Budowa linii kolejowej do planowanej elektrowni jądrowej nie tylko zapewni sprawny przewóz towarów podczas realizacji i eksploatacji inwestycji. Stworzy również nowe możliwości podróżowania koleją dla mieszkańców północnej części woj. pomorskiego - podkreśla PKP PLK.
Informowaliśmy już, że ogromne znaczenie dla planowanych rewitalizacji i budowy linii kolejowych w naszym regionie miał podpisany w październiku Pakt Kolejowy dla Pomorza. To dokument potwierdzający rządowe plany wobec infrastruktury kolejowej w województwie pomorskim, który określa terminy i zakres oczekiwanych przez reaktywacji wybranych linii kolejowych.
W dokumencie znalazły się zapisy dotyczące rewitalizacji linii kolejowej Kartuzy - Sierakowice - Lębork.
PKP PLK, w przesłanym dziś komunikacie prasowym, podkreśla, że nowe możliwości podróżowania koleją w naszym regionie stworzy przede wszystkim budowa linii kolejowej do planowanej elektrowni jądrowej
[ZT]60120[/ZT]
- Zaplanowana na terenie gminy Choczewo elektrownia jądrowa ma istotne znaczenie nie tylko dla gospodarki i bezpieczeństwa energetycznego Pomorza, ale całego kraju. Na realizacji inwestycji towarzyszących, w tym zapewnienia dostępu kolejowego do elektrowni, zyskają mieszkańcy regionu, a zwłaszcza powiatów wejherowskiego i lęborskiego - podkreśla Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP PLK. - Wybrany do realizacji wariant obejmuje modernizację linii kolejowej nr 230 na odcinku Wejherowo – Choczewo wraz z budową nowych odcinków linii kolejowej nr 230 z Choczewa poprzez elektrownię jądrową do połączenia z linią nr 229 w obszarze stacji Steknica. Po ponad 30 latach zapewni to dostęp mieszkańców tej części Pomorza do kolei. Inwestycja zakłada również modernizację linii nr 229 na odcinku Lębork – Łeba, gdzie obecnie ruch pociągów pasażerskich odbywa się wyłącznie w okresie letnim.
W tej chwili, jak informuje PKP PLK, trwają prace związane z dokumentacją projektową dla zadania.
- We wrześniu 2023 r. odebraliśmy Koncepcję Programowo – Przestrzenną dla dwóch wariantów inwestycji, a następnie odbyły się konsultacje społeczne z mieszkańcami w celu wypracowania najkorzystniejszego wariantu do realizacji. Obecnie opracowywane są projekty budowlane dla zmodyfikowanego wariantu realizacyjnego, dla którego zostanie wydane pozwolenie na budowę - przekazał Przemysław Zieliński.
W ramach inwestycji złożono 3 wnioski do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska o uzyskanie decyzji środowiskowych. Dla odcinka lk 229 Lębork – Łeba taką decyzję już uzyskano. Dla pozostałych dwóch opracowywany jest pełen raport o oddziaływaniu na środowisko. Uzyskanie decyzji środowiskowej pozwala na dalsze procedury uzyskiwania zgód administracyjnych do realizacji zadania (decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej oraz pozwolenia na budowę).
- Pierwsze przetargi na prace budowlane planujemy ogłosić jeszcze w 2025 r., zaczynając od modernizacji linii nr 229 na odcinku Lębork – Łeba. Zakończenie wszystkich prac projektowych wraz z pozyskaniem decyzji administracyjnych planowane jest w 2026 r., a zakończenie prac budowlanych w 2029 r. - informuje PKP PLK. - Realizacja zadania zapewni sprawny i bezpieczny dowóz ładunków na potrzeby budowy elektrowni i jej eksploatacji. Możliwy będzie dojazd pociągów towarowych o długości do 750 metrów i nacisku osi 221 kN (22,5 t/oś). Istniejące stacje i przystanki zostaną zmodernizowane, planuje się także budowę nowych. Wszystkie zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Zgodnie z założeniami pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h (na linii nr 229 Lębork – Łeba do 120 km/h), a towarowe do 120 km/h. Dokumentację projektową dla zadania pn. „Zapewnienie dostępu kolejowego do elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino” realizuje konsorcjum firm Multiconsult Polska sp. z o.o. i Transprojekt Gdański sp. z o.o. za kwotę 52,19 mln zł netto.
