PKP PLK ogłosiło właśnie przetarg na rewitalizację linii kolejowej Kartuzy - Sierakowice - Lębork. To przełomowy moment dla realizacji tej wyczekiwanej inwestycji, której celem jest przywrócenie połączeń kolejowych Trójmiasta z Sierakowicami i dalej - z Lęborkiem.
Rychłe ogłoszenie przetargu na rewitalizację linii kolejowej Kartuzy - Lębork zapowiedział wczoraj Mieczysław Struk, marszałek woj. pomorskiego:
(...) Mamy to! Dziś bezpośrednio od Wiceministra ds. kolei, Piotra Malepszaka uzyskałem informację, że przetarg na rewitalizację linii kolejowej z Kartuz przez Sierakowice aż do Lęborka zostanie ogłoszony w ciągu najbliższych kilku dni! (...) - napisał na Facebooku.
Stało się to jednak wcześniej, niż można się było spodziewać. Dzisiaj PKP PLK opublikowało zamówienie na projekt i wykonanie "robót budowlanych na linii kolejowej nr 229 na odcinku Kartuzy – Lębork w ramach projektu pn. 'Zapewnienie dostępu kolejowego do elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino'." Termin składania ofert mija 23 stycznia przyszłego roku.
[ZT]60120[/ZT]
Rewitalizacja linii kolejowej Kartuzy - Sierakowice - Lębork znalazła się w podpisanym w październiku Pakcie Kolejowym dla Pomorza. To dokument sygnowany przez przedstawicieli samorządu woj. pomorskiego, PKP S.A, PKP PLK oraz wiceministra infrastruktury Piotra Malepszaka, który zawiera deklaracje realizacji kluczowych inwestycji kolejowych dla Pomorza.
Marszałek woj. pomorskiego podkreśla, że ogłoszenie przetargu na odtworzenie linii kolejowej do Sierakowic i Lęborka jest "urzeczywistnieniem" zapisów zawartych w tym dokumencie:
(...) To także urzeczywistnienie zapisów podpisanego zaledwie dwa miesiące temu Paktu Kolejowego dla Pomorza. Dzięki inwestycji Miechucino, Sierakowice, Kamienica Królewska, Linia i szereg innych miejscowości uzyskają połączenie kolejowe z Kartuzami, Lęborkiem i przede wszystkim stolicą województwa (...) Ostatnie pociągi na tej linii pojechały niemal ćwierć wieku temu – w czerwcu 2000 roku (...) - napisał szef samorządu woj. pomorskiego.
Marszałek Mieczysław Struk zaznaczył, że według wstępnych kalkulacji podróż do Wrzeszcza z Sierakowic zajmie około 1 godz. 15 minut.
Zgodnie z zapisami Paktu Kolejowego połączenie na linii Kartuzy - Sierakowice - Lębork miałoby zostać uruchomione w grudniu 2027 roku.
[ZT]61073[/ZT]
Na przełomie XIX i XX wieku władze pruskie podjęły decyzję o budowie linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego przez Kartuzy, Sierakowice do Lęborka i Łeby. W 1905 roku pociąg po raz pierwszy wjechał na stację w Sierakowicach. Linią kursowały 3-4 pary pociągów.
Odzyskanie niepodległości i powrót Pomorza do Rzeczypospolitej spowodował przekreślenie linii granicą państwową. Po niemieckiej stronie pociągi kursowały na odcinku Lębork – Nawcz, a po polskiej ostatnią stacją było Kętrzyno.
W czasie II wojny światowej pociągi kursowały po całej trasie od Lęborka aż do Pruszcza Gdańskiego. Po wojnie pociągi ruszały odcinkami, z uwagi na uszkodzoną infrastrukturę, ale w 1948 roku kursowały już po całej trasie. Na przestrzeni powojennych lat kursowało nawet do 10 par pociągów dziennie.
Z roku na rok pogłębiała się jednak postępowała degradacja infrastruktury. Pociągi jeździły coraz wolniej, likwidowane były kolejne posterunki ruchu. W roku 2000 zapadła decyzja o likwidacji połączeń pasażerskich na łącznie 1000 km linii kolejowych w kraju. Ostatnie pociągi pasażerskie z Kartuz do Lęborka odjechały 23 czerwca 2000 roku.
Ale w 2001 roku, po powodzi w Gdańsku, przez jakiś czas z trasy do Sierakowic i Lęborka, w formie objazdu, korzystały pociągi pośpieszne w kierunku Słupska i Koszalina. Funkcjonował jeszcze ruch towarowy, a jedynym punktem, gdzie odbierane były towary była ładownia w Sierakowicach. Te połączenia zostały zlikwidowane na przełomie 2004 i 2005 r. Wiosną 2005 roku doszło do osunięcia się nasypu w Prokowie. Zaś w rejonie Rozłazina i Lęborka rozkradzione zostały szyny, co sprawiło, że linia kolejowa ostatecznie przestała istnieć.
(źródło: pomorskie.eu/)
Glo11:42, 20.12.2024
Bardzo Dobra Decyzja!!!!! 11:42, 20.12.2024
Info11:47, 20.12.2024
Tylko żeby się potem nie skończyło że za mało kasy albo brak... Potem budowa 10 lat 11:47, 20.12.2024
Ha ha ha12:44, 20.12.2024
I tak nic nie zrobią z tym,tylko obiecanki jak przed każdymi wyborami 12:44, 20.12.2024
doh jo13:22, 20.12.2024
ta linie kolejowa beda budowac jak CPK i elektrownie atomowa na POmorzu !!!!!!! 13:22, 20.12.2024
Up13:58, 20.12.2024
Cpk już zostało zamrożone dzisiaj o tym mówili. 13:58, 20.12.2024
Na nie15:47, 20.12.2024
Dlaczego Jarus im tego nie zrobił ? 15:47, 20.12.2024
Brawo ko17:30, 20.12.2024
Romanowski nie kradnie o reszta świty i będą robić o y nie wzięli przykładu zadzacy i PiSu z kradnieciem bo wtedy nawet jednego podkłady nie wymienione jeszcze proszę rząd aby zlikwidowali 800plus niech kinie są zarabiają a nie dupy tucza 17:30, 20.12.2024
re17:05, 20.12.2024
0 0
Prosta odpowiedź. W pomorskim od wielu lat rządzi PO, więc do nich skieruj to pytanie. 17:05, 20.12.2024