce od lat jest składowisko odpadów radioaktywnych więc to nic nowego. I bynajmniej się tego nie zakopuje.

Choćby i to było 100 ton (a będzie mniej) to nic przy transportach węgla, które codziennie jadą przez Polskę.

16:23, 19.11.2024

ja78ja78

4 1

Czytając Twój komentarz mam wrażenie, że jesteś ekspertem...
Czy ktoś napisał o wożeniu paliwa, czy o wożeniu materiałów potrzebnych do budowy elektrowni?
A jak już piszesz o zakopywaniu zużytego paliwa i o tym że trzeba "dowieść" nowe, to już zwyczajnie świadczy o tym, że chyba nawet nie skończyłeś nawet podstawówki.
Najpierw szkoła, a potem wymądrzanie się!

23:13, 19.11.2024

CiekaweCiekawe

10 3

Tak jakby pociągi na tej trasie miały być dostępne jakieś 5 lat temu, ale autor artykułu to wolał pominąć

16:58, 19.11.2024
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

ja78ja78

6 2

Podziękuj Jarkowi K. i jego partii PiS

23:15, 19.11.2024

Śmiechu warteŚmiechu warte

12 2

Już widzę 160 km/h hahaha z Kartuz do Lęborka.

17:18, 19.11.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

CIA gle ściemnianie CIA gle ściemnianie

9 2

Okolon5 lat temu miała być kolejna w dakszymnciagu nic nie ma!co wybory to ciągle obiecanki i nic więcej albo pozowanie do zdjęć !kilka dobrych lat temu były nawet tory czuszczone z gałęzi które rosną i co cisza,dalej nic się nie dzieje!dlatego nie wierzę że powstaną przejazdy

17:56, 19.11.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

infoinfo

4 3

a kto za to zapłaci ? samorządy od 2025 zostają bez kasy...

19:57, 19.11.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

emeryt demokrataemeryt demokrata

8 1

Tak jak najszybciej projektujcie odcinek Sierakowice - Lębork , a odcinek Kartuzy -Sierakowice wdrożyć do wykonania,bo uzgodnienia i projekty budowy są gotowe,oby się nie przeterminowały i kolejne pieniądze nie ''poszły w błoto''. Panie pośle Stanisławie pilnuj tego !!!

23:17, 19.11.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

OnnnnnnnOnnnnnnn

2 1

Zastanawia mnie zawsze czemu są te kamienie wymieniane pod torami skoro przez tyle lat są super uleżałe i wzmocnione roślinnością. Nie szkoda kasiory na to ?

11:10, 20.11.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KtosikKtosik

1 0

@Ehh
Tak, zgadza się mamy w Polsce takowe składowisko odpadów promieniotwórczych, jest tylko małe ale, obecnie składujemy tam odpady nisko i średnio aktywne. Po uruchomieniu elektrowni jądrowej będziemy mieć odpady w wysokości około 10 ton miesięcznie odpadów wysoko aktywnych, do transportu których będą musiałby być używane wysokoekranowane środki transportu, które potem też trzeba z czasem zutylizować. Wiesz jak węgiel się wysypie z wagonu to co najwyżej będziesz wyglądać jak kocmołuch.
W chwili obecnej trwa akcja dezinformacyjna, jakoby elektrownie jądrowe są ekologicznie czyste, że niby ta elektrownia nie produkuje odpadów groźnych dla środowiska, takie perpetuum mobile.
A to przecież nieprawda, nie rozumie dlaczego okłamuje się ludzi w tym temacie. Ta elektrownia jądrowa ma przecież niedościgniony wskaźnik wydajności, nieosiągalny dla innych systemów produkujących energię elektryczną, nie jest obojętna na środowisko, ale przy zachowaniu odpowiednich środków ostrożności dostarcza ogromną ilość energii nie zatruwając środowiska w niekontrolowany sposób.
@ja78
Nie jestem ekspertem, za jakiego mnie uważasz, ale dziękuję za docenienie. Przewożenie materiałów radioaktywnych z elektrowni- czyli odpadów, jak i paliwa do takiej elektrowni przez obszary zamieszkałe w każdym kraju gdzie takie elektrownie są kończyły się protestami mieszkańców. Kartuzy i Sierakowice mają spore szanse,że takie transporty będą przebiegać przez te miejscowości.

A co do ''dowieść'', każdemu zdarza się popełniać błędy, gorzej, jeśli ktoś uparcie twierdzi, że go nie popełnił, ja nie będę upierał się, że go nie popełniłem. Jeśli ten błąd ma być też argumentem, że moje spostrzeżenia są zbędne lub wyssane z palca, to trochę słabo z takim argumentem.

19:36, 21.11.2024
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

EhhEhh

2 0

Nie miesięcznie 10 ton ale około 1 tony rocznie. Lepiej żeby wozy z węglem zasuwały non stop czy lepiej jeden mały transport raz na jakiś czas?

09:31, 22.11.2024

JoJo

1 0

Redaktorku do *%#)!& tore idą jeszcze na pokładach drewnianych . Niewiem czy piszeż żetelnie bo zdjęcie nie ztych torów.

05:21, 22.11.2024
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

TakTak

1 0

Tory do batu

05:47, 22.11.2024

0%