Jak to przedsięwzięcie ma się do oczekiwanej rewitalizacji linii kolejowej Kartuzy - Sierakowice - Lębork?
Jak podkreśla PKP PLK, w ramach podpisanego w październiku "Paktu kolejowego dla Pomorza" spółka zadeklarowała gotowość do realizacji prac budowlanych, mających na celu usprawnienie dostępu do placu budowy elektrowni jądrowej zarówno na nowej linii kolejowej z Choczewa do Łeby; jak i na linii kolejowej nr 229 na odcinku Kartuzy - Sierakowice - Lębork, "w przypadku jej identyfikacji jako inwestycji towarzyszącej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 czerwca 2011 r. o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących".
Ktoś 15:44, 19.11.2024
Hahaha 160/h jeszcze pendolino puszczą 15:44, 19.11.2024
Ktosik15:53, 19.11.2024
Czy to oznacza, że przez Kartuzy będą jeździły pociągi z paliwem radioaktywnym do tej elektrowni jądrowej?
Tak dla ciekawskich, wiecie że połowa paliwa jądrowego pochodzi z rosji.
Wiecie, że planowane roczne zapotrzebowanie dla polskiej elektrowni będzie wynosiło 100 ton.
Potem trzeba zużyte radioaktywne paliwo jeszcze gdzieś zakopać no i dowieść czyli znowu pociągiem...
15:53, 19.11.2024
Ciekawe16:58, 19.11.2024
Tak jakby pociągi na tej trasie miały być dostępne jakieś 5 lat temu, ale autor artykułu to wolał pominąć 16:58, 19.11.2024
ja7823:15, 19.11.2024
Podziękuj Jarkowi K. i jego partii PiS 23:15, 19.11.2024
Śmiechu warte17:18, 19.11.2024
Już widzę 160 km/h hahaha z Kartuz do Lęborka. 17:18, 19.11.2024
CIA gle ściemnianie 17:56, 19.11.2024
Okolon5 lat temu miała być kolejna w dakszymnciagu nic nie ma!co wybory to ciągle obiecanki i nic więcej albo pozowanie do zdjęć !kilka dobrych lat temu były nawet tory czuszczone z gałęzi które rosną i co cisza,dalej nic się nie dzieje!dlatego nie wierzę że powstaną przejazdy 17:56, 19.11.2024
info19:57, 19.11.2024
a kto za to zapłaci ? samorządy od 2025 zostają bez kasy... 19:57, 19.11.2024
emeryt demokrata23:17, 19.11.2024
Tak jak najszybciej projektujcie odcinek Sierakowice - Lębork , a odcinek Kartuzy -Sierakowice wdrożyć do wykonania,bo uzgodnienia i projekty budowy są gotowe,oby się nie przeterminowały i kolejne pieniądze nie ''poszły w błoto''. Panie pośle Stanisławie pilnuj tego !!! 23:17, 19.11.2024
Onnnnnnn11:10, 20.11.2024
Zastanawia mnie zawsze czemu są te kamienie wymieniane pod torami skoro przez tyle lat są super uleżałe i wzmocnione roślinnością. Nie szkoda kasiory na to ? 11:10, 20.11.2024
Ehh16:23, 19.11.2024
5 3
W Polsce od lat jest składowisko odpadów radioaktywnych więc to nic nowego. I bynajmniej się tego nie zakopuje.
Choćby i to było 100 ton (a będzie mniej) to nic przy transportach węgla, które codziennie jadą przez Polskę. 16:23, 19.11.2024
ja7823:13, 19.11.2024
4 1
Czytając Twój komentarz mam wrażenie, że jesteś ekspertem...
Czy ktoś napisał o wożeniu paliwa, czy o wożeniu materiałów potrzebnych do budowy elektrowni?
A jak już piszesz o zakopywaniu zużytego paliwa i o tym że trzeba "dowieść" nowe, to już zwyczajnie świadczy o tym, że chyba nawet nie skończyłeś nawet podstawówki.
Najpierw szkoła, a potem wymądrzanie się! 23:13, 19.11.2024